Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Status van ICM0 4001  (gelezen 22776 keer)

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Status van ICM0 4001
« Gepost op: 30 December 2012, 17:13:08 »
Ik vraag me af hoe met de 4001 is die al jaren in Arnhem staat.
Volgens wat ik overal kan vinden is ie nog helemaal in tact,en het enig nog overgebleven stel met werkende dooloopkop.
Uiteraard zal bewaren en weer klaarmaken er niet inzitten,ding is immers reeds sedert 2003 uit dienst,maar zijn er verder nog plannen mee,zelfde met het tussenrijtuig van de 4005,die zou ook nog ergens staan,en eigendom zijn van het Spm??
Enerzijds zeg ik dan,wat moet je er nu nog mee,er rijdt nog zoveel ICM,anderzijds is dit spul nog oorsronkelijk.
Maar ja,je komt toch altijd weer op hetzelfde uit,ruimte,handjes en centjes,maar NU staat het er nog,anders moet je straks weer terug gaan bouwen.
Het zal met SGM wel lastiger worden,om ooit nog ns een tweetje te bewaren en weer in geel te brengen,er is zoveel aan gewijzigd,vooral ook qua interieur.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2013, 21:31:23 door Bert van Gelder »
Groetjes Patrick

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:status van ICM0 4001
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2012, 18:02:33 »
Ik denk niet dat nuttig is te vragen...
Intact is ook een nogal euhm... incorrecte benaming... ;)

Zoek maar eens naar foto's, dan weet je genoeg...


Herstel! Ik was in de war met de 4005!

« Laatst bewerkt op: 30 December 2012, 18:06:05 door Richey »

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re:status van ICM0 4001
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2012, 18:49:02 »
dat had ik gezien,die is half uitgefikt,triest gezicht :'(
Maar de 4001 is zo op de foto's te zien nog compleet,kon alleen nergens zien hoe ie van binnen is,en technisch natuurlijk.
Ik begreep wel dat ICM0 technisch behoorlijk afwijkt van de vervolgseries,en dat dat ook 1 van de redenen is geweest om de kleine serie af te voeren.
Groetjes Patrick

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:status van ICM0 4001
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2012, 19:00:20 »
ik begreep iig dag hij voor oefeningen is gebruikt, dus ik zou er niet teveel meer van verwachten... :P

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2887
  • Twentelijn 1968-1980
Re:status van ICM0 4001
« Reactie #4 Gepost op: 31 December 2012, 17:38:04 »
Een maandje geleden zag hij er nog zo uit:


www.flickr.com door "alextreinenpagina"/Alexander

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:status van ICM0 4001
« Reactie #5 Gepost op: 31 December 2012, 17:57:18 »
Ach ja, die Doorloopkop... :-\
Toen dit werd ontwikkeld had ik een schoolvriendje, dat "Delft" deed en daarom in Haarlem(Wph) stage liep. "Haarlem" had een testopstelling voor dit stukje high-tech, is dat nog bewaard? (En dan nu dus de sadistische vraag: wat moeten we met ÉÉN treinstel-met-functionerende-Doorloopkop  :-X) Al ben ik het met iedereen eens, die zegt, dat dit stukje NL-spoorgeschiedenis en -techniek moet worden bewaard...
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:status van ICM0 4001
« Reactie #6 Gepost op: 31 December 2012, 18:25:24 »
Nou da's simpel toch.... Die twee doorloopkoppen tegen elkaar in het NSM, en hop er doorheen met een nieuwe achtbaan...  ;) :'( (y)

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re:status van ICM0 4001
« Reactie #7 Gepost op: 31 December 2012, 18:27:33 »
je zou ter demonstratie de 2 kopwagens tegen elkaar aan kunnen zetten,het is toch wel iets unieks en ik denk niet dat er ooit nog materieel komt die dit ook heeft (in japan rijdt ook zoiets rond en dat is blijkbaar wel betrouwbaar,ik begreep dat de storingsgevoeligheid de reden is dat het niet meer gebruikt wordt,en nu ook definitief is verwijderd is)
Groetjes Patrick

MarklinKoen

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
  • ex-NS 180!
Re:status van ICM0 4001
« Reactie #8 Gepost op: 31 December 2012, 19:12:10 »
Ik zeg: veilig stellen, en met de uitstroom van ICMm grondig opknappen.
1:1 DE2-en Stalen D-prutser in Haarlem, en bezig met een 1:87 modulebaantje!

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re:status van ICM0 4001
« Reactie #9 Gepost op: 02 January 2013, 14:01:47 »
maar van buiten is er behalve graffiti niet veel aan te zien.
Hoe is ie nou van binnen,en in hoeverre is ie technisch nog compleet?
Groetjes Patrick

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re:status van ICM0 4001
« Reactie #10 Gepost op: 02 January 2013, 14:32:59 »
het is toch wel iets unieks ....
in japan rijdt ook zoiets rond ....

Er is echt wel meer materieel dat een kop heeft met deuren ( en ook een cabine) erin om van het ene naar andere treinstel te gaan. In Groot Britannië rijden (reden?) veel zgn emu's rond met een deur in de kop en ook in Denemarken, de ic3.
Jeroen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8496
  • Spoor N
Re:status van ICM0 4001
« Reactie #11 Gepost op: 02 January 2013, 15:20:22 »
Maar dat is al bewaard door het Spoorwegmuseum, het gaat juist om de verhoogde cabine en uitschuivende doorloopmogelijkheid. De 4001 zal ook niet meer in een beste staat zijn, dan is een seriestel misschien beter om te bewaren.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re:status van ICM0 4001
« Reactie #12 Gepost op: 02 January 2013, 16:21:37 »
a,een doorloopkop bestaat natuurlijk al heel lang in de vorm van de blokkendozen,en ik meen in denemarken rijdt ook ziets rond,maar de cabine bovenaan heeft alleen onze koploper en de japanse super asuza ,is ook een model van Kato van,trouwens. een Piko uit de DDR tijd zou er zo een NS versie van maken.
Een van de huidige stellen later bewaren ligt natuurlijk voor de hand,maar aangezien het spoorwegmuseum zijn (haar) materieel in aflevertoestand wil bewaren,en dat de de 4001 de enige nog bestaande koploper in oorspronkelijke staat is....
Ik neem aan dat met het monteren van het dichte front de gehele doorloopkop installatie is verwijderd,en in hoeverre dat dan wellicht uit de 4001 te slopen is en makkelijk in een bestaand stel te bouwen is,ook is hier het interieur nog origineel (of is er al met het oog op de toekomst iets bewaard qua banken etc)
Met het gevaar van een nieuwe discussie over al of niet bewaren en ruimte,centjes,handjes etc,ben ik wel van mening dat een ICM dusdanig lang beeldbepalend is geweest dat er zeker een compleet stel bewaard moet blijven,immers ICM0 kwam in 1977 in dienst dus  er rijdt al 35 jaar ICM rond,ik begreep dat het huidige spul nog zeker tot 2025 of 30 in dienst zal blijven dus je praat dan over een halve eeuw in reguliere dienst.

Hier overigens die japanner,ik vindt t een gaaf ding! :o



Groetjes Patrick

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:status van ICM0 4001
« Reactie #13 Gepost op: 02 January 2013, 16:24:36 »
Ascona, misschien even beter lezen : er zijn al 2 complete doorloopkoppen bewaard, dus daarvoor is de 4001 sowieso niet meer nodig. En aangezien dat stel al jaren aan de elementen is blootgesteld zou ik dan eerder voor een serie-stel gaan.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Miketrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
  • Rijdt met Lima en Roco op Fleischmann rails
    • www.treinenmeer.jouweb.nl
Re:status van ICM0 4001
« Reactie #14 Gepost op: 02 January 2013, 16:54:17 »
Het zou wel mooi wezen als de 4001 weer rijvaardig is Maar maar maar mensen er is nog een compleet stel volgends mij: de 4004 die staat bij een politie acedemie. Maar de tussenbak van de 4005 is ook niet best meer hij mist een raam en heeft achterstaand onderhoud. Dus je kan eigenlijk alleen de 4001 of 4004 opknappen...