Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Montanbahn
Vandaag om 09:49:51
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 09:42:57
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 09:41:11
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Bauarbeiten im gange door defender
Vandaag om 08:43:57
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 07:36:36
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12

Auteur Topic: nog af te halen.......  (gelezen 4881 keer)

Geoffrey Korstanje

• prutser
  • Offline Offline
nog af te halen.......
« Gepost op: 14 June 2007, 13:07:24 »
Een leuk verhaaltje over een wagon die al meer dan 10 jaar geheel alleen op een opstelspoortje staat midden in de polder.
het verhaal hieronder is uit 2005 en vandaag staat deze wagon er nog steeds :D

De wagon bij Schapenbout staat letterlijk op een doodlopend spoor.
(Foto Camile Schelstraete)

Citaat
‘Ophalen wagon kost kat en kogel’
Info BN/DeStem: Door Jan van Zuilen

Woensdag 25 mei 2005 - AXEL – De treinwagon op het spoorlijntje naar het industrieterrein van Sluiskil staat er al zó lang dat passanten op de Tractaatweg bijna niet beter weten of dat het zo hoort.

Dus dat die wagon daar altijd al heeft gestaan en er misschien wel neergezet is als een monument uit het verleden of zo. Dat zou kunnen, want een beetje oud en versleten ziet de wagon er wel uit, ook al door zijn overheersende roestbruine kleur en de verweerde staat van de huif. Bovendien: de wagon staat vlak bij het spoorwegviaduct van Schapenbout, dat pas gerestaureerd is, en met een beetje fantasie is de link dan gauw gelegd.

Een kijkje ter plekke - om daar te komen moeten we halsbrekende toeren uithalen en door de broekspijpen prikkende brandnetels waden - maakt ons niet veel wijzer. Behalve dan dat de wagon van dichtbij een stuk groter is dan vanaf de Tractaatweg lijkt. Rond de wagon hangt een luchtje dat er op wijst dat de wagon gebruikt is waarvoor we denken dat hij ooit hier in de polder terecht is gekomen: om kunstmest van Yara te vervoeren.

Niet vreemd

De wagon staat letterlijk op een stukje doodlopend spoor, een stukje spoor dat in feite ook bedoeld is om wagons die even niet nodig zijn voor transport, te kunnen parkeren. Misschien is het dus helemaal niet zo vreemd dat die wagon hier staat. Maar omdat we er toch het fijne van willen weten, zoeken we contact met bedrijven waarvan de naam op de zijkant van de wagon staat. In eerste instantie maakt ons dat niet veel wijzer. ‘Voor dat soort vragen moet u niet bij ons zijn, maar daar en daar’, krijgen we bij de een te horen als we informeren waarom die wagon daar blijft staan. Om vervolgens door ‘daar en daar’ weer naar ‘die en die’ te worden verwezen. De verzelfstandigde NS-bedrijven ProRail (beheer spoorlijnen) en Railion (goederenvervoer) houden de boot eveneens af. Officieel althans, want Theo Braamer, regio-manager Zuid-West van Railion, weet ons in zijn kantoor aan de Stationsstraat in Terneuzen wel wat meer te vertellen.

Die wagon staat daar, zo vernemen we van hem, niet zomaar. Die is achtergelaten door een andere vervoerder, die een tijdje geleden een opdracht in Zeeuws-Vlaanderen wist weg te kapen voor de neus van Railion Na een half jaar kwam de opdracht echter weer terug bij Railion. Braamer denkt te weten dat de concurrent van Railion de wagon heeft laten staan omdat er a) geen vracht voor was en b) omdat er iets aan mankeert, waardoor er niet zo maar meer mee gereden kan worden. „Maar zelfs al zou er mee gereden kunnen worden, dan nog staat de eigenaar niet te trappelen om een locomotief naar Zeeuws-Vlaanderen te sturen om een lege wagon op te halen. Zoiets kost kat en kogel“, aldus Braamer.

Eigendom

Uiteindelijk komen we terecht bij het van origine Zweedse bedrijf Nordwaggon, zijnde de feitelijke eigenaar van de wagon. Op het kantoor van Nordwaggon in België doen ze daar ook helemaal niet moeilijk over. „Die wagon is inderdaad ons eigendom. We zullen hem daar ook weghalen. Maar wanneer we dat doen, kan ik u nu nog niet zeggen. Er moeten namelijk eerst nog wat problemen worden opgelost“, zegt woordvoerder Raoul van Boven. Op de vraag wat voor problemen er dan zijn, moet Van Boven het antwoord schuldig blijven. „Ik heb niet de vrijheid daar iets over naar buiten te brengen.“

De gemeente Terneuzen vraagt zich ondertussen ook af hoe het met de wagon zit. „Waar we in ieder geval duidelijkheid over willen krijgen is of de aanwezigheid van die wagon op de een of andere manier nadelig is voor de omgeving“, aldus gemeente-woordvoerder Dirk Timmers.

DHG500

• Offline Offline
Re: nog af te halen.......
« Reactie #1 Gepost op: 14 June 2007, 13:29:11 »
Leuk daar nu iets over te lezen. Als OBB-redactieleden zagen wij hem, op weg naar een zekere G.K. (voor een interview) al links van de weg staan. Onze gedachten hierover bleven bij speculaties die, naar het nu blijkt, niet ver van de waarheid aflagen.

Leuk om op de foto te zien dat er ter plaatse inderdaad 2 bogen naast elkaar liggen. Zo vanaf de weg lijkt het net of het juk middenin de boog is geplaatst.

Geoffrey, bedankt voor het oplichten van dit stukje sluier!
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #2 Gepost op: 14 June 2007, 13:58:40 »
Leuk artikel!

Is die wagon inmiddels niet vastgeroest?  :)

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

**Jelle**

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 15 June 2007, 11:28:42 »
Toch verbazingwekkend, dat die wagen daar al jarenlang staat. Het valt mij niet eens meer op dat ie er staat, en ik kom daar toch nogal eens langs.
Ik vraag me af of er niet nog een verassing in zit. Problemen die opgelost moeten worden.....? ???
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

Sander

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 15 June 2007, 12:13:02 »
Geoffrey,

plak er wat logo's van BNLS op. Het is hier soms ook een stoffige vastgeroeste garde die elke keer reageren op dit forum  ;D 8)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Geoffrey Korstanje

• prutser
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 15 June 2007, 12:29:56 »
Dan schendt ik de ©opyright :P

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #6 Gepost op: 15 June 2007, 12:49:54 »
Toch is het leuk om te lezen hoe je achter het één en ander bent gekomen.
Leuk speurwerk
Harm.
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #7 Gepost op: 15 June 2007, 15:21:57 »
Grappig verhaal :P
Voor grootspoorfoto's zie site

Bartje81

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 15 June 2007, 18:07:58 »
In Alkmaar staat er ook al jaren een goederenwagon waarvan ik me afvraag wat dat ding daar nog doet. Hij begint er zo langzamerhand ook niet echt rijvaardig meer uit te zien...  :P

Harry

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 June 2007, 19:03:11 »
Ik heb hem ook gezien, toen ik met Bob daar reed. We hebben het er over gehad en waren al tot de conclusie gekomen dat  hij achter gebleven is.

Nog 1 vraagje: het spoor is van Prorail, maar als een ander bedrijf er 'tijdelijk' een wagon neerzet moet hij toch stakosten betalen? Hoe zou dat in dit geval zijn?

Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Miguel

• Offline Offline
    • http://www.agrifoto.nl/
« Reactie #10 Gepost op: 15 June 2007, 23:44:54 »
Jah, die wagon is hier wel bekend ;) Hij staat er echt al jaren en hij blijft er maar staan, ben benieuwd voor hoeveel jaren nog.

DHG500

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 15 June 2007, 23:56:17 »
In Alkmaar staat er ook al jaren een goederenwagon waarvan ik me afvraag wat dat ding daar nog doet. Hij begint er zo langzamerhand ook niet echt rijvaardig meer uit te zien...  :P
Dat is ook jaren het geval geweest op Gdm bij het laadperronnetje aan de westkant.
Volgens mij is hij nu sinds een jaar of 2 à 3 weg

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

DHG500

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 21 June 2007, 17:22:49 »
Een kijkje van bovenaf is in Googlemaps te vinden op lat=51.2761820859, lon=3.87450200215

Geoffrey Korstanje

• prutser
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 21 June 2007, 17:26:51 »

DHG500

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 21 June 2007, 17:28:49 »
Dank je Geoffrey. Stuur je me svp even een PB'tje hoe ik voortaan zelf die links kan maken? Thanx!