Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
  

Auteur Topic: Lettertype NS gevels  (gelezen 7347 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Lettertype NS gevels
« Gepost op: 03 July 2006, 10:51:01 »
Hallo allemaal!

Ik ben op zoek naar het lettertype zoals dat in de jaren '30 en '40  door de NS op stationsgebouwen en seinhuizen gebruikt werd. De naam stond dan op de gevel van het object geschilderd.
Wie kan mij aan het lettertype helpen en wie heeft een idee hoe ik het beste een fictieve naam op een locloods krijg? Met transferpapier en MS Word bijvoorbeeld?

Ik wacht jullie reacties en suggesties met spanning af!

Groeten,

Ger.   :)
« Laatst bewerkt op: 03 July 2006, 12:00:16 door Ger »
Met groet,

Ger.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Lettertype NS gevels
« Reactie #1 Gepost op: 03 July 2006, 12:33:24 »
Nederlandse spoorwegen is pas opgericht in 1938, voorheen was het SS(StaatsSpoor) en HSM (Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij)

Dus wat wil je hebben? NS of een van zijn voorgangers?

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Lettertype NS gevels
« Reactie #2 Gepost op: 03 July 2006, 13:06:42 »
Hallo!

De NS letters; mijn baantje zit qua tijd tussen '35 en '38.
Wel raar dat de NS pas toen opgericht is: Ik heb bouwtekeningen van Schwartzkopf van de 6300 waar toch al duidelijk op staat Nederlansche Spoorwegen... Maar dit even terzijde.
Ook nog een suggestie hoe ik e.e.a. op mijn gevel kan krijgen?

Groeten,

Ger.
Met groet,

Ger.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Lettertype NS gevels
« Reactie #3 Gepost op: 03 July 2006, 13:10:26 »
Even opgezocht op wikipedia:

Belangengemeenschap (1917-1937)
De NS is in 1917 ontstaan als een verregaande samenwerking tussen de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HSM) en de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS). De aanleiding hiervoor was zowel economisch als ideologisch.


en vanaf 1938:

In 1938 vond een volledige fusie plaats tussen HSM en SS. De overheid heeft op dat moment de nog resterende particuliere aandeelhouders uitgekocht maar NS is wel een privaatrechtelijk bedrijf gebleven en geen staatsbedrijf. De NS werd dus een semi-overheidsorganisatie. Werknemers van NS zijn dan ook geen volledig ambtenaar geworden maar semi-overheidsambtenaar. NS werd een naamloze vennootschap met de Staat der Nederlanden als enig aandeelhouder.

bron: wikipedia.nl en het gehele stukje kan jehier vinden

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Lettertype NS gevels
« Reactie #4 Gepost op: 03 July 2006, 13:13:38 »
Haai Geoffrey!

Kun je me ook met die letters helpen...?

Groet,

Ger.
Met groet,

Ger.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Lettertype NS gevels
« Reactie #5 Gepost op: 03 July 2006, 13:17:27 »
Nee, ( nog niet) ik ben aan het zoeken en het lettertype op het materieel kan ik vinden maar voor het lettertype op gebouwen vind ik niks  :-|

Ik denk dat je beter kan kijken naar een oude foto uit die tijd.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Lettertype NS gevels
« Reactie #6 Gepost op: 03 July 2006, 13:20:16 »
Zelfs dát kan ik niet vinden. Ook wel fijn om te hebben. Dus als je zou willen...

Bedankt!!
Met groet,

Ger.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Lettertype NS gevels
« Reactie #7 Gepost op: 03 July 2006, 13:27:01 »
Als volgt:

Opschriften op de bak na 1906:
Vanaf 1906 werden een nieuwe indeling en lettertype toegepast. Dit lettertype was nagenoeg gelijk aan wat later bij de NS als standaard aangehouden zou worden. De schaduw van de letters verviel hierbij, de kleur bleef oranje. Bij veel particuliere wagens en alle witte koelwagens werden de oranje opschriften op de bak in zwart uitgevoerd.

 

De plaats van de opschriften werd ook gestandariseerd en gelijk aan wat later ook bij de NS toegepast zou worden. De nieuwe indeling was gebaseerd op het resultaat van overleg tussen de diverse maatschappijen over welke gegevens wel en niet op een wagen vermeld diende worden, vooral vanwege onderling medegebruik van de wagens.  De meeste afwijkingen kwamen weer voor bij het particuliere materieel waar nu niet altijd plaats voor deze opschriften overbleef door de aanwezige particuliere opschriften. Soms werd de oude indeling gehandhaafd maar werden nieuwe toegevoegde opschriften er ergens op de wagen bijgeplaatst zoals de telegrafische benaming, draagvermogen etc.

Bij de gesloten wagens hield de nieuwe indeling het volgende in: geheel links op de bak kwamen onder elkaar de tekst “HOLLAND, HSM, [nummer]” (alle 135mm hoog) en daaronder het draagvermogen of tonmerk (zie vorige opschriften). Naast het draagvermogen (of tonmerk) stond de telegrafische benaming, ca 80mm hoog. Hieronder kwamen twee regels tekst met “ALLEEN VOOR PLAKBRIEFJES” en “NUR FUR UBERGANGSZETTEL”, beide 35mm hoog in wit. Ook hierop kwamen afwijkingen voor, b.v. eerst HSM en daaronder Holland etc. Onder deze tekst werd een zwart vlak geschilderd of ijzeren bord aangebracht waarop koersbriefjes geplakt konden worden.

In het tweede “vak” (indien aanwezig) stonden onderaan de wagengegevens onder elkaar: “RADSTAND … M, DRAAGVERMOGEN …… KG, GEWICHT …… KG” en soms “BODEM … M2”, “SCHUIFASSEN”, “VEREINSLENKACHSEN”.

Afwijken op de bovenstaande volgorde kwamen eigenlijk enkel voor op particulier materieel en oud materieel wat de nieuwe opschriften kreeg maar waarvoor geen specifieke opschriftentekening aanwezig was.

Vanaf ca 1912 werd het tonmerk op de wagen voortaan vergroot. Eerst was het passend voor één plank, nu werd het geheel ca anderhalve plank hoog. De “piramide” voor de 12 tons wagens werd tevens wat langgerekter als voorheen. De letterhoogte van de kleine opschriften bleef 35mm maar de grote opschriften “HSM”, “HOLLAND” en wagennummer werden voortaan 100mm hoog, exact even hoog als later bij NS aangehouden zou worden.

Op het onderstel stond voortaan geheel links “DRAAGVERMOGEN …. K.G.” met eronder “GEWICHT …… K.G.”. In het midden stond weer HSM en het wagennummer, daarna kwam de tekst “BODEMVLAK……. M2”. Losse onderdelen zoals kop- en zijwanden, rongen etc. werden daaronder benoemd. Geheel rechts stond weer “REV …. / …. 19…”

Al deze opschriften waren wit behalve HSM en het wagennummer dat oranje was. Alle opschriften waren zonder schaduw uitgevoerd. Het lettertype van de witte teksten week soms af van de rest van de bak en was ongeveer 45mm hoog. Afwijkingen waren er weer tientallen, ook hierbij werden in ieder geval de hoofdgegevens van de wagen erop vermeld.

Een aardige notitie uit een HSM bestek voor gesloten wagens met 15 ton draagvermogen uit 1915:

“De volgende monsters zullen worden verstrekt: Een plankje als van den zywand of kopwand, beschilderd aan ééne zyde als voor de buitenwanden, aan de andere zyde als voor de binnenwanden voorgeschreven, en voorzien van een opschrift in de te gebruiken oranjekleur”, gevolgd door diverse voorbeeld onderdelen als sluitseinijzers, luchtkoppeling, stukje daklinnen etc. die voor de bouw als werden toegestuurd en nagemaakt diende te worden.."

Opschriften bij NS:
Bij NS werd na 1923 al het goederenmaterieel voortaan donkergrijs geschilderd en van geheel witte opschriften voorzien. Diverse wagens kregen eerst echter enkel een NS nummer waar voorheen het oude nummer stond met daarnaast in kleine letters nog een tijdlang het oude nummer. Gezien de levensduur van de verf uit die tijd zullen er nog vele bruine HSM wagens dienst hebben gedaan tot uiterlijk 1930.

De opschriften bij NS waren nagenoeg gelijk aan de HSM waarbij voortaan “NEDERLAND”, “NS” en nieuw wagennummer onder elkaar werden gezet. De wagengegevens bleven op dezelfde plaats staan en ook aan de opschriften op de stelbalken wijzigde niet veel.

Pas in de jaren vijftig wijzigde men weer e.e.a. aan opschriften. Voortaan werden meer tekens toegepast in het kader van internationaal verkeer. Deze tekens waren bij al het RIV materieel (toegelaten voor grensoverschrijdend verkeer) gelijk in binnen en buitenland. Zie de tekeningen voor deze opschriften.

Bij de invoering van de Europ wagenpool werd wederom iets aan de opschriften gewijzigd, nu kwam om de letters NS en wagennummer een kader met de tekst “EUROP”. Ook op het overige NS goederenmaterieel verviel tegelijk het opschrift “Nederland”. Na al die jaren vond men dat NS ook in het buitenland wel een begrip was en de extra vermelding van het land van herkomst niet langer noodzakelijk was. De meeste wagens die in de Europ wagenpool terecht kwamen (CHD’s en groentewagens) werden daarbij tevens in de nieuwe roodbruine kleur geschilderd die voortaan voor al het goederenmaterieel zou gelden. Overige wagens bleven nog lang grijs.


Bron: MK Modelbouwstudio's


Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Lettertype NS gevels
« Reactie #8 Gepost op: 03 July 2006, 13:45:54 »
Hallo alweer!

Heb even met Maykel van MK gebeld; dat lettertype schijnt toch wel een probleem te worden... Die van de wagons zijn anders dan van de gebouwen.
Ook de conservator van het S.M. kon mij geen uitsluitsel geven. Wordt vervolgd!

Bedankt voor je info en voor de mensen die iets bruikbaars hebben: laat het me maar weten!

Groeten,

Ger.
Met groet,

Ger.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Lettertype NS gevels
« Reactie #9 Gepost op: 03 July 2006, 17:57:30 »


[size=12]Oftewel: Gill Sans MT

In de praktijk:




[/size]
________________________________________________________________

________________________________________________________________
[size=9]Halte Waterhuizen[/size][size=9]Bron: M-Track[/color][/size]
[size=12]

Groet,

Huibert[/size]
« Laatst bewerkt op: 03 July 2006, 18:04:37 door DE_II »

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Lettertype NS gevels
« Reactie #10 Gepost op: 03 July 2006, 18:02:21 »
Hoi Huibert!

Waar vind ik dat lettertype? En even voor de duidelijkheid: voor op de gevels, he!!    ;)

Groeten,

Ger.
Met groet,

Ger.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Lettertype NS gevels
« Reactie #11 Gepost op: 03 July 2006, 18:05:10 »
Uh... op Internet?

 8)

Geef anders ff je emailadres via priveberiggie, dus, he... :), dan stuur ik het even op.

Overigens worden de plaatjes hier automaties verkleind. Je kunt de letters op het Hgb goed lezen door via je rechtermuisknop View Image (oid) te selecteren.
« Laatst bewerkt op: 03 July 2006, 18:08:21 door DE_II »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Lettertype NS gevels
« Reactie #12 Gepost op: 03 July 2006, 18:15:30 »
Onderweg :)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Lettertype NS gevels
« Reactie #13 Gepost op: 03 July 2006, 18:22:22 »
En gekregen!

Bedankt!

Groeten,

Ger.
Met groet,

Ger.