Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Rijvaardig maken Big Boy 4014  (gelezen 30182 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11646
    • Mijn fotoarchief
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #45 Gepost op: 25 July 2013, 16:05:30 »
Enkele Nederlands Indische 1DD mallets hebben als experiment ook een mechanische stoker gehad. Dat is uiteindelijk weer teruggedraaid. Werkte onvoldoende.

Eelco

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17828
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #46 Gepost op: 25 July 2013, 16:08:11 »
Eelco, geloof me; hier werkte het perfect ;)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11646
    • Mijn fotoarchief
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #47 Gepost op: 25 July 2013, 16:11:14 »
Oh, dat geloof ik best hoor. Die ene oliestook Big Boy, die deed het alleen niet zo best. En ik moest natuurlijk even ´onze´ 1DD mallets noemen  ;)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17828
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #48 Gepost op: 25 July 2013, 16:36:38 »
Uiteraard ;) het blijven monsterlijke machines, ik kan een ieder aanraden er eens een dvd of de genoemde links aan het begin van dit draadje te bekijken die over de BB's gaan.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #49 Gepost op: 25 July 2013, 17:10:30 »
http://www.steamlocomotive.com/bigboy/?page=up

Dus met 600 liter per minuut is het water in ongeveer 2 uur op.  De 28 ton kolen is goed voor 3 uur. En 8 ton kolen per uur is mat de hand geen optie! Misschien wel met EPO  ;D

Groeten Jeroen
Die 600 liter water per minuut is dan wel het verbruik bij het vervoeren van 3883 ton vracht. Is de vraag of ze dat weer gaan doen. Misschien hangen ze er alleen maar wat rijtuigen achter. Dan is zelfs een Big Boy zuiniger.
Groetjes,
Emiel

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #50 Gepost op: 25 July 2013, 17:23:29 »
Als ik even kijk naar de Challenger 3985 en met in het achterhoofd dat het de bedoeling is om hem om te bouwen naar oliestook.
Ga ik er van uit dat ook de Big Boy de mogelijkheid krijgt om een extra tender te trekken. Hier kan de lok extra olie en water in meenemen om langere afstanden te kunnen afleggen.

Groet Peter.

guest7823

  • Gast
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #51 Gepost op: 25 July 2013, 18:00:50 »
Ehhhhhh, voor zo ver mij bekend ............  ;)

Brandstof is bij stoomlocomotieven zelden het probleem, dus die extra olie (of kolen) is niet nodig. In principe is de brandstof voorraad (in redelijkheid) genoeg voor een dag. De watervoorraad is veelal voor 2 uur. Kortom, voordat je brandstoftekort hebt moet je 2-3-4 keer zo veel water meenemen  ::)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17828
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #52 Gepost op: 25 July 2013, 19:57:13 »
Kijk, zo doen ze dat!:





Bron: http://condrenrails.com/

2 extra watertenders voor dit korte treintje. De enige stops die ze doen zijn meestal fotostops.
En soms met extra ondersteuning:



Bron: http://coastdaylight.com/

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #53 Gepost op: 25 July 2013, 20:44:08 »
Even wat cijfers van de door mij gelinkte site, met betrekking tot het verbruik van een Union Pacific Big Boy met een doorsnee goederentrein aan de haak.
Een Bigboy gebruikte ongeveer 8.8 ton kolen per uur, uitgaande van een goed gevulde tender met zo'n 27 ton kolen had de lok dus voor zo'n 3 uur brandstof.
Wat betreft het water, de lok verbruikt ongeveer 37500 liter water per uur. De tender van de Big Boy kan ongeveer 95000 liter water meenemen, dus voor nog geen 2,5 uur rijden.
Het was dan ook heel gebruikelijk dat een Big Boy onderweg nog een keer stopte voor water.
Dit was ook de reden dat de loks alleen tussen Chyenne, Wyoming en Ogden, Utah heen en weer reden over de beroemde Shermann Hill.

Groet Peter.
« Laatst bewerkt op: 25 July 2013, 20:52:56 door Petertrein81 »

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #54 Gepost op: 25 July 2013, 20:50:39 »
Een stukje geschiedenis en onderhoud.

http://www.youtube.com/watch?v=HR5dEc5VeNw
Mvh Steef

guest7823

  • Gast
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #55 Gepost op: 25 July 2013, 20:59:19 »


Is JAAAAREN lang m'n bureaubladachtergrond geweest.............

Echter ...........



 :-\

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #56 Gepost op: 25 July 2013, 21:35:43 »
Even wat cijfers van de door mij gelinkte site, met betrekking tot het verbruik van een Union Pacific Big Boy met een doorsnee goederentrein aan de haak.
Een Bigboy gebruikte ongeveer 8.8 ton kolen per uur, uitgaande van een goed gevulde tender met zo'n 27 ton kolen had de lok dus voor zo'n 3 uur brandstof.
Wat betreft het water, de lok verbruikt ongeveer 37500 liter water per uur. De tender van de Big Boy kan ongeveer 95000 liter water meenemen, dus voor nog geen 2,5 uur rijden.
Het was dan ook heel gebruikelijk dat een Big Boy onderweg nog een keer stopte voor water.
Dit was ook de reden dat de loks alleen tussen Chyenne, Wyoming en Ogden, Utah heen en weer reden over de beroemde Shermann Hill.

Groet Peter.
In het boek "American Locomotives 1900-1950" (Edwin P. Alexander, © 1950) staat er over de UPR 4000 4-8-8-4 het volgende (aan een vertaling waag ik me niet):

The 4000 in one of a fleet of tweenty-five such locomotives — the largest and heaviest steam motive power in the world. These ”Big Boys” have a total lenght over couplers of 132 feet, 10 inch, and their basic design was developed by engineers of the Research and Mechanical Standards Department of the Union Pacific. Their objective was a locomotive capable of hauling maximum tonnage and maintaining schedules without helpers over the Wasatch Mountains on a ruling grade of 1.14 per cent between Ogden, Utah, and Green River, Wyoming, 176 miles. Tests were made with earlier articulateds and the result was a design, the mechanical details being worked out by Union Pacific engineers and those of the American Locomotive Co. These 4000 series locomotives can oparate on any part of the system and can do up to 80 miles an hour, but produce maximum power continuously at 70 miles an hour. They were perhaps teh Union Pacific's most important factor in their handling of wartime freight, developing 6,000 drawbar horsepower at 45 miles an hour, and each doing the work of twee other locomotives on one of the toughest hauling jobs on any American railroad.

Groetjes,
Emiel

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #57 Gepost op: 25 July 2013, 22:19:17 »
Hallo

Een beschrijving uit het boek: Great trains of North America door P.B. Whitehouse.

Hij beschrijft een rit met een Big Boy No 4023 met als voorspan Challenger No 3819 vanaf Cheyenne met 100 wagons .
Hij sluit af met de text: "Throughout, the Big Boy had been worked at full throttle and never less than 65% cut-off, spending 109 minutes in full forward gear!
It has used about 23 tons of coal and 26,000 gallons of water in 31 miles, all in order to lift 5,000 tons a vertical height of 2,000 feet."
Aardig is ook dat op 70 minuten en 14 miles vanaf Cheyenne een stop wordt gemaakt voor water inname. Op de 1 op 64 helling kan de trein met twee locs niet meer weg komen. Dan wordt er een tweede Challenger achter gezet als duwloc om weer op gang te komen. Dit is overigens de voorspanloc. van de volgende trein.

Dit moet toch een geweldig gezicht zijn geweest, 3 van dergelijke "monsters" en laten we het geluid vooral niet vergeten. Great Stack-music or stack-talking.

 Jaap

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #58 Gepost op: 26 July 2013, 00:45:39 »

Da's gewoon extra oververhitting (y) ;D ;D ;D ;D ;)

Zonder gekheid, neem maar aan dat de BB in dienst als museumloc niet zo'n hoge water en brandstofverbruik heeft als hierboven, en dus een grotere actieradius heeft dan werken onder maximale belasting. Voordat je 5000 ton aan reizigersmatrieel hebt moet je wel heel veel plaatskaarten verkopen.

Toch ben ik wel een beetje benieuwd naar hoe veel plaatskaarten je moet verkopen voordat een dergelijke rit rendabel is. Natuurlijk heeft de UP dan het voordeel dat ze hun eigen baan hebben en dus geen zorgen hoeven te maken over de kosten om van iemand anders' spoorlijn gebruik te maken, maar 27 ton stookolie en 95 kuub water krijg je ook niet gratis.

mvg,
Rick

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Rijvaardig maken Big Boy 4014
« Reactie #59 Gepost op: 26 July 2013, 02:24:29 »
Dan zou je eens moeten kijken wat ritten met de UP 3985 Challanger kosten qua plaatskaarten. Is vast wel ergens te vinden.
Groetjes,
Emiel