Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
30 September 2025, 23:01:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
30 September 2025, 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
30 September 2025, 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
30 September 2025, 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
30 September 2025, 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
30 September 2025, 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
30 September 2025, 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 September 2025, 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
30 September 2025, 13:03:59
  

Auteur Topic: Toch Fyra Breda-Brussel  (gelezen 4554 keer)

Caspar Bielok

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Toch Fyra Breda-Brussel
« Gepost op: 03 December 2012, 18:16:20 »
Nederland en België lossen spoorruzie op
maandag 3 december 2012 17:58

DEN HAAG (ANP) - Nederland en België hebben maandag na 11 jaar gesteggel hun ruzie over een internationale spoorverbinding opgelost. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) heeft afspraken gemaakt met de Belgische vervoerder NMBS en de NS om voortaan tussen Breda en Antwerpen een hogesnelheidstrein te laten rijden.

De hsl gaat vanaf 8 april acht keer per dag rijden en zal ook het Belgische station Noorderkempen aandoen.

De ruzie ontstond omdat België geen geld over had voor een snelle verbinding tussen Den Haag en Brussel, terwijl die wel met Nederland was overeengekomen.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Toch Fyra Breda-Brussel
« Reactie #1 Gepost op: 03 December 2012, 18:47:06 »
De tekst heeft het over Breda - Antwerpen. Niet over Brussel. Op het belgische deel hiervan rijdt nu een AM08. Ik ben benieuwd of ze die nu op z'n Roosendaals gaan doortrekken naar Breda (waar ook Belgisch stoptreinmaterieel heen rijdt dat eigenlijk niet bedoeld was voor inzet in Nederland)
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:Toch Fyra Breda-Brussel
« Reactie #2 Gepost op: 03 December 2012, 19:19:21 »
Wat een oplossing  :'(

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Toch Fyra Breda-Brussel
« Reactie #3 Gepost op: 03 December 2012, 20:29:59 »
Het zou me niets verbazen, maar of het een AM08 wordt is speculaas. We zullen zien.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
Re:Toch Fyra Breda-Brussel
« Reactie #4 Gepost op: 03 December 2012, 21:01:43 »
Het zal een V250 moeten; AM08 is helemaal niet toegelaten in Nederland.
Ik weet niet wat je met "op z'n Roosendaals" bedoeld, maar als je daarmee bedoeld dat ie via Roosendaal gaat rijden, dan heb je het volgens mij mis: een reistijd van minder dan een half uur tussen Breda en Antwerpen bereik je niet door via het gewone net te rijden.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re:Toch Fyra Breda-Brussel
« Reactie #5 Gepost op: 03 December 2012, 21:21:58 »
Je kan het zo zien dat de pendel Antwerpen Centraal-Noorderkempen wordt doorgetrokken naar Breda. Maar met welk materieel? Het zal wel een kruimeldief moeten zijn, dat is het enige apparaat met toelating in NL, of de Belg moet met een Traxx en eigen rijtuigen komen aanzetten......De oude lijn Roosendaal-Antwerpen is de grote verliezer, de uitgeleefde stopper die daar rijdt is dan de enige trein, op een paar goederentreintjes na......
« Laatst bewerkt op: 03 December 2012, 22:44:42 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Druk op ANTWOORD i.p.v. CITAAT! »

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Toch Fyra Breda-Brussel
« Reactie #6 Gepost op: 03 December 2012, 21:52:51 »
Met op z'n Roosendaals bedoel ik een stukkie 1500 V zonder dat de trein daar echt voor bedoeld of toegelaten is. Maar je hebt gelijk; een Am08 is niet toegelaten en belangrijker: zonder ATB gaan ze dat nooit goed vinden.

Toch ben ik nog niet zo zeker dat er een V250 ingezet wordt. Maar we gaan het zien.

10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Sparrow

  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • Treinen Fotografie
Re:Toch Fyra Breda-Brussel
« Reactie #7 Gepost op: 03 December 2012, 22:11:53 »
Ik zag dit bericht ook net op het journaal. Maar ik hoorde laatst al dat er naast de Fyra extra intercity's op het traject zouden komen te rijden, bedoelen ze daar dan die lijn vanaf Breda mee? Is wel een ander traject.

Maar er werd gezegd dat er nu nog de beneluxtrein rijdt en later pas de fyra komt. Is dat dan nog die geel met bordeauxrode trein die er nu rijdt? Die was toch al uit de running? Of is het die intercity in fyra kleuren maar met zo'n rode loc ervoor? En welke loc is dat?

En is dat dan ook de trein die vanuit Breda naar Antwerpen gaat rijden? Of is dat een andere?

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re:Toch Fyra Breda-Brussel
« Reactie #8 Gepost op: 03 December 2012, 22:21:59 »
De geel/rode trein rijdt niet meer, de rijtuigen zijn bestickerd in de Fyra kleurstelling, maar de naam Fyra staat er niet echter niet op. De locomotieven zijn groen/grijze 186'ers en rijden vanuit Amsterdam via het normale spoor via Roosendaal, Antwerpen naar Brussel. De Fyra treinen met rode loc en Fyra opschriften rijden vanuit Amsterdam via de HSL naar Breda. In België  komen die niet, want de Belgen willen geen ICR rijtuigen op lijn 4 (Belgische HSL). Op het Belgische deel van de HSL rijden nu deels Desiro motorstellen en combinaties van 2 stuurstandrijtuigen met in het midden een loc van de reeks 13. Maar ook dit materieel heeft geen toelating in Nederland. Ben benieuwd wat het gaat worden dan.
« Laatst bewerkt op: 03 December 2012, 22:46:35 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Druk op ANTWOORD i.p.v. CITAAT! »

Sparrow

  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • Treinen Fotografie
Re:Toch Fyra Breda-Brussel
« Reactie #9 Gepost op: 03 December 2012, 22:35:52 »
Lekker zooitje, en dan ook die lelijkste trein die ooit in Nederland gereden heeft die daar moet komen.
« Laatst bewerkt op: 03 December 2012, 22:43:27 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd, druk op ANTWOORD i.p.v. CITAAT! »

selivio

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re:Toch Fyra Breda-Brussel
« Reactie #10 Gepost op: 03 December 2012, 22:43:08 »
Als ik dit artikel goed lees, komen de enigszins niet al te in de smaak vallende V250-fyra's daar te rijden ;D .

http://www.nu.nl/binnenland/2973089/nederland-en-belgie-lossen-spoorruzie.html

Stefan

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Toch Fyra Breda-Brussel
« Reactie #11 Gepost op: 03 December 2012, 22:49:32 »
Andre82 en Sparrow,

Willen jullie de ANTWOORD-knop gebruiken, en niet de CITAAT-knop, a.u.b.

Als jullie willen reageren op het laatste bericht, gebruik dan dus ANTWOORD, wil je reageren op een eerder bericht, dan pas moet je CITAAT gebruiken.

Jullie zijn namelijk 'veelplegers' van het gebruik van de verkeerde knop. Heeft te maken met onze Google-waardering.

Met dank, gr, Bert

Sparrow

  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • Treinen Fotografie
Re:Toch Fyra Breda-Brussel
« Reactie #12 Gepost op: 03 December 2012, 22:52:24 »
sorry, ik dacht dat het de laatste tijd aardig goed ging :P Nog steeds wennen, gezien het op alle andere fora wel normaal is.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 977
    • De Hoekselijn
Re:Toch Fyra Breda-Brussel
« Reactie #13 Gepost op: 04 December 2012, 03:29:18 »
De reeks 18 zou ook nog in aanmerking kunnen komen, deze is geschikt voor 3/1,5 kv en 25kv en zou met de tijd ook een toelating voor Nederland moeten krijgen. Dan ben je met een setje I11 rijtuigen en 200km/u nog steeds redelijk vlot in België

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re:Toch Fyra Breda-Brussel
« Reactie #14 Gepost op: 04 December 2012, 03:44:22 »
Omdat ook Noorderkempen wordt aangedaan zal het materieel moeten zijn dat geschikt is voor de HSL. Heeft Breda een HSL station? Of is daar een aansluiting op het normale 1500V net? Ik zou zo´n 1300 met 2x M6 stuurstand wel leuk vinden voor deze dienst. Grens-einde HSL kan dan onder HSL toelating vallen en het stukje HSL-Breda zou dan net zo moeten kunnen voor wat betreft toelating als nu grens-Roosendaal voor het NMBS materieel.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.