Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ruudns
Vandaag om 08:46:36
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:45:39
Edelweisz in model door C_Jabaaij
Vandaag om 07:48:05
Fleischmann Anna ombouw. door janw
Vandaag om 01:06:14
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 00:15:10
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
10 August 2025, 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
10 August 2025, 23:18:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
10 August 2025, 23:09:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 August 2025, 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door frederik19630
10 August 2025, 22:26:08
Vaste baan door GertW
10 August 2025, 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
10 August 2025, 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
10 August 2025, 22:09:16
booster vraag door maartenvdb
10 August 2025, 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
10 August 2025, 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
10 August 2025, 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
10 August 2025, 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 August 2025, 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
10 August 2025, 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
10 August 2025, 19:31:47
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
10 August 2025, 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 August 2025, 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
10 August 2025, 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
10 August 2025, 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
10 August 2025, 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
10 August 2025, 15:57:00
EL11 NSB sound file door bellejt
10 August 2025, 15:19:30
  

Auteur Topic: Railgeometrie Rocoline  (gelezen 1770 keer)

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Railgeometrie Rocoline
« Gepost op: 16 January 2013, 00:00:18 »
Voor het ontwerpen van mijn modelbaan heb ik gekozen voor Rocoline rails.
Klopt het dat je tussen een R4 en R5 bocht geen bochtwissel kunt plaatsen gezien de railgeometrie van Rocoline?
Graag jullie opmerkingen.

Marco.
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 871
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re:Railgeometrie Rocoline
« Reactie #1 Gepost op: 16 January 2013, 04:14:38 »
Klopt, er zijn alleen maar R2/R3 en R5/R6 meegebogen wissels.
Ik heb alleen maar ervaring met de R5/R6 variant, waar ik er een aantal van had in mijn oude baanplan.

Groeten,
Lolke

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:Railgeometrie Rocoline
« Reactie #2 Gepost op: 16 January 2013, 08:43:55 »
Dus zwart-wit gezien is het onmogelijk om in een R4/R5 bocht bochtwissels aan te brengen met Rocoline rails?
Ik wil namelijk in mijn baanplaan geen scherpe bochten aanbrengen, vandaar dat ik R4/R5 bochten wil.
Oplossingen?

Marco.
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re:Railgeometrie Rocoline
« Reactie #3 Gepost op: 16 January 2013, 08:56:49 »
Ik heb R5/R6 aangebracht in verband met dezelfde reden als jij aangeeft. In principe heb je maar een kwart R5/R6 nodig voor een wisseloverloop. De rest kun je gewoon leggen in R4/R5. Heb ik ook gedaan en scheelt weer wat ruimte. Tenzij je een rondje wil maken, dan gaat het natuurlijk niet passen  ;)
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re:Railgeometrie Rocoline
« Reactie #4 Gepost op: 16 January 2013, 08:58:02 »
Je kunt Walter Voelklein vragen: http://weichen-walter.de. Die kan ze op maat maken. Niet goedkoop, maar past dan wel in je geometrie.

dirkjan

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:Railgeometrie Rocoline
« Reactie #5 Gepost op: 16 January 2013, 09:11:58 »
@ Marc ... blijft de hart-op-hart spoorafstand met deze "mix" dan toch in beide gevallen gelijk?

Toch wel weer vreemd dat Rocoline geen R4/R5 bochtwissels in hun assortiment hebben.

Marco.
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re:Railgeometrie Rocoline
« Reactie #6 Gepost op: 16 January 2013, 11:08:10 »
Toch wel weer vreemd dat Rocoline geen R4/R5 bochtwissels in hun assortiment hebben.
Je kan je ook afvragen waarom ze geen R3/R4 boogwissels hebben. Ze hebben wel weer boogwissels R9/R10.
Zal wel een afweging zijn tussen wat dat kost, en hoeveel er van verkocht zullen worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:Railgeometrie Rocoline
« Reactie #7 Gepost op: 17 January 2013, 00:31:53 »
Inderdaad Klaas, waarom zijn er geen bochtwissels R3/R4/R5 in hun assortiment.
Mijn inziens zijn R2/R3 (bocht)wissels vaak te scherp en R5/R6 te groot als je ruimtegebrek hebt.
Valt me toch weer een beetje tegen nu ik eindelijk had besloten voor Rocoline rails te kiezen ...

Marco
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:Railgeometrie Rocoline
« Reactie #8 Gepost op: 22 January 2013, 12:25:08 »
Ik heb R5/R6 aangebracht in verband met dezelfde reden als jij aangeeft. In principe heb je maar een kwart R5/R6 nodig voor een wisseloverloop. De rest kun je gewoon leggen in R4/R5. Heb ik ook gedaan en scheelt weer wat ruimte. Tenzij je een rondje wil maken, dan gaat het natuurlijk niet passen  ;)

@Marc,

Kun je dit eens laten zien?
Heb je hier een foto van hoe dit er uit ziet?
Of een stukje van je eventuele baanplan als je die hebt?
Ben wel benieuwd ...

Marco.
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re:Railgeometrie Rocoline
« Reactie #9 Gepost op: 22 January 2013, 22:49:23 »
Overigens is het R3 deel van een R2/R3 wissel geen R3 maar anders/langer. Ik dacht dat ik gemakkelijk in een R3 boog een dergelijke wissel kon verwerken, maar dat ging niet helemaal op. Gek genoeg is het R2 deel wel precies R2.
Gr,

Jan Willem

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Railgeometrie Rocoline
« Reactie #10 Gepost op: 22 January 2013, 22:57:14 »
@Wummeke:

In een R2/R3 boogwissel zijn de beide bogen eigenlijk allebei R2... Alleen is de buitenboog van het wissel eerst een stukje recht (ter plaatse van de tongen), en pas daarna buigt hij af.

Als je in een parallele R2/R3 boog een overloop wil leggen met deze boogwissels, moet je in de buitenboog, vóór het wissel (dus aan de tongzijde) één stuk R2 boog leggen in plaats van R3, dan past het in de geometrie.

Edit: Plaatje gevonden: http://www.mcschueler.de/images/extra/RocoLINE_Gleisgeometrie3.pdf (de twee plaatjes rechtsboven)
« Laatst bewerkt op: 22 January 2013, 23:12:44 door Reinier Z. »
Reinier