Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:24:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 13:22:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:11:06
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 12:48:23
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper?
door
Torikoos
Vandaag
om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Peter Soonius
Vandaag
om 12:20:07
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
Vroeger
Vandaag
om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
San-Markos
Vandaag
om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings
door
Spoolder1972
Vandaag
om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Steven Loosman
Vandaag
om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw.
door
Huup
Vandaag
om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:18:17
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Huup
Vandaag
om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
Huup
Vandaag
om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronaldk
Vandaag
om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
door
JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3
door
Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
10
Omlaag
Auteur
Topic: Modulebaan Bahnhof Waldbrunn (gelezen 57411 keer)
Daniels
Re: Modulebaan Bahnhof Waldbrunn
«
Reactie #75 Gepost op:
04 March 2014, 20:16:11 »
Dankjewel voor je compliment VFR.
Het is al heel lang even stil op het forum, dit betekent niet dat er niks gebeurd is. Qua bouwen niet zo maar dat komt.
Ik ben met mijn baan naar de Dinamo gebruikers dag geweest. Erg leuk, temeer omdat daar het publiek rondloopt wat oriënterend is naar een systeem voor zijn modelbaan. Omdat ik er met een kale baan stond kreeg ik veel vragen over blok indelingen en hoe ik het allemaal heb gebouwd.
Tijdens deze dag had de draaischijf er na een tijdje genoeg van. Ik had de schijf iets te optimaal gesmeerd en het motortje werd er wat rokerig van. De draaischijf heeft daarna dus even stilgestaan maar de treintjes hebben eigenlijk zonder problemen rondgereden.
Ik moet mijn routes en dergelijke beter op elkaar afstemmen. Maar de update naar iTrain 3 is er, dus als ik die heb ga ik me daar op focussen.
Na de beurs heb ik de uitlijning van de dinasys printplaat onder de draaischijf verbeterd en het motortje schoongemaakt. Dit is nu eindelijk goed, dus de draaischijf draait weer prima.
Nu ben ik even bezig met het uitzoeken welke seintjes ik waar op de baan wil hebben.
Daarnaast ga ik toch een stukje spoor van bovenleiding voorzien. Het boek van Sommerfeldt zal morgen wel op de mat vallen en dan ga ik me daar eens op oriënteren.
Als de seinen en bovenleiding er zijn ga ik ballasten en dan scenery bouwen.
De foutjes kwamen omdat ik een stukje tekst uit een eerdere post wilde hebben.
Groet,
Daniel
«
Laatst bewerkt op: 04 March 2014, 20:31:41 door Daniels
»
De 0m baan
De H0 baan
mijn eerste baan
Daniels
«
Reactie #76 Gepost op:
26 May 2014, 21:37:30 »
Zo dat is heeeel lang geleden,
Maar er is nieuws.
Het afgelopen jaar is er fysiek niet veel gebouwd. Maar er is wel het een en ander gebeurd.
Ik heb veel gepruts gehad met de draaischijf. Mijn draaischijf, hoewel nieuw uit doos is van een blauwe maandagmorgen kwaliteit. Op de dinamo gebruikers dag stond ik met een draaischijf motortje die meer als rookgenerator fungeerde dan de draaischijf voortbewoog.
Daarna heb ik met mijn eigen stomme schuld het spoeltje voor de ontgrendeling ontdaan van draadjes.
Lang verhaal kort een nieuw spoeltje is niet te krijgen, maar Digitaalservice gebeld en die hadden ergens ver achterin een doosje nog een bruikbaar exemplaar liggen. Die zit er nu in.
Aangezien het motortje absoluut onbetrouwbaar was heb ik ook gelijk besloten een Maxxon motortje in te bouwen.
Daarna eens lekker bezig geweest met iTrain en na een hoop instellen werkt het volautomatisch rijden perfect. Treintje op de baan, men duwt op "play" er alles rijdt zijn routes met verrassend treinen verloop tot resultaat. Geen deadlocks geen rare dingen, gewoon blijven rijden.
Kortom, eindelijk de baan werkt!!
Ik heb er maar snel even een filmpje van gemaakt.
youtube
de kwaliteit is niet goed, maar het gaat even om het idee.
Aankomend weekend is de baan te zien op de
open dagen van PiCommIT
.
Nu dit allemaal werkt, is het de bedoeling dat de seinen erop komen en dan gaan we eens met scenery beginnen.
groeten,
Daniel
«
Laatst bewerkt op: 26 May 2014, 21:40:55 door Daniels
»
De 0m baan
De H0 baan
mijn eerste baan
Harold Content
Team Mitropa
«
Reactie #77 Gepost op:
02 June 2014, 09:59:02 »
Hoi Daniels
Leuk om je baan gezien te hebben op de PiCommIT Opendag.
erg interessant om te zien hoe je het gebouwd hebt en hoe het in zijn werk gaat met Itrain.
Groet
Harold
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.
En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html
guest7822
Gast
«
Reactie #78 Gepost op:
02 June 2014, 17:01:42 »
Leuk filmpje, maar hetstopt wel op een spannend moment..... Stopt die railbus nu, of rijd ze gewoon van de baan af
Walter
Ronaldk
«
Reactie #79 Gepost op:
02 June 2014, 18:23:53 »
Ha Daniël,
Leuk je even gesproken te hebben bij PCommit! Het baantje reed heel mooi!
Dat de DE-I van Harold zo op de baan mee reed was mooi om te zien. Succes met de verdere aankleding. Ik blijf het volgen!
Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Daniels
«
Reactie #80 Gepost op:
03 June 2014, 20:30:44 »
Zo weer terug van de grote test driedaagse.
De baan heeft het heel goed gedaan. Ik heb de baan nu drie dagen fulltime kunnen laten draaien en op een klein hikje van itrain na heeft de hardware zich nu als stabiel bewezen.
Ik heb veel leuke reacties gehad en mensen die onder de baan zijn gaan liggen om even het een en ander af te kijken. Motiveert enorm als mensen zo positief reageren op je bouwsel.
Het spoor waar de railbus stopt in mijn filmpje is een verdwijnpunt van de baan, hier komt de voet van een berg overheen. De railbus stopt daar gewoon netjes gelukkig.
@Harold en Ronald, dank u beide, erg gezellig jullie even te hebben gezien en inderdaad die DE-I deed erg netjes mee. Erg mooi op de baan, jammer dat deze toch een beetje te groot is, anders wist ik het wel.
Nu ik weet dat het spoor en dergelijke werkt, is het de bedoeling iTrain verder te fine tunen, maar ook de baan voor de volgende beurs te voorzien van seinen en misschien al een stukje scenery.
Ik hou jullie op de hoogte. Het zal niet snel gaan, want ik heb ook nog een projectje van 25 meter modulebaan in N. (Te zien in Lochem).
Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk
«
Laatst bewerkt op: 03 June 2014, 20:32:21 door Daniels
»
De 0m baan
De H0 baan
mijn eerste baan
Daniels
«
Reactie #81 Gepost op:
05 July 2014, 22:14:28 »
Zo weer even een update,
Te beginnen met een foto van een maand geleden hoe ik mijn baan had staan op de open dagen van PiCommIT. Het n-baantje ernaast is van goede vriend John.
Ik heb van de week alle seintjes besteld van Viessmann, de welbekende bouwpakketjes van Conrad en bijbehorend ook 2x een OC32 van Dinasys om alles met iTrain goed te kunnen aansturen. Ik verwacht de seinen volgende week binnen en dat zullen de bouw foto's er weer komen.
De OC32 heb ik ook gekocht omdat ik toch overgang over heb en er dan andere dingen mee kan aansturen zoals bijvoorbeeld de deuren van mijn lokloods.
Vandaag maar eens op pad gegaan om wat verfjes te scoren en mijn lokloodsje in elkaar te zetten.
Ik heb alle onderdelen van te voren geverfd of voorzien van een lichte zwarte wash om wat vuiligheid na te bootsen. Nu vond ik de losse onderdelen er al behoorlijk "goor" uitzien alleen eenmaal in elkaar is het een nette loods geworden.
Hij is nog niet af, er moeten nog wat puntjes worden afgewerkt en ik ga er toch een keer met een bruinige wash overheen.
foto's tot nu toe:
http://www.danielschoeren.nl/Trein/baan31.JPG[/img]
De update's gaan niet zo hard, er loopt namelijk nog een modelbaan projec(tje), deze zal in Lochem zijn debuut gaan maken
tipje van de sluier:
tot de volgende update
Daniël
«
Laatst bewerkt op: 05 July 2014, 22:19:11 door Daniels
»
De 0m baan
De H0 baan
mijn eerste baan
Daniels
«
Reactie #82 Gepost op:
12 July 2014, 11:10:32 »
Tijd voor een update:
na het bouwen van het lokloodsje ben ik verder gegaan met mijn goederen loods.
Het verven van alle onderdelen lukt me aardig en het geeft zoveel meer resultaat dan simpel een huisje in elkaar zetten.
De bedoeling is niet om vieze oude gebouwen te hebben, maar om een net gebouw neer te zetten wat al een paar jaar staat.
Hier ben ik met de muurtjes begonnen, wederom gevoegd met grijs, daarna de stenen kleur rood gegeven en een paar washes sterk verdund zwart. (ik vind het geslaagd, maar dit is het tweede gebouwtje wat ik op deze manier doe)
Mijn vingers zitten inderdaad onder de verf, dat gaat bij mij vanzelf.
De schuifdeur en kozijnen heb ik met een matte groene verf geverfd om het glimmende eraf te halen en de lijst van de deur in het zwart gezet. De puntjes waarmee het deurtje nog in het framepje zit zijn later natuurlijk bijgewerkt.
En zo zag de tafel er na een tijdje uit.
Het resultaat. Nog zonder de regengoten, het dak is nog los, er moeten namelijk nog lampjes in.
En dit is dan ongeveer het idee, even snel een module gepakt en huisjes erop gezet. Er komt tussen de twee rechtse sporen nog een perron te liggen.
Ook kwamen mijn seinspulletjes binnen deze week
- dwergseinen en inrijseinen.
- 2x een OC32 en wat stekkers
Wat is dat bouwen van die seinen een ielie frielie werkje, erg mooi hoe klein ze het kunnen maken, maar het is wel even een gepruts.
Ik heb de seinen maar even in een stuk piepschuin gezet, om te testen. Ik heb de handleiding van de OC32 erbij gepakt en ben lekker aan het configureren geweest. De OC32 stel je in met bijgeleverde software. Als je de handleiding stap voor stap doorneemt gaat het vrij eenvoudig. Ik had een stap overgeslagen, dus ik moest even terugzoeken.
Maar het is gelukt. In iTrain heb ik het sein toegevoegd even een trein in simulatie over de baan laten rijden, waarop het sein keurig de goede beelden laat zien. (op de foto hangt het sein gewoon even aan voeding om te testen)
En dan ziet je vrijdagmiddag er zo uit.
Vandaag ga ik mijn andere seinen eens rustig opbouwen.
groeten,
Daniël
De 0m baan
De H0 baan
mijn eerste baan
Eegtrain
Lid Modelspoorgroep Eindhoven
«
Reactie #83 Gepost op:
29 July 2014, 02:27:16 »
Hoi Daniel, ik wil even zeggen dat ik je draadje en je baan met de opbouw en je bouwverslag prachtig vind. Ik ga ook met iTrain rijden (hoop ik) en ben mn baantje hierop ook aan het voorbereiden.
Ik blijf je graag volgen. Groeten, Jake
"Spoormuseum"
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72781.30
"Tauernbahn"
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97341
"Rheinfels" TT
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,68731.0.html
/index.php?topic=68728
Daniels
«
Reactie #84 Gepost op:
29 July 2014, 19:26:32 »
Hoi Jake,
Dank voor je reactie, grappig want ik volg jouw topic ook.
Als je vragen hebt voor je baan laat maar weten.
Mijn vakantie staat binnenkort voor de deur. Vanavond ga ik mijn resterende spul voor het aansluiten van de seinen bestellen. Dan volgt er weer een update.
Groetjes,
Daniel
Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk
De 0m baan
De H0 baan
mijn eerste baan
Daniels
«
Reactie #85 Gepost op:
25 August 2014, 22:20:34 »
Hallo iedereen,
een update.
Ik ben afgelopen week druk bezig geweest met het plaatsen van mijn seinen en even een aantal kleine aanpassingen aan mijn baan. (Voor de puristen, ik heb mijn best gedaan om de juiste seintjes op de juiste plek te zetten, hier zullen ongetwijfeld fouten in zitten... )
Voordat ik met de plaatjes begin even de uitleg wat ik allemaal heb gedaan:
De seintjes geplaatst, 11 inrijseinen en 5 dwergseinen, deze worden door 2 OC32 modules van VPEB (PicommIT) aangestuurd.
Daarnaast was de situatie zo dat de nieuwe voeding van de draaischijf ook tijdelijk onder de draaischijf bak was geplaatst.
Onder mijn baan zitten de andere voedingen onder de 1e bak en daar in een lasdoos bij elkaar geknoopt en ik via een schakelaar de boel dan voorzien van spanning. Hier kom dat ook 1 draad met stekker uit om de baan te voeden. In plaats van 4 stekkers. Ook heb ik daar 2 stopcontacten onder de bak zitten om een extra scherm en de laptop te kunnen voeden.
Lang verhaal kort, de voeding moest verplaatst. Alles onder 1 bak. Ook de usb aansluiting had ik met een verlengsnoer naar de pc. Ik vond het gewoon slordig en onhandig.
Ik moest toch een boel draad toevoegen voor de seinen, dus ik heb in de subD stekker van de bakken ook de usb verwerkt en de 15v voor de draaischijf lag er af en deze gaat ook de OC's voeden. Het uiteindelijke resultaat is dat er geen losse verlengsnoeren etc onder de baan hoeven te komen.
Dan nu de plaatjes: (niet allemaal even scherp helaas)
De OC32 onder bak 2 rechts boven in de hoek. Ook zijn hier de draden voor de dwergseinen op bak 1 al getrokken.
De rest van de bakken, met het verhaal over de voedingen in beeld. Vooraan de eerste bak, dan de derde bak en achteraan bak 4 met draaischijf
Hier heb ik de draden getrokken voor de inrijseinen. Ik heb de kleuren van de led gewoon aangehouden, dit is makkelijk met aansluiten. (iets met digitaal en 2 draadjes, uhu)
Het eerste sein aangesloten.
En dit...
...ziet er daarna dus zo uit. Ik heb in een excel bestand van te voren al bepaald op welke pinnen welke draad moet komen. Op de OC32 kun je de leds vrijwel willekeurig aansluiten. Ik heb er voor gekozen om wel de volgorde van aansturing te volgen, dit scheelt met zoeken bij het configureren van de OC32. (ik leg het nu wat kort en onvolledig uit, mochten er vragen over zijn...laat horen)
Ook de andere OC32 heeft een keurig plekje onder de derde bak gevonden. Deze OC32 zal de seinen van bak 3 en 4 aansturen en later ook de servo's van de lokloods.
Draden getrokken.
De dwergseinen van de rangsporen voor de draaischijf. (of daar uberhaubt dwergseinen staan, in werkelijkheid heb ik het nooit gezien, maar ik vond het gewoon mooi.
Dit is het resultaat.
Dit was ook nog een punt op mijn wensenlijstje, de kapjes om de sub kabels. dit had ik tot op heden nog niet gedaan, maar het is een stukje netter en vooral beter beschermd.
Met een stukje Spyro erom oogt het toch erg netjes vind ik zelf
Ook de usb kabels, de witte is voor de draaischijf. De blauwe is van de u485 bus waarmee de OC32's aangestuurd kunnen worden. Dit had ook gewoon via DCC gekund. Maar ik had deze connector erbij gekocht om de OC32 in te regelen, dus gebruik ik m ook maar om het aan te sturen.
Hieronder dan de foto's van de seinen.
vragen en opmerkingen altijd welkom.
groetjes,
Daniël
«
Laatst bewerkt op: 25 August 2014, 22:23:00 door Daniels
»
De 0m baan
De H0 baan
mijn eerste baan
RemcoB
«
Reactie #86 Gepost op:
26 August 2014, 10:13:30 »
Wordt er stil van Daniël! Errug netjes! Eindelijk heb ik nu ook de tijd om écht aan de slag te gaan en gaan we toch ook voor besturing via iTrain, dusssss je voelt hem al aankomen. Je zal de nodig vragen van mij krijgen v.w.b. blokindeling, etc.
Daniels
«
Reactie #87 Gepost op:
26 August 2014, 10:16:59 »
Heey Remco,
Dank voor je reactie, kom anders gewoon een keer koffie doen, dat is ook alweer te lang geleden.
En je vraagt maar raak, geen probleem.
De 0m baan
De H0 baan
mijn eerste baan
JaJo
Spoor-0 & Spoor-1
«
Reactie #88 Gepost op:
27 August 2014, 07:51:13 »
Ziet er goed uit.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Johan Keuterink
Bouw Welgelegen vordert gestaag!
Tijdperk III
«
Reactie #89 Gepost op:
27 August 2014, 13:56:44 »
Hallo Daniël,
Mijn complimenten! Ziet er erg netjes uit allemaal!
Vind vooral de manier waarop jij de modules aan elkaar hebt en de manier van ondersteuning een mooie oplossing.
Ik heb nu zelf losse poten onder Hedenoord en daardoor is alleen opbouwen onmogelijk, jouw oplossing ga ik voor een volgende baan onthouden! (al heb ik de modules liever iets hoger
)
Ik blijf je bouwkunsten volgen!
Greets Johan
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7