Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: Huisjes lijmen maar met welke lijm  (gelezen 8892 keer)

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
Huisjes lijmen maar met welke lijm
« Gepost op: 29 November 2012, 09:52:21 »
Op een gegeven moment ben je dan eindelijk toe aan het verlijmen van de huisjes. Vroeger 1960 - 1970 had je niet al te veel keuze in modellijm en Faller was eigenlijk de enige met een tubetje wat nogal draderig was. na verloop van tijd viel het huisje vanzelf weer uit elkaar want zo goed was die lijm niet.

Nu wil ik jullie vragen met welke lijm jullie het beste huisjes e.d. lijmen en dan graag de langeduur ervaring met deze lijm. Er zijn zo veel soorten lijm dat door de bomen het bos nauwelijks te zien is.

Graag advies,

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Huisjes lijmen maar met welke lijm
« Reactie #1 Gepost op: 29 November 2012, 09:56:53 »
Ik gebruik meestal de revell lijm,met zo'n handige(?) doseernaald.
Altijd een aansteker in de aanslag om de naald weer open te branden als ie verstopt zit.
Ik hoor ook goede verhalen over MEK maar heb daar geen ervaring mee, omdat die Revell meestal goed werkt.
Bij mij dan.
Geldt ook voor oude huisjes van de beurs.

Voel me altijd wel een halve junk, ga maar na: lijm, naald, aansteker... ;)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 29 November 2012, 09:57:25 »
Het is misschien vloeken in de kerk, maar ik lijmde dit soort huisjes met Bisonkit. Bisonkit veroudert niet, in tegenstelling tot de gangbare polystireenlijmen zoals Faller in het programma heeft. De bisonkit moet wel met zorg aangebracht worden zodat je geen bruine vlekken krijgt. Ik trok altijd draden en liet die op een plastic deel "landen". Dan na enige wachttijd delen aan elkaar plakken voor een onverwoestbare verbinding. Hoe dat met MEK zit weet ik niet. Hoor er goede verhalen over. Helaas geen ervaring mee.
Andre ;)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #3 Gepost op: 29 November 2012, 10:02:24 »
Dat is grappig.
Ik heb net in Houten een stokoud boogbrugje gekocht, dat gelijmd was met bisonkit. Het bouwwerk liet zich, met de nodige voorzichtigheid, goed slopen. De losse delen (rijdek, zijkanten, gewelven) ontdaan van lijmresten en daarna verwerkt in een complexe boogbrug voor op mijn baan.
Deze brug heb ik dan wel weer met "gewone" Revellnaald gelast.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #4 Gepost op: 29 November 2012, 10:12:10 »
Mijn vader lijmde vroeger huisjes voor mij met pure aceton. Daarmee versmelt het plastic aan elkaar. Die huisjes zitten nog steeds muurvast in elkaar. Het aanbrengen ervan vergt enige handigheid. Hij deed het geloof ik met een kwastje. Het resultaat is nog steeds prachtig.
Zelf gebruik ik UHU Plast. Daarmee heb ik ook goede ervaringen. Je kunt het kopen in een glazen potje met een kwastdop of, in dunnere uitvoering, in een flacon met naald. Zelf heb ik beide. Als het goedje in het glazen potje wat te dik is geworden kun je het ook verdunnen met spul uit het flaconnetje.
« Laatst bewerkt op: 29 November 2012, 10:14:13 door 1200blauw »

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #5 Gepost op: 29 November 2012, 10:13:39 »
Je bent niet de enige, Andre. Ik gebruik de laatste jaren ook liever Bison-kit. Deze lijm is dikker dan die van, bijvoorbeeld, Faller uit het flesje met de naald. Hierdoor sijpelt die dus niet zo snel tussen de te lijmen delen door, mits je er spaarzaam mee omgaat. Als een restje Bison-kit toch op een ongewenst plekje achterblijft, is dit met een watenstaaf gedoopt in wasbenzine te verwijderen. Alleen kan dat ten koste gaan van het eventuele verfwerk op die plek. Kleine, kwetsbare onderdelen die koud op een ander onderdeel gemonteerd moeten worden, zoals regenpijpen en lantaarntjes, blijven hiermee op de langere termijn ook beter zitten.

Groet,
Bas

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #6 Gepost op: 29 November 2012, 10:37:49 »
Hoe dat met MEK zit weet ik niet. Hoor er goede verhalen over. Helaas geen ervaring mee.
MEK werkt uitstekend op polystyreen.
Ik gebruik bijna niet anders (op mijn werk staat een voorraadtank van 22 m3, ik kan eenvoudig een flesje vullen via een monster-aansluiting  ;) ).

Groot nadeel van MEK (net als veel andere solvents en lijmen) is, dat het niet zo gezond is.
Dus heel goed ventileren, en zo min mogelijk gebruiken.

Huisjes die 40 jaar geleden met bv. Faller lijm zijn geplakt, kun je inderdaad goed slopen zonder noemenswaardige schade.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7 Gepost op: 29 November 2012, 10:43:07 »
Ik gebruik nog steeds Faller expert-lijm met dat dunne doseernaaldje. Bevalt me prima.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 29 November 2012, 11:24:35 »
Als er vlekken ontstaan en het is niet meer te herstellen. Dan pak ik een pot verf (humbrol) en een kwast en dan zijn de vlekken niet meer zichtbaar onder de nieuwe laag verf. Voordeel van verf is dat de plasticglans verdwijnt. Het huisje wordt realistischer van kleur.
Tegenwoordig bouw ik geen Faller of Polahuisjes meer. Ik doe meer aan zelfbouw. Ook gelijk beter op schaal. Die huisjes uit de plasticfabrieken zijn altijd veel te klein. Bovendien kun je dan iets bouwen wat je echt wilt.
Andre

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 30 November 2012, 22:47:47 »
Hi All,

Ik zelf gebruik al jaren trichloorethaan. Het voordeel van dit soort middelen boven MEK of aceton is dat het niet licht ontvlambaar is, al blijft overmatig inademen ervan niet aanbevolen (Hoewel er een groep mensen is die daar ook weer anders tegenaankijkt). Ik werk meestal met een injectiespuit met een dunne naald. Als je de naald lichtjes over de lijmen naad haalt, loopt door de capillaire werking het oplosmiddel netjes tussen de twee te lijmen stukken en las je de dingen eigenlijk aan elkaar, voor zover het van polystyreen is. Je kunt ook een kwastje gebruiken voor grotere opppervlakken en hele kleine onderdeleb tip je met een pincet even in de trichlooretaan en zet ze daarna op hun plek. Het werkt perfect.
Als je morst wordt het inderdaad een vervelende vlek, die echter met chroompolish van Valma (oid) weer keurig netjes te krijgen is. Ik heb er een windscherm van een Tamiya Harley weer keurig mee gekregen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

willem22

• Offline Offline
    • willem22
« Reactie #10 Gepost op: 30 November 2012, 22:51:25 »
Ik ben al een tijdje op zoek naar trichloorethaan.

Waar kan je dit kopen ,

wil.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 30 November 2012, 22:53:09 »
Ik wou al zeggen. Lijmsnuiven is goedkoper dan de gemiddelde drugsverslaving. ;D ;D :P :P :P
Andre

TonM

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 30 November 2012, 23:39:32 »
MEK is prima spul, makkelijk aan te brengen en het werkt snel.
Gewoon de te verlijmen delen tegen elkaar houden, met een kwastje de MEK op de naad laten lopen. Even vasthouden en het zit. Daarna nog even voorzichtig tot het is uitgehard.

Als alternatief kan je ook Bison ontvetter gebruiken. Werkt bijna net zo goed en is veel makkelijker verkrijgbaar.

Grtz,
Ton

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #13 Gepost op: 30 November 2012, 23:46:53 »
Ik denk dat het gebruik van trichloorethaan niet zonder risico's is voor je gezondheid en bovendien belastend voor het milieu. Om die reden zou ik het niet gebruiken.
Ik geloof best dat het goed werkt, omdat het een goed oplosmiddel is, ws voor een heleboel soorten plastic. In dat opzicht kan ik ook de verwante verbinding dichloormethaan aanraden. Daarin lost vrijwel alles op, zelfs de handschoenen die je als bescherming zou moeten dragen. Dat zou ik dus òòk niet gebruiken.

Butanon (MEK) is verwant aan aceton en heeft een vergelijkbare werking.

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 01 December 2012, 02:27:38 »
Hallo Rob (en andere hobby 'lotgenoten'),

Jaaaaaaaren geleden gaf Willy Ade terloops aan dat met nitro als basis de kunststof bouwpakketten prima te bouwen zijn door gietstuk restanten hierin op te lossen. De huidige modelbouw lijmsoorten zijn hierop gebaseerd.

Mijn vrouw hanteert voor de bouwpakketten Faller lijm met naald dosering die niet al te snel verdampt; zelf gebruik ik voor mijn ADE en B&K modellen welke ik als bouwpakket in de loop der jaren verzameld heb het liefst pure nitro verdunner om te hechten en daarna in nitro opgeloste kunststof om hechtverbindingen waar nodig te verstevigen.

Een andere Rob