Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:16:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:13:14
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:04:52
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:28
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
  

Auteur Topic: Rijvaardig maken Big Boy 4014  (gelezen 30069 keer)

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: De BIG BOY. Deze krijgt een nieuw leven.
« Reactie #135 Gepost op: 04 February 2014, 18:44:57 »
Paul,
Voor bijna iedere normale (Europese) stoomlok zou je gelijk hebben.

Maar het kolenverbruik van de Big Boy was zo'n 8 tot 9 ton per uur en het waterverbruik tussen de 36000 en 38000 liter per uur. De lok kon dus nog geen 3 uur rijden met zijn beschikbare voorraden.
Er zit voor zover ik weet en heb gezien water en stookolie in de door mij genoemde extra tenders van UP Heritage.

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 04 February 2014, 19:50:18 door Petertrein81 »

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: De BIG BOY. Deze krijgt een nieuw leven.
« Reactie #136 Gepost op: 04 February 2014, 23:07:58 »
Ook in de extra tenders, zoals de Duitse karren die hier en daar hebben, zit zowel water als olie. De betreffende tender is een normale tender met aan beide zijden normaal stoot- en trekwerk. De 18 201 heeft er eentje en voor de 01 1100 en de 41 360 is er een eentje beschikbaar.
Groetjes,
Emiel

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: De BIG BOY. Deze krijgt een nieuw leven.
« Reactie #137 Gepost op: 05 February 2014, 00:44:30 »
Paul,
.........
Er zit voor zover ik weet en heb gezien water en stookolie in de door mij genoemde extra tenders van UP Heritage.

Groet Peter,
Wellicht is wat nagaan op internet het handigste:  http://utahrails.net/pass/water-cars.php
Mvrgr
Koopmans

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De BIG BOY. Deze krijgt een nieuw leven.
« Reactie #138 Gepost op: 05 February 2014, 08:00:47 »
...de allergrootste stoomloc ooit...

Hmm, dat ligt een beetje aan je definitie. Sterker nog, in geen van de categorieën die je zou kunnen bedenken (lengte, gewicht, vermogen, koppel) staan ze op de eerste plaats. Het wordt als volgt verwoord:

Citaat
But I Thought the Big Boy was the Largest!

You may have noticed that UPs Big Boys did not "win" any of the above categories (except that without the tender, it has the largest engine body of all reciprocating steam locomotives). Many books will cite that the Big Boy is the "largest" steam locomotive ever built. Why is this?

Even though the Big Boys did not "win" any of the categories listed above, they always "placed". If you were to eliminate all of the unsuccessful and test locomotives from the above tables and then look at the overall ratings of the remaining steam locomotives in the above categories, it would become clear that the Big Boys (along with the N&W Y6 and A, DM&IR M, and perhaps the C&O H-8 locomotives) were the "largest" among all successful steam locomotives.

For those interested in discussions about what locomotive was the largest, there is an interesting archive of information here.
Bron: http://www.steamlocomotive.com/misc/largest.php#Y6b

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17823
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: De BIG BOY. Deze krijgt een nieuw leven.
« Reactie #139 Gepost op: 05 February 2014, 11:56:54 »
Strikt genomen niet.... misschien de bekendste grootste stoomlocomotief. De tabel laat 4 nog grotere locs zien:

- Norfolk & Western "Jawn Henry":



- Virginian "Triplex":



- Erie "P1":



- C&O "M1":



Maar die laatste is eigenlijk een "coal fired turbine".... da's dan ook geen conventionele stoomloc meer.

Maar wel interessant om te zien :)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: De BIG BOY. Deze krijgt een nieuw leven.
« Reactie #140 Gepost op: 05 February 2014, 12:28:56 »
Die eerste heeft 1200 draaistellen.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11645
    • Mijn fotoarchief
Re: De BIG BOY. Deze krijgt een nieuw leven.
« Reactie #141 Gepost op: 05 February 2014, 12:32:52 »
Ik zie er maar 4...  ;D

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17823
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: De BIG BOY. Deze krijgt een nieuw leven.
« Reactie #142 Gepost op: 05 February 2014, 12:34:18 »
Die eerste heeft 1200 draaistellen.  8)

De 1200 is gebaseerd op een Amerikaans ontwerp ;)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: De BIG BOY. Deze krijgt een nieuw leven.
« Reactie #143 Gepost op: 05 February 2014, 12:47:32 »
Hebben we ons mooi een elektrische loc met stoomlocdraaistellen laten verkopen.  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: De BIG BOY. Deze krijgt een nieuw leven.
« Reactie #144 Gepost op: 05 February 2014, 12:58:09 »
En het ergste is, daar komen we pas na 60 jaar achter.  ;D
modulebaan.nl

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: De BIG BOY. Deze krijgt een nieuw leven.
« Reactie #145 Gepost op: 05 February 2014, 15:02:32 »
Van die vier foto's zijn alleen de Virginian Railway Triplex en Erie Railroad P1 echte stoomlocs in de zin van de Big Boy. Maar als het gaat om "de grootste stoomloc ter wereld" heeft men het doorgaans over lengte, gewicht en water- en koleninhoud. En daarin is de Big Boy door de twee hiervoor genoemde locs niet voorbij gestreeft:
Big Boy
Lengte: 132’-9” (40,4622 meter)
Gewicht: 1,280,750 lb. (580,938 ton)
Waterinhoud: 25,000 gal. (94,6353 m3)
Koleninhoud: 28 ton

P1/Triplex
Lengte: 109’ (33,22 meter)
Gewicht: 864,400 lb. (392 ton) / 842,310 lb. (382 ton)
Waterinhoud: 11,600 gal. (43,9 m3) / 13,000 gal. (49,2 m3)
Koleninhoud: 16 ton / 12 ton

Daarnaast zal ook z'n topsnelheid van 80 m/h (130 km/h) niet door de P1 en Triplex gehaald worden, omdat deze kleinere drijfwielen hebben. Maar diezelfde kleinere drijfwielen veroorzaken ook weer hetgeen waarin ze de Big Boy wel voorbijstreven: de trekkracht. De Big Boy moet het doen met een luizige 135,375 lb. (61,4 ton), terwijl de P1 160,000 lb. (72,6 ton) trekkracht heeft en de Triplex 189,975 lb. (86,2 ton) trekkracht heeft.

En dan speelt ook nog mee: bruikbaarheid. Een loc als de Triplex heeft dan wel een enorme trekkracht, de locvoorraden zijn er niet naar. Niet zo verwonderlijk dat er ook maar eentje is van gebouwd. Om de bruikbaarheid wat te verbeteren is de loc in 1920 omgebouwd naar 2-8-8-0. Van de P1 zijn er in 1914 3 stuks gebouwd en waren vanaf het begin af aan niet succesvol. De ketel kon niet voldoende stoom leveren aan de zes cilinders. Tussen 1929 en 1933 zijn ze alledrie aan de kant gegaan. De Big Boy daarintegen is gebouwd in een serie van 25. Eén Big Boy kon in die tijd twee andere locs vervangen. Bij een snelheid van 45 m/h had de loc een vermogen van 6000 pk en bij 70 m/h bereikte de loc z'n maximale continu-vermogen.

Groetjes,
Emiel

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #146 Gepost op: 26 April 2014, 21:33:31 »
Voor de liefhebbers.
UP Big Boy 4014 gaat op maandag 28 april om 8:00 uur s'ochtends lokale tijd beginnen aan de reis van Colton Yard in Los Angeles, Calif. naar UP Heritage in Cheyenne, Wyoming.
De reis gaat over 1293 mijl (2081 km), de trein bestaat uit de Big Boy 4014, de loks 4014 en 4884 van het type GM EMD SD70M (Er rijden dus 2 loks met nr. 4014 in de trein).
En een werktrein van UP Heritage bestaande uit 3 personenrijtuigen en 2 boxcars. Bron: UP.com & UP Heritage Twitter.

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 26 April 2014, 21:38:59 door Petertrein81 »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17823
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #147 Gepost op: 27 April 2014, 06:24:29 »
Dank je, Peter, las het net via Facebook. Ik ben in de LA area dus ik denk dat ik maandagmorgen maar eens even ga kijken. Da's een eenmalige kans lijkt mij ;)

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #148 Gepost op: 27 April 2014, 11:12:51 »
Mooi dat ze dat hele reisschema publiceren  (y)

http://www.up.com/aboutup/special_trains/steam/details.shtml

@ Ronald , doe je best  ;D


deze link er ook maar even bij :

http://www.up.com/aboutup/special_trains/steam/trace.cfm
« Laatst bewerkt op: 27 April 2014, 11:22:38 door ronald1956. Reden: aanvulling »

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #149 Gepost op: 27 April 2014, 11:32:09 »
@Ronald, lucky bastard ;D

Dat gaat dus een lange trip worden maar over twee weken zal hij dus eindelijk in Cheyenne arriveren en kan de restauratie echt beginnen (y)

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.