Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Status van ICM0 4001  (gelezen 22777 keer)

Florisw

  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re:Status van ICM0 4001
« Reactie #30 Gepost op: 08 January 2013, 10:44:05 »
@JAB van Ree Het leuke van de 4001 is dat het interieur vermoedelijk nog volledig intact is. Wellicht door vocht dat er eea is aangetast, dat er vloerdelen verrot zijn. Maar alle ramen zijn nog heel en de bewaking van Kleefse Waard is goed.

Anders dan het stator stel, heeft de 4001 geen last gehad van vandalisme. Althans voor zover ik weet...

Het is jammer dat de aandrijving en onderstellen zo enorm afwijken van de serie stellen, anders had je over 10 jaar een gereviseerd stel als technische donor kunnen gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 08 January 2013, 10:47:30 door Florisw »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Status van ICM0 4001
« Reactie #31 Gepost op: 08 January 2013, 11:38:40 »
De 4044 rijdt ook met een bak uit een proto-stel, dus onmogelijk is het niet...
Verder zou je de middenbak van de 4005 welke nog op de Bokkeduinen staat en eventueel delen van de 4004 voor reserve-draaistellen kunnen plukken.

Extra voordeel van de proto serie is dat deze nog geen choppers hebben; daarmee is het op de baan houden een beetje simpeler. Maar goed; stallingsruimte is als altijd een probleem (dik 80 meter) en zolang ICM(m) nog gewoon in dienst is zie ik dit niet gebeuren.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Status van ICM0 4001
« Reactie #32 Gepost op: 08 January 2013, 14:45:41 »
De middenbak van de 4044 komt uit de 4007. Dat was mogelijk omdat die middenbak jaren geleden al omgebouwd was om op SIG-draaistellen geplaatst te kunnen worden (net als de rest van de 4007 overigens). Alleen veel zul je niet aan die ex-4007 middenbak hebben, deze is met de renovatie nog verder gelijkgetrokken met de andere serie-middenbakken.

Overigens, de stellen 4011 t/m 4050 hebben ook nog gewoon weerstanden i.p.v. choppers. Dat is met de renovatie niet omgebouwd, hooguit dat de installatie wat anders is afgesteld.
Groetjes,
Emiel

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Status van ICM0 4001
« Reactie #33 Gepost op: 08 January 2013, 14:49:54 »
Ah dat laatste wist ik dus niet zeker, bedankt voor de bevestiging.
Wat de 4007-4044 bak betreft; ik doelde erop dat je eventueel datzelfde opnieuw zou kunnen doen, mochten tzt reserve-onderdelen voor de protoserie een probleem zijn. Het zal behoorlijk ingrijpend zijn, maar dus niet onmogelijk.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Status van ICM0 4001
« Reactie #34 Gepost op: 08 January 2013, 17:49:37 »
Ik vraag me af of de ex-4007 middenbak wel nodig zal zijn. Zowel de 4001 als de 4004 staan nog op oude draaistellen. Als je ze beide zou kunnen werven, heb je één stel om op te knappen en één stel voor de onderdelen.
Groetjes,
Emiel

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re:Status van ICM0 4001
« Reactie #35 Gepost op: 08 January 2013, 18:15:39 »
mischien heel stom gedacht van mij (ik weet technisch niet heel veel van treinen) maar in hoeverre kan het stel na al die jaren afgetakeld zijn,qua corrosie van de casco's,de bedrading en eventueel de motoren?
Bedrading zal allemaal met kunststof geisoleerd zijn,dus daar zal weinig mee gebeuren,ik kan me voorstellen dat tractiemotoren en printplaten op hun lazer krijgen door vocht.
ALs je zo op de foto's kijkt zitten alle ramen er nog in,en de deuren zijn netjes dicht,grote kans dus dat ie van binnen nog intact is.
Ik realiseer me dat het dromen zal worden,immers,er zal nu geen kip wezen die ook maar overweegt om al een ICM te bewaren.
Anderzijds,ik heb vandaag weer eens in een ICMm gezeten,en van het sfeertje van toen is niks over,dus wil je in de toekomst een stel in aflevertoestand hebben,dan zal dat zeer veel geld kosten om allemaal te herbouwen,terwijl ie er nu staat,en dan ook nog de allereerste (ik weet het,het is maar een nummertje,zelfde als de discussie over de 1607,ik snap de redenatie van Jos Beckers wel heel goed,het is een loc met een verhaal),dus zodoende,hoe haalbaar zou het zijn om iets met dit stel te doen?
Immers,de locserie 1600 is ook (nog) in dienst en daar is ook al een museumexemplaar van!
Al realiseer ik me inderdaad terdege dat 80 meter vrij spoor niet per direct beschikbaar is.
En nee,ik ben niet van plan om een stichting op te richten ofzo,maar het lot van dit stel gaat me gewoon steeds meer aan het hart (bouwjaar 1977 toch? correct me if i'm wrong) omdat ie toch alweer 35 jaar oud is!
Groetjes Patrick

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Status van ICM0 4001
« Reactie #36 Gepost op: 08 January 2013, 18:24:21 »
Tractiemotoren : als je ze straks rustig eerst goed laat drogen en reinigt, is de kans groot dat ze prima functioneren. Printplaten is inderdaad kijken hoe het er bij staat... al kun je veel reinigen en repareren.

De 4001 en 4004 worden nu echter nog wel gebruikt voor bepaalde zaken, dus ze zomaar verwerven zal ook wel niet gaan.

Nu nog een groep mensen die ermee aan de slag willen :) En nee, ik zal me niet aanmelden hoewel ik ook een zwak heb voor ICM in originele uitvoering, ik heb al teveel ander materieel om me bezig te houden :P
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re:Status van ICM0 4001
« Reactie #37 Gepost op: 08 January 2013, 23:20:25 »
Ja, het wordt steeds drukker met het werk, nog even en dan kunnen we fulltime gaan reviseren  ;D

Florisw

  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re:Status van ICM0 4001
« Reactie #38 Gepost op: 10 January 2013, 00:18:29 »
wat Ascona zegt, daar sluit ik me bij aan; de essentie waarom mijn inziens de 4001 bewaard moet worden en waar ik twee jaar terug ook een mail voor heb gestuurd naar het NSM. Hun antwoord was destijds: er wordt al een AB rijtuig bewaard (van de 4005) en een Benelux stuurstand om het klassieke oranje interieur in herinnering te houden. Ook zou deze technisch niet in goede staat zijn.

Persoonlijk denk ik dat er treinen zijn geweest die er erger aan toe waren en toch zijn/worden gereviseerd (Ovale ramen rijtuig, de 252 om nog maar te zwijgen over de incomplete TEE RAM)

Nu het met de AB 4005 niks meer gaat worden, ben ik groot voorstander voor behoud.
@Jab van Ree: de 4044 is destijds bijna een half jaar onder handen genomen. Een intensieve klus om die tussenbak aangepast te krijgen voor de ICM-1 serie. En dat was nog voor de revisie tot ICMm.

De 4001 als interieurdonor gaat ook al niet lukken. Afwijkende bakindeling, raampartijen (ja zelfs de raamstijlen wijken af), bagagerekken, deuren, panelen...Alleen de oranje stoelen zijn zo ongeveer herbruikbaar.

Waar mijn oudoom Toon Haakma Wagenaar succesvol een gratieverzoek heeft ingediend voor de 6317, wil ik bij deze een oproep doen voor een gratieverzoek voor de 4001. En wat mij betreft krijgt Kleefse Waard er drie prachtige ICK's of een driedelige Plan T 526 voor terug ;-)


ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re:Status van ICM0 4001
« Reactie #39 Gepost op: 10 January 2013, 00:44:08 »
Een middenbak van een ICM-0 (A/B bak) bewaren is wel slim bedacht, er zit 1e en 2e klasse interieur in.
Een beneluxstuurstand eigenlijk hetzelfde verhaal alles kom je tegen wat toen overal te zien was ;D.

Het Spoorweg Museum kan helaas niet alles bewaren door ruimte gebrek, wel zeg ik dan ga dan toch verhuizen naar een goedkope locatie ergens in Drenthe of Groningen? flinke lap grond voor een prikkie. Utrecht is al duur genoeg :-X
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Status van ICM0 4001
« Reactie #40 Gepost op: 10 January 2013, 05:36:55 »
Vergeet alleen niet dat de huidige locatie voor miljoenen verbouwd is en daardoor het aantal bezoekers ongeveer 7,5 keer hoger is. Bovendien is de huidige locatie al van het NSM, dus ik weet niet wat daar duur aan is? Dat weegt nooit echt op tegen een "goedkopere" locatie elders die bovendien niet centraal ligt in een stuk dunbevolkter gebied. Dat lijkt me ook niet echt gunstig voor het bezoekersaantal. Mijns inziens zit het NSM op de huidige locatie, inclusief treinverbinding, op een prima plek.
Groetjes,
Emiel
« Laatst bewerkt op: 10 January 2013, 05:40:04 door Emiel_nl »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5338
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Status van ICM0 4001
« Reactie #41 Gepost op: 10 January 2013, 07:47:48 »
En vergeet de historische waarde van de locatie Maliebaan niet.. ergens in perifeer gebied een loods vol treinen neerzetten gaat nóóit de sfeer van het NSM benaderen..uitgesloten dat zoiets ooit gebeurd. Sterker nog, het is bijna heiligschennis ;D
RETROBAHN A.G.

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re:Status van ICM0 4001
« Reactie #42 Gepost op: 10 January 2013, 09:22:30 »
Het blijft leuk om te fantaseren over het bewaren van ICM, maar met een realistische bril uit 2013 op moet je gewoon vaststellen dat er afgezien van de AB 4005 geen museale toekomst voor ICM-0 weggelegd zal zijn en we over een jaar of vijftien (wanneer de afvoer van de serie ICM-2 4051-4097 geplanned staat) blij mogen zijn dat er een volledig stel uit deze serie bewaard kan blijven.

Doorloopkoppen zijn dan volgens mij ook niet meer aan de orde, hoewel het de meest kenmerkende eigenschap was van ICM. Wellicht is er tzt met toekomstige techniek iets op 3D/4D gebied mogelijk te simuleren om de herinnering levend te houden.

Oud interieur en oude indeling, zelfde verhaal. Keuken, tussenwanden, zwengelramen, oranje banken etc. het is iets wat volgens mij ook niet meer terug komt. De 4001 zou hier nu wel iets in kunnen betekenen, maar nogmaals, het is 2013 en het bewaren van treinstellen (of oorspronkelijke onderdelen) ligt goed op z'n gat. Laten we hopen dat het over een jaar of vijftien beter zal gaan.

Jammer dat Gaston van de Nationale Postcode Loterij 1 Januari hier niet voor de deur stond, anders had ik het wel geweten.... :'(
Wordt het toch nog gezellig!

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Status van ICM0 4001
« Reactie #43 Gepost op: 10 January 2013, 10:01:39 »
ergens in perifeer gebied een loods vol treinen neerzetten gaat nóóit de sfeer van het NSM benaderen..

Misschien dat de oude loods te Roosendaal in de buurt kan komen. Die heeft de potentie om uit te groeien tot een volwaardige dependance van het spoorwegmuseum in Utrecht.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5338
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Status van ICM0 4001
« Reactie #44 Gepost op: 10 January 2013, 10:09:58 »
Dat is dan ook geen "loods in perifeer gebied" maar een concreet stukje spoorweghistorie. Al vraag ik me dan wel af of de driehoek waarin de loods nu staat wel een geschikter stukje grond zou zijn dan Utrecht, los van de centrale ligging..
RETROBAHN A.G.