Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco wagon openen door grossraumwagen
Vandaag om 18:45:07
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 17:01:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:01:21
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door j.ossebaar
Vandaag om 16:46:56
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
4 oktober modelspoorbeurs Houten door MOVisser
Vandaag om 16:06:28
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 15:01:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:38:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bellejt
Vandaag om 13:27:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:44:40
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
  

Auteur Topic: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals  (gelezen 49798 keer)

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #195 Gepost op: 09 April 2013, 18:29:28 »
Dat ziet er goed uit. Is dat met ledjes gedaan?

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #196 Gepost op: 09 April 2013, 18:34:38 »
Ja, met een Hufing Ledstrip.
En het leuke is, de led's bevinden zich precies onder luchters.
Zo krijg je ook een beetje een natuurlijk effect.
En om de olieverlichting na te bootsen heb ik ze ook nog voorzien van een likje gele verf.
Hiervoor heb ik wel een stuk uit de middelste 3 ribben moeten frezen, want anders zou de strip in het interieur zichtbaar zijn.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #197 Gepost op: 09 April 2013, 18:50:43 »
Okee. Het merk van de ledstrip ken ik nog niet, dat wordt dan even zoeken. Aangezien ieder zo zijn eigen idee heeft wat binnenverlichting betreft, heb ik daar dan ook geen voorziening voor kunnen maken.
De spanten zijn dan ook in eerste instantie hard nodig voor de stevigheid tijdens het samenstellen van de lichtkap.

Enig idee waar je die ledstrip hebt kunnen kopen?

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #198 Gepost op: 09 April 2013, 19:01:51 »
Kun je gewoon online bestellen bij Hufing-tronic.
Die hebben een eigen site.
De strips kosten 5 euro per stuk, of 160 voor 25 stuks.
Maar ze kunnen niet zonder meer ingebouwd worden, aan e Strip moet het een en ander gewijzigd worden.
Ik zal als ik tijd heb een foto plaatsen hoe de strips ingebouwd dienen te worden.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #199 Gepost op: 17 April 2013, 20:19:05 »
Hier nog een afbeelding met de simulatie..


Station Echt (/Moorsveld)... De tramlok komt net binnen en de motortram staat op het punt van vertrek.


Hier de line-up ter plekke.


en deze zonder "verkeerde" stationsnaam op de achtergrond, hierdoor lijkt het meer op oud-Station "Echt".. Het is ook maar een simulatie...

Groet, J. Moors.

werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #200 Gepost op: 17 April 2013, 20:21:43 »
Wat is dat voor een motortrammetje?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #201 Gepost op: 17 April 2013, 20:22:19 »
Nou ga je ons wel meer vertellen over dat dieseltreinstel, uiteraard.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #202 Gepost op: 17 April 2013, 20:27:31 »
Ik denk niet dat het trammetje ver komt als je er diesel in gooit.  ;D ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Limbo afrikaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 114
  • Twee sterren, dat is **
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #203 Gepost op: 17 April 2013, 20:30:28 »
Nee Jos, er ging benzol in.

Ehm, ondergetekende heeft hiervoor archiefwerk verricht en is eigenaar van dit snoepje.
Zie hier in deze link het verhaal:

http://www.skiptram.nl/?MODEL_in_H0_%281%3A87%29:LTM_materieel:Benzinemotorrijtuigen

Groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 17 April 2013, 20:32:23 door Limbo afrikaan »
LTM, dat andere miljoenenlijntje waar limburg trots op was.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #204 Gepost op: 17 April 2013, 20:32:32 »
Ik gok op een A.E.G. motor tram...

Groet,

Robert Jan

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #205 Gepost op: 17 April 2013, 21:08:09 »
Via de reeds vermelde link via skiptram wordt het een en ander wel duidelijk. Gezien de korte tijd dat die motorwagen gereden heeft, moesten we snel zijn met foto's maken hè... ;) ;) ;)

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #206 Gepost op: 17 April 2013, 21:27:20 »
In het boekje van H.G. Hesselink over de motortrams, staat op pagina 55 een tekening van een prototype. Komt aardig overeen met model.

Groet,

Robert Jan

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #207 Gepost op: 17 April 2013, 21:36:22 »
Dat boekje moet ik dan ook maar eens hebben. Hoe heet dat?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Limbo afrikaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 114
  • Twee sterren, dat is **
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #208 Gepost op: 17 April 2013, 21:51:10 »
In het boekje van H.G. Hesselink over de motortrams, staat op pagina 55 een tekening van een prototype. Komt aardig overeen met model.


Dat is niet de juiste tekening. Hesselink is helaas hier de fout ingegaan. Dit motorrijtuig is een opvolger van de vorführwagen.
Afmetingen van dit motorrijtuig heb ik gevonden in een brochure welke de LTM bij de vergunningaanvraag heeft ingediend bij het ministerie van Rijkswaterstaat om een vergunning te krijgen. Deze brochure heb ik uit het nationaal archief gekopieerd.
Daarnaast gooit Hesselink de nummering van de 4 motorrijtuigen door elkaar. Het eerste motorrijtuig nummer 1 was het prototype van Deutsche Werke Kiel. De AEG-triebwagen kreeg het nummer 901. Men heeft motorrijtuig 1 rond dezelfde tijd teruggestuurd naar Kiel en geruild voor motorrijtuig 903 van deze fabrikant. Aangezien dit rijtuig nog in de bouwfase was kreeg men tijdelijk motorrijtuig 902 te leen. Deze was luxe met een WC welke men toch had afgesloten.

Een van de grootste constructiefouten door de fabrikant AEG/Linke Hofmann Lauchhammer was, dat men aan één zijde een radiateur had geplaatst en dat die knobbel op het dak de koellucht moest happen als het karretje de andere kant op ging rijden. De lucht werd dan naar de enige radiateur geleid. Met name bleek dat als de radiateur in de schaduw van het rijtuig was, er koelproblemen ontstonden.

Voor ons in het heden is het logisch dat er aan beide zijdes een radiateur moet zijn, maar toen was men nog uitgegaan van een auto/bus als basisconstructie. In de AEG-brochure is een foto van alleen het frame (zonder wagonkast) met motor en één radiateur.

Aanbevolen boeken zijn: Trams in Midden en Zuid-limburg door Johan Blok Cor Campagne etc.
Daarnaast is de "bijbel/telefoonboek" van A. Dijkers Nederlandse tramrijtuigen (uitgave NVBS) ook een goede bron. Helaas heeft men de doorsnede niet juist weergegeven. De indeling was lijngespiegeld over het midden. 2 klapvouwdeuren aan de niet radiateurzijde/bagagezijde en 1 klapdeur aan beide kanten van de radiateurzijde.

Zie bijgaande link voordat het motorrijtuig bij de LTM reed:

http://www.bahnstrecken.de/indexf.htm?http://www.bahnstrecken.de/kfb_aeg.htm

Het dak lijkt extreem tonrond bij de opname van het interieur, maar dit komt omdat alle klapruiten in open stand staan. Gezichtsbedrog dus.
« Laatst bewerkt op: 18 April 2013, 21:15:35 door Limbo afrikaan »
LTM, dat andere miljoenenlijntje waar limburg trots op was.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #209 Gepost op: 17 April 2013, 22:02:03 »
Correctie; Tekening is een reclame uiting van A.E.G. In het Berlijn van na WO I gedrukt met de vooruitgang en het positieve van de jaren '20.

Groet,

Robert Jan