Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Met welke tang knip je verenstaal? door Theovh
Vandaag om 10:03:33
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 09:59:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Wat was jullie allereerste loc? door Montanbahn
Vandaag om 09:49:51
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 09:41:11
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Bauarbeiten im gange door defender
Vandaag om 08:43:57
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
  

Auteur Topic: Zuinig rijden moet NS miljoenen opleveren  (gelezen 1330 keer)

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Zuinig rijden moet NS miljoenen opleveren
« Gepost op: 07 January 2013, 12:52:14 »
Op nu.nl het volledigehttp://www.nu.nl/economie/2997815/zuinig-rijden-moet-ns-miljoenen-opleveren.html .

Maar dit soort maatregelen worden toch elk jaar genomen. Uiteraard is het hetzelfde als met een auto van de baas. Ik hoef het zelf niet te betalen dus waarom zuinig rijden. Maar bij grote organisatie's kan dit heel veel geld opleveren. Maar het zit hem toch in de mensen.
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Zuinig rijden moet NS miljoenen opleveren
« Reactie #1 Gepost op: 07 January 2013, 13:04:25 »
Krijg er een beetje een déjà vu gevoel van. Dit is elke paar jaar opnieuw in het nieuws.
Reinier

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Zuinig rijden moet NS miljoenen opleveren
« Reactie #2 Gepost op: 07 January 2013, 13:25:34 »
Precies... volgens mij wordt dit ook al jaren daar waar mogelijk gewoon gedaan.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Zuinig rijden moet NS miljoenen opleveren
« Reactie #3 Gepost op: 07 January 2013, 13:56:44 »
Precies... volgens mij wordt dit ook al jaren daar waar mogelijk gewoon gedaan.
Grappig ook waar het artikel mee begint:

"Sinds vorig jaar worden de 2850 machinisten hierin bijgeschoold, zegt een woordvoerder maandag."

Vooral ook omdat deze bijscholing al in 2011 is gedaan...
Groetjes,
Emiel
« Laatst bewerkt op: 07 January 2013, 14:20:06 door Emiel_nl »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re:Zuinig rijden moet NS miljoenen opleveren
« Reactie #4 Gepost op: 07 January 2013, 14:07:22 »
NS is één van de grootste afnemers van elektriciteit in Nederland. Daar gaan heel grote bedragen in om. Logisch dat ze daar op willen besparen. Maar het is inderdaad een oud liedje dat opnieuw wordt gezongen, en volgens mij is zuinig rijden een vast onderdeel van de opleiding.

In het artikel wordt ook ingegaan op het dynamisch remmen. Dus de remenergie niet weggooien in de vorm van opgewarmde remschijven, maar de motoren als generator laten werken en de elektrische energie terugleveren aan de bovenleiding. Prima idee, als het uitvoerbaar is. Volgens mij heeft NS geen treinen die dynamisch kunnen remmen, dus die moeten eerst allemaal omgebouwd worden. En als er geen andere treinen in de buurt zijn die de energie op kunnen nemen, dan moet die het openbare net in. En dat wordt ook nog lastig, want de onderstations zijn daar niet voor ingericht.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Zuinig rijden moet NS miljoenen opleveren
« Reactie #5 Gepost op: 07 January 2013, 14:13:33 »
SLT levert al spanning terug aan bovenleiding tijdens remmen,
op het scherm zie je dan de volts weer omhoog gaan in de draad
maar zoals reeds hierboven gezegd 'moet er wel weer een andere trein het net nodig hebben"  :P

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Zuinig rijden moet NS miljoenen opleveren
« Reactie #6 Gepost op: 07 January 2013, 14:23:43 »
Niet alleen SLT doet dat. SGMm (overigens sinds de renovatie pas), VIRM en mDDM/DDZ doen dat ook.
Groetjes,
Emiel

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re:Zuinig rijden moet NS miljoenen opleveren
« Reactie #7 Gepost op: 07 January 2013, 14:50:30 »
Maar bij de NS hebben ze daar de UZI(universeel zuinig rijden idee)-methode voor, waarbij ze op een bepaalde snelheid uitschakelen, of een bepaalde tijd voor aankomst

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Zuinig rijden moet NS miljoenen opleveren
« Reactie #8 Gepost op: 07 January 2013, 15:09:42 »
Dat klopt. En die ED-rem heeft daar ook eigenlijk wenig mee van doen. Dat is in het hele EZR-verhaal "een extraatje".
Groetjes,
Emiel

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Zuinig rijden moet NS miljoenen opleveren
« Reactie #9 Gepost op: 07 January 2013, 15:36:59 »
Niet alleen SLT doet dat. SGMm (overigens sinds de renovatie pas), VIRM en mDDM/DDZ doen dat ook.
De V250, BR186, BR189 doen dat ook. Onder 1500 volt wordt de energie in weerstanden "verbrandt" als er geen trein in de buurt rijdt, onder 25kV wordt de remenergie weer teruggevoerd in het electriciteitsnet.

Het zuinige rijden werd mij in de opleiding al bijgebracht, en dat was in 2000/2001. In de dienstkaartjes had je al aanwijzingen in de tijdtafels wanneer en hoe je aan mocht zetten, en waar je uit kon schakelen. Echter alleen als je op tijd was dan. En zo rij ik nog steeds 8)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re:Zuinig rijden moet NS miljoenen opleveren
« Reactie #10 Gepost op: 07 January 2013, 15:40:21 »
Er is dus toch heel wat materieel dat kan terugleveren. Ik had niet gedacht dat ze al zo ver waren.
Weer wat geleerd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.