Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tams app door Ronaldk
Vandaag om 17:20:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:16:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 17:05:57
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:00:42
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:34:23
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:22:48
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
  

Auteur Topic: Status van ICM0 4001  (gelezen 22685 keer)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:status van ICM0 4001
« Reactie #15 Gepost op: 02 January 2013, 17:13:58 »
De 4004 zal denk ik niet beter zijn dan de 4001. Bovendien is de 4004 op dit moment twee-delig uitgevoerd en staat één van de kopbakken omgedraaid:

http://www.flickr.com/photos/kevinevers/6922310576/in/photostream/

Groetjes,
Emiel

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re:status van ICM0 4001
« Reactie #16 Gepost op: 02 January 2013, 17:19:26 »
@ JAB van ree,ik heb even gemist waar dat staat.
Ik meen dat rick doelde op het doorloop systeem wat bewaard was,dat dat de blokkendoos betrof,of moet ik hier uit opmaken dat er de installatie van een koploper bedoeld werd??
En dan zit je nog met het interieur,wat natuurlijk bij de seriestellen verbouwd is.......wellicht nu al plunderen met oog op de toekomst.

Groetjes Patrick

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:status van ICM0 4001
« Reactie #17 Gepost op: 02 January 2013, 17:28:16 »
Er is een complete set ICM doorloopkoppen bewaard.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re:status van ICM0 4001
« Reactie #18 Gepost op: 02 January 2013, 17:34:15 »
Ah,duidelijk,dat had ik er dus niet uit begrepen,dan is er in de toekomst dus weer een stel terug te bouwen.
En een interieur is natuurlijk niet het belangrijkste,alhoewel de oranje banken wel heel typerend waren,
Ben ik ook weer gerust gesteld (y) ;D
Groetjes Patrick

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8495
  • Spoor N
Re:status van ICM0 4001
« Reactie #19 Gepost op: 02 January 2013, 19:28:35 »
Eigenlijk bedoelde ik de Blokkendoos, waarbij je ook van het ene stel naar het andere kon lopen. ;)

En als er twee doorloopkoppen bewaard zijn dan zal er ook wel aan het interieur gedacht zijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:status van ICM0 4001
« Reactie #20 Gepost op: 02 January 2013, 19:57:51 »
nou lijkt het mij nou juist mooi als er 2 koplopers worden bewaard zodat je ze kan combineren en de doorloop kop kan benutten zoals hij oorspronkelijk was bedoeld.

Maar dat kost natuurlijk veel geld en heel veel stallings ruimte

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:status van ICM0 4001
« Reactie #21 Gepost op: 02 January 2013, 20:14:39 »
Maak je daar maar geen zorgen over. Naast het nsm zal er tzt vast wel weer ergens een stichting opgericht worden die er ook een wil. Zo gaat dat tegenwoordig toch? :P

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5801
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:status van ICM0 4001
« Reactie #22 Gepost op: 02 January 2013, 20:22:21 »
De 4005 staat op het middenrijtuig na bij Falck, voorheen Stator in Utrecht. Als oefent object voor de brandweer.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:status van ICM0 4001
« Reactie #23 Gepost op: 02 January 2013, 20:54:33 »
Was dat tussenrijtuig niet ooit bedoeld om als loopbrug in het nsm te dienen?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re:status van ICM0 4001
« Reactie #24 Gepost op: 03 January 2013, 08:33:25 »
De 4005 staat op het middenrijtuig na bij Falck, voorheen Stator in Utrecht. Als oefent object voor de brandweer.
Inmiddels is 1 kopbak ter plekke gesloopt, ik meen de bak met de hc ruimte aan boord.

Florisw

  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re:status van ICM0 4001
« Reactie #25 Gepost op: 03 January 2013, 11:24:39 »
Mijn inziens heb je niks aan het bewaren van alleen doorloopkopsystemen als een ICM niet compleet terug te bouwen is in originele staat (dwz ramen, interieurdelen, banken enz). Een ICMm bewaren maar wel voorzien van doorloopkop vind ik nogal vreemd.

Alleen al om die redenen is het bewaren van de 4001 al iets meer de moeite waard. Alhoewel de oranje bankjes strikt genomen ook niet origineel zijn. Maar het stel heeft wel de langste tijd zo rondgereden.


JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:status van ICM0 4001
« Reactie #26 Gepost op: 04 January 2013, 21:19:41 »
De 4001 is echt museaal amper bruikbaar meer... interieur dat zo lang blootgesteld is aan de elementen is totaal onbruikbaar. Hebben we helaas al teveel ervaring mee :(
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re:Status van ICM0 4001
« Reactie #27 Gepost op: 05 January 2013, 18:08:19 »
tsja,tis wat dat aangaat jammer dat je hier in NL zo weinig ruimte hebt,anders zou je zeggen,plemp t ding ergens in een vergeten hoekje neer en vouw er een lading zeilen omheen,en dan is ie in elk geval voorlopig veiliggesteld.
Wat is er eigenlijk concreet aan hele zichtbare dingen verbouwd??
Uiteraard het interieur,de kopdeuren (maar die zijn er nog) de ramen,dit met t oog op eventueel later terugbouwen van een eventueel museumstel,immers,ergens rond 2025 is die oranje bekleding ook al echt nostalgie!
Groetjes Patrick

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Status van ICM0 4001
« Reactie #28 Gepost op: 05 January 2013, 19:12:31 »
Toilet(ten), diverse technische apparatuur verplaatst/aangepast, magneetremmen op draaistellen en ik mis vast een hoop (ICM is niet mijn ding... sinds de verbouwing mijd ik het zelfs) Kortom veel....
Bovendien zit ICM al vol met electronica dus dat is over 20-30 jaar museaal lastig op de baan te houden.

Ik ben iedere keer weer blij dat in Plan U, bij een 200 en natuurlijk ook de 2200 alles nog simpele elektro is, waar je met een schema, wat standaard spullen en meetapparatuur vrijwel alles kunt troubleshooten. Een spoel oid kun je desnoods opnieuw wikkelen, maar een nieuwe geprogrammeerde microchip haal je niet bij de electronicazaak om de hoek.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re:Status van ICM0 4001
« Reactie #29 Gepost op: 07 January 2013, 15:52:42 »
@JAB van Ree ,das dus hetzelfde als de Ascona op mijn avatar,daar is nog aan te sleutelen,het huidige spul over 30 jaar rijdbaar hebben,zal lastig worden gezien alle computer meuk die erin zit.
Toch hoop ik wel dat er tzt een Koploper (die we vroeger gewoon nog Jumbo of IC3 noemde) museaal in oorspronkelijke vorm rijvaardig bewaard blijft. nu zit er nog weinig nostalgie in,maar straks zeker wel.
Vandaar ook eigenlijk mijn vraag,niet dat over 15 jaar alles weer opnieuw gemaakt moet worden (alhoewel je niet even ergens voor 3 rijtuigen banken etc in een hoek neerplempt)
Ik heb datzelfde met de Oude Daf-Den Oudsten MB200 streekbus,vroeger zo gewoon maar wat hadden ze karakter!! Best veel herrie,geen airco dus zomers lekker het dakluik open,die rode skyleren banken,heb piepen trillen en resoneren,heerlijk! (y)
Groetjes Patrick