Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tams app door Ronaldk
Vandaag om 14:35:22
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Sfeer op je modelbaan door Dioramaview
Vandaag om 14:14:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door henk
Vandaag om 13:11:47
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
  

Auteur Topic: ZLSM in zwaar weer.  (gelezen 23071 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12464
    • sleutelspoor
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #90 Gepost op: 16 May 2013, 15:03:41 »
Persbericht gekregen van een ontzettend blije ZLSM
 
Stoomtrein Zuid-Limburg gered

De Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) is gered dankzij de overname van eigendommen door de Provincie Limburg. Voor het onderhoud van de eigendommen wordt een onderhoudsfonds ingesteld. In totaal wordt door Provincie en gemeenten een bedrag van € 12 miljoen geïnvesteerd om de spoorinfrastructuur voor de komende 50 jaar te behouden. 
 
De Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij heeft grote financiële problemen. Door de overname van eigendommen zoals spoor, overwegen, kunstwerken en opstallen en het instellen van een onderhoudsfonds is er eindelijk zicht op een duurzame exploitatie van de museumspoorlijn. De Provincie Limburg is bereid € 10,5 miljoen te investeren onder de voorwaarde dat de vier gemeenten Simpelveld, Kerkrade, Valkenburg en Gulpen-Wittem langs het miljoenenlijntje de overige € 1,5 miljoen bijdragen. Vanwege de toeristische en economische betekenis willen de Limburgse overheden dit stuk cultureel erfgoed behouden voor Limburg. Verantwoordelijk ov-gedeputeerde Patrick van der Broeck: “De ZLSM is de ijzeren ruggengraat van toeristisch Zuid-Limburg. Verschillende attracties worden met elkaar verbonden, zoals het Continium en GaiaZOO in Kerkrade en de vele attracties in Valkenburg.” 
 
De provincie en de vier gemeenten verleenden de ZLSM begin dit jaar al een overbruggingskrediet van 200.000 euro onder de voorwaarde dat er begin april 2013 een businessplan zou liggen om de ZLSM in de toekomst veilig te stellen.
Volgens gedeputeerde Patrick van der Broeck gaat ZLSM, die dit jaar haar 25-jarig bestaansfeest viert, een spannend jaar tegemoet. “Er ligt een goed businessplan dat veel vertrouwen geeft, maar we verwachten dit jaar al een verbetering van de bedrijfsresultaten.” Het plan van de ZLSM geeft aan dat verbeteringen van bedrijfsresultaten mogelijk zijn door onder andere besparing op personeelskosten, aanpassing van dienstregeling, samenwerking met andere ondernemers en vervangingen van materieel door minder onderhoudsgevoelige stoomtreinen.
 

“Het einde van een onzekere periode is in zicht”, volgens Randy Habets, directeur van de ZLSM. “We hebben een zware periode achter de rug. Ondanks zware bezuinigingen waarbij hard werd ingegrepen in onderhoudskosten dreigde het einde van ZLSM. Met deze gezamenlijke aanpak staat het sein weer op groen.”
 
De gemeenten moeten nog definitief beslissen over hun investeringsbijdrage. Ook Provinciale Staten wordt gevraagd om in het kader van de voorjaarsnota te beslissen over de bereidheid om provinciale middelen in te zetten voor het behoud van de ZLSM.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #91 Gepost op: 16 May 2013, 15:21:17 »
Wat wordt er bedoeld met vervangingen van materieel?
Dat er andere locomotieven komen of zo?


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jigsaw

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #92 Gepost op: 16 May 2013, 15:22:18 »
waarschijnlijk wel ja

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #93 Gepost op: 16 May 2013, 15:22:56 »
Gelukkig dat we in 'deze' (lees: ook mijn) provincie méér kunnen dan alleen een paar schutterijen financieel ondersteunen... ;) Goed nieuws!
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #94 Gepost op: 16 May 2013, 15:48:55 »
Wat wordt er bedoeld met vervangingen van materieel?
Dat er andere locomotieven komen of zo?
Er staan nog Lintjes te koop.  ;D
Anyway [speculaas modus]Zou wel jammer zijn als die Zweudse locs verdwenen. Als er maar geen Duitse Einheitswurst voor zurück kommt[/speculaas modus]
Goed dat de lijn gered is.  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #95 Gepost op: 16 May 2013, 15:53:39 »
Wie weet kopen ze wel een oliestook-23'er ;D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #96 Gepost op: 16 May 2013, 16:12:04 »
LTM 21 terug naar Limburg en een Garratt herbouwen.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

guest7823

  • Gast
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #97 Gepost op: 16 May 2013, 16:16:28 »
Volgens mij wordt dat 2x herbouw hoor en niet 1x. LTM 21 is kort na 1935 gesloopt. Van de Gerrit is volgens mij geen officiële sloopdatum bekend

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #98 Gepost op: 16 May 2013, 16:22:11 »
Eh... dat ding dat in Hoorn e.o. rondtuft.  8)
De 26 dus.. (ooit dachten we dat het de 21 was, maar toen was de aarde nog plat).
No dress rehearsel, this is our life.

guest7823

  • Gast
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #99 Gepost op: 16 May 2013, 16:32:48 »
Hmmmmmmm...........

Kans dat de aarde plat is = kans dat de LTM 26 (voorgoed) naar de ZLSM gaat, gok ik zo maar eens voorzichtig.

Ik acht de kans dat er ooit een LTM Gerrit komt groter (maar ook niet véééééél groter)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12464
    • sleutelspoor
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #100 Gepost op: 16 May 2013, 16:36:25 »
Jullie "kenners" hebben het wel over een tram, terwijl dit over een "trein"gaat. Kleinigheidje heb je zo......
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Jigsaw

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #101 Gepost op: 16 May 2013, 16:41:29 »
De ZLSM heeft behoefte aan een locomotief die onderhoudsvriendelijker is dan een oude Zweed en tevens meer vermogen heeft. Het belangrijkste is een gezonde exploitatie draaien. Als locomotieven elke keer in de wpl staan komt er van exploitatie niet veel terecht.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #102 Gepost op: 16 May 2013, 16:44:28 »
Jullie "kenners" hebben het wel over een tram, terwijl dit over een "trein"gaat. Kleinigheidje heb je zo......
Ja, maar zo historisch verantwoord is de ZLSM nou ook weer niet...
En het scherpe onderscheid tussen tram en trein heb ik nooit helemaal begrepen.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

guest7823

  • Gast
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #103 Gepost op: 16 May 2013, 16:46:43 »
De ZLSM heeft behoefte aan een locomotief die onderhoudsvriendelijker is dan een oude Zweed en tevens meer vermogen heeft.

??? ??? ???

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12464
    • sleutelspoor
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #104 Gepost op: 16 May 2013, 16:49:18 »
Net als op de modelbaan, een electrische stoomlocomotief met geluidsdecoder. Is op afstand bedienbaar, dus weinig personeelskosten. :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.