Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24

Auteur Topic: Baanplan M-rad (baan heeft nog geen naam)  (gelezen 5164 keer)

M-rad

• Offline Offline
Baanplan M-rad (baan heeft nog geen naam)
« Gepost op: 05 January 2013, 20:40:12 »
Hallo,

Alvast sorry voor de wat lange teskst  :-[, maar wat achtergrond informatie kan denk ik helpen bij het beoordelen van mijn baanplan.

ik ben Max en een herintreder in de modelbouw. Ik heb afgelopen oktober de treintjes bij mijn vader van zolder gehaald en heb erge zin er weer wat mee te doen. Kwam de Fleischmann catalogus van 1970 tegen (ik was toen 7) met mijn beginnersset, dus tis al lang geleden (de laatste catalogus die ik heb stamt uit 1981).
Eerst op internet gestruind en zo bij dit forum terechtgekomen met zeer veel interessante hints en tips. Tevens het boek van Gerard Tombroek gekocht (en gelezen) en Anyrail aangeschaft (na eerst een tijdje met de demo versie te hebben gewerkt)
Ben nu dus bezig met het bedenken van een baan.
Ik weet nog niet zeker in welk tijdperk ik ga rijden, maar zeker is dat het III of IV wordt. III vanwege de mooie oude zaken, IV vanwege de TEE BR 103, sinds die in de Fleischmann gids stond (al in 1973) ben ik daar verliefd op (maar heb hem nog niet  :().
Ik ben vooral geinteresseerd in het goederenvervoer, met name bulk. Maar ook moet er ruimte zijn voor een station en natuurlijk de BR 103
Ik heb H0 en wil analoog gaan rijden, onderstaand baanplan is o.b.v. Fleischmann modelrails
Heb een baan verzonnen op 3 niveau's op een tafel van 4200x900/1100
De hoofdbaan in enkel spoor, heb 2 sporen geprobeerd, maar kwam telkens niet goed uit.
Niveau 3 is klein en bestaat uit 3 sporen. Bovenste spoor voor laden bulkwagons, andere 2 sporen zijn opstelsporen voor bulkwagons.
Niveau 2 is hoofdniveau met 1 stationspoor (bovenste) hier kan een loc met 5 wagons staan, de ander is inhaal spoor en opstelspoor voor aankomende en vertrekkende goederenteinen, met aan beide zijden een opstelspoor voor de loc.
Daarnaast 2 lange opstelsporen een kort spoortje dat moet leiden naar een locloods en vervolgens 2 sporen naar een goederenloods, een langer spoor naar achteren om bulkwagons te legen voor de plaatselijke ballast handelaar en een opstelspoor voor de Fleischmann treinkraan.
Niveau 1 is het schaduwstation. Nog klein omdat ik niet zoveel materieel heb en daar dus voorlopig voldoende aan heb.

Zit bij sommige stukken ook een beetje met een scenery probleem, hoe ga ik het opbouwen zodat het er toch nog realistisch uitziet (bijvoorbeeld bovenin waar niveau 3 niveau 2 kruist).
Graag dus jullie op- en/of aanmerkingen, goede ideën zijn altijd welkom

Alvast bedankt voor de moeite en met vriendelijke groet

Max.

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
Re:Baanplan M-rad (baan heeft nog geen naam)
« Reactie #1 Gepost op: 05 January 2013, 20:55:31 »
Door de bochten in het schaduwstation meer naar buiten te leggen kun je denk ik de wisselstraat iets optimaler leggen. Ik bedoel dat je meteen na het uitkomen van de bocht begint met linkerwissels, aan de overzijde ook, en dan met rechten aan elkaar verbinden. Op die manier voorkom je een nare slinger die sommige kortgekoppelde lange rijtuigen minder sympathiek vinden.

Ik ben er nog ook niet helemaal uit waar je met die opstelsporen naartoe wilt. Het komt me niet helemaal logisch voor, maar daarover kunnen anderen waarschijnlijk nuttiger tips geven.

Verder kun je zien dat je er goed over hebt nagedacht. Dat belooft wat. Ik ben benieuwd!

M-rad

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 06 January 2013, 13:29:25 »
Als eerste bedankt voor je reactie.
Duurde even voordat ik door had wat je met het schaduwstation wilde, maar eindelijk is het kwartje gevalllen, volgens mij bedoel je dit

Moet ik wel even puzzelen, want het gaat net (als je de std 15gr boog vd wissel aanhoudt) en ik moet rekening houden met stijgende en dalende sporen in de buurt.
Ik had al wel expres 1 rechte na de bocht gelegd, maar je blijft dan inderdaat altijd een zigzag houden die er met jouw optie niet meer is. Moet dan wel de treinen altijd langzamer laten rijden op dat stuk omdat afgeraden wordt om met volle bak over afslaande wissels te rijden.

Mvg Max

De 2 lange opstelsporen zijn voor de bulkwagons. Die worden boven geladen (daar is plek voor 2x 4 wagons) en dan naar beneden gebracht tot op het inhaal/opstel spoor. De loc wordt losgekoppeld en de rangeerloc verplaatst ze naar de lange opstelsporen om later afgehaald te worden voor verder vervoer. Op het 2e lange spoor kan dan al een lege rij wagons staan die weer naar boven moeten.
De rest van de sporen daar is voor lokaal gebruik. De losinstallatie voor de bulk zit in het langere spoor net na de knik, hier kunnen maar 2 of 3 wagons gelost worden, dat is voldoende voor de plaatselijke handelaar.

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #3 Gepost op: 06 January 2013, 16:58:11 »
Dat is idd wat ik bedoel. Sorry voor de onduidelijkheid - ik had er nog wel zò mijn best op gedaan  ;D

M-rad

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 06 January 2013, 21:27:48 »
Nou, je opmerking heeft zeker effect gehad, heb het schaduwstation er op aangepast. Daarvoor dus dank  (y).
Als ik direct na de wissel met rechte stukken ging werken paste het met 3 sporen nog maar net. Heb nu na de wissel een ruime bocht gemaakt met flexrail (3 graden, straal bijna 4m) waardoor de sporen nu iets rechter oversteken, maar ik er wel 5 kwijt kan  :).
Bijgaand de nieuwe tekening.

Mvg Max

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #5 Gepost op: 06 January 2013, 22:47:39 »
Heb je ook nagedacht over de bereikbaarheid van alle sporen? Het kan gebeuren dat een wissel niet meer functioneert of een trein stil blijft staan (al dan niet op de rails). Dan moet je er wel bij kunnen om de storing te verhelpen. Heb je mangaten gepland, en/of afneembare delen?

M-rad

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 07 January 2013, 19:52:23 »
Ja, ik heb er wel over nagedacht, maar nog geen definitieve oplossing.
Wil sowieso met een open frame werken zodat het onderste niveau van onderaf bereikbaar blijft.
Zit er ook aan te denken het schaduwstation als een module te maken zodat hij uitbeembaar wordt (alleen de 5 paralelle sporen incl wissels).
Een mangat zou rechts nog wel lukken, maar links niet.
Denk dat ik voor eenvoudige klusjes de achterkant bij het 90cm deel wel kan bereiken, bij 110cm niet meer  :(.
Echter voor het monteren e.d. wordt het over de treintafel hangen wel erg vermoeiend, misschien dat ik daarom het geheel verrijdbaar maak zodat hij naar voren getrokken kan worden als je aan de achterkant moet werken. Ik heb daarvoor een voorbeeld in een modelspoorboek gezien (van een vrij grote tafel). Nadeel is dat je dan telkens onder de tafel door moet om aan de achterkant te komen, maar als ik langs de zijkant aan de achterkant wil komen, moet ik de baan minstens 30cm inkorten en dat zou ik toch wel erg jammer vinden.

M-rad

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 11 January 2013, 17:50:19 »
Afgelopen dagen nog wat aan het baanplan geknutseld.
De binnenbocht (aan de rechterkant, dalend spoor) lag te dicht bij de buitenbocht (stijgende spoor) wat problemen zou geven bij langere wagons.
Ik heb hiervoor het stationspoor ingekort door de wissel te verplaatsen.
De straal van de binnenbocht is sowieso krap (375mm), die van de buitenbocht is iets ruimer (420mm).
Bij het station is nu plaats voor 5 rijtuigen (a 25cm) of 4 (a 30cm).
Ik wil met de BR 103 gaan rijden en vraag me nu dus af of ik lange of korte rijtuigen aan moet schaffen. Kunnen die lange wel door de 375mm bocht? en hoe ziet het er uit als je later (stel dat ik de korte aanschaf) over ga op een grotere baan met lange rijtuigen (waarbij de ene trein dus lange rijtuigen heeft en de andere korte)?
En hoe zit het met de koppelingen? Ik heb alleen ervaring met de haakjes van de oude Fleischmann.

Nog een andere vraag: Heeft iemand een idee hoe ik de achterste 2 sporen (de blauwe dalende en de gele stijgende) kan verwerken in de scenery zodat de blauwe niet en de gele (deels) wel zichtbaar is?
Hoogte verschil uit de rechter bovht is 80mm, bij het kruisen van niveau 2 is dat 220mm

Alvast bedankt voor het meedenken

Mvg Max

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #8 Gepost op: 11 January 2013, 21:27:34 »
Je zou er voor kunnen kiezen om je deels zichtbare spoor te laten lopen door een halfopen tunnel zoals met in zwitserland (in elk geval) veel toepaste.
Ofwel een spoor langs een bergwand met halfopen zijkant(met boogjes b.v.) en dat afgedenkt met een dak wat het spoor beschermd tegen lawines vallende stenen.
(als je begrijpt wat ik bedoel)
Verder zou ik het zo snel ook niet weten  :-\
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

M-rad

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 19 January 2013, 12:17:03 »
Ik vond het plan nog niet helemaal goed, de bocht aan de rechterkant was krap, zeker voor lange rijtuigen.
Ik heb daarom de baan gespiegeld zodat ik aan de rechterkant ook een ruime bocht hou.
De minimale bochtgrootte is nu 415mm voor het hoofdtraject. Alleen het traject naar het laden van stortgoed heeft een kleinere boog, maar daar gaan geen lange rijtuigen doorheen, dus dat moet denk ik kunnen.
Uiteraard weer de vraag of ik dingen over het hoofd zie en of er verbeteringen aan te brengen zijn. Scenery blijft een moeilijk ding om dat voor mezelf visueel te maken. Heb wel bedacht dat het een station is dat niet in de kern, maar net buiten de bebouwde kom ligt.
Graag reacties.

Waarschijnijk ten overvloede: i.v.m. de leesbaarheid heb ik een deel van het schaduwstation weggelaten

mvg Max

M-rad

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 16 April 2013, 21:34:17 »
Heeft even geduurd, maar daar ben ik weer.
Beschreven baanplan was toch niet helemaal naar wens. Het industrie stukje was beetje krap. Sporen ging nog wel, maar ik kon er geen goede scenery bij bedenken zonder overal in de knel te komen.
Heb daarom het baanplan aangepast en de diagonaal weggelaten.
Baan is 3 lagen (nou ja, eigenlijk 2,5  :))
Station zit op +60 (mm)
Industrie zit op 0
Schaduwstation zit op -130
Heb geprobeerd me aan de regels te houden, zoals hellingen maximaal 3% en bogen 415mm of groter.
Is me rechts niet helemaal gelukt, maar binnenboog is alleen voor korte goederen wagens
Heb wel moeten meten en persen om het schaduwstation goed te kunnen bereiken. Moet dus wat vinden op het spoor direct achter het station. Vind het wat dat betreft zeker geen ideale situatie, maar weet op dit moment even niks beters.
Helaas kan de rechterkant vd tafel maar 900mm breed zijn omdat hij anders voor de deur komt en die niet meer open kan.

Bijgaand de plaatjes, heb het even in 2-en gesplitst
Plaatje 1 is tot niveau 0
Plaatje 2 is vanaf niveau 0

Uiteraard aan jullie de vraag om nuttige hints en tips

alvast bedankt

Max

M-rad

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 03 May 2013, 17:38:41 »
Helaas op vorige plan geen reacties gekregen, kan toch niet zijn dat deze baan perfect is  ???. Ik vond zelf in ieder geval van niet (maar mezelf kennende zal ik dat wel nooit vinden  :)).
Ik heb nog wel e.e.a. aangepast. Ik vond de dalende sporen niet goed, vooral de 3 kruisende sporen links boven.
Ik heb het goederen emplacement ook iets voller gemaakt, ik vind veel bedrijvigheid wel leuk.
De opstelsporen in het schaduwstation zijn nu ook vooraan geplaatst wat op zich qua bereikbaarheid wel weer handig is.
De tekening heb ik weer even gesplitst in een onder en een boven gedeelte.
Station ligt op +50mm
Goederen emplacement op 0mm
Schaduwstation op -150mm
Ook nu weer graag jullie reacties. Mag ook (graag zelfs) tips / ideeën aangaande scenery zijn, want het verzinnen daarvan vind ik nog wel lastig

Mvg  Max

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #12 Gepost op: 03 May 2013, 22:50:31 »
Dit lijkt erg op een rare situatie.
Je hebt blijkbaar een voorliefde voor goederen treinen,maar niet voor reizigers spul.
Miss is het is handig om is te laten weten waar je voorkeur in ligt en wat je met reizigers spul wilt.
(dat zal wel iets zijn want anders had dat station ook niet gehoeven)
In de huidige vorm is het station voor een beetje reizigers verkeer te klein en je goederen gebeuren te overheersend,de verhoudingen zijn compleet pleite.
Afijn das wat ik r van vind als ik naar t bovenste baan plan kijk.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #13 Gepost op: 04 May 2013, 01:18:06 »
Zou er nog meer rail uit flikkeren................ ;)

M-rad

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 04 May 2013, 18:42:47 »
Nog meer er uit flikkeren...? Dan hou ik niks meer over  ;D
Maar je hebt natuurlijk gelijk, tis inderdaad wel "ietsies" vol geworden  :-\

Mijn voorkeur gaat inderdaad uit naar goederen, omdat daar wat meer mee te rangeren valt.
Ik heb echter sinds mijn 7e (en das al een tijdje geleden) gedroomd van een BR103 met bijpassende wagons en als de treintafel er komt, wil ik die er ook rond laten rijden met waarschijnlijk nog een "gewone" (is niet TEE) personentrein.

Zit nu te denken vooraan de tafel in ieder geval 1 spoor te schrappen en het station naar voren te halen. Kan ik achter op de baan gewoon een "paradebaan" maken waar de TEE voorbij kan komen en heb ik vooraan een station met aansluitend een (ook wat kleiner te maken) goederen gedeelte. is het vooraan wel vol, maar achter op de baan een stuk minder en ik denk dat dat wat rustiger oogt.

Maar goed, jullie hebben we wel weer aan het denken gezet. Ik zal AnyRail maar weer eens opstarten (lukte net niet meer na de upgrade, maar door zeer snelle reactie op mijn bericht aan AnyRail was het probleem snel verholpen).

Mvg
Max