Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 00:01:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:16
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
23 August 2025, 23:12:14
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
23 August 2025, 23:09:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Vonkentrekker
23 August 2025, 22:50:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
23 August 2025, 21:38:37
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
23 August 2025, 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
23 August 2025, 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
23 August 2025, 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
23 August 2025, 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
23 August 2025, 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
23 August 2025, 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
23 August 2025, 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
23 August 2025, 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
23 August 2025, 17:19:52

Auteur Topic: bouwmateriaal: Marmox  (gelezen 9801 keer)

Sicco Jan

• Offline Offline
bouwmateriaal: Marmox
« Gepost op: 10 June 2007, 19:24:14 »
vandaag in de weer geweest in ons nieuwe huis: de keuken wordt vervangen en daarvoor heb ik staan breken aan de schoorsteen. Dat leverde een gat op in het plafond en dat moet natuurlijk dicht.

Daarvoor ben ik bij de Praxis geweest en daar heb ik een plaat Marmox gekocht. Dit is schuimplaat met een tweezijdige, glasfiber versterkte cement afwerking. Volgens de folder te gebruiken op elke plek waar je anders ook plaatmateriaal zou toepassen. Er wordt geschermd met badkamermuurtjes, omkistingen afvoer, vloertjes etc..

Behalve dat me dit een praktisch materiaal leek, dacht ik ook alvast aan de nog te bouwen modelspoorbaan. Een belangrijke modelbouwtip is immers om met een proefstukje te beginnen ;)...

Een week of twee terug dus de maten genomen en de plaat (120x60x2) op maat gezaagd. Vorige week de stukken aan mekaar gebakken met schroefjes (dat houdt niet kan ik vertellen, je trekt ze zo uit het schuim) en montagekit (dat houdt redelijk, zeker in combinatie met de schroefjes). Vandaag tot slot het montageverhaal. Een kwestie van Rotband mixen tot de gewenste consistentie, op de randen smeren, flink aandrukken en tot slot met een spijker en een borgplaat in de muur slaan (plug voorboren).

Wat werkt dit spul makkelijk. Je kunt het zagen en snijden en ik heb beide geprobeerd.
Zagen geeft kleine korrels schuim in het zaagvlak maar is wel heel gemakkelijk. Pas op voor de korte vezeltjes die loskomen, deze kunnen kriebelen en dat betekent irritatie aan de huid. Misschien is een bril geen overbodige luxe als je flink wat zaagwerk gaat doen.
Snijden gaat zeker zo makkelijk met een scherp mes. Snij stevig door, dan haakt het materiaal niet (als je te langzaam trekt aan je stanleymes dan kruipt het schuim voor het mes mee). Een dun hobbymes werkt ook maar pas op: om een dun mes door de glasvezels te krijgen moet je behoorlijk doordrukken, ik heb vooral gemerkt dat het lemmet kromtrekt en je een scheve snee maakt. Dat is sowieso wel een tip: als je dit materiaal 'in het zicht' wil hebben kan je beter de fabriekszijkant 'voor' hebben. Zo netjes krijg je het met thuisgereedschap namelijk niet.
Afwerken (plakken) kan met Rotband/voegmiddel/montagekit of dergelijke. De cementlaag aan de buitenkant moet hechting van dit soort middelen bevorderen, (over)morgen kan ik vertellen of dat theorie of werkelijkheid is.
Bij Marmox hoort ook een accessoirepakket aan bevestigingsmaterialen. Ik heb alleen de borgplaten gebruikt bij het vastspijkeren. De haakse bevestigingen had ik in huis maar kon ik niet toepassen, meer iets voor de grote stukken bij bevestiging aan de wand.

Ervaring geplaatst op Beneluxspoor.net omdat het materiaal volgens mij goed van pas kan komen op de modelbaan: het is VEEL lichter dan een vergelijkbare plaat hout, je kunt het gemakkelijk bewerken zonder speciaal gereedschap, het stuift niet (maar oppassen bij zagen/verspanen) en het sluit aan bij andere technieken op de modelbaan, m.n. bij steunmuren en bruggen in combinatie met gips/Rotband of in de onderbouw van bergen. Voor rondingen zijn er ook voorgezaagde platen die in een bepaalde boog gevouwen kunnen worden.

Na zoveel reclamepraat dan nog maar een plaatje hoe het er (ruwbouw) uitziet na montage:

Beter plaatje is eventueel beschikbaar. Die keuken is nog niet af  ;D

Groet, Sicco Jan

stig

• Offline Offline
Re: bouwmateriaal: Marmox
« Reactie #1 Gepost op: 10 June 2007, 19:45:08 »
Het is me niet helemaal duidelijk waarvoor je het spul op de modelbaan zou willen gebruiken. Gaat het om constructiedelen, of opbouw van scenery?

Wat kost dat spul?

Jou probleem zou ik persoonlijk met een paar stukjes Fermacell gipsvezelplaat opgelost hebben. De montage van dat schuimzooi klinkt niet zo gemakkelijk als je doet geloven ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 10 June 2007, 20:21:40 »
Eerst de prijs: E19,99 voor een plaat van 120x60x2. Geen idee hoe dat met de andere varianten van dit materiaal zit. De borgplaten (20x) en muurankers (2x) zijn E9,99 per verpakking. Muurankers gaan terug wegens niet gebruikt. Zijn trouwens gemakkelijk te improviseren met hoekprofieltjes.

Gebruik: waar het niet voor gebruikt zal kunnen worden zullen modulekasten zijn. Daarvoor is de verbindingsmogelijkheid op de hoeken niet stijf genoeg. Bovendien moet je dan nog afwerken en hout ziet er al best wel sjiek uit. Waar het wel goed toegepast kan worden is volgens mij als spanten in bergen (staand profiel), kademuren, eventueel wanden van gebouwen (halfrelief?), brugdelen etc. Als je de een berg wil creeren door het profiel uit plaatmateriaal te zagen dan levert dit materiaal waarschijnlijk het meeste voordeel op. En voor de verwerking is geen speciaal gereedschap nodig, mes en lineaal is zat. Dat kan ook nog een voordeel zijn.

Het is de brug in Robert's Nm Albula draadje die me de werkervaring deed delen: door twee brugdoorsneden naast mekaar te plaatsen en vast te kitten met gips/Rotband heb je de holle bogen dicht en kan je het steenprofiel inkerven. Dat moet je natuurlijk wel willen, bij gebruik steenplaten kan hout als ondergrond mogelijk net zo goed.

Zit ik alleen nog even te denken aan het bevestigen van bovenleidingsportalen: dat moet met de genoemde eigenschap van schuim en schroeven natuurlijk wel goed bedacht worden.

Die montage van de schuimzooi op de muur was echt supermakkelijk. Als gezegd, twee stukken haaks op mekaar verlijmen was improviseren (ik meen dat daar ook nog een speciaal profieltje voor is -voor een speciaal prijsje waarschijnlijk-  8)).

Groet, Sicco Jan

cor_b

• at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
« Reactie #3 Gepost op: 10 June 2007, 20:57:25 »
Wij noemen dat bad platen dat wordt gebruikt voor baden en inbouw toiletten en wordt daar over heen getegeldt dit spul is echt niet geschikt voor de model baan bouw,werk namelijk zelf in de bouw.

Cor

Harry

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 10 June 2007, 22:29:44 »
O, die kroam. Opo het werk monteren we dat vaak met pur-schuim. Een goede invulling voor de modelspoorhobby zie ik zo niet zitten.

Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 11 June 2007, 23:58:05 »
Hmm.

Behalve het bezwaar dat ik al noemde (een plaat hout kan je op de kopse kant vastschroeven, Marmox niet) kan ik alleen het afwerken bedenken (cementafwerking zou stof kunnen geven).

Waarom is het ongeschikt voor de modelbouw? En is dat Fermacell een vergelijkbaar iets of moet ik me daar gipsplaatachtig materiaal bij voorstellen?

Ik heb een halve plaat over dus experimenten liggen op de loer. Als jullie me van stommiteiten af kunnen houden is dat natuurlijk welkom.

Groet, Sicco Jan

stig

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 12 June 2007, 00:07:51 »
En is dat Fermacell een vergelijkbaar iets of moet ik me daar gipsplaatachtig materiaal bij voorstellen?

Het is een homogene gipsplaat, met vezels erdoor waar het zijn sterkte uit haalt. www.xella.com ook niet te gebruiken voor de modelbaan. Wel om je zolder/kelder/schuur te isoleren voor jeweetwel  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)