Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ontraxs 2026 door Ronaldk
Vandaag om 21:19:43
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 21:17:58
Modelwensen 2026 door spoorzeven
Vandaag om 20:52:53
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 20:49:51
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door Carl
Vandaag om 20:26:17
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 20:06:18
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Peter J K
Vandaag om 20:05:31
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:38:17
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:55:18
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 18:49:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
Vandaag om 17:58:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Jelmer
Vandaag om 17:52:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:20:11
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door Stefan88
Vandaag om 17:13:46
Fleischmania Nostalgia door g-j
Vandaag om 16:37:38
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:30
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:31:19
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
  

Auteur Topic: Verschillen "Bolkop" en "Plan D"  (gelezen 2629 keer)

MF1310

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Verschillen "Bolkop" en "Plan D"
« Gepost op: 08 June 2007, 09:25:08 »
Wat ik me nou afvraag is wat zijn de fysieke verschillen tussen de bolkoppen uit 1935,1936 en Plan D - als ik zo wat foto's zit te bekijken kan niet echt verschil ontdekken.

Alvast bedankt !
NS Tijdperk IV

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11773
    • Mijn fotoarchief
Re: Verschillen "Bolkop" en "Plan D"
« Reactie #1 Gepost op: 08 June 2007, 09:43:52 »
Grootste verschil zat volgens mij in het aantal ramen. Bolkoppen hadden, dacht ik, tien ramen, plan D acht. Zie ook www.martijnhaman.nl

Eelco

modelspotter

  • Gast
Re: Verschillen "Bolkop" en "Plan D"
« Reactie #2 Gepost op: 08 June 2007, 10:04:45 »
Da's een beetje kort door de bocht die vermelding van het aantal compartimenten...

De plan D's zagen er op het oog uit als het stroomlijnmaterieel van 1935/36 (ABCd), 1937 (Cd10) en 1939 (ABd9ü).
De ABC's hadden 10 comparimenten, de AB's 9 en de Cd's weer 10 (maar van andere afmetingen en dus andere venstergrootte), de plan D AB's hadden er 8 en de C's 9. Daarom kon Roco dus vrij eenvoudig van de C9 een AB9 maken.

Lezen we in het boek van NJvWJ: de plan D's komen in uiterlijke vorm en constructie van bakgeraamte en onderstel overeen met de vooroorlogse series.
Een duidelijk zichtbaar verschil was de aanwezige dakgoot op de plan D's. Die kenden de vooroorlogse stroomlijners niet.
Verder waren de draaistellen van de 'bolkoppen' van het type IT, die van de plan D's: S, op het oog gelijk maar echt verschillend qua techniek (maar dat is weer niet zo van belang voor de modelspoorder).

Een overzicht van deze rijtuigen, hun vernummeringen en kleurtjes is opgenomen op: "http://www.obd.nl/~otto/stroomlijnrijtuigen.jpg"

Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 08 June 2007, 10:17:13 door modelspotter »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1819
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Verschillen "Bolkop" en "Plan D"
« Reactie #3 Gepost op: 08 June 2007, 12:56:08 »
Wat ik me nou afvraag is wat zijn de fysieke verschillen tussen de bolkoppen uit 1935,1936 en Plan D - als ik zo wat foto's zit te bekijken kan niet echt verschil ontdekken.

Een methode die snel werkt is kijken of het rijtuig een dakgoot heeft. De bolkoprijtuigen hebben geen dakgoot, plan D en K wel. Daarmee is duidelijk of het een vooroorlogse bolkop is.

Heeft het rijtuig een regengoot, dan dien je te kijken naar de kleur van het rijtuig en de eerste klasse streep balk boven de ramen. Een turkoois rijtuig is altijd plan D. Een blauw rijtuig met eerste klasse streep boven alle ramen of een rijtuig zonder eerste klasse streep betreft een plan D. Een rijtuig dat een eerste klasse streep boven een helft van de ramen heeft is een plan K.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 08 June 2007, 21:09:59 door martijnhaman »

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Verschillen "Bolkop" en "Plan D"
« Reactie #4 Gepost op: 08 June 2007, 14:16:38 »
Misschien niet helemaal on-toppic, maar zijn er ook plan K rijtuigen in een redelijke uitvoering uitgebracht?

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Verschillen "Bolkop" en "Plan D"
« Reactie #5 Gepost op: 08 June 2007, 14:19:28 »
Even reactie dan off topic ;)
Jawel, van Fleischmann.
Zie ook de site van Marco Reparon en dan onder rijtuigen