Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wat was jullie allereerste loc?
door
thevandijks
Vandaag
om 12:14:00
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Ronaldk
Vandaag
om 12:11:08
Sfeer op je modelbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:04:53
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:03:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 12:02:27
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
bellejt
Vandaag
om 11:59:57
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Ronald69
Vandaag
om 11:59:03
RhB H0m, Albulisch
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 11:50:00
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 11:46:52
Rijnstraat
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw.
door
Besselspoor
Vandaag
om 11:43:30
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 11:40:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
Vandaag
om 11:15:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
Vandaag
om 11:10:15
booster vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
alex1212
Vandaag
om 10:54:02
Her-(her-)beginnen
door
Ronaldk
Vandaag
om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen?
door
Karben
Vandaag
om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia
door
R1954
Vandaag
om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 09:32:06
Aachenau West
door
Montanbahn
Vandaag
om 08:50:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe?
door
hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0
door
bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg
door
Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC
door
Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
07 August 2025, 21:25:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Trix Rheingold digitaliseringsprobleem met Esu functiedecoder
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Trix Rheingold digitaliseringsprobleem met Esu functiedecoder (gelezen 1361 keer)
Tomasso
Trix Rheingold digitaliseringsprobleem met Esu functiedecoder
«
Gepost op:
14 December 2012, 22:50:20 »
Beste,
Ik heb een gloednieuwe set Trix Rheingold rijtuigen. Deze set bestaat uit 5 rijtuigen, waarvan er 4 voorzien zijn van werkende tafelverlichting en de bagagewagen is uitgerust met sluitseinen. Het systeem werkt zo, dat alleen als alle rijtuigen gekoppeld zijn de verlichting kan branden. De stroomafname geschied door de bagagewagen waarna alles wordt doorgegeven door stroomdoorvoerende koppelingen. Echter, voor analoog bedrijf zit er in de bagagewagen een 21 polige dummy stekker en als ik alles aan elkaar koppel en analoog rij, dan werkt het. Nu heb ik echter digitaal en moet er voor de verlichting een functiedecoder in. Zo gezegd, zo gedaan, functiedecoder gekocht bij Kuijpers in Utrecht, bleek volgens hem een Esu te zijn, maar was al voorgeprogrammeerd voor de Benelux BS van LS Models. Ding kostte 25 euro en vond het eigenlijk te duur, maar goed, het was de enige die hij had.
Thuisgekomen de bagagewagen open gemaakt, dummy stekker er uit, decoder er in en op de baan er mee. Wat er gebeurd is dit, een hoop geklik, de sluitseinen kan ik wel aan en uit zetten met F1, maar de binnenverlichting krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat. Het geklik lijkt op kortsluiting en komt uit de bagagewagen. Toch kan je niks fout doen, de decoder is zo gemaakt dat hij er op 2 manieren in kan, maar de bagagewagen is zo gemaakt dat er maar 1 manier overblijft, dus je kan de decoder er niet op de verkeerde manier in stoppen. Toch werkt het voor geen meter. Wie oh wie weet waar het hier mis gaat?
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept
Tomasso
Re:Trix Rheingold digitaliseringsprobleem met Esu functiedecoder
«
Reactie #1 Gepost op:
15 December 2012, 20:43:24 »
Goed, inmiddels al een stukje opgeschoten, heb de decoder gereset met de multimaus door CV 8 op waarde 8 te zetten. Daarna heb ik volgens het boekje van de Trix rijtuigen CV 13 op waarde 3 gezet en daarna het decoderadres veranderd door CV 1 op waarde 99 te zetten. Op zich werkt het nu aardig, functietoets 1 zijn de tafellampjes en functietoets 2 zijn de sluitseinen. Maar, af en toe lijkt het wel alsof het relais wat in de bagagewagen zit op hol slaat. Je hoort dan een hoop getik en de lampjes knipperen dan. Het enige wat helpt is dan even de lampjes aan en uit zetten en dan werkt het weer even. Het lijkt wel alsof het met de stroomafname te maken heeft. Volgens het boekje is namelijk het enige rijtuig wat stroom afneemt voor de tafellampjes en de sluitseinen, de bagagewagen. Wel raar, want onder elk rijtuig zitten stroomafnemers op de assen. Komt dit geklik van het relais vaker voor, hoort dat, is het erg?
Gr. Tom.
Spoor 0 adept
Tomasso
«
Reactie #2 Gepost op:
16 December 2012, 10:09:13 »
Denk dat ik het al weet, Trix heeft stroomafname voor de plus op 2 assen gemaakt en voor de min op 2 assen gemaakt (dom natuurlijk). Dat betekent dat niet alle 4 de wielen aan beide zijden benut worden. Dus, extra stroomafnamepunten maken met 0.3 mm koperdraad.
Spoor 0 adept
St00mboy
«
Reactie #3 Gepost op:
16 December 2012, 11:35:16 »
Hoe zou het komen dat de 2 wielen van elke bogie af en toe geen stroom opnemen?
Zijn de rails/wielen wel schoon?
Raar dat alle wielen van elk rijtuig stroom opnemen, en het nergens voor gebruikt wordt.
Als je toch moet gaan knutselen, kun je er dan niet beter een condensator inbouwen die de stroom tijdelijk opslaat?
Leen.
P.S. Heb je al eens op een Duits forum gekeken m.b.t. dit probleem?
«
Laatst bewerkt op: 17 December 2012, 10:06:33 door Stoomboy
»
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Tomasso
«
Reactie #4 Gepost op:
16 December 2012, 16:09:32 »
Ha Leen,
De rails zou wat stoffig kunnen zijn, er rijdt tenslotte niet zo vaak wat op. Wat betreft de stroomafname bij de passagiersrijtuigen, heb gelezen dat het voor de eventueel nog in te bouwen binnenverlichting is, maar dat het niet doorverbonden is d.m.v. die stroomdoorvoerende koppelingen. Maar goed, denk dat als ik alle wielen van het bagagerijtuig voorzie van stroomafname het probleem al verholpen is...
Spoor 0 adept
Tomasso
«
Reactie #5 Gepost op:
17 December 2012, 09:18:53 »
Zo, gisteren bezig geweest om de stroomafname te verbeteren, dat is in ieder geval gelukt. Minimaal stukje printplaat gepakt, stukje 0.3 mm koperdraad op gesoldeerd en deze weer aan een lange draad gesoldeerd. Vastgezet met olba industrielijm en de contacten gebogen. Daarna de 2 draadjes aan de print gesoldeerd en het werkt (of beter gezegd, het maakt geen kortsluiting). Maar, het probleem met de knipperende tafelverlichting blijft. Als de tafelverlichting ingeschakeld is gaat het nu nagenoeg goed, behalve als de trein echt heel langzaam rijdt, dan wil het nog wel eens knipperen. Als ik echter de verlichting uitschakel, dan, zeker op lagere snelheden, gaat de verlichting af en toe gewoon even branden of knipperen. Heb de trein wel eens stop gezet en op zo'n moment al geprobeerd via de functietoets de verlichting weer in te schakelen, maar de decoder reageert op dat moment even niet. Als ik dan een millimeter verder rij reageert hij weer. Heeft dat te maken met die stroomdoorvoerende koppelingen, is er iets anders mis? Is er sowieso iemand die ervaring heeft met deze Rheingold set? Leest iemand dit überhaupt wel?
Spoor 0 adept
Karst Drenth
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
«
Reactie #6 Gepost op:
17 December 2012, 09:45:51 »
Eerste ingeving: Vieze wielen, vieze rail.
St00mboy
«
Reactie #7 Gepost op:
17 December 2012, 10:02:28 »
Ik ken de hele opbouw van het lichtsysteem niet bij deze Rheingold hoor, maar zit er nergens een condensator ingebouwd om het knipperen te voorkomen?
En als je met je schone witte beddelaken over je rail veegt, wordt het laken dan niet pikzwart?
Anders moet je toch de tafelverlichting van de Hornby Pullmans maar eens proberen.
Leen.
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Tomasso
«
Reactie #8 Gepost op:
17 December 2012, 13:48:41 »
Vieze wielen of rails kan bijna niet, rails is net nieuw, wagons rijden voor het eerst, dus dat zou het niet mogen zijn. Dat verklaart trouwens ook niet waarom de lampjes soms knipperen als ze via de decoder toch uitgeschakeld zijn, dan zouden ze niet willekeurig even aan mogen gaan (overigens alleen bij lage snelheden...). Overigens zit er volgens mij wel een condensator op de printplaat, zal eens een foto maken.
Maar goed, had ik al wel naar gekeken (die vieze rails/wielen)... Hornby zei je?
Spoor 0 adept
Tomasso
«
Reactie #9 Gepost op:
21 December 2012, 21:37:08 »
Opgelost, bleek de decoder te zijn. Nieuwe/andere Esu decoder er in en het werkt perfect. Het enige andere puntje van aandacht bleken de stroomdoorvoerende koppelingen te zijn, die moeten echt op de goede manier gekoppeld zijn, anders gegarandeerd ellende. Nu rijdt alles als een zonnetje met goed werkende verlichting. Straks eventueel nog een condensator inbouwen, zat er namelijk toch nog niet in. De stroomafname verbeteren levert ook al veel voordeel op, want dat is ook duidelijk merkbaar. Al met al ben ik tevreden
Spoor 0 adept
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord