Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Pauldg
Vandaag
om 20:18:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dennis1984
Vandaag
om 19:56:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Bob R.
Vandaag
om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:39:41
Roco wagon openen
door
AP3737
Vandaag
om 19:37:05
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
Peter Kleton
Vandaag
om 19:35:43
Raadplaatje
door
Ronald69
Vandaag
om 19:33:55
Märklin 2025
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:33:30
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:15:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:08:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons"
door
Marc tramt
Vandaag
om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn
door
Frank 123
Vandaag
om 18:02:38
De wijntrein
door
Frits C
Vandaag
om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
NS264
Vandaag
om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië
door
NS264
Vandaag
om 16:28:06
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric B
Vandaag
om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:36:45
rode multimaus defect
door
Sikko
Vandaag
om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte
door
MOVisser
Vandaag
om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG
door
Jeroen Water
Vandaag
om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 02:00:06
Piko 2025
door
Duikeend
Vandaag
om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 00:47:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
15
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals (gelezen 49811 keer)
Sven
Offline
Berichten: 8357
Eton Wick, UK
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #15 Gepost op:
18 December 2012, 07:03:48 »
Zo Marc, nooit eerder zijn draadjes gelezen? Hij heeft een freesmachine thuis staan, i-de-aal! Staat volgens mij ook op jouw verlanglijstje.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Marc tramt
Offline
Berichten: 10752
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #16 Gepost op:
18 December 2012, 08:29:17 »
En inderdaad, die wil ik ook wel (jij ook trouwens
), maar dat gaat Bruin niet trekken. Voorlopig stromen de financiën een andere kant op.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1010
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #17 Gepost op:
18 December 2012, 17:21:46 »
Daar hebben we allemaal best wel last van. Bij mij is dat niet minder.
Groet, J. Moors.
«
Laatst bewerkt op: 18 December 2012, 17:23:24 door J. Moors
»
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Sven
Offline
Berichten: 8357
Eton Wick, UK
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #18 Gepost op:
18 December 2012, 17:24:22 »
Citaat van: Marc tramt op 18 December 2012, 08:29:17
(jij ook trouwens
)
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1010
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #19 Gepost op:
22 December 2012, 19:18:54 »
Intussen de laatste voorbereidingen aan de banken getroffen.
De onderkant mooi gelijk schuren. Dit gaat met een klein plankje via dubbelzijdige tape met korrel 400 schuurpaier.
Dan de zijkant die tegen de zijwand van het rijtuig gaan passen, gelijk schuren.
Dan de kleine uitsparing gelijk vijlen zodat die later mooi om de stoomverwarming gaan passen.
Dan ziet het er zo uit.
Dan is het tijd voor het chassis.
Eerst de kleine braampjes wegschuren met een nagelborstel
Dan het andere deel van het chassis lossnijden..
en voorzichtig ook van braampjes ontdoen.
Beide delen komen zo ten opzichte van elkaar op elkaar..
Als men zuinig met modelbouwlijm werkt, gaat het resultaat er zo uitzien. Het is opletten geblazen om het dunne deel mooi gelijkmatig op het dikke deel te verlijmen. De gaatjes dienen zowiezo vrij te liggen, want daar komt later het spanwerk in te zitten.
Zo zover weer. Word vervolgt...
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Hammondman
Offline
Berichten: 376
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #20 Gepost op:
22 December 2012, 21:05:56 »
Prachtig om te zien! Ben benieuwd naar de verdere bouw!
Gelogd
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1010
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #21 Gepost op:
23 December 2012, 00:27:52 »
Toch niet stil gezeten.
Enkele verbindigen kunnen nu verwijderd worden. Ze waren nodig om de losse chassisdelen stevigheid te geven tijdens de montage.
In het middengedeelte komt zo ruimte vrij om later eventueel extra gewicht aan te brengen.
Ook hier gaan enkele verbindingen weg om ruimte te maken voor de koppelingsmechanieken die er later inkomen.
Het gaat om de verbinding in het midden van de opening in de bodem....
die er uiteindelijk zo uit komt te zien.
Als laatste voor vandaag deze overzichtfoto.
Word vervolgt...
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
roadster36
Offline
Berichten: 5547
Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #22 Gepost op:
23 December 2012, 00:32:40 »
jeemig ,das andere koek dan de bc
gr Jan
Gelogd
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1010
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #23 Gepost op:
27 December 2012, 20:08:23 »
Vandaag bezig geweest met de trappen voor het rijtuig
Dit zijn de delen voor 1 trap.
1 zijkant (met breedste kop) blijft nog in de basisplaat. Hier verlijm en druk ik de losse treden in.
Dan de andere zijkant (met smalle kop) op de treden leggen.
Dan met het vlakke deel van het mes de zijkant in de de treden (lichtjes anders verbuigen de treden) drukken. De onderdelen zijn zo gefreesd dat ze ook zonder lijm in elkaar passen. Hiervoor moeten ze lichtjes klemmen in elkaar.
Zo passen ze in het geheel in elkaar.
Dan de onderste trede in de trap verlijmen. Hiervoor zijn aan elke zijkant een kleine uitsparing (verdieping) gefreesd.
Dit is 1 van de 4 trappen. Ze komen op elke hoek van het rijtuig en 1 zijkant staat korter op het chassis dan de andere zijkant. Hierdoor zijn er dus 2 "linkse"en 2 "rechtse" trappen.
Dit zal binnenkort wel duidelijk worden als ik zover ben dat ze gemonteerd kunnen worden.
Word vervolgd.....
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1010
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #24 Gepost op:
28 December 2012, 22:17:24 »
Vandaag weer een stuk opgeschoten.
Het is tijd voor de bufferbalken.
Die komen gelijk met het vlakke deel van het chassis en gelijk verdeeld in de breedte.
Nu komen de trappen aan het chassis.
Die worden zijdlings in het chassis geschoven en verlijmd. Hiervoor zijn de kleine uitsparingen aan de zijkant van het chassis gepland.
Hier is te zien wat er bedoeld werd met de vorm van de trappen. Deze zitten schiun tegen het chassis met het smalste deel richting de kopsekant.
Word vervolgt...
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Sven
Offline
Berichten: 8357
Eton Wick, UK
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #25 Gepost op:
29 December 2012, 07:56:31 »
Ben heel benieuwd hoe je de kortkoppeling gaat uitvoeren.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Jos B.
NS 1607 Vlissingen
Offline
Berichten: 6436
Zal 't gaan, ja!
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #26 Gepost op:
29 December 2012, 07:59:57 »
Gezien de opening er in gok ik op een Symoba.
Jos.
Gelogd
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit
En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)
roadster36
Offline
Berichten: 5547
Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #27 Gepost op:
29 December 2012, 09:42:28 »
Hallo |Johan,
Ziet er mooi gedetaileerd uit hoor
Mischien is het raadzaam om te adviseren om de trapjes als laatste te lijmen.
bij de BC zijn die toch wel erg kwetsbaar.
Gelogd
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1010
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #28 Gepost op:
29 December 2012, 13:19:52 »
Wat betreft de NS bc411-418 betreft, is dat inderdaad een zwak punt omdat de werkelijke constructie maar een stalen beugel is aan de achterkant van de treden.
Bij dit rijtuig is er sprake van echte zijvlakken. Hierdoor is de constructie in het model een stuk steviger (getest).
Groet, J. Moors.
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1010
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #29 Gepost op:
29 December 2012, 22:20:19 »
Vandaag weer lekker bezig geweest.
Het is nu tijd voor het spanwerk onder het chassis. Hiervoor heb ik een (voor mij) nieuw idee uitgevoerd. Het spanwerk word nu in voorgefreesde gaten gestoken.
Het is dan ook nu zaak om deze gaten vrij te snijden van "hindernissen". Dat zijn een paar verbindingen van het dunne gedeelte van het chassis die nodig waren voor stevigheid voorafgaand aan de montage.
Zo komt het spanwerk ten opzichte van het chassis te zitten. Hier is ook goed te zien dat alle 8 gaatjes nu vrij zijn van "hindernissen".
Ongeveer de breedte van de gefreesde sleuf als afstand houden om los te snijden. Dat zijn de punten waar ik de freeslijn heb onderbroken om te voorkomen dat het onderdeel los zou komen van de basisplaat.
Nu kan het spanwerk lichtjes in de gaten gestoken worden...
om erna (als alle pennen in de gaten zitten) met het platte deel van een mes door te drukken tot ze niet verder gaan.
Wel met beleid, anders verbuigen ze. De 2 buitenste pennen gaan er helemaal in.
Nu even een heel klein beetje lijm aan de binnenkant van het spanwerk en chassis. Zo dit is klaar voor spuitwerk.
Nog een paar dingen en de spuit kan aan de slag.
Word vervolgt...
«
Laatst bewerkt op: 29 December 2012, 22:22:13 door J. Moors
»
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
15
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals