Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:18
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
02 August 2025, 22:42:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
02 August 2025, 22:20:42
Aachenau West door wob
02 August 2025, 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
02 August 2025, 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
02 August 2025, 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
02 August 2025, 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
02 August 2025, 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
02 August 2025, 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
02 August 2025, 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
02 August 2025, 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
02 August 2025, 16:03:46

Auteur Topic: opening Hanzelijn  (gelezen 8023 keer)

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
Re:opening Hanzelijn
« Reactie #15 Gepost op: 06 December 2012, 18:56:11 »
(Trouwens, wel opmerkelijk dat nu weer de DB moet inspringen voor de NS. Een paar maand geleden zoefde een ICE-3 van de DB ook al over het traject. Dit waren de testritten. Terwijl op Watergraafsmeer een vloot V250-Fyra-pluto's stond weg te roesten.... Oh ja, die waren natuurlijk niet van NS, maar van HiSpeed. Dat is ook zo. Ondertussen vraag ik mij af waarom Arriva (als DB-dochter) dan niet de Hanzelijn exploiteert...)
Dat was vooral omdat die ICE3 als enige van de juiste versie ETCS is voorzien om op de Hanzelijn te rijden, de V250 was toen ook nog bezig met testritten en dus niet beschikbaar.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 06 December 2012, 19:10:14 »
Als contrast de opening van de Schiphollijn: het koninklijke ICR rijtuig was er toen nog niet (en ook geen heli gezien toen trouwens), inderdaad wel linker spoor rijdend. De 'angstloc' was een 1200 die wel rechts reed...........

Groet, Frank

Foto Joop

• Offline Offline
  • schwyzfreak
« Reactie #17 Gepost op: 06 December 2012, 19:29:40 »
Dat duwen zal niet erg gelukt zijn, want die loc had beide geweien naar beneden.
Maar toch een mooi fotoverslag.
Dank je.

De 1732 was net terug geschakeld van 25 kV naar 1,5 kV en had het gewei al weer omhoog. De 1751 had de 25 kV net laten zakken ...... denk ik maar zo ......  ::) ;D

Heeft Bea nog naar je gezwaaid?

naar wie anders?  :-X  ;)

Groeten,

Joop

Mijn Roco, Trix, Rivarossi, Fleischmann, Piko, Lima en Liliput stuur ik aan met Selectrix (MTTM, D&H, Stärz, Müt, Rautenhaus) ;) (y)

Foto Joop

• Offline Offline
  • schwyzfreak
« Reactie #18 Gepost op: 06 December 2012, 19:53:09 »
'Endrik-Jan,

Toe'kende weke mutt'n we dan moar es bejproaten. 't Wördt hoog tied.

'Allo 'eur,

Joop
Mijn Roco, Trix, Rivarossi, Fleischmann, Piko, Lima en Liliput stuur ik aan met Selectrix (MTTM, D&H, Stärz, Müt, Rautenhaus) ;) (y)

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 07 December 2012, 08:13:56 »
De 1732 was net terug geschakeld van 25 kV naar 1,5 kV en had het gewei al weer omhoog. De 1751 had de 25 kV net laten zakken ...... denk ik maar zo ......  ::) ;D
Sorry Joop, maar je bent nu wel erg veel onzin aan het uitkramen.
Een 1700 onder 25kV?  ??? :-\
Zal een leuk fikkie gegeven hebben als dat echt zo was.

Nederlandse locs kunnen toch echt alleen maar onder 1500 V (nu 1800 V) rijden.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Foto Joop

• Offline Offline
  • schwyzfreak
« Reactie #20 Gepost op: 07 December 2012, 08:57:27 »
Remunj,

Had je nu nog echt niet in de gaten dat dit - mede in het kader van de gladheidsbestrijding - met een korreltje zout genomen moet worden en dat er een cynische ondertoon in zit???? ;D 8)

Ok, dan mijn uitleg: de Hanzelijn is voorbereid op de modernste techniek: nieuwste beveiligingssysteem en voorbereid op hogere netspanning. Ook het tracé is voorbereid op 200 km/h.
En wat doen we hier in Nederland? Lekker achter de feiten aan lopen. Niet sneller dan max 140 km/h, blijven volhouden aan ATB in plaats van te investeren in modernere beveiligingssystemen, evenals het aanhouden van die inefficiënte 1500 Volt gelijkstroom.

Net zo goed dat ik het een blamage vind dat NS-R zijn eigen broek niet op kan houden en een wegsleepregeling moet inhuren van een grote concurrent.

Groeten,

Joop

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 07 December 2012, 09:09:25 »

En jij denkt dat je in klap even alles ombouwt van 1500 V naar 25kV en alle daar zomaar gelijk op rijdt.
Dat ze nu al rekening houden met moderne technieken getuigt juist van vooruitzien, niks achter de feiten aanlopen.
Houdt er rekening mee dat het meeste materieel (nog) niet kan rijden op 25kV.
Daar gaat echt wel wat tijd overheen voordat je akan omschakelen. Bij nieuw materieel akn je daar al rekening mee houden. Ombouwen van oud(er) materieel is gewoon niet reeel.

En wat had NSR dan in moeten zetten. Weet niet of je het al weet, maar NSR heeft geen diesellocs in het assortiment om als wegsleep loc te gebruiken. Dus ben je aangewezen op huurlocs.
En DB Schenker is echt geen concurrent van NSR. De een is goederenvervoerder, de ander reizigers vervoerder.

Gr.
Eric
« Laatst bewerkt op: 07 December 2012, 15:18:46 door Bert van Gelder. Reden: 2 overbodige citaten verwijderd.. »
Gr.
Eric

kar

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 07 December 2012, 09:15:42 »
Net zo goed dat ik het een blamage vind dat NS-R zijn eigen broek niet op kan houden en een wegsleepregeling moet inhuren van een grote concurrent.
Het is je goed recht om dat te vinden, maar denk ook even aan de kosten. Het zal voor NS ongetwijfeld goedkoper zijn om voor deze constructie te kiezen. Neem aan dat de sleepdienst ook in actie komt als een willekeurige trein van een andere vervoerder stil komt te staan. Eigen locs hiervoor inzetten kan financieel en operationeel gezien weleens een belachelijke keus zijn.

En wat betreft die Hanzelijn, wees blij dat die lijn in ieder geval is voorbereid op al die zaken. 200km/h rijden is leuk, maar wat is het prijskaartje ervan? Effect op materieelpark dat niet geschikt is voor die snelheden, doorberekening van de kosten in een treinkaartje? Het is allemaal niet zo zwart-wit...
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #23 Gepost op: 07 December 2012, 09:59:29 »
Die 6400 "angstloc" is, als ik het goed zie, voorzien van stikkers van Prorail. Denk zelf dat bovenstaande teksten over deze loc niet geheel juist  ??? zijn. Prorail is (zeer waarschijnlijk) verantwoordelijk voor het traject en zal daarom dus een sleeploc ter beschikking stellen om te zorgen dat Trix  :-X en de andere latere reizigers niet per (on-)geluk (on-)voorzien vast komen te staan.
Prorail heeft er id een aantal gehuurd van DBSRN.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Spoorrelais

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 07 December 2012, 11:23:52 »
Remunj,

Joop

Geen wegsleepregeling deze keer. Het is gebruikelijk dat de Koningklijke trein vooraf gaat aan een lok. In dit geval toevallig een uit de wegsleepregeling. En ProRail was organisator van de opening en heeft dus een lok ingehuurd.
De bouw van Berkendam is begonnen.

etienne

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 07 December 2012, 12:28:53 »
Citaat
Is dat middelste rijtuig nou een Lima?
der hangt van alles onder, in elk geval.

Nee natuurlijk niet. Die is van Trix  :D

Etienne

p.s. nou niet gaan zeuren dat ie niet van Beatrix, want dan is de grap niet meer leuk (alstie al leuk was....)

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #26 Gepost op: 07 December 2012, 13:03:15 »
(ironie-modus aan)
Ik snap die Pruisische wegsleeplok wel.
Mevrouw van Lippe-Biesterfeld is natuurlijk ook voor ca 75% "Van Duytschen Bloedt". Papa was Duits, opa van moederszijde ook.
Dus da's nogal logisch,Joop ;)
Trouwens,als je in die familie de bloedlijn naloopt, ontdek je een hele nieuwe invulling aan een "Verenigd Europa", tot in Moskou toe. Dus wie zijn wij dan om te zeuren over een duits lokje uit een startset ;D(ironie-modus weer uit)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Dennis83

• Offline Offline
    • DPhoto
« Reactie #27 Gepost op: 07 December 2012, 13:26:01 »
Citaat
Ok, dan mijn uitleg: de Hanzelijn is voorbereid op de modernste techniek: nieuwste beveiligingssysteem en voorbereid op hogere netspanning. Ook het tracé is voorbereid op 200 km/h.
En wat doen we hier in Nederland? Lekker achter de feiten aan lopen. Niet sneller dan max 140 km/h, blijven volhouden aan ATB in plaats van te investeren in modernere beveiligingssystemen, evenals het aanhouden van die inefficiënte 1500 Volt gelijkstroom.

Wat men nu gedaan heeft is alles behalve achter de feiten aan lopen. Sterker zelfs men loopt er nu juist op voor uit.
Ga eens na. Hoeveel lijnen zijn er op het moment in het land waar NS-R rijd en 25 kv (voorbereiding) aangelegd is. Die paar lijnen in verhouding tot de rest in het land zou het wel erg duur maken om dat in eens in te gaan voeren. Materieel moet omgebouwd worden. Met uitzondering van V-IRM en SLT (die er al wel op voorbereid zijn om omgebouwd te worden) moet de rest van het park ingrijpend aangepakt worden waarbij je je af kunt vragen of het niet goedkoper is om gelijk nieuw materieel aan te schaffen ipv het huidige om te bouwen. Reken maar dat al het in de toekomst nog aan te schaffen materieel er ook echt wel op voorbereid is.

Dat geld ook een beetje voor ERTMS wat je nodig bent om 160-200 km/u te kunnen/mogen rijden. Je zult heel je materieelpark aan moeten passen voor die paar lijntjes waar dit systeem nog maar ligt. Daar word het een behoorlijk duur geintje van. Ik vind het niet meer dan begrijpelijk dat men nog even wacht met de inbouw hiervan. Reken maar dat wanneer er veel meer lijnen zijn dat het zeker overwogen wordt om ERTMS in te bouwen.

Verder vind ik het jammer dat men alleen maar klaagt over de tegenvallende tijdwinst op de verbinding Zwolle-Schiphol-Den Haag bijvoorbeeld. De Hanzelijn is hoe dan ook een aanwinst. Er is eindelijk een fatsoenlijke verbinding tussen Lelystad en Zwolle waar men het jaren met de Interliner/Hanzeliner heeft moeten doen. Tevens is Dronten (en daardoor omliggende plaatsen zoals Swifterband en Biddinghuizen) eindelijk goed aangesloten op de rest van het land. Ook daar was men afhankelijk van Bus en Auto. De tijdwinst van Dronten naar Zwolle is in sommige gevallen zelfs een half uur!

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #28 Gepost op: 07 December 2012, 13:42:47 »
Dat hele 25kV verhaal speelt al tientallen jaren. De koplopers zijn net allemaal gerenoveerd. Die hadden vast wel aangepast kunnen worden voor 25kV. Dus het is geen kwestie van niet kunnen.
maar van niet willen.

En zolang in Nederland de autolobby nog te sterk is,blijft dat zo. Waar gaat het geld van de zuiderzeelijn ook al weer heen?
Juist, grotendeels naar asfalt.

Met die beslissing kun je het eens zijn of niet. Feit blijft, dat er hier geen haast gemaakt wordt met opvoeren van de stroom.
Anders had er nu 25kV op de kamper waslijn gestaan.

Kanniet ligt al jaren op het kerkhof.
En Wilniet ligt ernaast.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #29 Gepost op: 07 December 2012, 14:37:50 »
Voor het 25 kV verhaal even hier een stukje lezen.

Prorail verzorgt de wegsleepdienst en huurt daarvoor locs in, daar heeft de NS dan niets mee te maken, toch?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.