Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 16:11:43
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 16:06:49
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 15:48:51
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 15:44:36
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:24:39
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Huup
Vandaag om 14:45:23
Raadplaatje door Luit
Vandaag om 14:45:10
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - KLM koploper  (gelezen 16245 keer)

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Gepost op: 08 June 2007, 08:14:01 »
Ik heb een vraag jongens .

Ik kan van iemand een KLM koploper overnemen en nu vraag ik mij wat af .

*Hoe zijn de rij eigenschappen van deze trein?
*Moet ik deze set nog pimpen zoja hoe en wat?
*Wat vinden jullie zelf van deze set?
*Zijn er nog tussen rijtuigen te verkrijgen?

Hier is een plaatje van de set die ik kan overnemen.


Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Mvg
Erik-Jan

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Reactie #1 Gepost op: 08 June 2007, 08:17:20 »
Hetzelfde als de gewone koploper. Hij heeft alleen een ander kleurtje.
Ik vind de rijeigenschappen niet geweldig maar met een faulhaber was dit probleem zo opgelost.
Pimpen kan altijd, zeker bij lima's maar hij is origineel ook zeer acceptabel.
Maar hierover zullen de meningen per persoon verschillen.
Als je een klinknagelteller ben zal je met dit model niet snel tevreden zijn ;)

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Reactie #2 Gepost op: 08 June 2007, 08:20:38 »
Als je een klinknagelteller ben zal je met dit model niet snel tevreden zijn ;)

Wat bedoel je hiermee Geoffrey?
En ik heb boevn nog ergens een modeltorque motor liggen ben van plan om die hier in te bouwen en ik vind persoonlijk dat het model te hoog staat kan ik hier andere wielkasten plaatsen zodat hij lager komt te staan.

Erik-Jan

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Reactie #3 Gepost op: 08 June 2007, 08:23:22 »
*Zijn er nog tussen rijtuigen te verkrijgen?

Losse tussenrijtuigen in KLM kleur zijn nooit uitgebracht. Het KLM stel heeft overigens niet 4-delig rondgereden.

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Reactie #4 Gepost op: 08 June 2007, 08:28:28 »
Oke alvast bedankt voor je reactie Albert ik denk er stilletjesna om toch deze set te ruilen.

En als ik later nog niet tevreden ben dan kan ik misschien als nog de treinset totaal om te pimpen dan zal dit de aller eerste keer zijn dat ik zo iets ga doen.

Erik-Jan

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Reactie #5 Gepost op: 08 June 2007, 08:30:59 »
klinknageltellers zijn mensen die ook heel erg letten op de kleinste details.
Die mis je op dit model( kijk maar naar je interieur).
De modeltorque loopt goed maar je kunt deze niet vergelijken met de faulhaber.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5374
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Reactie #6 Gepost op: 08 June 2007, 08:49:19 »
Hoi,

Het is natuurlijk maar net hoe belangrijk je een correct kloppende trein ion model vindt.

Kijk je naar de KLM Koploper, dan vallen een paar dingen duidelijk op. Hier zal je zelf van moeten beslissen of je ze storend vindt of niet.

1) Ruimte tussen de bakken veel te groot

2) De KLM Koploper was treinstel 4011, dat is een ICM uit de serie ICM-1. Lima heeft als model de prototypes van de Koplopers uitgebracht, dat is ICM-0. Wezenlijke verschillen tussen ICM-0 en de vervolgseries (waaronder dus ICM-1) zijn onder andere:

2a) ICM-0 heeft geen raam in de cabinedeuren, vervolgseries wel

2b) ICM-0 heeft bij het balkon onder de cabines een andere raamindeling dan de vervolgseries (vergelijk maar eens foto's van de 4001-4007 (ICM-0) met de 4011-4097 (vervolgseries ICM)). Vervolgseries hebben 8 compartimentramen inde zijwand, en een paar kleine raampjes bij het voorste balkon. De deuren van het voorste balkon zijn ook opgeschoven naar achteren.

2c) Bij ICM-0 was de overgang tussen het schuin aflopende deel van de cabines naar achteren toe hoekig bij de overgang naar het dak. Bij de vervolgseries is dit een vloeiende overgang.
 
Daarnaast zijn er nog wat kleine veranderingen, die minder in het oog springen.

Groet,

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Reactie #7 Gepost op: 08 June 2007, 08:58:05 »
- Modeltorque + goede decoder is een pre!! alleen een modeltorque bij analoog gebruik is vragen om snelheden die niks met treinen te maken hebben

- Ruimte tussen de bakken kan je prima inkorten dmv symoba- of Ribukortkoppelingen.

- Onderstellen vervangen voor de onderstellen van de DDM, staat ie wat lager op zijn wielen, tis niet veel maar wel iets. Duur grapje overigens....

- Let bij aanschaf op de donkerblauwe band, deze is vaak beschadigd!

- Voor de rest zie lijstje Jeroen.

mvg,
 Sander


mvg,
 Sander

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Reactie #8 Gepost op: 08 June 2007, 09:33:45 »
@Geoffrey , faulhaber's zijn niet meer te krijgen ,toch?
Groeten uit Hoogeveen

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Reactie #9 Gepost op: 08 June 2007, 09:36:42 »
Dat durf ik je niet te zeggen ???

Die Lux reinigingswagons zijn toch ook nog steeds te krijgen met Faulhabers?

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Reactie #10 Gepost op: 08 June 2007, 09:39:33 »
Okay,bedankt, dan maar eens verder zoeken.
Groeten uit Hoogeveen

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Reactie #11 Gepost op: 08 June 2007, 09:42:32 »
De site leeft nog steeds:  http://www.faulhaber-group.com
Of het juiste motortype nog leverbaar is weet ik niet.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Reactie #12 Gepost op: 08 June 2007, 10:07:19 »

- Onderstellen vervangen voor de onderstellen van de DDM, staat ie wat lager op zijn wielen, tis niet veel maar wel iets. Duur grapje overigens....


Je kan ook een BB-Unit plaatsen. Hier zijn ook dummy's van te krijgen.
GM&S levert deze o.a.
Dan zakken ze ook iets en je hebt gelijk stroomafname.
Rij eigenschappen van een BB-unit is voor mij onbekend.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5374
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Reactie #13 Gepost op: 08 June 2007, 10:25:19 »
Ik heb een BB unit onder mijn Mat'46 van Lima gehad. Trekkracht van deze units vind ik waardeloos. Ik heb nog een model rijden met een BB, dat is een NS 2900. Deze loc krijgt een flauw hellingkje op net aan 3 interfrigo wagentjes van Brawa mee, en geloof me, die wagentjes wegen echt weinig!

Ik ben nu bezig om mijn Mat'46 wederom om te bouwen (komt een modeltorque in). Bij mij komen er geen BB's meer in huis.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Reactie #14 Gepost op: 08 June 2007, 11:37:12 »
Jongens bedankt voor jullie reactie's

Ik ga deze set binnenkort in huis halen en ik laat kom later nog weleens terug.

Erik-Jan
Die binnenkort zijn eerste koploper in huis heeft :D