Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 18:11:41
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door MOVisser
Vandaag om 18:09:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 17:58:52
C12c rijtuig door roco
Vandaag om 17:49:07
De prachtige reeksen van Bemo door Hasenwald
Vandaag om 17:42:08
Palisade Canyon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:39:38
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 17:34:46
Project seaside Germany door Scratchbuilt
Vandaag om 17:10:23
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Een leuke vrachtwagen door Peter45
Vandaag om 15:40:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
  

Auteur Topic: ZLSM in zwaar weer.  (gelezen 23634 keer)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #75 Gepost op: 04 January 2013, 08:30:36 »
... zou er zomaar tijd in willen steken ieder jaar. ... Maar ik voel het protest in mezelf al opkomen op het moment dat ik weet dat het management full op de payroll staat. Is dat een normaal iets bij museumlijnen?

Als je de tram in het Openlucht Museum als museumlijn wilt beschouwen: ja. De trambestuurders en conducteurs zijn vrijwilligers, maar er zijn ook een aantal vaste medewerkers die een gewone arbeidsovereenkomst hebben. En het geldt voor veel meer musea waar bijvoorbeeld oude ambachten worden getoond, dat er een normaal betaalde staf is die de voorwaarden schept en in stand houdt waaronder vrijwilligers de oude ambachten e.d. aan het publiek kunnen tonen.

De salariëring van de vaste medewerkers staat dan gewoonlijk wel in verhouding, in de zin van zeker niet exorbitant hoog.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #76 Gepost op: 04 January 2013, 10:00:30 »
Maar ik voel het protest in mezelf al opkomen op het moment dat ik weet dat het management full op de payroll staat. Is dat een normaal iets bij museumlijnen? Kan het me haast niet voorstellen. Hoe zit dat elders in het land, in Europa? Hoe zit die structuur in elkaar?

Dat is bij de grotere museumorganisaties zeker wel het geval. in Nederland weet ik het alleen van Hoorn--Medemblik waar een hele staf betaalde medewerkers rondloopt. Bij een organisatie van die omvang kan dat ook echt niet anders. De overheid stelt behoorlijke eisen op het gebied van bedrijfsvoering, continuïteit en financieel beheer voordat ze tonnen subsidies geven.
Het idee dat je een dergelijke lijn alleen met vrijwilligers kunt exploiteren is een mooie wensdroom.

In een note(n)dop:
In Hoorn zijn er drie stichtingen: eentje voor de exploitatie, eentje die het materieel beheert en eentje die de lijn in eigendom heeft. Met daarboven een professionele raad van toezicht.

Dirk

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #77 Gepost op: 04 January 2013, 11:02:41 »
@Tjabbe Tjibsma,

ik ben mcn in duitsland en kom daar vaak prorail tegen die sporen en vanalles vernieuwen.

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #78 Gepost op: 04 January 2013, 11:07:06 »
Stomer2010 zal wel in de war zijn met de blauwe Railpro wagens die ook in Dld worden ingezet (worden door Railpro verhuurd aan vervoerders). Prorail voert echt onderhoud of vernieuwingen uit in uitsland!

groeten, Edwin

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #79 Gepost op: 04 January 2013, 11:13:18 »
Ik denk dat je in de war bent met Railpro (van de bekende blauwe zelflossers).
Prorail is de beheerder van het spoorwegnet in Nederland en géén aannemer.
No dress rehearsel, this is our life.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #80 Gepost op: 04 January 2013, 11:22:49 »
Railpro en Prorail, 2 verschillende organisaties. Prorail voert geen werkzaamheden uit in Duitsland, dat laat DB Netze doen. Railpro leverd bovenbouw materialen voor het spoor in Nederland en Prorail is de spoorbeheerder in NL.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11698
    • Mijn fotoarchief
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #81 Gepost op: 04 January 2013, 11:26:15 »
Misschien even afsplitsen? Dit heeft niks meer met het zware weer van de ZLSM te maken...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #82 Gepost op: 04 January 2013, 11:51:54 »
Och, het is wel duidelijk. Prorail is het Nederlandse equivalent van DB Netze. Railpro is/was een aannemer in de railinfrasector. Alweer overgenomen dacht ik.
Wat betreft die burgemeester van Valkenburg zou Prorail het beheer van de lijn dus moeten overnemen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #83 Gepost op: 04 January 2013, 12:40:45 »
Daar hoeven we niet zo blij mee te zijn, de hele lijn in de groene hekwerken en geluidsschermen......Doe er dan ook gelijk maar ETCS bij, dan weten we zeker dat de ZLSM ook verdwenen is.......
« Laatst bewerkt op: 04 January 2013, 13:31:31 door JeroenJens. Reden: Onnodig citaat verwijderd »

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1473
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #84 Gepost op: 04 January 2013, 18:03:23 »
Dan moet je eerst geschikt materiaal vinden voor die heuvels/hellingen in dit traject te nemen,

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #85 Gepost op: 04 January 2013, 18:05:10 »
Er zijn bij (vrijwel) alle museumlijnen wel één of meer medewerkers in vaste dienst, dat is nodig voor de continuïteit. Beetje afhankelijk van de grootte van de club en van de regio waarin je zit. Maar waarom weerhoudt dat je om ergens als vrijwilliger aan de slag te gaan? 90-99% van je collega's is ook vrijwilliger en je doet het voor de lol. Ik wel in elk geval.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #86 Gepost op: 05 January 2013, 11:40:59 »
@dirk3 en @dwem:

Naar mijn mening hebben jullie allebei heel erg veel gelijk.
Het was ook mijn ervaring in de Amsterdamse OV-museumwereld, dat we op een zeker moment 'ten onder gingen aan ons succes':
Wat begint als vriendenclub, club van gelijkgestemden, roep maar wat... en op enig moment inkomsten gaat genereren, wordt in één klap bedolven onder regels, wetten, voorschriften en helaas denk ik ook, dat je dat alleen maar overleeft door betaalde full-time medewerkers. En dan komt mijn Amsterdamse trauma weer boven: dan alstublieft wél mensen, die het primair gaat om het Materieel en de Vrijwilligers. Op 'ambtenaren' in de negatieve zin van het woord zitten we in onze musea NIET te wachten...
Ik denk dan ook, dat de diverse musea of museumorganisaties aan hun zo broodnodige vrijwilligers eens duidelijk, eerlijk, maar alsjeblieft NIET denigrerend, moeten uitleggen waarom ze die betaalde krachten hebben en ook NODIG hebben!!!

 ;) En natuurlijk ben ik ook maar een mens: veel van die betaalde krachten zijn óók "hobbyïst" en genieten dus, dat ze met hun hobby nog geld verdienen ook... (en dat steekt al diegenen die niet in deze positie zitten wellicht)  Maar 'reken je niet rijk': "Voor de Wet" zijn óók deze hobbyclubs gewoon "Personenvervoerder" met álle daarbij behorende consequenties en soms onuitvoerbare eisen! En daarop worden die betaalde krachten dus aangesproken!
Je moet écht wel liefhebber/betrokkene/gepassioneerde zijn om zo'n baan te ambiëren.

Daarom ook @timtrein: Heb je helemaal gelijk in!  (y)

Ik wens iedereen veel wijsheid, hoop op goede communicatie binnen de diverse Instellingen en blijf verder lekker genieten van mijn vrijwillig en onbezoldigd verkregen vieze en soms pijnlijke handen...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Jigsaw

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #87 Gepost op: 16 May 2013, 13:56:55 »
de ZLSM lijkt gered
zie link
« Laatst bewerkt op: 16 May 2013, 13:59:41 door guest7823. Reden: URL goed gezet »

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #88 Gepost op: 16 May 2013, 14:35:50 »
Kan ik toch nog vele jaren vrijwilligerswerk blijven doen bij de ZLSM :)
Vriendelijke groet, Servé.

MaVe

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #89 Gepost op: 16 May 2013, 14:42:22 »
Prachtig nieuws, zeker ook voor alle vrijwilligers die daar
met hart en ziel De boel draaiende houden.  (y) (y) (y)