Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 22:41:08
Roco 2025 door Luc2000
Vandaag om 22:16:19
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Peter Kleton
Vandaag om 21:55:10
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:41:56
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 21:33:45
helix n spoor door Joz
Vandaag om 21:02:26
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 20:52:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:31:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 20:18:20
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 20:09:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:47:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 19:10:12
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
Vandaag om 18:56:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:49:37
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
Vandaag om 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:47:08
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
Vandaag om 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - KLM koploper  (gelezen 16786 keer)

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Gepost op: 08 June 2007, 08:14:01 »
Ik heb een vraag jongens .

Ik kan van iemand een KLM koploper overnemen en nu vraag ik mij wat af .

*Hoe zijn de rij eigenschappen van deze trein?
*Moet ik deze set nog pimpen zoja hoe en wat?
*Wat vinden jullie zelf van deze set?
*Zijn er nog tussen rijtuigen te verkrijgen?

Hier is een plaatje van de set die ik kan overnemen.


Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Mvg
Erik-Jan

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Reactie #1 Gepost op: 08 June 2007, 08:17:20 »
Hetzelfde als de gewone koploper. Hij heeft alleen een ander kleurtje.
Ik vind de rijeigenschappen niet geweldig maar met een faulhaber was dit probleem zo opgelost.
Pimpen kan altijd, zeker bij lima's maar hij is origineel ook zeer acceptabel.
Maar hierover zullen de meningen per persoon verschillen.
Als je een klinknagelteller ben zal je met dit model niet snel tevreden zijn ;)

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Reactie #2 Gepost op: 08 June 2007, 08:20:38 »
Als je een klinknagelteller ben zal je met dit model niet snel tevreden zijn ;)

Wat bedoel je hiermee Geoffrey?
En ik heb boevn nog ergens een modeltorque motor liggen ben van plan om die hier in te bouwen en ik vind persoonlijk dat het model te hoog staat kan ik hier andere wielkasten plaatsen zodat hij lager komt te staan.

Erik-Jan

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1893
  • Roco Fccpps vriend
Re: BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Reactie #3 Gepost op: 08 June 2007, 08:23:22 »
*Zijn er nog tussen rijtuigen te verkrijgen?

Losse tussenrijtuigen in KLM kleur zijn nooit uitgebracht. Het KLM stel heeft overigens niet 4-delig rondgereden.

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Reactie #4 Gepost op: 08 June 2007, 08:28:28 »
Oke alvast bedankt voor je reactie Albert ik denk er stilletjesna om toch deze set te ruilen.

En als ik later nog niet tevreden ben dan kan ik misschien als nog de treinset totaal om te pimpen dan zal dit de aller eerste keer zijn dat ik zo iets ga doen.

Erik-Jan

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Reactie #5 Gepost op: 08 June 2007, 08:30:59 »
klinknageltellers zijn mensen die ook heel erg letten op de kleinste details.
Die mis je op dit model( kijk maar naar je interieur).
De modeltorque loopt goed maar je kunt deze niet vergelijken met de faulhaber.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Reactie #6 Gepost op: 08 June 2007, 08:49:19 »
Hoi,

Het is natuurlijk maar net hoe belangrijk je een correct kloppende trein ion model vindt.

Kijk je naar de KLM Koploper, dan vallen een paar dingen duidelijk op. Hier zal je zelf van moeten beslissen of je ze storend vindt of niet.

1) Ruimte tussen de bakken veel te groot

2) De KLM Koploper was treinstel 4011, dat is een ICM uit de serie ICM-1. Lima heeft als model de prototypes van de Koplopers uitgebracht, dat is ICM-0. Wezenlijke verschillen tussen ICM-0 en de vervolgseries (waaronder dus ICM-1) zijn onder andere:

2a) ICM-0 heeft geen raam in de cabinedeuren, vervolgseries wel

2b) ICM-0 heeft bij het balkon onder de cabines een andere raamindeling dan de vervolgseries (vergelijk maar eens foto's van de 4001-4007 (ICM-0) met de 4011-4097 (vervolgseries ICM)). Vervolgseries hebben 8 compartimentramen inde zijwand, en een paar kleine raampjes bij het voorste balkon. De deuren van het voorste balkon zijn ook opgeschoven naar achteren.

2c) Bij ICM-0 was de overgang tussen het schuin aflopende deel van de cabines naar achteren toe hoekig bij de overgang naar het dak. Bij de vervolgseries is dit een vloeiende overgang.
 
Daarnaast zijn er nog wat kleine veranderingen, die minder in het oog springen.

Groet,

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Reactie #7 Gepost op: 08 June 2007, 08:58:05 »
- Modeltorque + goede decoder is een pre!! alleen een modeltorque bij analoog gebruik is vragen om snelheden die niks met treinen te maken hebben

- Ruimte tussen de bakken kan je prima inkorten dmv symoba- of Ribukortkoppelingen.

- Onderstellen vervangen voor de onderstellen van de DDM, staat ie wat lager op zijn wielen, tis niet veel maar wel iets. Duur grapje overigens....

- Let bij aanschaf op de donkerblauwe band, deze is vaak beschadigd!

- Voor de rest zie lijstje Jeroen.

mvg,
 Sander


mvg,
 Sander

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Reactie #8 Gepost op: 08 June 2007, 09:33:45 »
@Geoffrey , faulhaber's zijn niet meer te krijgen ,toch?
Groeten uit Hoogeveen

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Reactie #9 Gepost op: 08 June 2007, 09:36:42 »
Dat durf ik je niet te zeggen ???

Die Lux reinigingswagons zijn toch ook nog steeds te krijgen met Faulhabers?

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Reactie #10 Gepost op: 08 June 2007, 09:39:33 »
Okay,bedankt, dan maar eens verder zoeken.
Groeten uit Hoogeveen

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Reactie #11 Gepost op: 08 June 2007, 09:42:32 »
De site leeft nog steeds:  http://www.faulhaber-group.com
Of het juiste motortype nog leverbaar is weet ik niet.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Reactie #12 Gepost op: 08 June 2007, 10:07:19 »

- Onderstellen vervangen voor de onderstellen van de DDM, staat ie wat lager op zijn wielen, tis niet veel maar wel iets. Duur grapje overigens....


Je kan ook een BB-Unit plaatsen. Hier zijn ook dummy's van te krijgen.
GM&S levert deze o.a.
Dan zakken ze ook iets en je hebt gelijk stroomafname.
Rij eigenschappen van een BB-unit is voor mij onbekend.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Reactie #13 Gepost op: 08 June 2007, 10:25:19 »
Ik heb een BB unit onder mijn Mat'46 van Lima gehad. Trekkracht van deze units vind ik waardeloos. Ik heb nog een model rijden met een BB, dat is een NS 2900. Deze loc krijgt een flauw hellingkje op net aan 3 interfrigo wagentjes van Brawa mee, en geloof me, die wagentjes wegen echt weinig!

Ik ben nu bezig om mijn Mat'46 wederom om te bouwen (komt een modeltorque in). Bij mij komen er geen BB's meer in huis.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: BNLS-Werkspoor - KLM koploper
« Reactie #14 Gepost op: 08 June 2007, 11:37:12 »
Jongens bedankt voor jullie reactie's

Ik ga deze set binnenkort in huis halen en ik laat kom later nog weleens terug.

Erik-Jan
Die binnenkort zijn eerste koploper in huis heeft :D