Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

trix vraagje door meesterpaul
Vandaag om 20:12:07
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:52:34
Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen. door Luc2000
Vandaag om 19:35:26
Roco Plan V Douwe Egberts door Corné81
Vandaag om 19:20:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
Vandaag om 19:14:00
Spoor 0 meterspoor door FritsT
Vandaag om 19:11:43
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door Forever Rocofan
Vandaag om 18:53:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 18:45:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 18:31:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 18:22:05
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 18:13:07
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Spoor010
Vandaag om 17:54:53
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:42:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 17:30:47
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 17:28:09
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 17:17:38
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 17:06:10
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 16:52:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door VAM65
Vandaag om 16:38:38
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 16:12:43
Veevervoer ss/ ns door Mar-Cas
Vandaag om 14:21:04
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
Vandaag om 13:53:41
Albert Modell 2025 door KNed
Vandaag om 13:19:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door daempfer
Vandaag om 12:47:46
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:47:02
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
Vandaag om 11:59:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:52:08
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:50:35
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 10:20:32

Auteur Topic: LocoNet versus XpressNet  (gelezen 11726 keer)

hubertus

• Offline Offline
Re:LocoNet versus XpressNet
« Reactie #15 Gepost op: 11 January 2013, 10:54:55 »
Altijd gezond om verder te kijken dan één programm al zou ik wel even goed nagaan welke andere software wel met het probleem van de functieaansturing boven f8 om kan gaan. Het probleem beperkt zich niet alleen tot Koploper.

Mbt de beperking van het aantal beschikbare slots. 32 (of 31?) slots is niet veel. Het gaat niet alleen om rijdende locs en ook niet alleen om locdecoders, maar ook om functiedecoders in (stuurstand)rijtuigen. Dan loop je vrij snel tegen deze beperking aan.
Het is dan een beetje afhankelijk van de software of dat echt een probleem wordt. Vraagt de software alleen aan het begin van een sessie alle benodigde slots aan of kunnen tussentijds slots worden vrijgeven en voor andere decoders worden gebruikt.

Huub

DaPeet

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 11 January 2013, 10:55:39 »
Als je toch bij 0 moet beginnen en heel goedkoop wilt starten, kijk dan eens naar de Fleischmann ProfiBoss... perfecte Loconet instap. Kijk hier maar eens : http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13971.75.html

Die kan 1-2 treinen tegelijk laten rijden zonder booster, met RoSoft LocoNet-Bezet/terugmelder met stroomdetectie  en RoSoft LoconetIF erbij heb je alles voor een kleine baan met maximaal 8 blokken en kun je ook meteen decoders uitlezen/programmeren. Moet je alleen wel een sein/wisseldecoder nemen met externe voeding, want die kan de ProfiBoss er niet bij leveren...

Met Uhlenbrock Power2 of Power4 booster(s) erbij + Digitrax UP-5 paneeltje(s) (om van de Loconet-B en Loconet-T poort te maken om overig Loconet spul te voeden) en meer bezetmelders kun je dan later de baan groter maken.

De ProfiBoss is inmiddels niet meer nieuw te koop maar ze staan genoeg op oa eBay ...
Thnx voor de tips, klinkt ook als een goed alternatief, scheelt idd in de aanschaf tov dure nieuwe centrales.

Wat ik nog even mis is met welk up tot date software pakket je de zaak wilt gaan aansturen?
Blijkbaar toch een (gezond  8)) twijfelgeval?  
Inderdaad twijfel, in eerste instantie dacht ik aan Koploper, maar aangezien dit niet meer actief wordt doorontwikkeld is het wellicht slimmer naar iets anders te kijken.
« Laatst bewerkt op: 11 January 2013, 10:59:11 door DaPeet »

henk

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 11 January 2013, 11:29:49 »
Profiboss is ook niet heel goedkoop op ebay, ruim 100 euro tegenwoordig, en heeft toch wel grote beperkingen. Zo is het vermogen zo klein, dat je zelfs op een beperkte modelbaan al gauw een booster en een extra loconetvoeding nodig hebt. Als je voor loconet gaat, dan toch maar liever een IB of een Digitrax centrale. Digitrax heeft loconet ontwikkeld en zo'n DB150 centrale geeft je voor pakweg 200 euro gelijk 5A stroom, zodat je zelfs op een wat grotere baan niet snel een booster nodig hebt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #18 Gepost op: 11 January 2013, 11:40:50 »
Inderdaad twijfel, in eerste instantie dacht ik aan Koploper, maar aangezien dit niet meer actief wordt doorontwikkeld is het wellicht slimmer naar iets anders te kijken.

Tsja, is maar hoe je het bekijkt. Als ik het goed heb is nu de laatste versie van koploper beschikbaar, versie 8.0. Ik heb mijn vorige baan met koploper (versie 6.0??) aangestuurd. De baan werd goed aangestuurd door koploper maar er was nog een enorme hoeveelheid binnen koploper aan verder in te regelen waar ik nog niet eens aan toe ben gekomen. Gezien het schappelijke prijsje  ;D ga ik mijn 2e baan ook met koploper aansturen en over een aantal jaar zie ik weer verder.

Groet,

Jeroen

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #19 Gepost op: 11 January 2013, 11:43:31 »
Meeste mensen willen toch 1-2 handregelaars als de baan groter word, dan is de ProfiBoss nog steeds handig. Als je de transformator vervangt door wat zwaarders kun je er meteen al met meerdere treinen mee rijden. Fleischmann adviseert een 6811 trafo; dan heb je circa 2.5A tot je beschikking, ruim voldoende om te beginnen.

De DB150 (of andere Loconet centrale) kan later alsnog (ipv een eerste booster) en dan wordt de profiboss een gewone goede handregelaar dus is het geld nog steeds niet weggegooid. Veel andere goedkope(re) handregelaars voor Loconet zijn er niet... De meeste Digitrax modellen doen ruim boven de 100 Euro.

Overigens zie ik de Profiboss nog steeds her en der voor rond de 75 euro; meer dan 100 euro zou ik er inderdaad niet aan uitgeven, dat is het ding net niet waard...

Wat de Intellibox betreft : de IB2 (en IB-COM/IB Basic) hebben zoals eerder gezegd issues met functies boven F8; dat zijn dus vrijwel alle sounddecoders die je (deels) niet meer kunt gebruiken. IB Basic bovendien de lage slots limiet. De oude IB of TwinCenter is wat dat betreft bruikbaarder.... maar heeft weer een software upgrade nodig die niet altijd gratis is.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #20 Gepost op: 11 January 2013, 12:02:59 »
Was t eigenlijk H0 of N?

Bij H0 zijn alle functies boven F4 wel interressant bij N (nog) niet
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #21 Gepost op: 11 January 2013, 12:12:57 »
(misschien licht offtopic...)
Waarom bij N niet? N sounddecoders gaan toch ook verder dan F4?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #22 Gepost op: 11 January 2013, 13:04:45 »
Zekerwel! De ESU micro's in elk geval tot F8 (alhoewel dat met een tweede adres kan worden gedaan).
Bron van kennis  ;D
Esu

Mogelijk refereerd Han naar de 4 fysieke bedraade uitgangen  ???

Allie
« Laatst bewerkt op: 11 January 2013, 13:06:56 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #23 Gepost op: 11 January 2013, 13:42:56 »
Pfff, nog een variant :-) Ik zal er ook naar kijken, thnx!Deze beperking zal voor mij denk ik niet zo snel een probleem zijn, maar ik zal de specs er van in de gaten houden.

Als je dan toch bezig bent, kijk ook eens naar CAN-digital-Bahn http://www.can-digital-bahn.com/news.php

Gebaseerd op de Marklin/Trix Mobile Station 2 Gleisbox. Is op beurzen niet duurder dan een Roco Multimaus setje. Lijkt niet zo populair in Nederland, waarschijnlijk om dat niet algemeen bekend is dat de MS2 ook gewoon DCC doet. (inwendig is die kleine Gleisbox hetzelfde als een CS2, maar dan zonder de bedieningselementen, scherm en interface connectoren)

Duurste is de USB-CANbus interface zelf, maar de mogelijkheden zijn zeker niet gek.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Weerd

• Online Online
« Reactie #24 Gepost op: 11 January 2013, 14:04:42 »
Ik heb zowel de Roco Multimaus als een Loconet centrale.
De Roco gebruik ik alleen nog maar op een testbaantje, maar al het andere werk gebeurt met Loconet.
Als centrale wordt gebruikt de Digitrax Super Chief.
Diverse terugmelders zelf gebouwd volgens het systeem van Hans Deloof. En het werkt allemaal als een zonnetje. (http://users.telenet.be/deloof/)
De Superchief ondersteund de functies F0 tot en met F28, voorlopig voor mij meer dan genoeg.

Bovendien heb ik ook nog eigen handregelaars gemaakt, gedeeltelijk van Fremo, (http://fremodcc.sourceforge.net/diy/fred2/fredi_d.html)
maar ook voor een deel met behulp van RocRail. (http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=mgv_fredi-nl&DokuWiki=ce42e7f5c25e79705ed34158d730a0d7)
Ik beschik nu over zo'n 12 handregelaars, zodat de meeste locs met een eigen regelaar bestuurd kunnen worden.
Bovendien, doordat Loconet behoorlijk populair is, gaan de ontwikkelingen op dit terrein gestaag door.
Kortom, Loconet bevalt me uitstekend!

Gerard

DaPeet

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 11 January 2013, 14:13:44 »
Allereerst dank allemaal voor de antwoorden. Het is echt een levendig onderwerp, in bijna iedere post wordt wel weer een andere configuratie aanbevolen :-) Eén ding wil ik gewoon helder hebben: is het niet kunnen gebruiken van functies hoger dan F8 in de intellibox nou een probleem van de intellibox of alleen een probleem van de intellibox icm Koploper? Volgens mij is er voor de oudere IB's toch een update geweest zodat hogere functies wel te gebruiken zijn?

Verder heb ik even snel een schema gemaakt voor de aansluiting met de Profi Boss. Klopt dit schema of mis ik iets?

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 11 January 2013, 14:17:30 »
Het is een probleem van de Intellibox-2 (en dacht ook de basic), dat in de software opgelost kan worden.
Binnen koploper gaat dat niet gebeuren, in hoeverre dat bij andere software wel is of wordt aangepast, weet ik niet.

Huub
« Laatst bewerkt op: 11 January 2013, 14:19:40 door hubertus »

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #27 Gepost op: 11 January 2013, 14:20:31 »
Zekerwel! De ESU micro's in elk geval tot F8 (alhoewel dat met een tweede adres kan worden gedaan).
Bron van kennis  ;D
Esu

Mogelijk refereerd Han naar de 4 fysieke bedraade uitgangen  ???

Allie

Nee, meer in de trant van : Bij H0 is F1-F22 al behoorlijk ingeburgerd. Bij N is dat nog niet het geval. Wil je al die functies ook daadwerkelijk gebruiken ( en zeker bij automatisch rijden is dat fun) dan geven je bepaalde software keuzes en hardware keuzes je nogal wat problemen.
Daarnaast is de keus voor vooruitstrevende techniek en/of  verouderde (maar nog wel functionerende) techniek een leuke hersenkraker.

Zonder op de prod specs in te gaan: IB al in zijn hele life time 2 updates qua software, Ecos continue proces, Roco multimuizen 1 update , digitrax diverse updates, lenz idem.

Bij een keuze bepaling moet je altijd even verder kijken dan het product sec, kijk ook naar de toekomst en de softwareplanning van de desbetreffende fabrikant.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Ben

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 11 January 2013, 14:30:19 »
Mijn oude IB uit 2003 (zonder de laatste 2.0 update) doet over LocoNet gewoon 20+ functie's. Ook met Koploper. 8)

Gr, Ben.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 11 January 2013, 14:32:05 »
Dat is ook geen Intellibox-2.