"Scheppen kan iedereen, stoken is een vak" en zwarte rook is het bewijs dat je het vak niet snapt of niet beheerst.
Wil ik toch nog even terugkomen op het gevalletje S3/6 van de Bayerischen Eisenbahnmuseum wat ik al eerder aanhaalde (stond enige maanden geleden in de Eisenbahn Kurier). De betreffende loc had dus nogal last van zwarte rook, terwijl men met hetzelfde personeel, zelfde kolen en hetzelfde water op een andere loc daar geen last van had. Na lang zoeken is men er op uitgekomen dat de blaasmond van de exhaustpijp een stoomstraal blies die nauwelijks de schoorsteenwand raakte, terwijl er een overlap van 10 tot 20 cm normaal was. Er werd daardoor valse lucht aangezogen via de schoorsteen waardoor de trek op het vuur onvoldoende wat resulteert in een slechte verbranding met dito zwarte rook tot gevolg. Na diverse proefritten met verschillende blaasmonden is het probleem uiteindelijk opgelost en behoord bij die betreffende S3/6 de zwarte rook tot het verleden.Wellicht heeft de Challenger ook wel zo'n verschijnzel, alleen lossen ze het gewoon niet op. De SSN 65 018 heeft dat verschijnsel ook, maar er is nog nooit iemand bij mijn voormalige club op het idee gekomen daar eens kritisch naar te kijken. Dat er door mijn voormalige stoomclub de laatste jaren geregeld is geschermd met "het ligt aan de kolen" is mijns inziens een redelijk bewijs van onvermogen, maar om klakkeloos aan te nemen dat zwarte rook per definitie voortkomt uit onkunde is, gaat mij wel wat te ver.Groetjes,Emiel
Dat er door mijn voormalige stoomclub de laatste jaren geregeld is geschermd met "het ligt aan de kolen" is mijns inziens een redelijk bewijs van onvermogen, maar om klakkeloos aan te nemen dat zwarte rook per definitie voortkomt uit onkunde is, gaat mij wel wat te ver.
@Pauldie site (http://www.rgusrail.com/manuals.html) heeft ook manuals voor stoomlocs mbt stoken en over railroading.
Plaatje gevonden van de vuurkist van BB 4004Schep ze.