Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:07:12
Common ground en Yamorc door Eric B
Vandaag om 20:46:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:08
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 20:40:01
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 20:36:20
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
Vandaag om 20:36:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 20:14:08
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 20:05:11
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Jelmer
Vandaag om 20:00:58
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 19:59:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door rail4marcel
Vandaag om 19:49:19
Ontraxs 2026 door Marty
Vandaag om 19:48:45
Zoeken in het Utrechts archief door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:35:30
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 19:29:39
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Bert55
Vandaag om 19:26:30
Ineens geen sound meer door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:23:27
Fleischmania Nostalgia door Eric v C
Vandaag om 19:12:25
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 19:01:28
koppeling vervangen Minitrix wagon door VictorPM
Vandaag om 18:49:54
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:46:05
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:39:31
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Duikeend
Vandaag om 17:37:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door einte
Vandaag om 17:05:21
Beekdaelen in H0 door einte
Vandaag om 17:03:46
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Ronald69
Vandaag om 17:03:30
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:56:31
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:39:26
Doornvliet door Eric B
Vandaag om 16:26:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:25:41
  

Auteur Topic: Zuinig rijden moet NS miljoenen opleveren  (gelezen 1422 keer)

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
    • OV Website
Zuinig rijden moet NS miljoenen opleveren
« Gepost op: 07 January 2013, 12:52:14 »
Op nu.nl het volledigehttp://www.nu.nl/economie/2997815/zuinig-rijden-moet-ns-miljoenen-opleveren.html .

Maar dit soort maatregelen worden toch elk jaar genomen. Uiteraard is het hetzelfde als met een auto van de baas. Ik hoef het zelf niet te betalen dus waarom zuinig rijden. Maar bij grote organisatie's kan dit heel veel geld opleveren. Maar het zit hem toch in de mensen.
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re:Zuinig rijden moet NS miljoenen opleveren
« Reactie #1 Gepost op: 07 January 2013, 13:04:25 »
Krijg er een beetje een déjà vu gevoel van. Dit is elke paar jaar opnieuw in het nieuws.
Reinier

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Zuinig rijden moet NS miljoenen opleveren
« Reactie #2 Gepost op: 07 January 2013, 13:25:34 »
Precies... volgens mij wordt dit ook al jaren daar waar mogelijk gewoon gedaan.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Zuinig rijden moet NS miljoenen opleveren
« Reactie #3 Gepost op: 07 January 2013, 13:56:44 »
Precies... volgens mij wordt dit ook al jaren daar waar mogelijk gewoon gedaan.
Grappig ook waar het artikel mee begint:

"Sinds vorig jaar worden de 2850 machinisten hierin bijgeschoold, zegt een woordvoerder maandag."

Vooral ook omdat deze bijscholing al in 2011 is gedaan...
Groetjes,
Emiel
« Laatst bewerkt op: 07 January 2013, 14:20:06 door Emiel_nl »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27090
    • Pagina van klaas
Re:Zuinig rijden moet NS miljoenen opleveren
« Reactie #4 Gepost op: 07 January 2013, 14:07:22 »
NS is één van de grootste afnemers van elektriciteit in Nederland. Daar gaan heel grote bedragen in om. Logisch dat ze daar op willen besparen. Maar het is inderdaad een oud liedje dat opnieuw wordt gezongen, en volgens mij is zuinig rijden een vast onderdeel van de opleiding.

In het artikel wordt ook ingegaan op het dynamisch remmen. Dus de remenergie niet weggooien in de vorm van opgewarmde remschijven, maar de motoren als generator laten werken en de elektrische energie terugleveren aan de bovenleiding. Prima idee, als het uitvoerbaar is. Volgens mij heeft NS geen treinen die dynamisch kunnen remmen, dus die moeten eerst allemaal omgebouwd worden. En als er geen andere treinen in de buurt zijn die de energie op kunnen nemen, dan moet die het openbare net in. En dat wordt ook nog lastig, want de onderstations zijn daar niet voor ingericht.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Zuinig rijden moet NS miljoenen opleveren
« Reactie #5 Gepost op: 07 January 2013, 14:13:33 »
SLT levert al spanning terug aan bovenleiding tijdens remmen,
op het scherm zie je dan de volts weer omhoog gaan in de draad
maar zoals reeds hierboven gezegd 'moet er wel weer een andere trein het net nodig hebben"  :P

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Zuinig rijden moet NS miljoenen opleveren
« Reactie #6 Gepost op: 07 January 2013, 14:23:43 »
Niet alleen SLT doet dat. SGMm (overigens sinds de renovatie pas), VIRM en mDDM/DDZ doen dat ook.
Groetjes,
Emiel

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
  • gevorderd beginner
Re:Zuinig rijden moet NS miljoenen opleveren
« Reactie #7 Gepost op: 07 January 2013, 14:50:30 »
Maar bij de NS hebben ze daar de UZI(universeel zuinig rijden idee)-methode voor, waarbij ze op een bepaalde snelheid uitschakelen, of een bepaalde tijd voor aankomst

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Zuinig rijden moet NS miljoenen opleveren
« Reactie #8 Gepost op: 07 January 2013, 15:09:42 »
Dat klopt. En die ED-rem heeft daar ook eigenlijk wenig mee van doen. Dat is in het hele EZR-verhaal "een extraatje".
Groetjes,
Emiel

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Zuinig rijden moet NS miljoenen opleveren
« Reactie #9 Gepost op: 07 January 2013, 15:36:59 »
Niet alleen SLT doet dat. SGMm (overigens sinds de renovatie pas), VIRM en mDDM/DDZ doen dat ook.
De V250, BR186, BR189 doen dat ook. Onder 1500 volt wordt de energie in weerstanden "verbrandt" als er geen trein in de buurt rijdt, onder 25kV wordt de remenergie weer teruggevoerd in het electriciteitsnet.

Het zuinige rijden werd mij in de opleiding al bijgebracht, en dat was in 2000/2001. In de dienstkaartjes had je al aanwijzingen in de tijdtafels wanneer en hoe je aan mocht zetten, en waar je uit kon schakelen. Echter alleen als je op tijd was dan. En zo rij ik nog steeds 8)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27090
    • Pagina van klaas
Re:Zuinig rijden moet NS miljoenen opleveren
« Reactie #10 Gepost op: 07 January 2013, 15:40:21 »
Er is dus toch heel wat materieel dat kan terugleveren. Ik had niet gedacht dat ze al zo ver waren.
Weer wat geleerd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.