Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 20:26:20
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:20:56
trix vraagje door meesterpaul
Vandaag om 20:12:07
Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen. door Luc2000
Vandaag om 19:35:26
Roco Plan V Douwe Egberts door Corné81
Vandaag om 19:20:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
Vandaag om 19:14:00
Spoor 0 meterspoor door FritsT
Vandaag om 19:11:43
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door Forever Rocofan
Vandaag om 18:53:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 18:45:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 18:31:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 18:22:05
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 18:13:07
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Spoor010
Vandaag om 17:54:53
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:42:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 17:30:47
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 17:28:09
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 17:17:38
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 17:06:10
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 16:52:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 16:12:43
Veevervoer ss/ ns door Mar-Cas
Vandaag om 14:21:04
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
Vandaag om 13:53:41
Albert Modell 2025 door KNed
Vandaag om 13:19:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door daempfer
Vandaag om 12:47:46
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:47:02
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
Vandaag om 11:59:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:52:08
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:50:35
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 10:20:32

Auteur Topic: LocoNet versus XpressNet  (gelezen 11738 keer)

DaPeet

• Offline Offline
LocoNet versus XpressNet
« Gepost op: 10 January 2013, 15:59:58 »
Met gevaar voor eigen leven wil ik toch wat vragen stellen over digitaal rijden. Hierover heb ik al veel gelezen op dit forum en internet en mijn keuze hangt eigenlijk nog op deze twee keuzes: ga ik voor XpressNet of ga ik voor LocoNet. Vooraf even melden dat ik me realiseer dat er meestal ook geen 100% antwoord is, net zoals je iemand niet kunt uitleggen waarom voor een Philips danwel een Samsung TV gekozen moet worden (okay, duidelijk Philips in dit geval ;-) ) Het is ook een kwestie van gevoel i.c.m. budget.

Gegeven dit uitgangspunt:
  • compleet nieuwe (digitale) start
  • doel om volledig met de PC te gaan rijden (met koploper)
  • geen onwijs grote baan of aantal treinen, denk bijv. aan rond de 10 tot 15 treinen (waarvan een deel tegelijkertijd zal rijden), zo'n 30 blokken en 15 wissels

Een digitale centrale hoeft dus niet ontzettend veel te kunnen, het meeste zal toch door de PC gedaan worden. Ik ben op zich redelijk technisch, maar ga niet zelf met printplaatjes aan de knutsel (solderen).

XpressNet
pro
  • goedkoop instappen met MultiMaus
  • goed te gebruiken met S88 via de S88XpressNetLI
  • tegenwoordig minder storingsgevoelig dan voorheen (als het gaat om terug-/bezetmelders)
  • goedkope bezet-/terugmelders (met S88SD16-n)
contra
  • (out of the box) geen mogelijkheid tot uitlezen van decoders (vanwege de booster)
  • minder makkelijk aan elkaar te schakelen t.o.v. LocoNet

LocoNet
pro
  • schijnbaar goed uitgangspunt als vanaf 0 wordt gestart
  • betrouwbaar
  • makkelijker aan elkaar te schakelen
  • terug-/bezetmelders kunnen met een tussenoplossing ook via goedkopere S88 onderdelen (via S88LN)
  • IB-COM speciaal ontwikkeld voor PC gebruik
contra
  • Intellibox kan minder functies aansturen dan MM
  • duurdere componenten

Tot zover mijn conclusies (correct me if I'm wrong). Je kunt al wel zien dat ik ook een voorkeur voor centrales heb bij de twee systemen.

Nu mijn vragen:
Is er anno 2013 nog steeds een overtuigend verschil in betrouwbaarheid tussen XpressNet(S88) en LocoNet? Hoe groot is het nadeel van het niet kunnen uitlezen van een decoder (zoals bij het out of the box MM systeem)? Hoe snel zul je tegen het beperkte aantal functies van de IB lopen? Als ik het goed begrijp ga je daar last van krijgen als je decoders gebruikt die meer dan 8 functies aan boord hebben.

En IB specifiek: hoe lastig is het om helemaal niet met een handset te kunnen werken zoals bij de IB-COM? Het prijsverschil tussen de IB basic en COM is niet erg groot, al heeft de IB-COM nieuwere hardware heb ik begrepen. Dan is het dus deze keuze wel/niet handbediening vs wel/niet nieuwere hardware.

Ik hoop toch ik toch slimme vragen heb gesteld. Ben benieuwd naar jullie ideeën! Thnx

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:LocoNet versus XpressNet
« Reactie #1 Gepost op: 10 January 2013, 16:28:56 »
Een paar kanttekeningen :

XpressNet : contra (out of the box) geen mogelijkheid tot uitlezen van decoders (vanwege de booster)
Dat kun je oplossen door een nieuwe Roco Multimaus Pro te kopen. Of een losse ESU lokprogrammer oid...

Loconet : contra Intellibox kan minder functies aansturen dan MM
Je doelt er hier op dat je met koploper geen F9 en hoger kunt aansturen? De 'fout' is een combinatie van verandering in het protocol door Uhlenbrock en de weigering van Paul Haagsma om de boel aan te passen. Handmatig kan de Intellibox Basic en Intellibox 2 prima overweg met F1-12 direct gestuurd, hoger via wat extra handelingen.

Helemaal geen handbediening lijkt mij vooral in de opbouwfase niet handig... zelf ga ik na een nieuw stuk rails te hebben gelegd meestal eerst handmatig proefrijden om zaken te controleren, dan vind ik een regelaar onder handbereik toch fijner dan een computerscherm. Testen in automatisch bedrijf lijkt mij erg ongewenst, bij een fout ben je dan veel vaker 'te laat' met reageren.

Helemaal geen decoders uit kunnen lezen : hoe ver wil je gaan? Als je alleen loks uit de doos op de baan zet en hooguit een adres wilt aanpassen zal het geen probleem zijn. Maar wil je wat kunnen tunen is het kunnen uitlezen al gauw een 'must' ; als je wel eens 2e hands koopt met onbekende decoders idem. Overweeg of je uitlezen wel via je centrale wilt of liever apart op de werkbank, als je aan een lok sleutelt... laatste had mijn voorkeur en omdat ik alleen ESU decoders gebruik heb ik een ESU lokprogrammer gekocht. Maar er zijn meer opties.

IB-COM t.o.v. Intellibox Basic is geen kwestie van nieuwere hardware voor zover ik weet?

Overigens ondersteunen veel Intelliboxen S88 ook direct (volgens mij alleen de IB-COM en IB Basic niet) Dus je kunt eerst kijken of S88 op zich goed genoeg is, zo niet kun je dan altijd nog over naar een pure loconet opzet.

Ik heb zelf de overstap van Lenz + S88XpressNetLI naar Loconet gemaakt. Nu nog met een Intellibox Basic (maar die gaat de deur uit; overkill voor wat ik er mee wil) en straks alles via een Fleischmann ProfiBoss met wat boosters en een LocoNetIF.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

DaPeet

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 10 January 2013, 16:41:39 »
Wauw, al snel zo'n uitgebreid antwoord, dank!

Een paar kanttekeningen :

XpressNet : contra (out of the box) geen mogelijkheid tot uitlezen van decoders (vanwege de booster)
Dat kun je oplossen door een nieuwe Roco Multimaus Pro te kopen. Of een losse ESU lokprogrammer oid...
Ok, dat is dus prima op te lossen met extra / andere apparatuur.

Citaat van: JAB van Ree
Loconet : contra Intellibox kan minder functies aansturen dan MM
Je doelt er hier op dat je met koploper geen F9 en hoger kunt aansturen? De 'fout' is een combinatie van verandering in het protocol door Uhlenbrock en de weigering van Paul Haagsma om de boel aan te passen. Handmatig kan de Intellibox Basic en Intellibox 2 prima overweg met F1-12 direct gestuurd, hoger via wat extra handelingen.
Dat bedoel ik inderdaad. Misschien kan dat voor mij een argument zijn om toch eens verder te kijken naar andere software dan Koploper?

Helemaal geen handbediening lijkt mij vooral in de opbouwfase niet handig... zelf ga ik na een nieuw stuk rails te hebben gelegd meestal eerst handmatig proefrijden om zaken te controleren, dan vind ik een regelaar onder handbereik toch fijner dan een computerscherm. Testen in automatisch bedrijf lijkt mij erg ongewenst, bij een fout ben je dan veel vaker 'te laat' met reageren.
Had ik inderdaad niet zo bekeken, heb je goed punt, handbediening is dus handig. Nou kan dat best icm met de IB-COM, alleen moet je dan weer apart dingen aanschaffen.

Helemaal geen decoders uit kunnen lezen : hoe ver wil je gaan? Als je alleen loks uit de doos op de baan zet en hooguit een adres wilt aanpassen zal het geen probleem zijn. Maar wil je wat kunnen tunen is het kunnen uitlezen al gauw een 'must' ; als je wel eens 2e hands koopt met onbekende decoders idem. Overweeg of je uitlezen wel via je centrale wilt of liever apart op de werkbank, als je aan een lok sleutelt... laatste had mijn voorkeur en omdat ik alleen ESU decoders gebruik heb ik een ESU lokprogrammer gekocht. Maar er zijn meer opties.
Klinkt als: in het begin misschien nog niet nodig, maar later ga je het toch missen. Moet ik zeker meenemen in mijn keuze.

IB-COM t.o.v. Intellibox Basic is geen kwestie van nieuwere hardware voor zover ik weet?
Ik las dat hier ergens geloof ik, geen idee meer waar, maar heb het zien staan.

Overigens ondersteunen veel Intelliboxen S88 ook direct (volgens mij alleen de IB-COM en IB Basic niet) Dus je kunt eerst kijken of S88 op zich goed genoeg is, zo niet kun je dan altijd nog over naar een pure loconet opzet.

Ik heb zelf de overstap van Lenz + S88XpressNetLI naar Loconet gemaakt. Nu nog met een Intellibox Basic (maar die gaat de deur uit; overkill voor wat ik er mee wil) en straks alles via een Fleischmann ProfiBoss met wat boosters en een LocoNetIF.
Mag ik vragen wat voor jou de reden was om van Lenz + S88XpressNetLI naar Loconet te gaan?

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 10 January 2013, 17:32:59 »
Overstap Lenz -> Loconet had te maken met het feit dat ik over wilde gaan naar modules ipv een vaste baan en het feit dat mijn Lenz set verouderd was en die upgraden ook veel geld zou kosten :

Ik kan nu alle modules doorlussen met een 4-aderige voedingkabel en een loconet kabel ; iedere module heeft eigen bezetmelder(s) en booster, om kabels tussen de bakken te verminderen. Met een Lenz systeem was ik duurder uit geweest, had ik behalve XpressNet kabel en 4-aderige voedingskabel ook nog S88 kabel moeten doorvoeren over modules en was de S88-bus wel erg lang geworden, wat mogelijke instabiliteit in de hand zou werken.

Ikzelf werk nu nog met koploper maar overweeg op termijn een overstap naar RocRail.

Gerwin

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 10 January 2013, 20:12:22 »
Als ik moest kiezen tussen Philips en Samsung.... Koos ik Panasonic  ;)

Ik heb (nog) geen modelbaan, maar toch druk in de weer met de techniek. Heb zowel een multiMAUS als een Intellibox IR en een goede vriend heeft de multiMAUSpro.

Ten eerste de multiMAUSpro (10830/10832) werkt via USB en alleen hun eigen software en die van Freiwald herkend deze interface. Via een xPressnetLI is het wel aan te sturen, alleen uitlezen via de PC lukt niet (goed).

De multiMAUS die ik heb wordt nu gebruikt voor het kerstdorpje of om snel even wat te proberen.

Een IB-Com heeft geen booster ingebouwd, dus die heb je nog extra nodig. Een IB-Basic heeft ook een aantal beperkingen, waaronder geen S88 en nog wat andere zaken.

Loconet heeft een aantal voordelen, zeker als je S88LN interface gebruikt. Tegenwoordig zelfs geïntegreerd op een bezetmelder, dus geen losse interface meer nodig. Ik gebruik daarnaast nog de Loconet-Interface om de RS232 problemen van de IB te omzeilen. Bijna alle software oud of nieuw spreken met Loconet.

Voor mijn gevoel is dit de meest complete, toekomstgerichte oplossing (naar de huidige stand van zaken). Wat let je om op zoek te gaan naar een goede gebruikte Intellibox (IR), niet de Basic maar de gewone (lees vorige serie). Kijk welke software versie er op staat want een upgrade naar 2.0 kost je weer € 25,00. Bij een Intellibox IR is deze upgrade gratis (recent nog uitgevoerd).
« Laatst bewerkt op: 10 January 2013, 20:28:56 door Gerwin. Reden: Onwaarheid, een IB-Com heeft WEL een booster »
Gerwin, spoort NS tijdperk III in 1:160

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #5 Gepost op: 10 January 2013, 20:17:45 »
Beste Gerwin,

Een IB-COM heeft wel een ingebouwde booster.

Groeten!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

piksov

• Offline Offline
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
« Reactie #6 Gepost op: 10 January 2013, 20:26:07 »
laat je niet foppen: xpressnet is niet hetzelfde als een multimaus en dat is weer niet hetzelfde als een roco multimaus digitale set.

xpressnet op een andere centrale (ik heb opendcc) met een multimaus handregelaar en ik kan decoders programmeren via de multimaus en ook uitlezen via dezelde multimaus.

xpressnet kan dus WEL decoders uitlezen, en de multimaus handregelaar kan het dus ook (mits juiste centrale)

Ik durf je niet te adviseren welke centrale je zou moeten nemen.

Verdiep je ook even in BIDIB daarvoor zijn tegenwoordig ook decoders en terugmelders te koop waar gelijk meerdere railcom detectoren inzitten.

Guus
« Laatst bewerkt op: 10 January 2013, 20:39:13 door piksov »
OpenDCC fan

Gerwin

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 10 January 2013, 20:30:05 »
Beste Gerwin,

Een IB-COM heeft wel een ingebouwde booster.

Groeten!

Huib

Huib, mijn fout, aangepast in de tekst. Ik had een IB-Control voor ogen....
Gerwin, spoort NS tijdperk III in 1:160

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 10 January 2013, 21:36:22 »
laat je niet foppen: xpressnet is niet hetzelfde als een multimaus en dat is weer niet hetzelfde als een roco multimaus digitale set.

xpressnet op een andere centrale (ik heb opendcc) met een multimaus handregelaar en ik kan decoders programmeren via de multimaus en ook uitlezen via dezelde multimaus.

xpressnet kan dus WEL decoders uitlezen, en de multimaus handregelaar kan het dus ook (mits juiste centrale)

Verdiep je ook even in BIDIB daarvoor zijn tegenwoordig ook decoders en terugmelders te koop waar gelijk meerdere railcom detectoren inzitten.

Probleem is alleen dat bij kant-en-klaar koop er maar 2 grote XPressNet leveranciers zijn. Lenz (maar die zijn duur en het systeem begint echt gedateerd te raken, vooral handregelaars zijn niet best...) en Roco met de muizen. Op de dure MultiMaus Pro na geen uitleesmogelijkheden.

Best of both worlds is Lenz centrale met Roco Multimaus als handregelaar maar da's helemaal een dure grap... dan kun je wel uitlezen ed. Maar dan zit je weer, tenzij je S88XpressNetLI gebruikt, vast aan de te dure Lenz-specifieke RS-terugmeldbus. S88XpressNetLI werkt prima, ook met Lenz, maar je zou bij grote layouts tegen beperkingen van de S88 bus kunnen aanlopen. Mogelijk dat anders ipv S88XpressNetLI een HSI-88 een betere oplossing is en de Lenz via een Lenz LI101F aan te sturen (of wel de S88XpressNetLI maar daarvan het S88 deel niet gebruiken)

Wat is het voordeel van BiDiB ? Ik zie ook de voordelen van Railcom trouwens (nog) niet...

Wat de IB Basic beperkingen betreft : de grootste is het maximum aantal Loconet slots wat veel lager ligt dan bij een Intellibox of Intellibox 2. Dit beperkt je in het aantal gelijktijdig aan te sturen treinen. Op een kleine pendelbaan als wat mij voor ogen staat geen probleem, maar bij grote(re) layouts loop je waarschijnlijk wel tegen problemen aan.
« Laatst bewerkt op: 10 January 2013, 21:38:21 door JAB van Ree »

rjr

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 10 January 2013, 22:38:44 »
Je kunt ook langzaam opbouwen. Heb ik ook gedaan, Begonnen met de Roco MultiMuis met XpressnetLi. terugmelding via S88. Uitlezen is niet mogelijk, maar kon in het begin prima zonder, zeker als je goed bij houd wat je aanpast.

Je kunt eenvoudig handmatig rijden, en ook prima via de computer.
Later heb ik die uitgebreid met een Lenz centrale. wat is duur, is inclusief goede 5A booster, dus viel best mee. Nog altijd via de XpressnetLi als interface, dus nog altijd de S88 bezetmelders.

Heb een vaste baan met z'n 50 blokken en zijn 84 wissels op moment. Op dit moment een 33 treinen continue op de baan.
ALs ik de limitatie er in koploper uit haal kunnen er tot wel 8 treinen tegelijk door de computer aangestuurd worden, en dan eventueel nog 1 met de hand, al is dat wel wat druk, en heb ik via instellingen in koploper dit toch een beetje beperkt.

Via de lenz centrale is uitlezen met de roco multimuis prima te doen. Heb meerdere functies beschikbaar, en op mijn nieuwste loks met sound heb je veel functies in gebruik.

Alles rijd via koploper, en kan daarnaast op mijn station via de muizen handmatig rijden ( 2 MM's in mijn bezit, en 2 oudere roco muizen )
De booster van Roco kan ik koppelen aan mijn Lenz centrale en gaat gebruikt worden voor de wissel decoders ( wel beetje eigen soldeerwerk voor nodig )

Grote voordeel vond ik dat je het toch langzaam kunt uitbouwen zonder echt veel uit gegeven te hebben aan onderdelen die je uiteindelijk niet meer gebruikt.
werk nu met 1 centrale met ingebouwde booster en 1 extra Lenz booster, 2 X 5A voor mijn H0 baan, die ik dan ook nog eens parallel kan schakelen voor 1 X 10A voor mijn tuin baan, voor mij dus een geschikte oplossing.

Of dit een betere oplossing is dan met LocoNet weet ik niet aangezien ik dat niet heb, maar ben op zich tevreden over de huidige oplossing.

Groet,
Roelco

DaPeet

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 11 January 2013, 08:26:09 »
Voor mijn gevoel is dit de meest complete, toekomstgerichte oplossing (naar de huidige stand van zaken). Wat let je om op zoek te gaan naar een goede gebruikte Intellibox (IR), niet de Basic maar de gewone (lees vorige serie). Kijk welke software versie er op staat want een upgrade naar 2.0 kost je weer € 25,00. Bij een Intellibox IR is deze upgrade gratis (recent nog uitgevoerd).
Dat gevoel heb ik dus ook, na het lezen van vele threads, zoeken op Marktplaats of beursen is trouwens ook een goed idee.

Pfff, nog een variant :-) Ik zal er ook naar kijken, thnx!
Wat de IB Basic beperkingen betreft : de grootste is het maximum aantal Loconet slots wat veel lager ligt dan bij een Intellibox of Intellibox 2. Dit beperkt je in het aantal gelijktijdig aan te sturen treinen. Op een kleine pendelbaan als wat mij voor ogen staat geen probleem, maar bij grote(re) layouts loop je waarschijnlijk wel tegen problemen aan.
Deze beperking zal voor mij denk ik niet zo snel een probleem zijn, maar ik zal de specs er van in de gaten houden.

Je kunt ook langzaam opbouwen. Heb ik ook gedaan, Begonnen met de Roco MultiMuis met XpressnetLi. terugmelding via S88. Uitlezen is niet mogelijk, maar kon in het begin prima zonder, zeker als je goed bij houd wat je aanpast.
Ik zal ook zeker niet alles tegelijk aanschaffen, maar ik vind de keuze voor de voor de bus (en centrale) die ik wil gebruiken wel zo fundamenteel, dat ik dat vanaf het begin gelijk goed wil hebben. Ik betaal dan ook liever gelijk 100 of 200 euro meer aan het begin om van daaruit gelijk verder te kunnen bouwen, zonder na een jaar of wat naar een ander systeem over te gaan.

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 11 January 2013, 09:59:47 »
Als je toch bij 0 moet beginnen en heel goedkoop wilt starten, kijk dan eens naar de Fleischmann ProfiBoss... perfecte Loconet instap. Kijk hier maar eens : http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13971.75.html

Die kan 1-2 treinen tegelijk laten rijden zonder booster, met RoSoft LocoNet-Bezet/terugmelder met stroomdetectie  en RoSoft LoconetIF erbij heb je alles voor een kleine baan met maximaal 8 blokken en kun je ook meteen decoders uitlezen/programmeren. Moet je alleen wel een sein/wisseldecoder nemen met externe voeding, want die kan de ProfiBoss er niet bij leveren...

Met Uhlenbrock Power2 of Power4 booster(s) erbij + Digitrax UP-5 paneeltje(s) (om van de Loconet-B en Loconet-T poort te maken om overig Loconet spul te voeden) en meer bezetmelders kun je dan later de baan groter maken.

De ProfiBoss is inmiddels niet meer nieuw te koop maar ze staan genoeg op oa eBay ...

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #12 Gepost op: 11 January 2013, 10:09:09 »
Wat ik nog even mis is met welk up tot date software pakket je de zaak wilt gaan aansturen?
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #13 Gepost op: 11 January 2013, 10:18:56 »
Misschien kan dat voor mij een argument zijn om toch eens verder te kijken naar andere software dan Koploper?

Blijkbaar toch een (gezond  8)) twijfelgeval? 

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #14 Gepost op: 11 January 2013, 10:52:02 »
Toen ik Buitenlust ging bouwen heb ik lang getwijfeld tussen LocoNet en Xpressnet. Uiteindelijk heeft LocoNet gewonnen om verschillende redenen:
- Bij Lenz heb je naast Xpressnet nog een aparte terugmeldbus en ik wilde alles in 1 infrastructuur hebben. Bij LocoNet loopt ook de terugmelding via LocoNet.
- Via een S88<>LN converter kun je zelfs ook goedkope s88(n) decoders overal in LocoNet prikken.
- Voor LocoNet is er meer keuze aan randapparatuur.

In eerste instantie heb ik mijn oude IB uit mijn H0 tijdperk gebruikt. Later heb ik het eens geprobeerd met een IB-Com. Inmiddels draait alles naar volle tevredenheid op een IB2.

De LocoNet infrastructuur heb ik opgebouwd met LocoNet hubs en LocoNet voedingen uit eigen keuken. Terugmelding loopt via LocoNet decoders van Uhlenbrock en de BMD16N-SD met LocoNet converter. Als handregelaars gebruik ik drie maal een Profiboss, voor weinig geld tweedehands gekocht. Daarnaast heeft elk raccordement zijn eigen seintableau dat is gebaseerd op de Track Control van Uhlenbrock. Via een simpele LocoNet <> USB interface van Uhlenbrock kijkt de Mac direct mee op het LocoNet. Ik kan de baan automatisch besturen via Koploper (onder Windows) en iTrain (onder OSX).

Grtz,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/