Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:10:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 21:04:53
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 20:51:57
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:17:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
Vandaag om 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
Vandaag om 19:58:21
Uhlenbrock Iris door Ronald Halma
Vandaag om 19:43:54
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:59
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40

Auteur Topic: Midland: binnenhaven baan in h0  (gelezen 112274 keer)

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Midland: binnenhaven baan in h0
« Reactie #150 Gepost op: 09 September 2013, 21:48:23 »
@heren, dat klopt, in een eerder stadium is dit gepland, het schuimblok als proefperron.

Ik wil deze opzet ervan maken, een soort middenperron als halte. De trein stopt net voor de spoorwegovergang. De reizigers stappen dan vanaf het station over het voetpad naar het perron toe. Maar dan nog is het wel laag ja. het idee nu is om het gebouw met kap en al op een verhoging te zetten een treden rondom het gebouw te maken zodat het vanaf de straat toegankelijk wordt. Is dat wat? ??? Van oorsprong is het wel een krap HO gebouwtje net als die kerk van mij daar kan ik niks aan veranderen.
krijg nou wel meer het idee om gewoon aan de straatkant een perron te maken, dat is wat aannemelijker.

Gr Koen
« Laatst bewerkt op: 09 September 2013, 22:05:27 door KoenF. Reden: tekst. »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
« Reactie #151 Gepost op: 10 September 2013, 09:35:08 »
In de achterhoek, zoals bv Ruurlo hadden een midden perron, In Ruurlo stond alleen een wacht ruimte aan de straatkant. Daar was het zo dat je eigenlijk aan voorkant van het perron naar een helling op liep dus geen trapje oid.

Station Ruurlo

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #152 Gepost op: 10 September 2013, 10:12:11 »
Hoi Koen,

Leuk zo'n minibaan. Jij bent al lekker bezig ;). Het stationsgebouw staat nu nog lager dan bovenkant spoorstaaf, terwijl het meestal op het perron staat. Nu hoeft dat naturlijk geen hoog perron te zijn, maar een laag perron volstaat dan al, zoals Apeldoorn had en Tiel nog steeds heeft (Tiel, waar ken ik dat toch van  ;)). Daarmee trek je het verschil al iets op.
Je zou kunnen overwegen om het stationsgebouw voorzichtig uit elkaar te halen en een stuk styreen van maximaal mm tussen de richel (tussen de 1e en 2e verdieping) en de ramen te plakken. Daarmee verhoog je het gebouwtje ook iets meer. Het is wel een H0 gebouwtje, de vraag is of het op schaal 1:87 is. Vroeger was men daar wat minder nauwkeurig in als tegenwoordig.

Groet,
Michel
Michel

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #153 Gepost op: 10 September 2013, 21:37:14 »
Onder het motto "je bent een r@#nd als je met modelspoor stunt" ;D (kenden jullie die al? Bij deze ;D)Is het meest makkelijke natuurlijk om een iets dikkere bodem te nemen.

Dit zijn eigenlijk wel subtiele details waar je niet snel aan denkt bij plannen. @Ruurlo, idemdito Tiel, @Michel jij hebt al in de gaten dat ik Tiel niet vergeet. Deze opzet van het station heeft Tiel als voorbeeld. Kijken we even mee met streetvieuw, Spoorstraat Tiel. dan zien we als je rondraaid een duidelijke stijging van begane(Papesteeg) grond naar spoorniveau. De losweg (bovenaan linksaf) en de rest van de Spoorstraat (rechtsaf) liggen uiteraard evenhoog. Vooral hier heel goed te zien.
Ook de overgang naar het spoor is hier goed te volgen, daar hoef je de deur niet voor uit met dit weer. Als je het zo bekijkt een hele mooie overgang van straat naar spoor zoals het vroeger was.

Midland is kleiner maar volgens voorbeeld zal ik stationsterrein wat verhogen.
Nu zit ik dan nog wel met een delletje naar de oversteekplaats van het opstapperron, opvullen met wat klei...? Ook nog ergens spoor(slag)bomen scoren.
Perron, nog ergens een printje ofzo vandaan halen en afwerken met een beukhaag en hekjes. Zucht, details :P.

Missch. het weekend  of van de week verder knutselen. ::)

Groeten Koen.
« Laatst bewerkt op: 10 September 2013, 22:36:59 door KoenF. Reden: tekst »

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #154 Gepost op: 11 September 2013, 08:16:12 »
Hoi Koen,

Ik kijk naar je middenperron... is het wel een middenperron? Is het spoor aan de andere zijde ook bedoeld voor passagiers, of wordt dat een goederenspoor? Komt er een stootblok aan het einde van dat spoor, is het maar van 1 kant bereikbaar? In (bijna) al deze gevallen zou ik kiezen om het perron aan de andere zijde neer te leggen. Het stationsgebouw met het oorspronkelijke lage perron, het hoge perron in het verlengde daarvan (voorbeeldje  :), Wolfheze heeft hetzelfde idee).
Daarnaast vind ik het perron wat hoog. Maar goed, het was ook een proefperron.GM&S heeft overigens mooie perronranden, die prettig werken, en Auhagen heeft goede stoeptegels als afdekking. Maar die kan je zelf ook in klei krassen.

Groet,
Michel

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #155 Gepost op: 11 September 2013, 22:08:59 »
Hoi, Michel

Het is niet bedoeld als eilandperron. Is net breed genoeg als perron, de insteek is dat in de polder net genoeg ruimte is voor deze opzet zal even wat overzichten plaatsen.

Even puur over de sporen. Links van het perron is een uithaalspoor voor de kade. Het is niet veel spoor maar genoeg voor meneer Sik(linksboven op het kadespoor) en 1 wagon zoals je ziet.
de midi-olieboot denderd hier net door het stationnetje heen(rechts). Het oorspronkelijke baanplan had hoofdspoor als een omloopspoor maar daar moest ik uithalen over de overweg(rechtsonder in beeld), dat vond ik ook niet kloppen en die extra wissel heb ik weggelaten. Nu kan ik buiten het station(ri polder, rechtsbovenin) uithalen zonder overweg te blokkeren behalve het landweggetje door de polder. De korte buurtgoederentrein stopt eventueel om een wagon voor de kade af te geven die de Sik meteen oppikt. Deze opstelling kan ik niet meer wijzigen vanwege de styridur, das allemaal al gesneden. Plan V komt 2 x in het uur langs en stopt hier. AL met al toch een druk lijntje :P.
Onderin het midden van de foto zie je nog net het dak van Hotel Midland(dat is links van de baan), groter is het niet ;D

@Wolfheze en Ruurlo. heb nu een nieuwe proefopstelling, zal d'r even een fotootje van maken. Monumentje :).

Gr Koen.

« Laatst bewerkt op: 11 September 2013, 22:19:11 door KoenF »

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #156 Gepost op: 11 September 2013, 23:21:05 »

Er klopt iets niet maar weet niet wat. Het klopt niet dat perron op straatniveau ligt. Luifel staat hier wel hoog genoeg. Als je naar de fabriek kijkt ligt die een stuk lager, is dat wel reeel?  :-\

Een niet zo heel erg onderhouden heg van Noch. Frutsels in berm zijn restantjes heg, gooi die dus niet weg.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 13 September 2013, 01:03:17 door KoenF. Reden: spelling »

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #157 Gepost op: 11 September 2013, 23:53:17 »
Hoi Koen,

Het perron is te hoog. Plan V heeft geen lage vloer, je moet bij het instappen een trapje op. Volgens mij moet je de onderste trede van het treinstel aanhouden, maar daar zijn ook normen voor. Die zal ik morgen eens opzoeken. Dat overzicht was wel even prettig om de situatie in te kunnen schatten. Maar ik kom er morgen even op terug.
Leuk groen plaatje, die tweede  (y)

Groet,
Michel

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
« Reactie #158 Gepost op: 12 September 2013, 00:39:47 »
Ik meende 16 mm perron hoogte maar weet even niet welk plan. We wachten het antwoord van Michel wel af

Marc Riswick

• Offline Offline
    • Stuyteweg
« Reactie #159 Gepost op: 12 September 2013, 02:37:58 »
Bij gebruik van profirails zou het perron ca 14 mm hoog moeten zijn.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #160 Gepost op: 12 September 2013, 10:07:06 »
De encyclopedie geeft al antwoord op de zaak. Perron hoogte in NL is 840mm boven bovenkant spoor (BS). Omgerekend kom ik dan op net geen 10mm (9,7mm). Een laag perron is 300mm boven BS (1:87->3.45mm). Ook de afstand vanaf het hart van het spoor staat daar.
Overigens wordt er ook de europese standaarthoogte benoemd en die is wat lager dan de normering die de NS aanhoudt (760mm). Volgens mij is Nederland wel perrons aan het aanpassen op deze nieuwe hoogte, ook ivm gelijkvloers overstappen van perron in de trein (en andersom).

Gevonden in mijn standaardwerk uit de tijd ruim voor internet:

(de Modelspoorwegbouw, Amsterdam, Van Holkema&Warendorf N.V., (± 1950) p31)
Daar de standaardisering destijds er nog niet was, houdt dit boek wel een standaardnorm aan. Onder leiding van de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers (zelfde boek, p10) werd er in 1944 besloten om voor H0 1:88 aan te houden. Volgens dit plaatje was het hoge perron 8mm., niet slecht voor die tijd ;).

Dus even meten hoe hoog je rails en bedding is en daarbij 10mm bij op tellen en je hebt een perron op de juiste hoogte.

Er klopt iets niet maar weet niet wat. Het klopt niet dat perron op straatnievau ligt. Luifel staat hier wel hoog genoeg. Als je naar de fabriek kijr ligt die een stuk lager, is dat wel reeel?  :-\
je vraag is overigens niet beantwoord zie ik. Je fabriek staat wat laag en omdat het zo'n klein gebouwtje is lijkt het verschil erg groot. Je zou het gebouwtje hoger neer kunnen zetten, Bijna op de zelfde hoogte als het straatniveau voor het station. Je hebt dan een hoogte verschil waarbij het spooremplacement op de scheiding ligt. In Tiel heb je dat ook een beetje, de Boerhavelaan ligt ook wat lager dan het station.

De fabriek kan precies op het hoge gedeelte op de afscheiding liggen direct naast de overweg. Daarbij zou ik het strakker tegen het spoor neer zetten, en geen ruimte aan die zijde overlaten voor een weg. Mocht je ruimte over hebben dan zou dat beter aan de directe voorkant van je tafelblad. Dan wordt het verschil naast het spoor minder geaccentueerd. Maar beter is die verbinding net van je blad af te plannen.
Het stationsgebouw zou je ook nog iets verder naar achteren kunnen plaatsen. Dit gebouw heeft naar alle waarschijnlijkheid een perron van 300mm (1:87->3.5mm). Als je dit als basishoogte voor het hele plein neemt en allen het perron op 860mm (1:87->10mm) legt zijn de verschillen minder groot, krijg je een rustige beeld. En het hoogte verschil tussen het perron en de straat kan je afschermen met een heggetje of een hellinkje met wat begroeiing.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 12 September 2013, 10:35:57 door tothebeach. Reden: foto en tekst toegevoegd »

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #161 Gepost op: 12 September 2013, 22:19:00 »
Thanks voor de input allemaal. (y) Dat waardeer ik zeer.

Toch nog wel een klus om het goed te krijgen, maar we(forum)komen wel ergens. :) Ik ben blij dat ik het front(stationsstrook) in het midden nog niet heb vastgelijmd alleen al om straks goed details te kunnen aanbrengen.

Maar dan toch nog even de vraag of ik dat (grotere) perron links van de hoofdbaan in gebruik kan nemen. De verhoging van de straat is ie alleen voor de juiste hoogte van perronluifel van het station?

Omdat men het oude stationspand wilde bewaren, maar het oude perron niet meer voldeed aan de eisen van 1980 :D zal er een compleet nieuw perron worden aangelegd(links) met een gesloten abri tegen de weersomstandigheden  In deze situatie denk ik als voorbeeld aan het perron van Lunetten waar ik lange tijd gewoond heb, das ook niet zo heel erg breed. Da's de filosofie achter het linkse perron... In dat geval zal ik de lage perronmaat van het lage straatperron aanhouden en het linkse perron op de hoge maat. Iemand riep een keer 15mm hier, kan me vergissen.

De klussen die hiermee gepaard gaan zijn de overwegen links en rechts. De overweg(en) zou ik graag automatisch willen laten bedienen door vertrekkende/passerende  trein. Plan V zou ik graag automatisch willen laten pendelen. Maar goed, aangezien ik nog lang niet alles heb maar wel de gebouwen en de overweg links kan ik daamee aan de slag op mijn gemakje. De treinen bedien ik dan met de MM de rest analoog. Als iemand daar nog tips voor heeft tzt dan hoor ik die graag. (helaas ben ik a-technisch maar d'r is me al eens hulp geboden hier door deze en gene dus dat staat 8)).

De fabriek op bijna gelijke hoogte met station lijkt me goed idee. Inderdaad liggen de gebouwen in Tiel lager dan de spoorstraat. Rondom afsluiten met een greppeltje en groen lijkt me goed plan.

Ik zal d'r van het weekend eens rustig voor gaan zitten.

Verrek, ben toch nie gek, 1980...stationsweb.nl ;D

Groeten Koen.

« Laatst bewerkt op: 12 September 2013, 22:27:46 door KoenF. Reden: link toegevoegd »

Marc Riswick

• Offline Offline
    • Stuyteweg
« Reactie #162 Gepost op: 17 September 2013, 02:06:33 »
Wat Michel hierboven schreef klopt. Dus ca 10mm boven bovenkant spoorstaaf. Dus tel de dikte van de fleischmann rail met bedding erbij en je komt op ca 14mm.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #163 Gepost op: 17 September 2013, 21:20:56 »
Dan kan ik voor het straatniveau maar het beste een strook berkenplaat van 12mm nemen, gezien er ook een stoep meegerekent wordt.(ow nee da's voor het hoge natuurlijk)
Oh, en de deuren van het station nog rood schilderen, je zou het haast vergeten :P.
Voorlopig even rustig hier de komende tijd :D.

Wel wat plannen voor scratchbilden:

- 2 woonboten bouwen.
- idee om zelf een portaalkraantje te bouwen uit wat bouwpakketten.
- misschien opvulling hoekhuis aan de kade van Midland.

Ik hoop op langdurig stormachtig weer en regen. (y)

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 17 September 2013, 21:27:52 door KoenF »

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #164 Gepost op: 18 September 2013, 13:50:28 »
je hoeft volgens mij maar 7mm omhoog voor de basisplaat. 3mm voor het perron en 4 mm om op gelijk niveau te komen met de bovenkant van de spoorstaaf. Met een dun plaatje karton of kunststof erop zit je op de juiste hoogte.
Daarop komt dan nog het hoge perron, dus weer iets van 6mm plus 1mm karton/kunststof.
mmm.. Het hoogteverschil is (gelukkig) minder dan ik dacht.
Qua deuren en kleur is dit draadje misschien wel interessant. Dat worden andere deuren en misschien een andere onderkant van de gevel?  :)
Succes met bouwen

Groet,
Michel