Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Prestige Models : ervaringen door Dennis1984
Vandaag om 15:58:43
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 15:55:02
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door spoorzeven
Vandaag om 15:51:31
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:29:08
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
  

Auteur Topic: Het Veenmos ( Baanplan HO )  (gelezen 16646 keer)

GertMeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Het Veenmos ( Baanplan HO )
« Gepost op: 14 January 2013, 19:38:34 »
Hallo ,

Mijn naam is Gert Meering , en ben na 15 jaar weer es bezig met het bedenken van een modelbaan .
Maar dat is lastiger dan ik dacht.
Ik zie hier op het forum zoveel mooie banen , maar het lukt mij niet echt om een goed werkend baanplan te bedenken

Heb het al een aantal keer geprobeerd met Anyrail , maar alles moet kloppen kwa treinen loop enz..
Mijn ruimte is denk ik niet al te groot wat betreft wat ik ongeveer wil maken.

Ik heb een ruimte van 3,60 x 3,60 m ..
Mijn idee was meer iets van een module baan , met bv 1 kopstation en voor de rest zou het ook leuk zijn om een beetje speelbaar te houden met wat IC's / rangeer / opstel / industrie ..

Mijn bedoeling was om het in een U vorm te maken , maar er zou daar tussenin ook best wat kunnen dus dan zou het een soort van M baan kunnen worden.

Nu heb ik een goed voorbeeld gevonden hier op het forum , maar de foto's zijn net niet goed genoeg om een goed voorbeeld of overzicht ervan te krijgen.
En ik wil het natuurlijk ook niet na-apen , maar het lijkt me wel iets heel moois om zoiets te hebben.

Mijn voorbeeld is Boldam.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36307.0.html

Is er iemand die mij zou willen helpen ?


Gr.Gert
« Laatst bewerkt op: 14 January 2013, 22:21:36 door Bert van Gelder. Reden: Aanpassing titel »

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:De Veenmos ( Baanplan HO )
« Reactie #1 Gepost op: 14 January 2013, 20:17:14 »
allereerst welkom op dit forum.
helpen willen heel veel mensen wel, alleen is een aanloop vanuit jezelf wel belangrijk.
het makkelijkst is om een basis op papier(of een baanplanner) te maken en dat hier te posten..
dan heb je vanzelf een hele kudde helpers die je begeleiden naar een goed baanplan ;D
tijdperk en land zijn daarbij ook welkome gegevens :)
ook al eens in de encyclopedie gekeken?
trouwens, je kunt ook bij anderen in hun draadje vragen om hun baanplan of detailfoto`s/uitleg over dingen die je wilt weten ;)
groeten,
Auke

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:De Veenmos ( Baanplan HO )
« Reactie #2 Gepost op: 14 January 2013, 21:16:14 »
En niet bang zijn wat van anderen te gebruiken, beter goed gejat dan slecht verzonnen  ;)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:De Veenmos ( Baanplan HO )
« Reactie #3 Gepost op: 14 January 2013, 21:17:55 »
inderdaad, een zin die we op school vaak gebruiken: je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden ;)
groeten,
Auke

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8955
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Neeeeee.
« Reactie #4 Gepost op: 15 January 2013, 11:56:23 »
Als ik nou nog een iemand tegenkom hier die 3,60 x 3,60 mtr een kleine ruimte vindt...

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Diesel Ger

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re:Het Veenmos ( Baanplan HO )
« Reactie #5 Gepost op: 15 January 2013, 15:34:31 »
Gert,

Jij hebt inderdaad een behoorlijke ruimte ter beschikking! Daar past een groot Boldam in! Ter aanvulling op mijn PB nog enkele foto's waarop het sporenplan iets meer te zien is.















Geen optimale foto's. Maar ik hoop dat het jou toch enigszins een beeld geeft.

Succes,

Ger
Diesels horen te ronken!

GertMeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Re:Het Veenmos ( Baanplan HO )
« Reactie #6 Gepost op: 16 January 2013, 23:41:49 »
Zeker Ger ,

Bedankt voor de foto's en je baanplan !  (y)
Maar het blijft gewoonweg moeilijk om er zelf wat bij te verzinnen , want zoals ik al eerder zei .. het moet wel speelbaar en leuk blijven.
Niet dat de baan klaar is en je na een tijdje al spijt van krijgt dat je het toch niet anders hebt gedaan.
Maar misschien hebben meer mensen dat ;)

Heb dit ervan kunnen maken , maar ben er toch nog niet helemaal tevreden mee ...
Ik denk zelf dat je hiermee snel uitgespeeld bent .. omdat mijn toevoeging niet echt interessanter ervan geworden is.

Dus je hebt 1 kopstation alla Boldam , wat industrie en aan de linkerkant nog een kleine kopstation .
Kan er verder ook niet echt veel meer van maken.


Natuurlijk moet de aankleding de baan ook wat interessanter maken.. maar goed zover zijn we nog niet.

Misschien hebben andere mensen nog wat tips ??

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Het Veenmos ( Baanplan HO )
« Reactie #7 Gepost op: 16 January 2013, 23:45:47 »
Wil je alleen met treinstellen gaan rijden ? Anders nog een overloopwissel aan het einde van de kopsporen.

En, je hebt ruimte zat voor nog flauwere bogen !

Grtzz,

Karst

GertMeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Re:Het Veenmos ( Baanplan HO )
« Reactie #8 Gepost op: 16 January 2013, 23:53:23 »
Nee , van alles wat ...
Of in iedergeval een Hondekop , ICM , DDAR , GTW en het liefst een Wadloper DH2 ..maar ook zeker wat goederen .
En daar zit ik nu net even mee zeg maar ... der is nu niet echt veel speelruimte om met goederen te rijden.
En dat is en blijft natuurlijk altijd leuk !

Gr.Gert

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8955
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Nou,
« Reactie #9 Gepost op: 17 January 2013, 00:24:48 »
 :) genoeg ruimte om een zijlijn van de hoofdlijn af te laten takken voor dieseltjes en rangeerwerk.
Je kan de hooflijn laten verdwijnen in schaduwstation en een enkelsporig lijntje zichtbaar houden met een willekeurige eindbestemming en bv een fabriekaansluitinkje.ik prop heel Tiel op 2,50 mtr en het Merwedekanaal van Gorinchem tot Nieuwegein op 1,20 mtr! :P
Kijk ook eens bij Meerjarig moduleproject van Mark op bnls of de bouw van Zeedoorn van Chris of Rinus.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re:Het Veenmos ( Baanplan HO )
« Reactie #10 Gepost op: 17 January 2013, 07:48:55 »
Is het baanplan van zandhoek uit het oude praktijkboek niet iets? Is ook een kopstation.

GertMeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Re:Het Veenmos ( Baanplan HO )
« Reactie #11 Gepost op: 17 January 2013, 09:14:34 »
Mensen bedankt voor jullie inbreng / tips ,

@ KoenF : Hehehe, ja maar ik was niet van plan om 3,60 x 3,60 m vol te proppen met spoor ...  ;)
Ik wou het een beetje netjes en overzichtelijk houden op de baan.
Maar toch bedankt voor je tip over de zijtak naar een diesellijntje en de fabriekstip.

@ Matthijs: ook bedankt , maar die oude boek heb ik niet .. Maar ik denk dat ik eerst wel even weer verder kan.

Gr.Gert

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re:Het Veenmos ( Baanplan HO )
« Reactie #12 Gepost op: 17 January 2013, 10:36:33 »
@Gert,

Hoe denk je over zoiets:



?

Jeroen

GertMeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Re:Het Veenmos ( Baanplan HO )
« Reactie #13 Gepost op: 17 January 2013, 10:44:44 »
Hoi ,

Das inderdaad ook een oplossing , ik zal vanavond even wat baanplannen van mezelf en wat ik hier gelezen heb en jou aanpassing even bij elkaar leggen ... en es gaan kijken wat daar allemaal mee kan doen.

Bedankt voor je inbreng !

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:Het Veenmos ( Baanplan HO )
« Reactie #14 Gepost op: 18 January 2013, 00:07:37 »
Oei hier zou zoveel aan te veranderen zijn zeker bij deze afmetingen, maar ik denk echt dat je er zelf mee aan de slag moet: lezen lezen lezen over baanplannen, het beste in boekjes, en kijken bij het grootbedrijf (of sporenplan.nl bijv).
Succes.  (y)
misschien heb je hier wat aan http://www.flickr.com/photos/75265191@N02/8049879731/in/photostream
is echter ontstaan uit lang nadenken, pijnzen, optimalizeren, kijken, kijken, lezen, lezen, eigenlijk minder ervaring, dan ideale voorstelling, uiteindelijk.
Nu echter zou ik zweren bij OOK een gewoon rondrijdende baan ergens erin verwerkt, zo mogelijk. Want gewoon een trein die ff dom simpel rondrijdt je zult zien heeft ook zn waarde.
nogmaals succes  (y)
« Laatst bewerkt op: 18 January 2013, 00:59:05 door obb70 »