Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
william_2
Vandaag
om 10:06:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:01:49
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
Rob Bennis
Vandaag
om 09:41:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
Vandaag
om 09:35:31
Sfeer op je modelbaan
door
Nohome
Vandaag
om 09:30:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:28:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 08:40:21
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
maartenvdb
Vandaag
om 08:26:45
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Raadplaatje
door
Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
14 August 2025, 20:15:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2
door
Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc?
door
tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster
door
Ben
14 August 2025, 12:50:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Sassendelft - N-spoor
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Sassendelft - N-spoor (gelezen 12960 keer)
Barth
Offline
Berichten: 24
Sassendelft - N-spoor
«
Gepost op:
03 December 2012, 20:10:16 »
Beste mensen,
Na een aantal maanden te hebben getekend ben ik eruit hoe mijn baan wil gaan leggen.
Voordat ik het aan jullie wil tonen, wil ik graag weten of er iemand is die de ban voor mij in Anyrail wil zetten. Dit maakt het voor iedereen een stuk makkelijker om de baan te "beoordelen".
Groeten,
Bart
Gelogd
wfiret
Offline
Berichten: 23
Re:Sassendelft - N-spoor
«
Reactie #1 Gepost op:
04 December 2012, 13:46:03 »
Dag Bart,
Je kan AnyRail op de website van hen gemakkelijk downloaden en installeren (
http://www.anyrail.com/
). Daar kan je je plan invoeren. Dan weet je zelf ook gelijk of het één en ander realistisch is. Heb je een groot baanplan? Dan moet je eenmalig 39 euro betalen. Vervolgens heb je geen beperkingen meer in het programma.
Veel succes.
Wouter
Gelogd
GLR89
Offline
Berichten: 73
Re:Sassendelft - N-spoor
«
Reactie #2 Gepost op:
04 December 2012, 20:54:06 »
In overleg met Bart mijn upload verwijderd.
«
Laatst bewerkt op: 05 December 2012, 21:18:38 door GLR89
»
Gelogd
Roco fleischmann tpIII H0 digitaal dmv ECoS2 en doet een poging tot automatiseren van het geheel
WimC
Offline
Berichten: 1209
Spoor N
Re:Sassendelft - N-spoor
«
Reactie #3 Gepost op:
04 December 2012, 21:02:22 »
Hallo Bart,
Lijkt er op alsof je zoveel mogelijk rails op je plaat wilt leggen. Je hebt veel rijmogelijkheden, maar ik zie niet duidelijk een concept in je baanplan. Het is meer een speelbaan dan een modelspoorbaan. Je hebt geen ruimte over voor scenery.
Het is me onduidelijk waar je station is en wat de verschillende sporen voor moeten stellen.
Het schaduwstation is erg klein t.o.v. het zichtbare gedeelte. Ik denk dat de hellingen bovendien vrij steil worden. Je hebt maar ca. 1,5 meter om voldoende hoogteverschil te krijgen.
Groeten,
Wim
Gelogd
Grt, Wim
Barth
Offline
Berichten: 24
Re:Sassendelft - N-spoor
«
Reactie #4 Gepost op:
05 December 2012, 12:17:35 »
Wim,
Hartelijk dank voor je feedback. Ik ben een uitgebreid verhaal aan het schrijven mbt de gedachte achter deze baan. Na het lezen hiervan moet het eea een stuk duidelijker zijn.
Ik verwacht deze vanavond te kunnen posten.
Groeten,
Bart
Gelogd
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 6046
stationsplein Baden-Baden
Re:Sassendelft - N-spoor
«
Reactie #5 Gepost op:
05 December 2012, 12:25:14 »
Een flink sporen plan.
Eens lezen wat je gedachte achter de baan is, als je het hebt geplaatst.
Gelogd
groetjes Dion
tijgernootje
Offline
Berichten: 12259
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re:Sassendelft - N-spoor
«
Reactie #6 Gepost op:
05 December 2012, 14:09:29 »
Das zeker een behoorlijke lap,zoals al gezegd wacht ik even af wat de gedachtes zijn voor dit plan.
Dat maakt t een stuk makkelijker om evt aanpassingen aan te geven
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Barth
Offline
Berichten: 24
Re:Sassendelft - N-spoor
«
Reactie #7 Gepost op:
05 December 2012, 22:10:03 »
Allen,
Hierbij mijn baanplan + ontwerp. Met grote dank aan GLR89!
Allereerst de volledige baan inclusief sporen naar het schaduwstation
En als tweede de baan inclusief wat tekeningen die verhelderend werken bij de uitleg
De uitleg
Laten we beginnen bij de naam. Sassendelft is een combinatie tussen Sassenheim (Zuid-Holland) en Delft. In Sassenheim ben ik opgegroeid (en nog steeds lid van de mooiste muziekvereniging van Nederland) en Delft is mijn huidige woonplaats. Sassendelft is een moderne stad, dus tijdperk V-VI. De besturing zal dan ook digitaal gaan worden. Met welk programma dat zal zijn ben ik nog niet helemaal uit, maar ik neig toch het meeste naar iTrain.
Over het ontwerp
De basis voor de baan bestaan uit een groot dubbelspoor ovaal welke aan de bovenzijde van de baan hoger komt te liggen om zo het schaduwstation weg te werken. In beide hoeken komen bergen (heuvels) waarbij de linker berg een tunnel vormt zodat niet het gehele ovaal zichtbaar is. Bovenop de rechter berg komt een klein dorpje waar ik later op terugkom. Het grote station zal iets verhoogd komen te liggen, zodat de binnenring iets kan laat zakken om zo groter hoogteverschil achterin te laten ontstaan. Doordat de grote ovaal achterin op een dijk komt te liggen is het niet mogelijk om een groter schaduwstation te maken.
Sassendelft Centraal
Onderin vindt men het grote centraal station, bestaande uit 8 sporen waarvan spoor 5 en 6 doorgaande sporen zijn. De sporen worden geteld van boven naar beneden. Naast spoor 1 komt het stationsgebouw met een eilandperron tussen spoor 1 en 2. Ook tussen spoor 3 en 4 en spoor 7 en 8 komen eilandperrons. Spoor 1 t/m 4 zullen gebruikt gaan worden voor Intercity- en stoptreinen. Spoor 7 en 8 wordt de terminal voor Hoge snelheidstreinen. Deze perrons zijn beduidend langer omdat ook deze treinen langer zijn. Om dit te bereiken heb ik ervoor gekozen om een extra lust te leggen zodat de perrons langer konden worden. Als ik dit niet had gedaan waren de perrons mijn inziens te kort voor de HSL-treinen.
Heist-op-den-Berg
Helemaal bovenin de baan ziet men een aftakking. Deze gaan naar een klein kopstation rechtsboven. De stoptrein zal dus vanaf Sassendelft Centraal spoor 1 heen en weer pendelen naar “Heist-op-den-Berg”. Deze is vernoemd naar het gelijknamige plaatsje in België.
Goederenoverslag
Vrijwel in het midden van de baan komt er een goederenoverslag met 2 kopsporen en 1 doorgaand spoor. Dit doorgaande spoor is bedoeld voor een PTT-post terminal welke zich aan de bovenzijde hiervan zal gaan bevinden. Ik heb deze bewust aan de andere kant van het spoor gehouden zodat je de treinen kan zien staan.
Onbekend
Aan de andere kant van de doorgaande sporen komt nog een klein stationnetje welke de stoptrein Sassendelft – Heist-op-den-Berg ook aan zal doen. Hiervoor heb ik nog geen naam. Iemand suggesties?
Scenrey
Ondanks dat ik redelijk wat spoor heb liggen, is er nog voldoende ruimte voor scenery. Voor het stationsgebouw komt een stationsplein met een busterminal. Daarnaast (dus boven spoor 1 van Sassendelft Centraal) komt een marktplein alwaar een taptoe gaande is. Deze zal worden omheind door herenhuizen met winkels en terrassen. In het gebied aan de linkerkant daarvan komt een villawijk a la Zonnendael.
Om even een idee te krijgen wat de bedoeling is, hierbij een link naar een baan waarop ik mijn idee gebaseerd heb:
http://youtu.be/0vL9pFPxGx8
Hopelijk is voor iedereen duidelijk wat mijn bedoeling is.
«
Laatst bewerkt op: 06 December 2012, 09:08:26 door Barth
»
Gelogd
wfiret
Offline
Berichten: 23
Re:Sassendelft - N-spoor
«
Reactie #8 Gepost op:
06 December 2012, 10:53:11 »
Dag Bart,
Ik heb je plan eens even bekeken. Zo te zien ben je een liefhebber van veel rijden, dat zien we goed in je plan terug. Dat is natuurlijk helemaal prima! Ieder zo zijn eigen opvatting van de ideale modelbaan.
Hetgeen wat ik zou wijzigen is het Postplatform. Deze zou ik verplaatsen naar één van de twee rangeersporen ten zuiden van het huidige postplatform. Je hebt dan een spoor met een laadplatform voor de post en het 2de spoor kan dan dienen als opstelspoor van bijv. een loc of overige postwagons. Het 4de spoor (waar nu het postplatform is) zou ik in zijn geheel verwijderen. Op deze manier creëer je iets meer rust in je plan.
Hopelijk kan je hier iets mee.
Succes!
Wouter
Gelogd
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5808
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:Sassendelft - N-spoor
«
Reactie #9 Gepost op:
06 December 2012, 13:09:20 »
Sassendelft?
Combinatie van Sassenheim en Delft?
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Barth
Offline
Berichten: 24
Re:Sassendelft - N-spoor
«
Reactie #10 Gepost op:
06 December 2012, 13:30:55 »
Nighttrain1,
ja. Of begrijp ik jouw vraag verkeerd?
Gr. Bart
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12259
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re:Sassendelft - N-spoor
«
Reactie #11 Gepost op:
06 December 2012, 18:29:01 »
Ik weet niet hoeveel realisme je aan een naam of plaats van een baan wil hechten,maar met uitzondering van wat heuveltjes rondom utrecht en omg arnhem en dergelijke is NL wel behoorlijk vlak
Als ik dan lees dat je bergen wilt gaan maken dan klopt er in mijn optiek iets niet
(het NL materieel wat je vermoedelijk wilt gaan gebruiken rijd in voorbeeld met een sneeuwvlok al niet eens een vlak station uit zonder moeite
)
Dus als je realisme uit wil beelden dan wordt t lastig om te verkopen dat een banaan ineens een top bergbeklimmer is geworden
Verder heb ik buiten bovenstaande om even geen fut om het plan verder uit te ploegen,maar dat komt wellicht van t weekend nog wel
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
WimC
Offline
Berichten: 1209
Spoor N
Re:Sassendelft - N-spoor
«
Reactie #12 Gepost op:
07 December 2012, 08:11:36 »
Als spoor 1 van het grote station het kopspooor is, dan gaat het pendelen niet goed lukken.
De stoptrein vertrekt van dat spoor, moet dan al het verkeer kruisen om op het stoptreinspoor te komen van het kleine station (al niet handig). Als alternatief kan 'ie op de PTT-terminal stoppen, maar die is daar niet voor bedoeld. Vanaf het stoptrein spoor moet 'ie aan de verkeerde kant rijden om weer in Sassendelft Centraal aan te komen, want hij kan dan niet terug naar het rechterspoor. Vervolgens kan 'ie van beide sporen niet door naar Heist-op-den-Berg én tegelijkertijd stoppen op Sassendelft Centraal, want dan komt 'ie op doorgaande (niet-perron) sporen uit.
Op de terugweg gaat het weer fout. De stoptrein vertrekt van Heist, en kan vervolgens niet stoppen op centraal én vervolgens zijn weg vervolgen naar het kleine station, want vanaf Heist kan 'ie alleen op de doorgaande sporen in Sassendelft centraal komen.
Beetje vreemd, een stoptrein die in het centraal station doorrijdt.
Kortom: ondanks dat je veel sporen en wissels hebt liggen (te veel naar mijn smaak, maar het is jouw baan, dus dat moet je zelf weten), heb je er niet voldoende om je ideeën te realiseren.
Ik zou het kleine stoptreinstation weglaten.
Je zegt ook dat je bergen links en rechts maakt. Met name de berg rechts vraag ik me af of dat wel haalbaar is. Hoeveel hoger ligt Heist-op-den-Berg? Dat zal maar een centimeter of 3-4 zijn t.o.v. de PTT-terminal. Het zal dus geen berg zijn, maar een lichte verhoging.
Grt,
Wim
Gelogd
Grt, Wim
GLR89
Offline
Berichten: 73
Re:Sassendelft - N-spoor
«
Reactie #13 Gepost op:
07 December 2012, 09:24:15 »
Je kunt de sporen richting het schaduw station als een soort van tunnel ingang 2a3 cm in de tafel laten zakken naar achteren en de overige achterliggende baan iets laten stijgen zodat er geen heuvel/berg idee ontstaat en je een meer "vlak" geheel houdt. Icm de juiste aankleding kun je dan een prima Nederlands beeld creëren. Het toevoegen van een stoptrein past op deze baan misschien minder in het plan maar bied je wel de mogelijkheid een grotere afwisseling aan materieel rond te laten rijden.
Gr. Gijs
Gelogd
Roco fleischmann tpIII H0 digitaal dmv ECoS2 en doet een poging tot automatiseren van het geheel
Barth
Offline
Berichten: 24
Re:Sassendelft - N-spoor
«
Reactie #14 Gepost op:
07 December 2012, 09:37:07 »
Wim,
Hartelijk dank voor de reactie. Hierover heb ik uiteraard al nagedacht. Het is de bedoeling dat de stoptrein op het traject Sassendelft - Heist-op-den-Berg geen stop maakt op het kleine stationnetje. Dit zal enkel op de terugweg gebeuren. Hiermee is de heenweg "opgelost". Wat betreft de terugweg hoeft hij enkel het laatste gedeelte tegen te richting in te rijden.
Op de terugweg moet hij ook op een of andere manier op spoor 1 terecht komen. Dit kan volgens mij enkel door eerst door te rijden. Als hij direct vanaf het ovaal naar spoor 1 zou moeten worden de perrons wel heel er kort. En daarbij is het voor de mensen die veel geld betalen om met van Heist-op-den-Berg naar Sassendelft te gaan, leuk om langer dan 2 minuten in de trein te zitten.
Jouw opmerkingen over de "bergen" zijn terecht. Wellicht schept dat een ander idee alsdan ik heb. Het zal hier inderdaad een verhoging betreffen. Echter wel hoger dan de 3-4 cm die jij schetst. Sassendelft komt tot slot van rekening al hoger te liggen dat de PTT-terminal dus zal dat hoogteverschil zo'n 8 tot 10 cm worden.
Overigens nog even ter info; ik ben van plan om overwegend met Duits materieel te gaan rijden, aangevuld met een aantal NS-treinen en op termijn een TGV van de SNCF.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Sassendelft - N-spoor