Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
Vandaag om 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 23:04:52
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:04:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 22:45:48
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 22:33:12
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
Vandaag om 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
Vandaag om 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:46:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:38:18
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
Vandaag om 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
Vandaag om 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
Vandaag om 21:05:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:35:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
Vandaag om 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40

Auteur Topic: Kortsluiting in een keerlus...  (gelezen 7298 keer)

Remunj

• Offline Offline
Re:Kortsluiting in een keerlus...
« Reactie #45 Gepost op: 04 January 2013, 16:41:13 »
Johan.

Waarom wil je het nu zo moeilijk blijven oplossen terwijl het veel simpeler kan.
Als je het gewoon doet zoals we al beschreven hebben hoef je helemaal niet moeilijk te gaan lopen doen met speciale en/of logische acties. Allereerst heb je daar naar mijn idee nog te weinig ervaring met koploper voor en ten tweede werkt die oplossing alleen maar als je automatisch met de PC rijdt en koploper actief is.
Wil je een keer handmatig rijden dan wordt je engels wissel niet juist gepolariseerd en heb je nog steeds je probleem.
Keerlusschakelingen werken nl. ook zonder dat je automatisch rijdt.

Je legt jezelf weer veels teveel beprekingen op en zoekt het nog steeds in te moeilijke oplossingen.

Om met je eigen woorden te spreken:
Citaat
Mijn excuus als ik misschien lomp of eigenwijs overkom  ,maar dat zal meer te maken als onnozel/onwetendheid .
Ja het komt waarschijnlijk voor uit je onnozel/onwetendheid, daarom proberen we je juist op het juiste pad te krijgen maar dat wil blijkbaar nog steeds niet goed doordringen.
Waarom  ???

Gr.
Eric
Gr.
Eric

johan george

• Offline Offline
  • this een hobby
« Reactie #46 Gepost op: 04 January 2013, 18:41:45 »
hallo eric ,
Waarom vraag je .
Ik denk omdat ik totaal geen ervaring hebt met keerlus schakelingen,
heb er al veel over gelezen  maar toch
Misschien faal angst ik weet het niet zeg ,het maar
 Wat rijden betreft , ja ik heb al automatisch gereden met pc/ koploper
Oke was wel een testbaan maar toch

Ben nu ook bezig om de  baan te tekenen in koploper programma, 
en ik zelf dacht [zal wel verkeerde gedachtegang zijn ] als ik de wissel isoleer kan ik rond rijden zonder om mijn druk te maken om de keerlus module.
Daarbij komt dat ik de haven module die ik nog moet gaan bouwen ,voorlopig nog niet in beeld is
Ik wou mijn zelf eerst richten op de hoofdbaan .
Vandaar waarom

gr johan

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 04 January 2013, 19:45:59 »
Om met je eigen woorden te spreken:Ja het komt waarschijnlijk voor uit je onnozel/onwetendheid, daarom proberen we je juist op het juiste pad te krijgen maar dat wil blijkbaar nog steeds niet goed doordringen.
Waarom  ???
Misschien omdat er meerdere wegen naar Rome leiden?  ;)

Op basis van wat ik nu weet, zou mijn eerste gedachte ook niet uitgaan naar twee keerlusmodules, als het ook simpel bij alleen het engelse wissel is op te lossen. Of dat simpel kan is een ander verhaal, daarvoor moet je echt het hele baanplan (schematisch) kennen.
De analoge manier van denken kan ook op een digitale baan soms heel louterend en vooral kostenbesparend werken.  :)

Huub

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #48 Gepost op: 05 January 2013, 10:26:14 »
Goh, de vierde pagina alweer en nog geen stap verder. @Johan, was het niet gewoon makkelijker geweest om een printscreen te maken van jouw baanplan in Koploper (toets [PrintScrn] naast F12 op je toetsenbord), dit plakken in Windows Paint en dan als jpg opslaan en in het forum plaatsen, dan 9 dagen "kijken" naar een kapotte printer/scanner. Dan had het keerlus probleem al lang opgelost geweest maar misschien is dat weer een te simpele gedachtengang van mij. Als dat het geval is, sorry daarvoor!

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #49 Gepost op: 05 January 2013, 10:56:25 »
Of......... je pakt potlood/pen en papier, teken het plan losjes maar duidelijk, fotootje maken, op je pc zetten en die uploaden. Dan waren er geen 4 pagina's nodig geweest ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

johan george

• Offline Offline
  • this een hobby
« Reactie #50 Gepost op: 05 January 2013, 11:29:22 »
pfhhhhhhhhh

Niet iedereen is even handig
 sorry

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #51 Gepost op: 05 January 2013, 12:02:33 »
Dat werd al een beetje duidelijk na 3 pagina's. maar goed. Nog een poging om de gewraakte tekening hier te krijgen.

1. Open Koploper en druk op de toets [Print Scrn] naast functietoets F12 op je toetsenbord.
2. Druk op start en dan programma's en zoek dan naar de map bureau-accessoires. nadat je dat gevonden hebt dan even     
    zoeken naar Paint.
3 Open dat programma en kies dan voor [Plakken], links boven in het programma.
4. zie hier, daar staat een afdruk van jouw baanplan in Koploper en sla dat op (wederom links bovenin het programma) als
    jpg. (ik ga niet uitleggen wat jpg betekent, dat zoek je zelf maar op.
5. plaats dan de afbeelding in het forum.

En je werkt met Windows 8, dus dat is nog simpeler dan de voorgaande Windows versies, je hoeft immers geen toetsenbord te gebruiken, je doet alles met de vingers (touchscreen), anders is de aanschaf van deze versie van Windows niet zo zinvol maar dat is mijn mening.

Nou, een kind kan de was doen.Je ziet, we blijven proberen!!

Rob

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 05 January 2013, 12:34:52 »
Goh, de vierde pagina alweer en nog geen stap verder. @Johan, was het niet gewoon makkelijker geweest om een printscreen te maken van jouw baanplan in Koploper (toets [PrintScrn] naast F12 op je toetsenbord), .....

Rob, blijft een ijdele hoop denk ik. Had ik blz 2 ook al een keer voorgesteld.
Maar Johan blijft maar moeilijk doen hierover. Je kan je natuurlijk eeuwig blijven verschuilen achter opmerking zoals, ik ben niet handig/onwetend/beginner/scanner kapot/windows 8 problemen/etc maar als je dan geholpen wilt worden geef dan de informatie die we nodig hebben.
Dan had je op pagina 1 al de oplossing gehad. Nu staat de oplossing al op pagina 2 maar doe je er niets mee  :'(

Er zijn je nu al zoveel tips gegeven dat ik me begin af te vragen of je wel verder geholpen wilt worden.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

johan george

• Offline Offline
  • this een hobby
« Reactie #53 Gepost op: 05 January 2013, 12:49:23 »
Bedankt alle voor jullie begrip
Ik had de problemen op pagina 1,2,3,4 al aangeven met pc wat tekening aangaat
Maar schijnbaar komt dit niet helemaal over.
 Heb nu eindelijk pas het koploper program  geïnstalleerd en ben gaan tekenen .
  Wat mij aangaat sluiten dit topic   .
this zo makkelijk oordelen van afstand

gr johan

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #54 Gepost op: 05 January 2013, 13:03:02 »
@Johan, in tegenstelling tot jou, lezen wij juist heel goed. Maar ook dat heb je niet door. Wij (anderen meer dan ik) geven nu al sinds pagina 1 of 2 (ik ben de tel kwijt) werkende oplossingen en herhalen dit ook weer net zo vaak als dat jij de vraag (steeds weer in een andere vorm) herhaalt.

Als je hier een vraag stelt, dan verwachten wij niet dat je dit met een kapotte of slecht werkende PC doet of printer of scanner want als bij jou iets fout gaat dan gaat het ook goed fout. Immers je bent wel in staat te reageren op de antwoorden die wij geven (hoe kan dat nu met een kapotte of slecht werkende PC) en als je tijdelijk een andere PC gebruikt had je de tekening in Koploper toch al lang kunnen tonen, even een kwestie van je baanplan op een andere PC openen, lijkt mij toch niet zo moeilijk. Wel even Koploper installeren natuurlijk!

Maar het is net wat Eric zegt, je doet nergens wat mee. Ik had al een keer aangegeven, als iets niet lukt bij het aansluiten, dan vraag je verder maar zover ben je nog niet eens, heb ik het idee.

De oplossing is op pagina 2 al lang gegeven en je hoeft geen verstand van keerlusdecoders te hebben om zo'n dom ding aan te sluiten. Shema's te over op het net en de Encyclopedie. Ook hier geldt lees de gebruiksaanwijzing nu eens. Je probeert een kruising te modificeren, dat was volgens mij in geen enkele reactie als oplossing gegeven.

Kortom, wat je aan het doen bent weet niemand meer, dacht ik zo. Misschien een nieuwe topic beginnen over de kruiswissel i.c.m. een keerlus??

We wachten het af...

Rob

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 05 January 2013, 13:13:23 »
Wat mij betreft kunnen we dit draadje sluiten.
Via een ander kanaal heb ik informatie gekregen die het hier wat zinloos maken om verder te gaan (in ieder geval wat mij betreft).

@Johan,
Je hebt een PB. SVP lezen en de tip ook volgen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

johan george

• Offline Offline
  • this een hobby
« Reactie #56 Gepost op: 05 January 2013, 13:28:49 »
Oke eric,
Bedankt

gr johan

pmh1962

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 05 January 2013, 15:01:18 »
Hoi,

Lees dit allemaal vol verbazing. Wat kan iets toch vreselijk moeilijk worden gemaakt.

Het 'mooie' plaatje van rjr (bij mij op pagina twee) legt het uit al helemaal uit.

Wat doe ik altijd bij digitaal rijden: ik probeer wanneer er 2 of meer sporen naast elkaar liggen altijd de poling van de rails gelijk te houden. Hierdoor kan je in stations vanuit ieder spoor naar ieder ander spoor rijden. Ook het probleem met de kruiswissel zoals getekend bestaat dan niet, daar de sporen hetzelfde zijn aangesloten.
Als je dit probeert met een hondenbot krijg je twee keer kortsluiting (in beide botten). Hier ligt waarschijnlijk geen wissel met een oversteek naar het andere spoor en kan je dus hier gewoon een keerlusmodule aansluiten (of het via een relais in combinatie met software ook oplossen).

Hieronder een zeer schematisch plaatje waarbij de beide spoorstaven in rood en zwart zijn weergegeven. Het probleem met kortsluiting "ontstaat" in het gele rondje. Hier dus een keerlus oplossing gebruiken. Dit geeft je het meeste flexibiliteit.

Mvg,
Paul.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 05 January 2013, 15:11:29 »
Klopt helemaal Paul.
Dat is nou net wat we Johan nou al die tijd duidelijk proberen te maken.
Misschien dat jouw duidelijke plaatje Johan eindelijk kan overtuigen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #59 Gepost op: 05 January 2013, 15:18:41 »
Niet om Roelco nu tekort te doen want hij heeft het toch maar even gedaan maar jouw tekening is wel fraaier Paul, die noemen we dan versie 2.0. Misschien helpt dit maar het principe blijft gelijk. Een keerlus is een keerlus.

Rob
« Laatst bewerkt op: 05 January 2013, 15:59:24 door Rob Bogers »