Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door NS2408
Vandaag om 18:26:02
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:00:01
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door IJmc
Vandaag om 17:42:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 17:34:35
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Ronnor
Vandaag om 17:21:32
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:36:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
  

Auteur Topic: Beginnen met Modelspoor H0  (gelezen 9047 keer)

bassbounce

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Beginnen met Modelspoor H0
« Gepost op: 31 december 2012, 12:55:31 »
Hallo Iedereen,

Ik ben 22 jaar en ik wil graag beginnen met het starten met modelspoor naast me huidige hobby zendamateur.
Echter ik zit te twijfelen tussen 2 merken dat is Roco/Fleischmann en Marklin.

Toen ik 16 jaar was heb ik voor het eerst kennis gemaakt met modelspoor op school, mijn leraar was verzot op modelbouw en liet ons een baan bouwen in de klas.
Dat was  een analoge baan van Fleischmann, helaas was het analoog dus er konden geen 2 treinen rijden een groot gemis als je het mij vraagt.

Wat voor mij belangrijk is dat het digitaal is, verders vind ik het ook belangrijk dat je de treinen zelf kunt besturen via digitaal dmv van een draaiknop ofzo. Via de computer vind ik niet zo heel veel aan want dan kan ik net zo goed het spel trainz spelen ;D.

Echter ik weet niet of ik hiermee wil doorgaan maar mocht ik ermee willen doorgaan wil ik niet een startset gekocht hebben waarvan blijkt dat er 2de hands weinig voor te krijgen is dus wil niet een te dure startset kopen maximaal 130 euro.


Wat ik op Marktplaats nogal veel zie is het merk Marklin, volgens mij is dat merk ook het meest gebruikt onder de modelbaan bouwers?
Hoe de rails eruit ziet enz maakt me niet zo heel veel uit, wil gewoon het meest gebruikte merk waarvan ook veel 2de hands van te kopen is want nieuw is het echt mega duur.

Wie kan er mij tips geven over welk merk het meest gebruikt is onder de digitale bouwers?
En waar 2de hands het meest voor te krijgen is, ik wil een baan opbouwen in de Nederlandse stijl vanaf
1980 tot 2000 ongeveer.






« Laatst bewerkt op: 31 december 2012, 13:00:50 door bassbounce »

A3

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
Re:Beginnen met Modelspoor H0
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2012, 14:34:44 »
Hallo bassbuonce,

Koop bv. eerst een 2de hands startset van Roco.
Zelf heb ik een complete set destijds gekocht en het mooi is dat je de handregelaar kunt uitbreiden.
Zo kun je bv. met 2, 3 of wel met 4 tegelijk rijden.
De computer (oude die je misschien nog heb staan) met Koploper en je kunt samen met de pc automatisch rijden en zelf er tussen door rangeren.
Dan ben je toch digitaal, en bevalt het niet heb je weinig onkosten.

Ik zelf zou Roco/Fleischmann kiezen omdat dit 2 rail is en mooier om te zien dan de Marklin 3 rail met al die puntcontacten midden in de rail.

Ieder uiteraard zijin eigen smaak.

Groet A3  :D
H0, Mr-Direct, Piko-A, 2-rail, Marklin Delta-control, Roco Multimaus s88XpressNetLi

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Beginnen met Modelspoor H0
« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2012, 14:38:59 »
Zie dat je topic ondertussen 59 x gelezen is en dat er niemand op je vragen antwoord geeft. Daarom probeer ik je wat te vertellen.
De keuze die je eerst moet maken is: rijdt ik met wisselspanning = Marklin, of ga ik voor gelijkstroom. Dan kom je bij veel meer merken terecht. Ook analoog kun je met meerdere treinen rijden via een seinstelsel wat ook de trein beinvloed door de rails spanningloos te maken. Digitaal gaat dat wat makkelijker maar moet je enigzins in de computer techniek zitten. Je zou kunnen overwegen om een rijgedeelte van je baan digitaal te maken en door een computer te laten regelen en op een stations omgeving een gedeelte met rangeer mogelijkheden, b.v. via een lokmaus. In dat geval is een startset met lokmaus toch een aardige aanschaf om te beginnen. Bij gelijkstroom kun je meerdere merken door elkaar laten rijden, bij wisselspanning zit je vaak aan een merk vast, alhoewel sommige merken ook wisselspanning loks aanbieden.  Zelf rijden we met oude Fleismannrails, die we gedeeltelijk nieuw kochten rond 40 jaar geleden en een heleboel 2e hands rails. Die werden op treinenbeursen o.a. Houten aan geschaft. Door het vele gebruik van wissels van Fleismann lopen we nu tegen slijtage problemen aan in de plastic hartstukken. Mijn zoon begint nu wat te experimenteren met Peco rails.

Verder moet je in je achterhoofd houden dat hobby's vaak veel geld kosten, net als b.v. café bezoek.

Hoop dat je wat aan mijn uitleg hebt.

Groeten, Fred.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7813
Re:Beginnen met Modelspoor H0
« Reactie #3 Gepost op: 31 december 2012, 14:44:37 »
Kan me bij Adrie aansluiten.
Koop een simpele startset van Roco/Fleischmann met een Multimaus daarin en je kan prima leren ontdekken of het is wat je wilt.
Het voordeel van deze merken is dat je het ok weer goed kan verkopen.
De Multimaus is nl. een populaire instapcentrale/handregelaar.
Gezien je voorkeur voor land en tijdperk zou ik voor 2 rail gaan. Daar is op Nederlands gebied veel meer voor te krijgen. Veel Marklin modellen zijn nl. onder de Trix vlag ook verkrijgbaar.
Samen met de andere 2 rail merken heb je een groot aanbod, ook via Marktplaats Ebay etc.
Het voordeel van 2 rail is dat je in principe alle merken door elkaar kunt gebruiken zolang ze maar voor 2 rail geschikt zijn.
Als je een Roco startset koopt ben je neit gebonden aan alleen Roco. Je kan ook (om maar wat merken te noemen) Fleischmann, Rivarossi, Lima, Trix etc laten rijden.
Verder is 2 rail een stuk realistischer dan die pukkeltjes tussen het spoor van Marklin samen met ski's onder de locs.
De andere merken brengen ook wel 3 rail modellen uit maar veel minder als in 2 rail.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re:Beginnen met Modelspoor H0
« Reactie #4 Gepost op: 31 december 2012, 14:47:21 »
Wat betreft je digitaal vraag:

Digitaal rijden zonder computer kan bij de meeste centrales zonder problemen.
Dat beperkt je keuze dus niet...

Wat betreft 2-rail vs 3-rail:

Eerst maar even een disclaimer: ik rijd 2-rail.

Je ziet in de handel inderdaad veel Marklin, maar die lui zijn er dan ook al erg lang en hebben altijd goed aan de naamsbekendheid gewerkt.
Als ik zo om me heen kijk (en neem dan even de disclaimer in acht) zie ik toch echt meer 2-rail aanbod en ook gebruikers dan 3-rail.
Je geeft aan dat je 2e hands wilt kopen vanwege de prijs. Over het algemeen zul je met 2-rail spul goedkoper uit zijn.
Overigens hoef je bij beiden niet veel te missen, de meeste 2-rail fabrikanten brengen (meestal iets duurder) hun spul ook in een 3-rail versie uit, en Marklin doet hetzelfde onder de naam Trix.

Ook wat betreft startsets denk ik dat je met 2-rail voor dezelfde prijs een veel ruimer aanbod aan digitale startsets hebt. (b.v. van roco met de multimaus)

73,
PE1RXQ

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re:Beginnen met Modelspoor H0
« Reactie #5 Gepost op: 31 december 2012, 14:50:24 »
Bij digitaal is de spanning niet van belang. Wel of er een middensleper (voor het Marklinsysteem) of dat er geen sleper op zit. Bij digitaal wordt er een decoder ingebouwd die de digitale informatie van een centrale (bijvoorbeeld Roco multimuis) vertaalt naar een rijcommando.
Andre Kijk ook even op de encyclopedie van Beneluxspoor.net daar staat veel informatie over het digitale systeem.
Andre

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Beginnen met Modelspoor H0
« Reactie #6 Gepost op: 31 december 2012, 14:51:09 »
Om even mijn vader (Totty) aan te vullen:
Tegenwoordig (met digitaal gebruik) spreek je niet meer van gelijkstroom of wisselstroom kiezen, het is vooral 2-rail of 3-rail (met de puko's) wat de keuze is.
Het meest simpele is inderdaad om te beginnen met een startsetje van bijvoorbeeld Roco: Je krijgt een multimuis setje, een lok en wat rijtuigen. Soms nog één of twee wissels, een beetje afhankelijk van de prijs.
Het voordeel is dat véél mensen dat kopen, en vaak de rails goedkoop van de hand doen. Dit kun je dus vrij makkelijk (en relatief goedkoop).

Om het met een computer te gaan besturen is weer een stapje verder, dit wordt pas leuk als je een paar treinen hebt. Hier heb je dan wel weer wat meer hardware voor nodig, maar ik zou eerst maar eens beginnen...  (y)

Groet,

Richey

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8528
    • Midland
Re:Beginnen met Modelspoor H0
« Reactie #7 Gepost op: 31 december 2012, 14:52:46 »
Sluit me geheel aan bij Remunj anders heb je dubbel antwoord ;).
Als antwoord op de merken die je vroeg.

Groeten Koen.
« Laatst bewerkt op: 31 december 2012, 14:55:29 door KoenF »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re:Beginnen met Modelspoor H0
« Reactie #8 Gepost op: 31 december 2012, 14:59:39 »
Je vergeet LS Models
Jeroen

Henkietrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
    • website Henkietrein
Re:Beginnen met Modelspoor H0
« Reactie #9 Gepost op: 31 december 2012, 15:00:01 »
Bassbounce,

Als je het meest gebruikte systeem wilt, dan is dit waarschijnlijk Marklin. Beurzen zoals Houten liggen er vol mee.

Het systeem past bij je wensen. Uitbreiding is later altijd mogelijk, maar dan ben je wel "veroordeeld" tot het 3-rail systeem. Je kunt alleen Marklin rails gebruiken. De AC locomotieven van Roco, Piko en andere merken rijden hier ook op.

Het 2 rail (gelijkstroom) wordt door vele fabrikanten geleverd, echter dit is ook niet zomaar onderling te koppelen. Kijk maar op het forum naar de verschillende rail-profielhoogten.

Om digitaal te rijden heb je helemaal geen computer nodig. Een digitale centrale volstaat om meerdere treinen onafhankelijk te kunnen besturen.
Dit kan de eenvoudige Mobile Station van Marklin zijn of de duurdere Central Station of oudere typen.

Het voordeel van het 3 rail-systeem is dat alle nieuwe locs standaard digitaal geleverd worden.
Er hoeft geen decoder meer in geplaatst te worden. Volgens sommigen betekent dit ook een nadeel: je zult het met de ingebouwde decoder moeten doen.

succes met je nieuwe hobby.
groetjes
Henk

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9164
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Beginnen met Modelspoor H0
« Reactie #10 Gepost op: 31 december 2012, 15:33:14 »
Roco startsetje. Leuk spul voor een goede prijs. En zelfs die foeilelijke rail met bedding is goed weg te werken. Kijk maar 's in de topic van Karst Drenth....http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13971.0.html..
En betreft de standaard decoder in de witte dozen, nieuwe 2-rail spul is allemaal digitaal voorbereid en daar kun je een decoder naar wens zo inprikken. Kan er een van 3 tientjes zijn al naar gelang je er wat aan uit wilt geven. En je zit niet vast aan het standaard fabrieksspul met het prijskaartje wat eraan hangt...

bassbounce

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re:Beginnen met Modelspoor H0
« Reactie #11 Gepost op: 31 december 2012, 17:01:14 »
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties, zijn er veel bedankt!! :)!
Ja ik kan toevallig een leuke digitale startset van Marklin kopen voor weinig geld, maar jullie raden me bijna allemaal 2 rail aan zoals Roco, ik vind 2 spoor er ook mooier uit zien maar ik dacht aan het aanbod van Marktplaats juist te zien dat Marklin  "het" merk zou zijn.. maar dat blijkt niet zo te zijn.

Wat ik begrijp uit jullie post is dat alle 2 rail systemen compatibel zijn met elkaar en eventueel door middel van speciale verbindstukjes verschillende merken 2 rail kunt combineren op 1 baan.
Misschien kan ik dan beter voor Roco gaan kijken die is ook niet duur en het spoor ziet er net iets mooier uit en je hebt een grotere keus uit treinen want elke 2 rail trein past erop!

Iedereen bedankt voor de reacties en hulp.
Ik ga nadenken of ik het mooie aanbod van de marklin digitale startset kan afslaan maar ik post binnenkort in dit topic wat het is geworden!

@Jeroen
73, terug na jou!
19-FU-1002 ( nog geen licentie, ben hard aan het leren maar tot die tijd lekker op de 27.555 mhz DX )
« Laatst bewerkt op: 31 december 2012, 17:07:12 door bassbounce »

Jopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re:Beginnen met Modelspoor H0
« Reactie #12 Gepost op: 31 december 2012, 17:04:33 »
Marklin heeft in Nederland een marktaandeel van meer dan 50% en voor sommige winkels is dat nog veel meer.

Bovendien is Marklin waardevaster dan veel andere merken. Je krijgt voor Marklin meestal meer geld terug dan voor 2 rail merken.

Verder maken alle 2 rail merken 3 rail digitale locs en dat doen ze niet voor hun plezier.

Ben je niet technisch aangelegd dan is Marklin een juiste keus voor jou.
Voordeel bij Marklin is alles digitaal dus geen gezeik met decoder inbouw en cv gezeik om de juiste instellingen te zoeken. Bij Marklin programmeer je je loc binnen 10 seconde.
Ook kan je digitale centrales gebruiken van andere merken en zijn bijna alle oude analoge Marklin locs om te bouwen naar digitaal.
Ook zijn de nieuwe Marklin decoders vooral de sound decoders een stuk goedkoper dan die van Esu bijvoorbeeld.

Voor het prijsverschil hoef je het ook niet meer echt te doen. Want 2 rail is de afgelopen jaren verschrikkelijk in prijs gestegen veel meer dan Marklin bijvoorbeeld. Het enige wat echt goedkoper is bij 2 rail is de rails wat betreft de rest lopen de prijzen niet zoveel meer uit elkaar. Enig voordeel sommige 2 rail merken worden momenteel gedumpt door handelaren, maar ja hoe lang nog voordat zo'n merk omvalt.

Veel merken die digitale locs maken die geschikt zijn voor Marklin zijn tegenwoordig zelfs duurder dan Marklin zelf. Brawa en Fleischmann zijn hiervan voorbeelden zeker bij de stoomloks. Roco is net zo duur als Marklin.

Een digitale stoomloc bv br 50 nieuwe constructie met klokanker motor en geluid kost bij Marklin adviesprijs 400 euro maar is bij veel andere merken tegenwoordig duurder dan Marklin en dat was vroeger echt wel anders hoor.
Bovendien is er de afgelopen 10 jaar bij Marklin veel veranderd en hebben ze hun achterstand ten opzichte van 2 rail loc qua rijeigenschappen, geluid motor en details compleet ingehaald.

Tegenwoordig lopen veel Marklins locs stiller dan een Brawa of Roco loc.
Dit heb ik zelf al vele malen mogen testen en constateren.

Wat je keuze ook mogen worden veel plezier met je hobby. Ik zelf rij met Marklin maar heb ook wat 2 rail spul en locs van andere merken.









Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re:Beginnen met Modelspoor H0
« Reactie #13 Gepost op: 31 december 2012, 17:18:01 »
Bovendien is Marklin waardevaster dan veel andere merken. Je krijgt voor Marklin meestal meer geld terug dan voor 2 rail merken.
Als je modeltreintjes koopt als belegging, dan is dat misschien een overweging. Maar verder vind ik dit een flutargument.
Het enige technische voordeel van het Märklin systeem is dat je keerlussen kan maken zonder dat je elektrische problemen krijgt.
Maar je moet voor jezelf de afweging maken of je die puntjes in het midden van het spoor acceptabel vindt. Ik vind het foeilelijk, en dat is een van de redenen waarom ik geen Märklin zou willen hebben.
Dus ik ga mee met andere adviezen: koop een digitale startset van Roco en ga daar eerst eens mee aan de slag.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Beginnen met Modelspoor H0
« Reactie #14 Gepost op: 31 december 2012, 18:50:06 »
@Jopie: Ik weet dat je een Märklin-fan c.q. rijder ben. En ik laat iedereen in zijn waarde betreffende zijn keuze voor systeem. Een aantal beweringen zijn niet helemaal te onderbouwen.

Marklin heeft in Nederland een marktaandeel van meer dan 50% en voor sommige winkels is dat nog veel meer.

Tja, als je een "shop"-model kiest om je spul te verkopen en er gaan mensen mee als winkelier om hun hele winkel op één hoofdmerk te zetten dan is inderdaad bijna 100% van je omzet dat merk. Meer dan 50% aandeel? Zijn daar bewijzen voor? In Duitsland heeft Märklin een vrij grote markt.

Maar waarom zie je dan meer "2-rail-banen" op de grote tentoonstellingen? Het is een bijzonderheid als je een Märklin-baan ziet.

Bovendien is Marklin waardevaster dan veel andere merken. Je krijgt voor Marklin meestal meer geld terug dan voor 2 rail merken.

Hum... Goed voor Märklin is er de "koll" een begrip in Märklin-land. De koll-gids geeft alle modellen van Märklin een waarde. Dat is dan ook meestal wat liefhebbers willen geven. De laatste jaren zijn de prijzen alleen maar gekelderd.

Märklin Waardevast? Even een klein voorbeeld: Een keer gekeken naar een Märklin-set 48812 Insder set "Alak": Nieuwwaarde 189,= euro. Op Internet prijzen van 140 euro tot 210 euro. Op Houten (2x achter elkaar): Goedkoopst gezien € 69,= duurste € 139,= inclusief extra insider "alak"-wagon. Dus zo waardevast is Märklin niet, wil een handelaar het voor 69 euro te koop zetten dan moet het toch maximaal 50 euro ingekocht zijn.

Sommige modellen zijn waardevast bijvoorbeeld de oudere modellen misschien als ze in "mint" staat zijn. De normale productiemodellen zeker niet.

Ben je niet technisch aangelegd dan is Marklin een juiste keus voor jou.
Voordeel bij Marklin is alles digitaal dus geen gezeik met decoder inbouw en cv gezeik om de juiste instellingen te zoeken. Bij Marklin programmeer je je loc binnen 10 seconde.
Ook kan je digitale centrales gebruiken van andere merken en zijn bijna alle oude analoge Marklin locs om te bouwen naar digitaal.

Misschien bij al het nieuwe spul. Juist tweedehands is een diversiteit aan Märklin digitale systemen nog aanwezig. Daar moet je heel goed opletten wat je koopt. Minimaal 3 digitale protocollen (Motorola oud protocol MM, Motorola nieuw protocol MM2, MFX) Het programmeren binnen 10 seconden: Tja, alleen de nieuwe MFX-systemen en dat werkt niet feilloos.

Voor het prijsverschil hoef je het ook niet meer echt te doen. Want 2 rail is de afgelopen jaren verschrikkelijk in prijs gestegen veel meer dan Marklin bijvoorbeeld. Het enige wat echt goedkoper is bij 2 rail is de rails wat betreft de rest lopen de prijzen niet zoveel meer uit elkaar. Enig voordeel sommige 2 rail merken worden momenteel gedumpt door handelaren, maar ja hoe lang nog voordat zo'n merk omvalt.

Dumpen? Valt wel mee. Gewoon leuke aanbiedingen. Veel handelaren hebben het internet ondekt en weten dat ze geen grote voorraden hoeven aan te leggen. Daarnaast zegt dumpen niets over of een merk op instorten staat. Märklin heeft net als de andere grote merken al jaren van het uitzicht van de afgrond mogen genieten.

Veel merken die digitale locs maken die geschikt zijn voor Marklin zijn tegenwoordig zelfs duurder dan Marklin zelf. Brawa en Fleischmann zijn hiervan voorbeelden zeker bij de stoomloks. Roco is net zo duur als Marklin.

Een digitale stoomloc bv br 50 nieuwe constructie met klokanker motor en geluid kost bij Marklin adviesprijs 400 euro maar is bij veel andere merken tegenwoordig duurder dan Marklin en dat was vroeger echt wel anders hoor.

Roco 68181 BR50 wisselstroom uitvoering adviesprijs: €354,=

Voor het grote deel is in het algemeen 2-rail-modellen goedkoper dan 3-rail-modellen. Meestal heeft dat te maken met de aanpassingen die gemaakt zijn om het model op 3-rail te laten rijden. (Een decoder plaatsen is goedkoper dan een speciale print met omschakel mechanisme)

Bovendien is er de afgelopen 10 jaar bij Marklin veel veranderd en hebben ze hun achterstand ten opzichte van 2 rail loc qua rijeigenschappen, geluid motor en details compleet ingehaald.

Dus juist met tweedehands spul moet je dus op passen. Het oude spul / meuk wordt vooral aangeboden. Daar moet je dus nakijken hoe het in elkaar zit. Zie ook mijn opmerking over digitaal.


Kortom: Wat Klaas aangeeft: Treinen kopen als belegging: Niet verstandig. Gewoon een leuke hobby van maken. Welk systeem je kiest het maakt niet uit. Het kost allemaal even veel geld.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!