Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute?  (gelezen 392575 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #525 Gepost op: 24 augustus 2008, 22:22:26 »
Vermoedelijk gaan die helemaal vanzelf geweatherd worden...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5280
    • grootspoorfoto's
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #526 Gepost op: 24 augustus 2008, 22:49:57 »
DAt is toch weer niet normaal he. Normaal blijven de 189 van veolia en ctl netjes op de kijfhoek. Ben ik er weer niet kun je ze op de foto zetten op de waalhaven. Het moet niet gekker worden  :P. Is dit tegenwoordig standaard of was dit een uitzondering dat iemand weet?
Voor grootspoorfoto's zie site

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #527 Gepost op: 24 augustus 2008, 23:17:32 »
189's van veolia en ctl komen wel vaker verder dan de kijfhoek ;), netjes achter het hek

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #528 Gepost op: 25 augustus 2008, 11:52:56 »
DAt is toch weer niet normaal he. Normaal blijven de 189 van veolia en ctl netjes op de kijfhoek. Ben ik er weer niet kun je ze op de foto zetten op de waalhaven. Het moet niet gekker worden  :P. Is dit tegenwoordig standaard of was dit een uitzondering dat iemand weet?

GOED LEZEN......! ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #529 Gepost op: 26 augustus 2008, 15:08:19 »
 
Al jaren groeit de overslag van containers, ook als het slecht gaat met de economie. Ook containerterminal Ceres in het Amsterdamse havengebied profiteert daarvan mee. Rederijen nemen steeds grotere containerschepen in lijndienst om de vervoersvraag aan te kunnen en juist daarin schuilt voor Ceres een groot gevaar.
Haarlems Dagblad

,,Nu al zijn er schepen zo breed dat ze niet meer door de sluis in IJmuiden passen'', zegt Ceresdirecteur Pieter Bas Bredius. ,,En daarvan komen er steeds meer in de vaart.''

Ceres is van het Japanse NYK dat samen met een alliantie van rederijen op Amsterdam vaart. Drie lijndiensten doen de terminal in Amsterdam aan. ,,De terminals in Rotterdam en Antwerpen zijn in handen van een andere alliantie, daaronder ook de nieuwe terminals op de tweede Maasvlakte.

Het gaat zover dat die terminaloperators indirect middels beprijzing bepalen of er containers op de Betuwelijn gaan en hoeveel dat gaat kosten. De lijndiensten die nu Amsterdam aanlopen zullen dus ook niet zomaar overstappen naar Rotterdam, zolang de logistieke netwerken en dienstverlening op peil blijven'', legt hij uit. ,,Ceres heeft vaste klanten, die maar blijven groeien
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #530 Gepost op: 26 augustus 2008, 15:13:19 »
Drie dagen nauwelijks treinen in de Rotterdamse haven

De Havenspoorlijn, het Betuwelijn-gedeelte tussen de Maasvlakte en rangeerterrein Kijfhoek bij Zwijndrecht, ligt er in het eerste weekeinde van september bijna drie dagen uit. De goederenverbinding, die belangrijk is voor de aan- en afvoer van vracht per trein in de Rotterdamse haven, zal tussen vrijdag 5 september 16.00 uur en maandag 8 september 13.00 uur buiten dienst worden gesteld.

Dat betekent dat er in die periode nauwelijks goederentreinen kunnen rijden van en naar de haven. Van vrijdagmiddag 16.00 uur tot zaterdagmorgen 09.00 uur is er beperkte capaciteit beschikbaar op de Havenspoorlijn. Op de zogenoemde Kortsluitroute, een uitwijkspoor tussen Rotterdam-Pernis en Barendrecht, is er van zaterdagmorgen tot maandagmiddag geen treinverkeer mogelijk. Tussen de Maasvlakte en Europoort kunnen af en toe treinen met erts en containers rijden. Er wordt wel plek ingeruimd voor de stroomtrein van de Wereldhavendagen, meldt het AD.
Om toch zo veel mogelijk doorgaand treinverkeer te kunnen garanderen, wordt er naar gestreefd de Kortsluitroute op maandag 8 september open te kunnen stellen. Dan moet die dag het werk tussen de Reeweg (Eemhaven) en verkeersknooppunt Vaanplein (A15/A29) in Barendrecht klaar zijn.

De Havenspoorlijn wordt door exploitant ProRail geschikt gemaakt om de goederentreinen met het veiligheidssysteem ERTMS te kunnen laten rijden. Ook moet het vrachtspoor de spanning 25 kV aan kunnen. Het Betuwelijn-stuk van Kijfhoek tot Zevenaar is daar al gereed voor. Vanaf volgend jaar moet de hele Betuwelijn klaar zijn voor vrachtvervoer tussen Rotterdam en Duitsland onder gelijke omstandigheden.

Bron: Nieuwsblad Transport
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #531 Gepost op: 26 augustus 2008, 17:39:24 »
Citaat
Op de zogenoemde Kortsluitroute, een uitwijkspoor tussen Rotterdam-Pernis en Barendrecht, is er van zaterdagmorgen tot maandagmiddag geen treinverkeer mogelijk.

Volgens mij is die kortsluit route nu ook nog niet in gebruik. :-|

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #532 Gepost op: 26 augustus 2008, 18:01:01 »
Ik dacht het ook niet. Zie plaatje wat op 14-07 gemaakt is.
SK
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2008, 21:47:51 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #533 Gepost op: 26 augustus 2008, 18:10:20 »
Dan kunnen ze hem in ieder geval gemakkelijk buiten dienst stellen  ;D

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #534 Gepost op: 26 augustus 2008, 22:11:56 »
Citaat
Er wordt wel plek ingeruimd voor de stroomtrein van de Wereldhavendagen, meldt het AD.

De laatste keer dat ik een stoomtrein zag rijden was in Rotterdam, over De Hef... het concert van Vangelis.

Citaat
De Havenspoorlijn wordt door exploitant ProRail geschikt gemaakt om de goederentreinen met het veiligheidssysteem ERTMS te kunnen laten rijden. Ook moet het vrachtspoor de spanning 25 kV aan kunnen. Het Betuwelijn-stuk van Kijfhoek tot Zevenaar is daar al gereed voor. Vanaf volgend jaar moet de hele Betuwelijn klaar zijn voor vrachtvervoer tussen Rotterdam en Duitsland onder gelijke omstandigheden.

Waren er niet stukken die 1.8kV= moesten zijn, vanwege een aansluiting of zo?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • nederlof.net
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #535 Gepost op: 27 augustus 2008, 10:43:49 »
Er wordt wel plek ingeruimd voor de st r oomtrein van de Wereldhavendagen, meldt het AD.

 ??? ???

Tiepvoutje?

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #536 Gepost op: 27 augustus 2008, 16:51:35 »
Denk het wel, was mij nog niet opgevallen. Maar.........zoals je weet heeft een goed verstaander............... 8)
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #537 Gepost op: 28 augustus 2008, 15:51:52 »
Spoor kan ook in Duitsland verwachte groei aan

Voor het goederenvervoer per spoor in Duitsland zijn voor volgend jaar 12 procent meer 'Trassen', goederenpaden, aangevraagd dan voor dit jaar. Dat heeft DB Netz, de beheerder van het Duitse spoornet, meegedeeld. Al die aanvragen, eerder dit jaar binnengekomen, zijn inmiddels verwerkt en ondergebracht in het gebruiksplan voor het spoornet. Voor reizigersvervoer werden 3 procent extra treinpaden aangevraagd. Bijna alle aanvragen zijn gehonoreerd.
In de eerste maanden van het jaar kreeg DB Netz het recordaantal van 49.000 aanvragen voor vaste treinpaden voor reizigers- en goederentreinen binnen. Het bedrijf, onderdeel van Deutsche Bahn, heeft ze allemaal in het 'spoorboekje' voor 2009 kunnen verwerken. Er kwamen ook nog eens 880.000 aanvragen binnen voor het zogenoemde 'gelegenheidsverkeer', treinritten die meestal maar één of enkele keren per jaar voorkomen. Die zijn volgend jaar vooral aan goederenvervoer toebedeeld. Volgens DB Netz konden alle goederenklanten uiteindelijk met wat passen en meten goed worden bedeeld. Eerder al kon ProRail, beheerder van het Nederlandse gemengde spoornet, melden dat aanvragen voor zo'n honderdduizend treinritten extra op jaarbasis voor volgend jaar in een dienstregeling zijn ondergebracht, op een totaal van 3,1 miljoen ritten. In Nederland kan het goederenvervoer volgend jaar 10 procent toenemen.
Zowel ProRail als DB Netz heeft te maken met een spoorcapaciteit die volgend jaar niet of nauwelijks toeneemt. Beide exploitanten hebben daarom, teneinde aan de sterke groei van de vraag naar treinpaden te kunnen voldoen, nog scherper moeten puzzelen om elke trein binnen de veiligheidsvoorwaarden een plek op het spoor te geven. Een complicerende factor is dat meer treinverkeer ook meer onderhoudswerk meebrengt. Ook daarvoor is zowel in Nederland als Duitsland door slimmere planning voldoende tijd ingeruimd. De Duitsers zien kans volgend jaar twee keer zoveel bouw- en onderhoudswerk aan het spoor in te plannen.
Uiteraard beschikt Nederland, anders dan Duitsland, ook nog over voldoende capaciteit voor extra treinen op de, door KeyRail geëxploiteerde, Betuweroute.
bron:transport nederland
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2008, 15:54:23 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #538 Gepost op: 04 september 2008, 15:21:07 »
Nieuwe terminal haalt containers van de weg
02-09-2008
ROTTERDAM (ANP) – Een nieuwe terminal van containeroverslagbedrijf ECT moet ervoor zorgen dat er minder containers op de weg zijn. De A15 van en naar het Rotterdamse havengebied slibt langzaam dicht.
ECT probeert met verschillende initiatieven het verkeer te ontlasten. Het bedrijf wil op den duur 40 procent van de containers via het water, 20 procent per spoor en de rest over de weg laten vervoeren.
Vrijdag ( de dag voor de Wereldhavendagen)wordt de terminal geopend die jaarlijks 300.000 containers zal verwerken voor de binnenvaart. Die dag gaat ook de Euromax, de derde en grootste terminal van de onderneming, officieel open. Op het 84 hectare grote gebied kunnen 1,7 miljoen containers per jaar worden afgehandeld. De Euromax is een van de meest geavanceerde en de meest milieuvriendelijke terminals ter wereld. Met de nieuwe terminals behoudt Rotterdam de positie als dé containerhaven van Europa, stelt het Havenbedrijf Rotterdam (HbR). De haven zat tegen het plafond wat betreft groei, maar met de forse uitbreiding garandeert Rotterdam volgens het HbR haar nummer 1-positie.

De haven verloor de afgelopen jaren steeds meer containers aan Antwerpen en Hamburg. Daar was meer vrije capaciteit. „Met de Euromax gaat Rotterdam de concurrentie aan met andere havens", zei ECT-topman Jan Westerhoud dinsdag. De overslag van containers groeit naar zijn berekeningen met een kwart en bij ECT met een derde.
Rotterdam heeft volgens de directeur verder het voordeel dat enorme schepen het industriegebied kunnen aandoen. „Wat dat betreft hebben we al een voorsprong op andere havens".
Op het terrein aan de Yangtzehaven heeft ECT de mogelijkheid op termijn door te groeien naar Maasvlakte 2. Het terrein heeft bovendien een directe aansluiting op de Betuweroute.
bron: Ref.Dagblad

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #539 Gepost op: 17 september 2008, 22:26:15 »
Ik dacht het ook niet. Zie plaatje wat op 14-07 gemaakt is.
SK


Vorige week, na de havendagen, zag ik onderweg naar mijn werk iets vreemd. Ik zag treinen rijden waar dat volgens mij niet kon. Dus vandaag maar weer eens een update gemaakt.

zie het vorige plaatje!




Zag ook nog even snel de speciale koppeling tussen de rijtuigen! Niets is de modelspoorder vreemd ;D

Daar gaat ze.

SK
« Laatst bewerkt op: 17 september 2008, 22:58:25 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.