Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:46:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:38:18
Stalen rijtuigen van NS door spoorzeven
Vandaag om 21:28:03
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
Vandaag om 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
Vandaag om 21:17:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 21:17:02
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
Vandaag om 21:05:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frankie
Vandaag om 20:54:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:52:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:35:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
Vandaag om 20:29:56
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:07:25
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Aachenau West door Vroeger
Vandaag om 18:13:54
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12

Auteur Topic: Kortsluiting in een keerlus...  (gelezen 7276 keer)

johan george

• Offline Offline
  • this een hobby
Re:Kortsluiting in een keerlus...
« Reactie #15 Gepost op: 27 December 2012, 21:58:15 »
hallo reinier
 Dat het een keerlus is staat als een paal boven water, this 1 traject wat aan alle bij de eind weer bij elkaar komt
dus eigenlijk 1 groot rondje
De vraag is nu hoe plaats ik hier een keerlus module in
Heb er een liggen xtreem van wim ros
 Het ging ook al die tijd goed tot ok besloot om de kruing te vervangen voor een electriche 
Deze is voor   een latere uitbreiding, het zo modul of vast

grt johan

johan george

• Offline Offline
  • this een hobby
« Reactie #16 Gepost op: 27 December 2012, 22:01:24 »

DIT IS FOTO AAN EEN ZIJDE DE BRUG
« Laatst bewerkt op: 27 December 2012, 22:14:54 door Bert van Gelder »

johan george

• Offline Offline
  • this een hobby
« Reactie #17 Gepost op: 27 December 2012, 22:07:05 »

Deze laatste was niet goed dat moet deze zijn

johan
« Laatst bewerkt op: 27 December 2012, 22:13:30 door Bert van Gelder »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #18 Gepost op: 27 December 2012, 22:11:08 »
@Johan: Technisch je kan nog 24 uur na plaatsen van het bericht deze aanpassen ;)

Goed hoe is het verdere verloop van je baanplan? Om een goed beeld te krijgen een schets met je hele baanplan. Een tweetal lussen achter de tunnel en brug?  Dan moet je in de lussen een keerlus module maken. Het deel met de kruiswissel is dan een boosterdeel. Je hebt in deze constructie 2 keerlusmodules nodig. Anders blijf je kortsluiting krijgen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 27 December 2012, 22:14:22 »
Ach, anders passen wij de linkjes wel even aan....
;)

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 27 December 2012, 22:40:15 »
Het ging ook al die tijd goed tot ok besloot om de kruing te vervangen voor een electriche 
Deze is voor   een latere uitbreiding, het zo modul of vast
Dat is wel verklaarbaar. Bij een kruising zijn alleen de doorgaande sporen elektrische met elkaar verbonden.
Bij een Engels wissel is alles met elkaar verbonden en creeer je dus een sluiting.

Maar doe ons een lol en plaats even een tekening van je complete baanplan. Alleen dan kunnen we je optimaal helpen.

En als je al een keerlusschakeling hebt liggen heb je daar ook een handleiding bij hoe je die moet aansluiten. En anders kan Wim je prima verder helpen als je er niet uit komt.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #21 Gepost op: 28 December 2012, 08:06:14 »
Als er door diverse geïnteresseerden gevraagd wordt om jouw baanplan, heeft het niet zo veel zin om steeds een fotootje te plaatsen van een stukje baan. Hiermee kunnen we niet zien wat nu waar op zit aangesloten. Dus laat even het complete baanplan zien zoals het ligt en vooral de nadruk op het deel waar je de sluiting hebt. het liefst gemaakt in Wintrack of een ander baanteken programma maar als je niets anders hebt mag een schets natuurlijk ook.

Verder, zoals al eerder aangegeven, als je een keerlusmodule koopt zie je vanzelf in het bijgeleverde schema hoe je het apparaat moet aansluiten. Op diverse sites waar deze modules worden aangeboden staan ook schema's die je kunt downloaden.

Rob
« Laatst bewerkt op: 28 December 2012, 09:13:42 door Rob Bogers »
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 28 December 2012, 12:51:50 »
Johan,

In de vindt je een hoop informatie over keerlussen. Lees dat ook eens aandachtig door.

En om verder op je probleem door te gaan.
Zolang we geen compleet baanplan hebben blijft het gissen maar ik denk dat je baanplan er globaal uitziet als een hondebot.
Startend van je "onderste" spoor ga je naar rechts en kom je via een lus (zeg maar uiteinde van het bot) weer terug op het "bovenste" spoor. Denk je nog even analoog en stel dat de onderste railstaaf van het "onderste" spoor de + is dan is na de lus de bovenste railstaaf van het "bovenste" spoor de +. Idem dito naar links gezien.
Zolang het een baan is zonder tussenverbindingen is er dus niets aan de hand.
Pas als je er verbindingen tussen gaat maken (die Engelse wissel) dan gaat het fout. Dan komt de + opeens een - tegen en heb je kortsluiting. Ergo een keerlus. Zie bovenstaande link naar de encyclopedie waar het duidelijk getekend staat.
Datzelfde geldt voor digitaal. het principe is hetzelfde alleen spreken we dan niet meer van + en - maar over een digitale spanning die snel heen en weer wisselt tussen + en -. Heel veel kortsluitingen achter elkaar dus.
Dit is simpel op te lossen door de keerlusschakeling.

Alleen even de keerslusschakeling(en) plaatsen is echter niet genoeg in jouw geval. Je zult de elektrische bedrading van je baan ook gedeeltelijk moeten aanpassen. Het is belangrijk dat parallel liggende sporen waartussen gewisseld kan worden met wissels allemaal dezelfde polariteit hebben.

De onderste railstaaf van het "onderste" spoor moet dus dezelfde polariteit krijgen als de onderste railstaaf van het "bovenste" spoor.
Dan is de Engelse wissel geen probleem meer.

Maar nogmaals. Zonder compleet baanplan blijft het gissen naar de "problemen" op je baan en de mogelijke oplossing(en).

Gr.
Eric
Gr.
Eric

johan george

• Offline Offline
  • this een hobby
« Reactie #23 Gepost op: 28 December 2012, 14:51:40 »
Hallo Eric.

Bedankt voor je reactie op de vraag van het sporenplan die luid als volgt.
Ik heb het sporenplan (waltberg project) van huub maaskant geleend.
En dit vervolgens nagebouwd met als kanttekening dat ik :
A: opstelspoor heb veranderd door middel van alle kruisingen te verwijderen waardoor je maar een rijrichting hebt.
    (met het programma koploper kan ik toch heen en weer) en heb in plaats van 10 opstelsporen er 5 van gemaakt met een passeer spoor.
B: vervolgens omhoog rijden door middel van spiraal ook hier de kruisingen verwijderd.
C: vervolgens aftakking naar havenspoor in ze geheel verwijderd.
D: vervolgens in het station gedeelte ook alle kruisingen verwijderd waardoor je nergens meer wisselt van baanvak.
E: vervolgens in het gedeelte optekening boven het station niveau een wissel aangebracht (na spoorbrug) daar een wissel aangebracht met aansluitend een kruiswissel, om vervolgens hier een haven module aan te bouwen.
Hier doet zich dus ook het probleem voor keerlus effect. Nu zat ik zelf ook te denken om de keerlus aansluiting in mijn haven module te bouwen en mijn engelse wissel volledig te isoleren?
Hopende je nu voor genoeg informatie te hebben voorzien.

Met vriendelijke groet Johan

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #24 Gepost op: 28 December 2012, 15:47:51 »
Johan, op deze manier maak je er een puzzel van.
Je hebt toch zeker wel een tekening van je sporenplan? Laat die dan eens zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 28 December 2012, 16:06:52 »
Als ik het goed begrijp, en kijkend naar het spoorplan van Huib dan heb je, vereenvoudigd dit plan:

En op de kruising heb je een probleem, en dat klopt dan ook omdat in het onderste spoor de sporen net anders aangesloten zijn dan in het bovenste spoor.

Een eenvoudig oplossing is dan de dubbele sporen zelfde polariseren Dus zoals op de onderste tekening, bruin aan bovenste spoor, rood aan onderste spoor. Dan ben je van je keerlus probleem bij je kruising af.
Dan krijg je dus je keerlus problemen bij je lussen aan de uiteinden. Daar moet je er dan wel 2 maken, maar daar heb je meestal ook wel de lengte om dat te doen. Bij z'n kruising heb je dat niet.

Hoop dat dit beetje je probleem beschrijft, en dus ook je oplossing.

Een soort gelijk probleem is hier al heel vaak beschreven, en vaak zie je weer dat mensen zich alleen richten op het probleem geval, de overloop wissels bij dubbelspoor, maar te weinig richten op het totaal, terwijl bij digitaal de oplossing eenvoudig elders op de baan gevonden kan worden.
Bij analoge besturing is dat natuurlijk anders omdat de polarisatie van je rails ook de rijrichting van je trein bepaald, maar bij digitaal is dat niet langer het geval.

Heb je hier toch niets aan zul je toch zelf met een uitgebreidere tekening moeten komen van je baanplan.

Succes,
Roelco

PS, sorry voor de wat rommelige tekening, maar wilde even snel wat maken ter verduidelijking van mijn verhaal.

johan george

• Offline Offline
  • this een hobby
« Reactie #26 Gepost op: 28 December 2012, 16:13:43 »
Hallo roelco
kort gezegd komt het volgens mij hier wel op neer
Het keerlus probleem ligt er  ,maar waar los je het op 
grt johan
ps wat tekening betreft ben ik niet zoveel eisend ,we kunnen per slot van rekening niet allemaal op de teken kamer gewerkt hebben, haha

rjr

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 28 December 2012, 16:22:02 »
Johan,

Je moet de oplossing zoeken in de lussen. Als ik even weer uitga van het waldburg plan van Huib, wat vereenvoudigd, dan zou je 1 keerlus krijgen in de lus om je schaduwstation.

De dubbelsporige lus moet dan ook 2 keerlussen hebben,en die kun je dan rechts van je brug doen ( dus aan de andere kant dan waar je de foto's van gemaakt hebt ) er vanuit gaande dat er daar genoeg ruimte is tot de wissels. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre je de verhoudingen van huib hebt aangehouden. Is er aan die kant geen ruimte kun je het ook links van je probleem stuk doen, in de tunnel, of waar je maar genoeg ruimte hebt om en volle treinlengte wisselvrij te kunnen rijden.

Roelco

johan george

• Offline Offline
  • this een hobby
« Reactie #28 Gepost op: 28 December 2012, 16:31:14 »
kijk roelco hier word ik vrolijk van
dank je
 grt johan

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 28 December 2012, 16:56:55 »
kort gezegd komt het volgens mij hier wel op neer
Het keerlus probleem ligt er  ,maar waar los je het op 
De schets zoals Roelco die maakte is precies zoals ik heb beschreven.
Dus het probleem oplossen in beide lussen links en rechts. En zoals Roelco in zijn tekening ook goed aangeeft, de polariteit van de parallele sporen gelijk maken. Die zullen nu bij jou wel verkeerd om zitten.

Hier doet zich dus ook het probleem voor keerlus effect. Nu zat ik zelf ook te denken om de keerlus aansluiting in mijn haven module te bouwen en mijn engelse wissel volledig te isoleren?
NEE. Zoals hierboven ook al aangegeven los je daarmee het probleem niet op. Je zult het in beide lussen moeten oplossen.
En zoals al eerder aangegeven. De keerlussectie MOET minimaal net zo lang zijn als de langste trein waar je mee gaat rijden omdat ze spanning in die hele sectie omgepoold word bij hte binnen-uitrijden. Zou de trein er nioet helemaal inpassen dan krijg je alsnog sluiting.

(met het programma koploper kan ik toch heen en weer)
Dus heb je wel een sporenplan. Maak even een printscreen plaatje van je sporenplan en plaats dat dan hier.
ps wat tekening betreft ben ik niet zoveel eisend ,we kunnen per slot van rekening niet allemaal op de teken kamer gewerkt hebben, haha
Jij misschien niet maar geloof het of niet maar dat geeft ons een stuk meer duidelijkheid.

En verder kan ik alleen maar zeggen, maak er nou geen groter probleem van dan het is. Jij hebt een klassiek keerlusprobleem wat met bovenstaande prima op te lossen is.
In de basis zullen veel banen op een zelfde principe gebaseerd zijn (de mijne ook) en het vrijwel zeker allemaal zo opgelost hebben (inclusief mijzelf met twee keerlusmodules).
Verder heb ik mijn baan in 3 delen verdeeld gevoed door 3 boosters (1 van je andere vragen) en dat werkt allemaal prima.
Om het nog completer te maken. Booster 1 voedt het gehele stationsgebied met toeleidende wisselstraten.
Booster 2 voedt keerlus 1 met daarin een schaduwstation van 5 sporen. In het toeleidende spoor zit de keerlusschakeling ingebouwd. Booster 3 doet hetzelfde voor keerlus 2 met ook een schaduwstation van weer 5 sporen.

Gewoon aan de slag gaan met de aangedragen informatie en gaan met die banaan.  ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric