Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 18:37:14
Houten 23 Augustus 2025 door Ronald69
Vandaag om 18:26:46
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47

Auteur Topic: Beursaankopen, hoe kwaliteit aankoop bepalen?  (gelezen 4714 keer)

Bart51

• Offline Offline
Beursaankopen, hoe kwaliteit aankoop bepalen?
« Gepost op: 15 January 2013, 13:12:51 »
Op diverse beurzen worden heel veel loks aangeboden. :) Als leek zijnde kan ik vanaf de buitenkant niet zien of het lijdend voorwerp van slechte of goede kwaliteit is ???. Ook veel merken kan je ook niet zien of de lok al voorzien is van NEM stekkers of dat het verbeterde versies zijn :'(. Is er iemand die daar iets over weet en waar je op moet letten op de beurzen :-\? Want je ziet vaak leuke locs en dan weet je er eigenlijk niets van en dan moet je afgaan op de verkopers, maar ja, die zeggen zonder uitzondering dat het spul goed is :'(. Zelf rijd ik met spoor N (Piccolo) en daar zie je ook al de zelfde loks met diverse productienummers. Kortom, je ziet door de bomen het bos niet meer.
« Laatst bewerkt op: 15 January 2013, 13:44:51 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re:Beursaankopen
« Reactie #1 Gepost op: 15 January 2013, 13:34:27 »
Op de meeste beurzen is wel een testmogelijkheid aanwezig. Direct na aankoop ga je daar naar toe om te kijken of je aanwinst voldoet aan de beloften van de verkoper. Zo niet, dan direct terug om de koop ongedaan te maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Romeo373

• Gast
Re:Beursaankopen, hoe kwaliteit aankoop bepalen?
« Reactie #2 Gepost op: 15 January 2013, 15:10:59 »
Het is juist wat Klaas zegt, maar daar dek je slechts een deel van de genoemde en niet genoemde aspecten mee af. Je kunt een naamkaartje van de verkoper vragen - als hij dat al heeft - maar dan nog kan het een gedoe zijn. Ik koop beslist niet op beurzen als er te veel terechte "mitsen" zijn, het is nu eenmaal van twee ëén: of een risico, of SOMS iets meer betalen. En verkopers liegen lang niet altijd (bewust) als ze verkeerde info geven, velen weten het helemaal niet of zeggen maar wat.

Gr. Romeo

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #3 Gepost op: 15 January 2013, 16:10:32 »
Ook veel merken kan je ook niet zien of de lok al voorzien is van NEM stekkers of dat het verbeterde versies zijn

Bart, een klein beetje voorstudie en dan weet je dat meestal wel. Wat je hier schetst gaat meer over de impulsaankopen ;)

Op diverse beurzen worden heel veel loks aangeboden. :) Als leek zijnde kan ik vanaf de buitenkant niet zien of het lijdend voorwerp van slechte of goede kwaliteit is ???.

Een kleine testrit laat al veel zien. Ik test elke loc bij aankoop (in een winkel) eerst op hun testspoor. Kan dat niet is de kans groter dat ik 'm laat liggen zeker als die 2e hands is. Van een bekende 2e hands kopen is natuurlijk veel betrouwbaarder maar ook hier wil ik toch de loc zien rijden.
Testrit: even voor- en achteruit op wat verschillende snelheden. Even volgas beide kanten op en even heel langzaam cq kruipen. Kost 2 minuten en verteld jou als koper veel over de loc qua rijgedrag maar ook de staat er van.

Zoals Klaas al aangeeft is bv in Houten een testbaan aanwezig. Wil de verkoper hier niet aan meewerken lijkt 't mij duidelijk dat je dan niet koopt.

Want je ziet vaak leuke locs en dan weet je er eigenlijk niets van en dan moet je afgaan op de verkopers, maar ja, die zeggen zonder uitzondering dat het spul goed is :'(. Zelf rijd ik met spoor N (Piccolo) en daar zie je ook al de zelfde loks met diverse productienummers. Kortom, je ziet door de bomen het bos niet meer.

Als jij die koopt en zonder meer van de blauwe ogen van een vreemde verkoper (particulier) uitgaat is dat een ingecalculeerd risico. Is het een bedrijf is er natuurlijk een veel grotere zekerheid dat het goed zit.

Ook hier geldt; goedkoop is meestal duurkoop, mits je een "barrel" koopt om te verbouwen en/of als basis van een ander project.

En geloof me; we hebben allemaal, ook ik, wel eens een aankoop gedaan waar we later spijt van hadden en die niet was wat we ervan verwacht hadden ;D ;)

Gerwin

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 15 January 2013, 16:34:37 »
Toen ik mijzelf een aantal jaren geleden ook leek noemde, dacht ik na uren, dagen, weken te hebben vertoefd op alle denkbare forums alles af te weten van onze hobby.

Ik verzamel meer als dat ik daadwerkelijk met mijn materiaal rijdt. Maar nu ben ik langzaam aan alles aan het digitaliseren en wordt ik met de neus op de feiten gedrukt. Maar niet getreurd hier en op andere digitale plekken is zo ontzettend veel informatie beschikbaar dat het haast ondenkbaar is geworden dat ik een locomotief niet kan ombouwen (daar beleef ik mijn plezier in).

Ja ik heb er ook een (misschien nog wel meer) die defect bleek, niet zichtbaar en tijdens een normale test (zoals hierboven word aanbevolen) niet eens merkbaar. Het probleem komt pas aan het licht als je er een sleep wagons achter hangt. Geen trekkracht, maar het motortjes zoemt vrolijk door, de wieltjes slippen niet. Wat bleek gescheurde koppelingen (ik ben n-spoorder), bijna niet te zien. Natuurlijk geen onderdeel meer te vinden... uiteindelijk met behulp van het digitale medium wel opgelost.

Ik heb nog wel meer van die "uitdagingen", maar ik ga ze allemaal aan. Nu weet ik natuurlijk ook veel beter waarop ik moet letten, maar dat heeft me gewoon een paar jaar gekost. De buitenkant zegt zo weinig, een testrondje (mijn eigen ervaring) is ook niet alles zeggend. Verdiep je vooraf in de modellen die je graag wil aanschaffen, je hebt vast een voorkeur voor een land/periode/type. Concentreer je dan op een beurs puur op die modellen die je zoekt en laat je niet verleiden.

Gerwin, spoort NS tijdperk III in 1:160

RE465

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 15 January 2013, 19:22:24 »
Het Kan ook omgekeerd passeren.
Op een beurse een Re 4/4 in swissexpres kleuren van HAG voor € 150.—zien liggen.
De handelaar of hij  de lok. op zijn testspoor wou laten rijde.
Op het spoor gezet en hij reed niet.
Om  dat de lok niet reed en ik nog  ersatz motoren van HAG heb, heb ik de prijs naar onder gehandeld op € 75.-- .
Tuis gekomen de lok. open gemaakt en bekeken, dan zie ik dat de lok. Op bovenleiding staat.
Schakelaar om gezet en uitgeprobeerd en ja de lok. reed.
Ik heb mij alleen afgevraagd wat voor een handelaar dit is geweest.

RE465
« Laatst bewerkt op: 15 January 2013, 19:24:03 door RE465 »
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

heer Kukel

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 15 January 2013, 19:30:59 »
Ook ik heb in Houten ooit een loc gekocht.
Bij een kraam die ontzettend veel te koop had staan.
Natuurlijk gevraagd of hij reed.
Hup, het testbaantje op en rijden.

Thuis gekomen was dat kreng amper vooruit te branden.
De verkoper stond met de rug naar mij toe.
Ik zie het treinstel rijden en nog altijd denk ik dat hij er stiekem een andere heeft laten rijden.

Nooit heeft dat ding het gedaan.
Nooit zal ik nog een loc of treinstel op een beurs kopen.

Alleen nog maar wagons, aankledingen of rails.

Groet.
Je moet niet gaan liggen voordat je valt.

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #7 Gepost op: 15 January 2013, 20:20:16 »
Het geeft eigenlijk wel aan dat je een beetje een meer ervaren modelspoorder moet wezen om 2e hands te kopen (zowel technisch als commercieel kan handig zin).
Ben je dat zelf niet, neem dan een ervaren persoon mee.

Je kunt altijd een keer flink pech hebben, maar veel miskopen zijn toch wel te voorkomen.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #8 Gepost op: 15 January 2013, 21:14:29 »
ik koop altijd goedkoop wrakkig puin, stuk of 4 locs per keer dak naar houten ga, de gein is dat driekwart ervan het gewoon meteen doet en de rest binnen een kwartiertje klooien. Een heel enkele keer is het meer werk. Scheelt natuurlijk dat ik zoveel spul sloop dat ik wel een aardig onderdelenarchief heb.... maar alles dat ik sloop moet wel eerst gereden hebben, gewoon omdat het leuk is om eraan te kloten.  ;D

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 January 2013, 21:48:34 »
Weet je meteen de kwaliteit van het spul. In eerste instantie geen, maar als het dan rijdt toch wel ;D

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #10 Gepost op: 15 January 2013, 22:43:03 »
ja, gewoon spul kopen voor prijzen waarvoor het kapot mag zijn, doet het t dan toch dan hebbie mazzel, zo simpel is het eigenlijk. Jamaar boehoe ik kan geen treinen fixen, nou, mooie gelegenheid om het te leren. betere storingszoekpuzzeltjes zijn dr niet.

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 16 January 2013, 00:41:35 »
Ik ben ook wel eens de mist in gegaan, maar dat risico loop je als je een goedkoop lokkie koopt.
Kocht een keer een zeer fatsoenlijk ogende NS2200 die bij thuiskomst een dummy bleek te zijn ;D
Stom natuurlijk want als ik even aan de wieltjes had gevoeld had ik het geweten.
Nu had ik een tamelijk kreupele 2200 liggen en heb toen van beide loc's één goed lopende gemaakt.
Vaak kan je met wat simpele ingrepen voor weinig geld een leuk werkend locje scoren.
Is er helemaal niets meer mee te beginnen dan levert het vaak weer een leuke aanvulling voor de rommelbak op.

Gerrit

klusser

• Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
« Reactie #12 Gepost op: 16 January 2013, 03:10:04 »
Ik ben ook wel eens met een zepert thuisgekomen :D
In een grijs verleden [net niet het stenen tijdperk] op houten een 2e hands locje gekocht.
TIP: Ik had in die tijd een batterijtje[9v] op zak dus dat even tegen de wielen geplaats, en ja hoor ik voelde het motortje lopen.Oke die doet het dacht ik.
Bij thuiskomst het locje maar even op het spoor gezet en wat bleek: het motortje hoorde je i.d.d. draaien maar rijden ho maar! ???
Bij nadere inspectie bleken er twee tandwielen te ontbreken in het ding.
Locje is een jaar later door mij weer verkocht, nu wel met de ontbrekende tandwielen erin ;D Maar voor mij was de lol eraf!
Soms moet je een beetje geluk hebben.

Wim.
« Laatst bewerkt op: 16 January 2013, 03:12:31 door klusser »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #13 Gepost op: 16 January 2013, 08:21:30 »
In principe is iedere trein/loc wel weer aan de praat te krijgen.
Zeker een analoge.

Zo niet, dan kun je hem kanibaliseren, of als statisch model gebruiken in de vitrine of op de baan.
Maar dat heeft natuurlijk niet de voorkeur... ;)

Spijt aankopen, of (achteraf) overbodig materieel kun je altijd weer proberen te verkopen.
Ik ben daar financieel nooit slechter van geworden.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 16 January 2013, 10:05:33 »
Ik sluit me bij Floris aan! Ik krijg iedere loc tot nu toe nog steeds aan de praat. Ook digitale machientjes!
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden