Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
30 September 2025, 23:01:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
30 September 2025, 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
30 September 2025, 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
30 September 2025, 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
30 September 2025, 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
30 September 2025, 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 September 2025, 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
30 September 2025, 13:03:59
  

Auteur Topic: Trammodulebaan HOm  (gelezen 10966 keer)

Hans_NB

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Re:Trammodulebaan HOm
« Reactie #15 Gepost op: 29 December 2012, 22:26:38 »
hoi,

zo weer een kleine update, de soldeerwerkzaamheden aan de tramrails gaan ondanks de feestdagen gewoon door



Verder heb ik een proefstukje gemaakt voor imitatie groefrail, hierbij lijm ik over de bielzen een strook styreen van 0.5mm dik en 11mm breed. Vervolgens lijm ik met bison ontvetter een hoekprofiel van evergreen 1.5 bij 1.5 tot in het hart van het spoorprofiel. hierdoor onstaat er een groef van 1mm. De contralat ligt wel 0.5mm lager dan de bovenkant spoorprofiel.





wordt vervolgt....
groet hans

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3044
    • Zwetdorf in model
Re:Trammodulebaan HOm
« Reactie #16 Gepost op: 30 December 2012, 10:53:32 »
Hallo Hans,

de groefrail ziet er goed uit zo, ga zo door.  (y)
Bij de Morop op de internet site, kun je de diverse normen vinden. Ik heb even de NEM110 er tussen uit gevist en dan voldoe je aan de maat van lat tot zijkant spoorstaaf, kijk maar: http://www.morop.eu/de/normes/nem110_d.pdf
Hierdoor zou je in de toekomst met een dan nieuw aangeschafte tram hiermee geen problemen moeten gaan krijgen.
Overigens zijn ze momenteel bij de Morop bezig de normen te herzien en te vertalen naar het Nederlands, of deze ook zo beschikbaar komen weet ik niet.

Groeten,

Christoph

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re:Trammodulebaan HOm
« Reactie #17 Gepost op: 31 December 2012, 10:25:43 »
Hoi Hans,

Ziet er goed uit! Kun je eventueel nog een tekening of een paar detailfoto's maken om duidelijk te laten zien hoe je het hebt gemaakt?
Wellicht ga ik het dan zelf ook zo doen!

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re:Trammodulebaan HOm
« Reactie #18 Gepost op: 31 December 2012, 10:40:45 »
Mooi gedaan!

Niek

Hans_NB

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Re:Trammodulebaan HOm
« Reactie #19 Gepost op: 31 December 2012, 19:22:49 »
@ christoph, dank voor je reactie met de Morop NEM 110 normen, inderdaad kloppen de maten!

@ bommeldam, ik heb even snel in paint een tekening gemaakt hoe de groefrail is opgebouwd, de verhoudingen in de tekening kloppen totaal niet, maar het gaat om het idee. tussen de hoeklijnen kun je zelf invullen wat je wilt; gras, grind, kinderkopjes, tegels of asfalt


@ niek, dank voor het compliment


groet hans

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re:Trammodulebaan HOm
« Reactie #20 Gepost op: 01 January 2013, 16:45:57 »
Hoi Hans,

Mijn dank, het is volledig helder!

Tot slot: De beste wensen!

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 522
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:Trammodulebaan HOm
« Reactie #21 Gepost op: 07 January 2013, 00:16:58 »
Hoi Hans,

Sorry voor de late reactie; computerproblemen en zo......

Het ziet er geweldig uit en styreen bouwt veel gemakkelijker dan messing.
Toch heb ik wat bedenkingen en ik heb indertijd niet voor styreen als contrarail gekozen.

Ten eerste.
De MOROP specs voor 12 mm spoor gelden voor TT (1:120) en deze schaal heeft ook eigen specs voor de wielen en flenzen.
Wij, smalspoortrammers, rijden met versmalde HO trams, waarvan de wielen en flenzen HO specs hebben.
Op het tramforum van Jan Ruppert (www.modelltram.de/forum.htm) wordt in discussies daarom aangeraden minimaal 1.1mm groefbreedte aan te houden. Bij een groefbreedte van minder dan 1.1 mm zouden de wielen zich met de binnenkant klem kunnen rijden tegen de contrarails.

Ten tweede.
Juist omdat de trams ook met de binnenzijde van de wielen tegen de contrarail kunnen strijken, lijkt mij messing een betere keuze. Styreen is relatief zacht en wielen met scherpe flenzen zouden kunnen 'happen'.
Maar wat ik belangrijker vind, is dat styreen geen stroom geleidt en bij trams (lichter gebouwd dan de Märklin en ROCO lokomotieven van deze wereld) kunnen we elk beetje contact gebruiken.

Heb jij al rijervaringen met deze 'styreen' constructie?
Ik hoor het graag.
Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Hans_NB

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Re:Trammodulebaan HOm
« Reactie #22 Gepost op: 07 January 2013, 01:01:21 »
Rob,


Op rechte stukken voldoet deze styreen groefrail prima, vanmiddag heb ik een boog voorzien van contralatten van evergreen. Hierna ben ik gaan proefrijden met diverse trams. (electrisch)

Een tram op draaistellen komt prima op eigen kracht door de boog, echter een twee-asser bleef in de bocht hangen!
Conclusie: de ruimte tussen de rail en de contralat is te krap, dit wil ik proberen op te lossen door ipv 1.5mm hoeklijn de 2mm hoeklijn toe te passen. Hiermee wordt de groef ipv 1mm; 1.35mm.





contrarail met evergreen nr 291

Groet Hans

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3044
    • Zwetdorf in model
Re:Trammodulebaan HOm
« Reactie #23 Gepost op: 07 January 2013, 20:45:05 »
Juist omdat de trams ook met de binnenzijde van de wielen tegen de contrarail kunnen strijken, lijkt mij messing een betere keuze. Styreen is relatief zacht en wielen met scherpe flenzen zouden kunnen 'happen'.

Goh, er wordt hier een wel erg werkelijke trambaan gebouwt. Dit noemen ze klimplekken bij het voorbeeld.

Groeten,

Christoph

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 522
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:Trammodulebaan HOm
« Reactie #24 Gepost op: 07 January 2013, 23:26:33 »
Proef ik hier (eindelijk ??) een vorm van erkenning voor de modeltrambouwers ? (y)

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Trammodulebaan HOm
« Reactie #25 Gepost op: 08 January 2013, 00:26:20 »
Dit ga ik volgen! Dit ziet er te interessant uit  (y)


Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re:Trammodulebaan HOm
« Reactie #26 Gepost op: 09 January 2013, 13:05:41 »
@Rob: Als we hier LIKE knoppen hadden gehad, had ik jouw berichtje even ge-liked.  (y)


tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Trammodulebaan HOm
« Reactie #27 Gepost op: 10 January 2013, 16:11:22 »
Sluit me graag bij voorgaande comment aan  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Hans_NB

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Re:Trammodulebaan HOm
« Reactie #28 Gepost op: 13 January 2013, 22:36:07 »
Hoi,

De test om de groefrail met 2mm hoeklijn uit te voeren is geslaagd, de 2-aasige trams hebben nu geen moeite met de contralatten.



Verder heb ik aan de onderzijde van de module de centrale voedingsleiding aangebracht in de vorm van gestript
2.5mm vd draad. De uiteinden van de cvl zijn uitbedraad naar een 4 polig XLR chassisdeel, waarmee de verbinding gemaakt kan worden naar de volgende module. Deze stekkerverbinding is zeer robuust en daardoor hufterproof.


wordt vervolgd.....

groet hans

Hans_NB

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Re:Trammodulebaan HOm
« Reactie #29 Gepost op: 04 June 2013, 22:24:10 »
ha,

De afgelopen tijd is er weinig gebeurd, sinds een week of twee ben ik weer druk bezig met het tramgebeuren, alle rails van de module is af.
Nu ben ik bezig om uit de vinden wat ik mooie bestrating vind, geinspireerd door de antwerpse kinderkopjes ben ik met DAS klei aan de slag gegaan.
Om te beginnen heb ik als proef tussen twee spoorstaven een strook klei gerold met een behangrollertje wat fungeerde als wals, vervolgens heb ik met een eenvoudig zelfgemaakt stempeltje uit een stukje rond aluminium buis  de kinderkopjes in de natte klei gedrukt. Het resultaat is voor mij niet helemaal bevredigend. De keien krijgen een vrij bol uiterlijk doordat ze nat gestempeld zijn.
Dus waarschijnlijk verwijder ik dit stuk bestrating. De keien vindt ik te groot en te bol.

Het stempeltje voor de keien

Het resultaat in de vers gestempelde klei

Bestrating in verhouding met een wartburg


Verder kreeg ik van een bekende nog een tweetal kappen van een budapester tramstel uit messing, wie kan mij vertellen van welke fabrikant deze zijn??




en nog een plaatje van een fairfield stel naast mijn onbekende!



groet hans