Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 20:08:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
Vandaag om 19:56:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
Roco wagon openen door AP3737
Vandaag om 19:37:05
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Märklin 2025 door puntenglijder
Vandaag om 19:33:30
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 19:15:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:08:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
  

Auteur Topic: Rijvaardig maken Big Boy 4014  (gelezen 31121 keer)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #60 Gepost op: 26 July 2013, 02:28:24 »
Overigens wel interessant wat er op de wiki-pagina van de UP 3985 Challenger staat:

Beginning in 1979 a group of Union Pacific employee-volunteers started work on restoring the locomotive, and it was returned to operational condition in 1981. Originally a coal-burner, to prevent lineside grass fires it was successfully converted to oil firing in 1990.

Voor meer, zie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Union_Pacific_3985

Groetjes,
Emiel

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #61 Gepost op: 26 July 2013, 15:18:17 »
5000 ton is erg veel voor 1 Big Boy, zelfs als het short tons zijn (dan is het zo'n 4500 Europese tonnen).
Een Big Boy mocht alleen maximaal 3600 (Europese) ton trekken op het traject tussen Cheyenne en Ogden.
Een trein van 5000 ton is meer iets voor 2 Big Boys.

Groet Peter.

guest7823

  • Gast
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #62 Gepost op: 26 July 2013, 15:24:56 »
Da's gewoon extra oververhitting (y) ;D ;D ;D ;D ;)
Rick / Beste Bassie,

Je zou beter moeten weten. Bij dit soort rook hoort een donker oranje vuur / vlambeeld. Bij licht grijze rook hoort een witheet vuur / heldere vlam. Wij weten beide welk vuur de meeste warmte afgeeft. Het feit dat je het bij een Big Boy niet zelf de kist in hoeft te lepelen wil niet zeggen dat je als stoker slecht vakmanschap mag leveren  >:(

Je Adriaan

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8607
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #63 Gepost op: 26 July 2013, 15:25:17 »
Als reactie op Perter:

Toch lees ik uit het wikipedia artikel: http://en.wikipedia.org/wiki/Union_Pacific_Big_Boy dat: Towards the end of their career, it was found that they could still pull more than their rated tonnage of 3,600 tons (3,300 t). Their ratings were increased several times until they regularly pulled 4,450 short tons (4,040 t) up towards the Wasatch range.

google vertaling: Tegen het einde van hun loopbaan, werd vastgesteld dat ze nog steeds meer dan de nominale tonnage van 3.600 ton (3.300 t) kon trekken. Hun ratings werden meermaals verhoogd tot ze regelmatig trok 4.450 korte ton (4040 t) omhoog naar de Wasatch bereik.
Jeroen

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #64 Gepost op: 26 July 2013, 16:14:01 »
5000 ton is erg veel voor 1 Big Boy, zelfs als het short tons zijn (dan is het zo'n 4500 Europese tonnen).
Een Big Boy mocht alleen maximaal 3600 (Europese) ton trekken op het traject tussen Cheyenne en Ogden.
Een trein van 5000 ton is meer iets voor 2 Big Boys.

Groet Peter.
Het stuk van Wurlitzer waar die trein van 5000 ton in beschreven wordt, gaat over een rit met een Big Boy met een Challenger in voorspan. En bij de tussenstop op de helling van 1:64 wordt er ook nog een Challenger achterop als opdrukloc geplaatst om weer weg te komen. Die Big Boy rijdt die trein dus niet alleen.
Groetjes,
Emiel

guest7823

  • Gast
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #65 Gepost op: 26 July 2013, 16:15:36 »
Tja, dat was ik ook ergens tegen gekomen. De grap van de BB was nu juist om niet meer met voorspan te hoeven werken  :-\

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #66 Gepost op: 26 July 2013, 17:46:32 »
Misschien beetje off topic, maar kan zo'n ding eigenlijk op europese sporen uit de voeten?

Ik meen dat de spoorbreedte hetzelfde is, maar misschien hebben ze in Amerika een heel ander profiel?

En rij je je onherroepelijk vast op de eerste de beste rotonde die je tegenkomt en kom je uiteindelijk thuis met de complete waslijn aan je schoorsteen..  :-\

Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #67 Gepost op: 26 July 2013, 17:51:35 »
Met z'n 30,54 ton asdruk en 21 ton/meter gewicht zou een Big Boy zo'n beetje ieder baanvak in Europa volledig verruwineren. Lijkt me geen goed plan dus.

Aanvulling: qua bovenleiding gaat het wel lukken. Die hangt in Nederland op minimaal 5,10 meter en een Big Boy is 4,94 meter hoog. Ter vergelijking: op de oude DHS-brug hing de bovenleiding 10 cm boven de schoorsteen van de 01 1075.
Groetjes,
Emiel
« Laatst bewerkt op: 26 July 2013, 17:57:29 door Emiel_nl »

guest7823

  • Gast
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #68 Gepost op: 26 July 2013, 17:59:03 »
Nog even afgezien van dat d'r waarschijnlijk her en der wat infrastructuur in de weg zal staan  :-\

Ik vermoed voorzichtig dat de schoorsteen niet echt geschikt is om als pantograaf te dienen in z'n huidige vorm

guest7823

  • Gast
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #69 Gepost op: 26 July 2013, 18:01:14 »
http://en.wikipedia.org/wiki/Union_Pacific_Big_Boy

Dus net geen 5 meter hoog. Nu alleen nog even opzoeken hoe hoog de waslijn hier ten lande hangt

guest7823

  • Gast
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #70 Gepost op: 26 July 2013, 18:03:56 »
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bovenleiding

Normaal 5,5 meter, minimaal 5,1 meter. Tkennet.

Behalve Zoetermeerlijn die is 4,65 meter. Da's nou jammer

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #71 Gepost op: 26 July 2013, 18:04:49 »
Dat had ik al reeds in m'n berichtje toegevoegd.  ;)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #72 Gepost op: 26 July 2013, 18:07:08 »
wel gaaf als ze hem naar ns 175 halen  :-X
zou een grote stunt zijn  :-X

maar zonder gekheid
gaaf dat de UP deze gaat opknappen en rijvaardig maken.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

guest7823

  • Gast
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #73 Gepost op: 26 July 2013, 18:11:58 »
http://nl.wikipedia.org/wiki/Beladingsklasse

Gaat hem dus niet worden in Nederland. Betuweroute komt op 25 ton aslast met een ton/meter gewicht van 8,8

De ertslijn in het hoge noorden van Zweden en Noorwegen  komt tot komt tot 30 ton aslast en een ton/meter gewicht van 12

Dus dat gaat hem ook niet worden.

Conclusie: .......... lekker daar laten  :'(

PS er zwierf ergens op internet een openbaar document met de aslasten in Nederland zoals voorgeschreven door ProRail, echter die kan ik zo gauw niet (werkend) meer vinden

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #74 Gepost op: 26 July 2013, 18:13:51 »
jammer.
ik had ook gelezen dat de IORE loks voor die ertslijn apart van de draaistellen zijn vervoerd vanwege het te hoge gewicht voor de duitse sporen.

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk