‘Ophalen wagon kost kat en kogel’Info BN/DeStem: Door Jan van ZuilenWoensdag 25 mei 2005 - AXEL – De treinwagon op het spoorlijntje naar het industrieterrein van Sluiskil staat er al zó lang dat passanten op de Tractaatweg bijna niet beter weten of dat het zo hoort.Dus dat die wagon daar altijd al heeft gestaan en er misschien wel neergezet is als een monument uit het verleden of zo. Dat zou kunnen, want een beetje oud en versleten ziet de wagon er wel uit, ook al door zijn overheersende roestbruine kleur en de verweerde staat van de huif. Bovendien: de wagon staat vlak bij het spoorwegviaduct van Schapenbout, dat pas gerestaureerd is, en met een beetje fantasie is de link dan gauw gelegd.Een kijkje ter plekke - om daar te komen moeten we halsbrekende toeren uithalen en door de broekspijpen prikkende brandnetels waden - maakt ons niet veel wijzer. Behalve dan dat de wagon van dichtbij een stuk groter is dan vanaf de Tractaatweg lijkt. Rond de wagon hangt een luchtje dat er op wijst dat de wagon gebruikt is waarvoor we denken dat hij ooit hier in de polder terecht is gekomen: om kunstmest van Yara te vervoeren.Niet vreemdDe wagon staat letterlijk op een stukje doodlopend spoor, een stukje spoor dat in feite ook bedoeld is om wagons die even niet nodig zijn voor transport, te kunnen parkeren. Misschien is het dus helemaal niet zo vreemd dat die wagon hier staat. Maar omdat we er toch het fijne van willen weten, zoeken we contact met bedrijven waarvan de naam op de zijkant van de wagon staat. In eerste instantie maakt ons dat niet veel wijzer. ‘Voor dat soort vragen moet u niet bij ons zijn, maar daar en daar’, krijgen we bij de een te horen als we informeren waarom die wagon daar blijft staan. Om vervolgens door ‘daar en daar’ weer naar ‘die en die’ te worden verwezen. De verzelfstandigde NS-bedrijven ProRail (beheer spoorlijnen) en Railion (goederenvervoer) houden de boot eveneens af. Officieel althans, want Theo Braamer, regio-manager Zuid-West van Railion, weet ons in zijn kantoor aan de Stationsstraat in Terneuzen wel wat meer te vertellen.Die wagon staat daar, zo vernemen we van hem, niet zomaar. Die is achtergelaten door een andere vervoerder, die een tijdje geleden een opdracht in Zeeuws-Vlaanderen wist weg te kapen voor de neus van Railion Na een half jaar kwam de opdracht echter weer terug bij Railion. Braamer denkt te weten dat de concurrent van Railion de wagon heeft laten staan omdat er a) geen vracht voor was en b) omdat er iets aan mankeert, waardoor er niet zo maar meer mee gereden kan worden. „Maar zelfs al zou er mee gereden kunnen worden, dan nog staat de eigenaar niet te trappelen om een locomotief naar Zeeuws-Vlaanderen te sturen om een lege wagon op te halen. Zoiets kost kat en kogel“, aldus Braamer.EigendomUiteindelijk komen we terecht bij het van origine Zweedse bedrijf Nordwaggon, zijnde de feitelijke eigenaar van de wagon. Op het kantoor van Nordwaggon in België doen ze daar ook helemaal niet moeilijk over. „Die wagon is inderdaad ons eigendom. We zullen hem daar ook weghalen. Maar wanneer we dat doen, kan ik u nu nog niet zeggen. Er moeten namelijk eerst nog wat problemen worden opgelost“, zegt woordvoerder Raoul van Boven. Op de vraag wat voor problemen er dan zijn, moet Van Boven het antwoord schuldig blijven. „Ik heb niet de vrijheid daar iets over naar buiten te brengen.“De gemeente Terneuzen vraagt zich ondertussen ook af hoe het met de wagon zit. „Waar we in ieder geval duidelijkheid over willen krijgen is of de aanwezigheid van die wagon op de een of andere manier nadelig is voor de omgeving“, aldus gemeente-woordvoerder Dirk Timmers.
In Alkmaar staat er ook al jaren een goederenwagon waarvan ik me afvraag wat dat ding daar nog doet. Hij begint er zo langzamerhand ook niet echt rijvaardig meer uit te zien...