Een paar kanttekeningen :XpressNet : contra (out of the box) geen mogelijkheid tot uitlezen van decoders (vanwege de booster)Dat kun je oplossen door een nieuwe Roco Multimaus Pro te kopen. Of een losse ESU lokprogrammer oid...
Loconet : contra Intellibox kan minder functies aansturen dan MMJe doelt er hier op dat je met koploper geen F9 en hoger kunt aansturen? De 'fout' is een combinatie van verandering in het protocol door Uhlenbrock en de weigering van Paul Haagsma om de boel aan te passen. Handmatig kan de Intellibox Basic en Intellibox 2 prima overweg met F1-12 direct gestuurd, hoger via wat extra handelingen.
Helemaal geen handbediening lijkt mij vooral in de opbouwfase niet handig... zelf ga ik na een nieuw stuk rails te hebben gelegd meestal eerst handmatig proefrijden om zaken te controleren, dan vind ik een regelaar onder handbereik toch fijner dan een computerscherm. Testen in automatisch bedrijf lijkt mij erg ongewenst, bij een fout ben je dan veel vaker 'te laat' met reageren.
Helemaal geen decoders uit kunnen lezen : hoe ver wil je gaan? Als je alleen loks uit de doos op de baan zet en hooguit een adres wilt aanpassen zal het geen probleem zijn. Maar wil je wat kunnen tunen is het kunnen uitlezen al gauw een 'must' ; als je wel eens 2e hands koopt met onbekende decoders idem. Overweeg of je uitlezen wel via je centrale wilt of liever apart op de werkbank, als je aan een lok sleutelt... laatste had mijn voorkeur en omdat ik alleen ESU decoders gebruik heb ik een ESU lokprogrammer gekocht. Maar er zijn meer opties.
IB-COM t.o.v. Intellibox Basic is geen kwestie van nieuwere hardware voor zover ik weet?
Overigens ondersteunen veel Intelliboxen S88 ook direct (volgens mij alleen de IB-COM en IB Basic niet) Dus je kunt eerst kijken of S88 op zich goed genoeg is, zo niet kun je dan altijd nog over naar een pure loconet opzet.Ik heb zelf de overstap van Lenz + S88XpressNetLI naar Loconet gemaakt. Nu nog met een Intellibox Basic (maar die gaat de deur uit; overkill voor wat ik er mee wil) en straks alles via een Fleischmann ProfiBoss met wat boosters en een LocoNetIF.
Beste Gerwin,Een IB-COM heeft wel een ingebouwde booster.Groeten!Huib
laat je niet foppen: xpressnet is niet hetzelfde als een multimaus en dat is weer niet hetzelfde als een roco multimaus digitale set.xpressnet op een andere centrale (ik heb opendcc) met een multimaus handregelaar en ik kan decoders programmeren via de multimaus en ook uitlezen via dezelde multimaus.xpressnet kan dus WEL decoders uitlezen, en de multimaus handregelaar kan het dus ook (mits juiste centrale)Verdiep je ook even in BIDIB daarvoor zijn tegenwoordig ook decoders en terugmelders te koop waar gelijk meerdere railcom detectoren inzitten.
Voor mijn gevoel is dit de meest complete, toekomstgerichte oplossing (naar de huidige stand van zaken). Wat let je om op zoek te gaan naar een goede gebruikte Intellibox (IR), niet de Basic maar de gewone (lees vorige serie). Kijk welke software versie er op staat want een upgrade naar 2.0 kost je weer € 25,00. Bij een Intellibox IR is deze upgrade gratis (recent nog uitgevoerd).
Verdiep je ook even in BIDIB daarvoor zijn tegenwoordig ook decoders en terugmelders te koop waar gelijk meerdere railcom detectoren inzitten.
Wat de IB Basic beperkingen betreft : de grootste is het maximum aantal Loconet slots wat veel lager ligt dan bij een Intellibox of Intellibox 2. Dit beperkt je in het aantal gelijktijdig aan te sturen treinen. Op een kleine pendelbaan als wat mij voor ogen staat geen probleem, maar bij grote(re) layouts loop je waarschijnlijk wel tegen problemen aan.
Je kunt ook langzaam opbouwen. Heb ik ook gedaan, Begonnen met de Roco MultiMuis met XpressnetLi. terugmelding via S88. Uitlezen is niet mogelijk, maar kon in het begin prima zonder, zeker als je goed bij houd wat je aanpast.
Misschien kan dat voor mij een argument zijn om toch eens verder te kijken naar andere software dan Koploper?