Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Eric B
Vandaag om 13:49:15
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 13:22:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:14:57
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:13:55
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Luit
Vandaag om 12:17:09
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:47:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 09:50:27
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
  

Auteur Topic: Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute?  (gelezen 438143 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #105 Gepost op: 08 July 2007, 14:41:49 »
Een weinig off-topic, maar de vele goederentreinen die je nu nog in Eindhoven ziet, daar zal het dan ook wel mee afgelopen zijn, nietwaar? Of in ieder geval, stukken minder. Want van wat er uit de richting van Weert komt, daar moet je het ook niet van hebben.

(Hoewel ik laatst twee verschillende niet-passagierstreinen uit de richting Roermond door Weert zag rijden, maar dat was naar verluidt na een aanrijding. Eerste was een stel ketelwagens, tweede kon ik niet zien. maar leek erg kort.)

Tijdens onze korte vakantie zijn we een paar keer onder de Betuweroute doorgereden, maar dan moet je wel heel veel geluk hebben, wil je een goederentrein zien.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #106 Gepost op: 18 July 2007, 08:01:01 »
Vandaag gaat Railion weer testen op de Betuweroute met:
49743 Kfhz 0740 Brmet 0820 Brvalo 0849 Em 0916
49744 Em 0931 Brvalo 1001 Brmet 1030 Kfhn 1111

Bron: Rolandrail.net

Groetjes,

Robbert

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #107 Gepost op: 18 July 2007, 08:13:38 »
Laten we niet vergeten dat er over een behoorlijke afstand rails vervangen wordt net voorbij Emmerich.  Daar is dus erg weinig capaciteit. Begin juli zat ik in de CNL naar Zwitserland en zag in Emmerich geen enkele goederentrein staan. E.a. verklaart natuurlijk wel het één en ander.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #108 Gepost op: 18 July 2007, 08:15:21 »
Robbert,

Kun je even al die BRMET BRVALO enzovoort voor mij verklaren?

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 739
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #109 Gepost op: 18 July 2007, 08:26:37 »
Dat zijn zogenaamde verkortingen, zie hier
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #110 Gepost op: 18 July 2007, 08:53:14 »
Kun je even al die BRMET BRVALO enzovoort voor mij verklaren?

Kfhz = Kijfhoek Zuid
Brmet = Betuweroute Meteren (km 47,950)
Brvalo = Betuweroute Valburg Oost (km 88,061)

Groetjes,

Robbert

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #111 Gepost op: 18 July 2007, 09:49:57 »
Bedankt.

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #112 Gepost op: 18 July 2007, 11:12:31 »
Ga je um spotten ?  ;D

Groetjes,

Robbert

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2979
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #113 Gepost op: 18 July 2007, 11:48:07 »
Een weinig off-topic, maar de vele goederentreinen die je nu nog in Eindhoven ziet, daar zal het dan ook wel mee afgelopen zijn, nietwaar?

Uhm nee daar zou ik niet vanuit gaan, hoe wil je de treinen van de betuweroute af in Venlo krijgen?, Via Boxmeer ga je nie redden denk ik, ze weten nu al niet waar ze de reizigerstreinen moeten laten. En ja die zuidtak hebben we als Nederlanders niet aangelegt, dus ik denk dat je dan vanaf Valburg via Nijmegen-S'Hertogenbosch-Eindhoven in Venlo moet zien te komen.
Het word dus wel minder druk in Eindhoven maar zolang er geen oplossing is( tenminste die is bij mij nog niet bekend) zal je wel via die omslagtigge route moeten rijden neem ik aan.

Het zelfde is hier in Arnhem, als die betuweroute eenmaal draait zullen de treinen naar Bad Bentheim vanaf de betuweroute via Elst-Arnhem-Deventer-Hengelo naar Bad Bentheim gaan rijden en blijven er hier dus ook cargo's zat rijden.
Alleen Kolen treinen die elkaar op blok afstand van en naar Duitsland volgen zal ik hier dan wel moeten gaan missen.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #114 Gepost op: 18 July 2007, 12:20:29 »
Uhm nee daar zou ik niet vanuit gaan, hoe wil je de treinen van de betuweroute af in Venlo krijgen?

Maar rijden ze niet door Venlo omdat er voorheen nog geen Betuweroute was? Met andere woorden, gaat de Betuweroute van bestaande trajecten goederentreinen wegsnoepen? Ik weet dat de capaciteit in Emmerich er nog niet is.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5276
    • grootspoorfoto's
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #115 Gepost op: 18 July 2007, 20:59:37 »
De betuwe route gaat er wel degelijk voor zorgen dat er minder goederentrein gaan rijden in ehv. Die lijn is er ook aangelegt om daarvoor te zorgen. Maar aangezien het steeds drukker word en er steeds meer shuttle's en goederentreinen komen. Zullen er nog genoeg door Eindhoven blijven rijden. Zeker de kommende tijd.
Voor grootspoorfoto's zie site

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2979
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #116 Gepost op: 18 July 2007, 23:42:12 »
Wat Emmerich-Oberhausen betreft, daar kan voorlopig nog zat rijden zonder dat je een extra spoor nodig hebt. 4 cargo's per uur per richting moet daar volgensmij makkelijk passen daar zo.

Tussen Emmerich en Wesel rijden 2 reizigers treinen per richting per uur(RB35 uurdienst, RE5 2uursdienst en ICE's in bijna 2uurdienst). Op Wesel-Oberhausen rijden er 4,5 per uur per richting( RB35 uursdienst, RE5 uursdienst, RB33 tot 30min dienst en de ICE's in bijna 2uursdienst).

Vandaar dat ik denk dat er best wat bij moet kunnen.

Ps; ik ben benieuwd hoe en waneer Nederland de verbinding Betuweroute-Venlo aan gaat pakken.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #117 Gepost op: 18 July 2007, 23:59:24 »
Ha, dat kan nog wel even duren, of het wordt terloops ter sprake gebracht. "HSL-Zuid" en vooral "Betuwelijnroute" zijn gevaarlijke termen. Politiek beladen, zoals dat heet.

Enigszins off-topic, maar een goed voorbeeld over wat je kunt verwachten, is de metro van Amsterdam. Groots plan, we gooien de halve binnenstad plat (wat moet je ook met die oude troep) en we bouwen een heel stel metrolijnen.

Na de Nieuwmarkt-rellen was het woord "metro" taboe en werd de lijn naar Amstelveen een "sneltram" met gelijkvloerse kruisingen. Ondertussen zijn we 30 jaar verder en de huidige plannen lijken heel erg veel op het oorspronkelijke plan uit 1968.

Oftewel, die aansluiting komt er waarschijnlijk wel op den duur, maar het woord "Betuweroute" zul je met een vergrootglas moeten zoeken.

En hopelijk duurt het geen 30 jaar. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

ReesCees

  • Gast
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #118 Gepost op: 19 July 2007, 09:15:40 »
Even wat input van mij.

Volgens mij gebeurt er nog maar weinig (ik woon hemelsbreed 500 meter van de betuweroute af).
Toen een aantal jaren geleden de bouw er van begon was het bij ons op het werk vaak gesprek thema. Ging toen al over of het rendabel zou zijn om daar alleen goederen op te vervoeren.

Met het als maar drukker worden op de weg (lees oa A15 richting Rotterdam) hadden we het plan bedacht om tussen Papendrecht en Tiel diverse opstapplaatsen (Transferium's P&R of hoe je het ook noemt) voor personenvervoer te maken zodat forenzen richting de Randstad vanaf daar de trein konden nemen richting werk. Gevolg minder auto's op de wegen.

Zelf werkte ik in die tijd ook in Rotterdam en met de bus en metro was ik sneller op mijn werk dan met de auto. Of het technisch kan of mogelijk is (veiligheid??) weet ik niet maar het lijkt me nog steeds een strak plan. Om de 15 minuten een trein naar de Randstad (havens Rotterdam, Rotterdam, Delft en Den Haag) en terug. Aansluiten op Randstad rail dus en personen vervooer intergreren in de Betuwe route!

Kees-Jan
« Laatst bewerkt op: 19 July 2007, 09:18:59 door Kees-Jan »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #119 Gepost op: 19 July 2007, 12:24:14 »
Er is een aantal redenen waarom dat niet zal gaan werken:
  • Het traject en met name de tunnels is geschikt om een handjevol getraind personeel veilig weg te laten komen in geval van een camaliteit. Voor grote groepen passagiers is dat niet het geval.
  • Passagierstreinen rijden sneller dan goederentreinen, dus tenzij je de passagiers met 80 km/u laat reizen, zullen de goederentreinen aan de kant moeten voor passagierstreinen. Wat is dan nog het nut van een aparte goederenlijn? De krappe capaciteit blijft immers krap.
  • De Betuweroute gaat niet langs grote woonkernen. Weliswaar is het druk op de A15, maar het heeft meer zin om stations in steden aan te leggen dan naast een autoweg die in de 'middle of nowhere' ligt.
- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40