Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:25:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute?  (gelezen 392493 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #105 Gepost op: 08 juli 2007, 14:41:49 »
Een weinig off-topic, maar de vele goederentreinen die je nu nog in Eindhoven ziet, daar zal het dan ook wel mee afgelopen zijn, nietwaar? Of in ieder geval, stukken minder. Want van wat er uit de richting van Weert komt, daar moet je het ook niet van hebben.

(Hoewel ik laatst twee verschillende niet-passagierstreinen uit de richting Roermond door Weert zag rijden, maar dat was naar verluidt na een aanrijding. Eerste was een stel ketelwagens, tweede kon ik niet zien. maar leek erg kort.)

Tijdens onze korte vakantie zijn we een paar keer onder de Betuweroute doorgereden, maar dan moet je wel heel veel geluk hebben, wil je een goederentrein zien.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #106 Gepost op: 18 juli 2007, 08:01:01 »
Vandaag gaat Railion weer testen op de Betuweroute met:
49743 Kfhz 0740 Brmet 0820 Brvalo 0849 Em 0916
49744 Em 0931 Brvalo 1001 Brmet 1030 Kfhn 1111

Bron: Rolandrail.net

Groetjes,

Robbert

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #107 Gepost op: 18 juli 2007, 08:13:38 »
Laten we niet vergeten dat er over een behoorlijke afstand rails vervangen wordt net voorbij Emmerich.  Daar is dus erg weinig capaciteit. Begin juli zat ik in de CNL naar Zwitserland en zag in Emmerich geen enkele goederentrein staan. E.a. verklaart natuurlijk wel het één en ander.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #108 Gepost op: 18 juli 2007, 08:15:21 »
Robbert,

Kun je even al die BRMET BRVALO enzovoort voor mij verklaren?

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 581
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #109 Gepost op: 18 juli 2007, 08:26:37 »
Dat zijn zogenaamde verkortingen, zie hier
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #110 Gepost op: 18 juli 2007, 08:53:14 »
Kun je even al die BRMET BRVALO enzovoort voor mij verklaren?

Kfhz = Kijfhoek Zuid
Brmet = Betuweroute Meteren (km 47,950)
Brvalo = Betuweroute Valburg Oost (km 88,061)

Groetjes,

Robbert

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #111 Gepost op: 18 juli 2007, 09:49:57 »
Bedankt.

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #112 Gepost op: 18 juli 2007, 11:12:31 »
Ga je um spotten ?  ;D

Groetjes,

Robbert

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #113 Gepost op: 18 juli 2007, 11:48:07 »
Een weinig off-topic, maar de vele goederentreinen die je nu nog in Eindhoven ziet, daar zal het dan ook wel mee afgelopen zijn, nietwaar?

Uhm nee daar zou ik niet vanuit gaan, hoe wil je de treinen van de betuweroute af in Venlo krijgen?, Via Boxmeer ga je nie redden denk ik, ze weten nu al niet waar ze de reizigerstreinen moeten laten. En ja die zuidtak hebben we als Nederlanders niet aangelegt, dus ik denk dat je dan vanaf Valburg via Nijmegen-S'Hertogenbosch-Eindhoven in Venlo moet zien te komen.
Het word dus wel minder druk in Eindhoven maar zolang er geen oplossing is( tenminste die is bij mij nog niet bekend) zal je wel via die omslagtigge route moeten rijden neem ik aan.

Het zelfde is hier in Arnhem, als die betuweroute eenmaal draait zullen de treinen naar Bad Bentheim vanaf de betuweroute via Elst-Arnhem-Deventer-Hengelo naar Bad Bentheim gaan rijden en blijven er hier dus ook cargo's zat rijden.
Alleen Kolen treinen die elkaar op blok afstand van en naar Duitsland volgen zal ik hier dan wel moeten gaan missen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #114 Gepost op: 18 juli 2007, 12:20:29 »
Uhm nee daar zou ik niet vanuit gaan, hoe wil je de treinen van de betuweroute af in Venlo krijgen?

Maar rijden ze niet door Venlo omdat er voorheen nog geen Betuweroute was? Met andere woorden, gaat de Betuweroute van bestaande trajecten goederentreinen wegsnoepen? Ik weet dat de capaciteit in Emmerich er nog niet is.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

rail4marcel

  • Online Online
  • Berichten: 5280
    • grootspoorfoto's
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #115 Gepost op: 18 juli 2007, 20:59:37 »
De betuwe route gaat er wel degelijk voor zorgen dat er minder goederentrein gaan rijden in ehv. Die lijn is er ook aangelegt om daarvoor te zorgen. Maar aangezien het steeds drukker word en er steeds meer shuttle's en goederentreinen komen. Zullen er nog genoeg door Eindhoven blijven rijden. Zeker de kommende tijd.
Voor grootspoorfoto's zie site

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #116 Gepost op: 18 juli 2007, 23:42:12 »
Wat Emmerich-Oberhausen betreft, daar kan voorlopig nog zat rijden zonder dat je een extra spoor nodig hebt. 4 cargo's per uur per richting moet daar volgensmij makkelijk passen daar zo.

Tussen Emmerich en Wesel rijden 2 reizigers treinen per richting per uur(RB35 uurdienst, RE5 2uursdienst en ICE's in bijna 2uurdienst). Op Wesel-Oberhausen rijden er 4,5 per uur per richting( RB35 uursdienst, RE5 uursdienst, RB33 tot 30min dienst en de ICE's in bijna 2uursdienst).

Vandaar dat ik denk dat er best wat bij moet kunnen.

Ps; ik ben benieuwd hoe en waneer Nederland de verbinding Betuweroute-Venlo aan gaat pakken.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #117 Gepost op: 18 juli 2007, 23:59:24 »
Ha, dat kan nog wel even duren, of het wordt terloops ter sprake gebracht. "HSL-Zuid" en vooral "Betuwelijnroute" zijn gevaarlijke termen. Politiek beladen, zoals dat heet.

Enigszins off-topic, maar een goed voorbeeld over wat je kunt verwachten, is de metro van Amsterdam. Groots plan, we gooien de halve binnenstad plat (wat moet je ook met die oude troep) en we bouwen een heel stel metrolijnen.

Na de Nieuwmarkt-rellen was het woord "metro" taboe en werd de lijn naar Amstelveen een "sneltram" met gelijkvloerse kruisingen. Ondertussen zijn we 30 jaar verder en de huidige plannen lijken heel erg veel op het oorspronkelijke plan uit 1968.

Oftewel, die aansluiting komt er waarschijnlijk wel op den duur, maar het woord "Betuweroute" zul je met een vergrootglas moeten zoeken.

En hopelijk duurt het geen 30 jaar. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

ReesCees

  • Gast
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #118 Gepost op: 19 juli 2007, 09:15:40 »
Even wat input van mij.

Volgens mij gebeurt er nog maar weinig (ik woon hemelsbreed 500 meter van de betuweroute af).
Toen een aantal jaren geleden de bouw er van begon was het bij ons op het werk vaak gesprek thema. Ging toen al over of het rendabel zou zijn om daar alleen goederen op te vervoeren.

Met het als maar drukker worden op de weg (lees oa A15 richting Rotterdam) hadden we het plan bedacht om tussen Papendrecht en Tiel diverse opstapplaatsen (Transferium's P&R of hoe je het ook noemt) voor personenvervoer te maken zodat forenzen richting de Randstad vanaf daar de trein konden nemen richting werk. Gevolg minder auto's op de wegen.

Zelf werkte ik in die tijd ook in Rotterdam en met de bus en metro was ik sneller op mijn werk dan met de auto. Of het technisch kan of mogelijk is (veiligheid??) weet ik niet maar het lijkt me nog steeds een strak plan. Om de 15 minuten een trein naar de Randstad (havens Rotterdam, Rotterdam, Delft en Den Haag) en terug. Aansluiten op Randstad rail dus en personen vervooer intergreren in de Betuwe route!

Kees-Jan
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2007, 09:18:59 door Kees-Jan »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #119 Gepost op: 19 juli 2007, 12:24:14 »
Er is een aantal redenen waarom dat niet zal gaan werken:
  • Het traject en met name de tunnels is geschikt om een handjevol getraind personeel veilig weg te laten komen in geval van een camaliteit. Voor grote groepen passagiers is dat niet het geval.
  • Passagierstreinen rijden sneller dan goederentreinen, dus tenzij je de passagiers met 80 km/u laat reizen, zullen de goederentreinen aan de kant moeten voor passagierstreinen. Wat is dan nog het nut van een aparte goederenlijn? De krappe capaciteit blijft immers krap.
  • De Betuweroute gaat niet langs grote woonkernen. Weliswaar is het druk op de A15, maar het heeft meer zin om stations in steden aan te leggen dan naast een autoweg die in de 'middle of nowhere' ligt.
- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40