Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Artitec DE-I nr. 22 eerste oplage, de complete verbouwing  (gelezen 3439 keer)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Artitec DE-I nr. 22 eerste oplage, de complete verbouwing
« Gepost op: 28 november 2012, 23:38:27 »
Zo, bij deze nog maar een topic geopend over specifiek de Artitec DE-I nummer 22 uit de eerste oplage. Dit was het allereerste model van Artitec van deze serie. Vanaf nr. 41 van de eerste oplage zijn er verbeterpunten/veranderingen doorgevoerd, zoals de smd leds die een andere kleur hebben gekregen. Desalniettemin, mocht je dus die nr. 22 uit de eerste oplage hebben, dan zit je met binnenverlichting die werkelijk nergens naar lijkt. Om dit op te lossen ben ik begonnen met de ombouw van deze DE-I. Omdat je dan toch bezig bent en het werkelijk een drama is om zonder iets kapot te maken het ding fatsoenlijk te openen, dan maar meteen alles doen, zodat hij daarna nooit meer open hoeft. Dit houdt ook in dat het model nog wat gesuperd wordt.

Aangezien ik een leek ben heb ik alles nog maar eens bij elkaar gezet en probeer ik het zoveel mogelijk te ondersteunen met foto's. Dat helpt de volgende leek dan misschien weer over de streep. Ik heb het onderwerp van dit topic zo netjes mogelijk gehouden, maar het eerste idee was: "ombouw Artitec DE-I 22 voor randdebielen". "Kanslozen aan het werk" was wat algemener dus die viel af en "Solderen voor Sukkels" dekte de lading niet helemaal. Ik heb mezelf weer overtroffen door me netjes te gedragen. Sommige foto's zijn onscherp. Jammer dan.

Goed, om de verbouwing te starten zal het onding open moeten. Op de site van Artitec staat precies hoe dat moet, met foto's en al, maar ik zal het hier nog even snel laten zien:

Het kant en klare model zoals Artitec hem leverde:



Verwijder eerst de Scharffenberg koppelingen door het schroefje aan de onderkant los te draaien:



Dan de schortplaten aan de voor- en de achterzijde. Deze moeten rechtstandig naar beneden worden getrokken! Doe dit met beleid, want de pinnetjes breken zo af (niet schrikken, geen moeilijk klusje, gewoon netjes en met beleid doen)



Daarna is het even priegelen want de kap moet nu los. Doe dit niet met een mesje of schroevendraaier, maar kweek lange nagels (tip van Floris Dilz) en koop wat sateprikkers (en hapjes, je houdt er toch genoeg over). Begin bij de beide koppen en trek de kap lichtjes naar buiten. Doe overal sateprikkers tussen en je zult merken dat de kap dan op een gegeven moment los komt. Forceer hier niks, er zitten namelijk meerdere bevestigingspunten aan de zijkant en doe je het verkeerd dan breekt er iets



Als de kap los is even het stekkertje loshalen et viola, de kap is gescheiden van het chassis





Dan aan 1 kant het verlichtingsprintje voor de frontseinen er even uit halen. Easy piecy japanese, want het ding zit gewoon los, dus, even voorzichtig de draad optillen (niet te ver, is een soort stripje en anders breekt hij af bij de solderingen aan de onderkant) en het is voor elkaar



Het volgende is iets lastiger omdat je daar even moet opletten, de cabine moet er namelijk uit. Ik zal het proberen uit te leggen. Zoals je kan zien zit er glas in de frontruiten. Dat glas bestaat uit 1 stuk en loopt door aan de binnenkant tot aan de zijkanten. In dat glas zitten kleine uitsparingen (ook aan de zijkant) waar de cabinewand met nokjes in valt. Hier moet je dus de kop inclusief glas iets naar de zijkanten doorbuigen zodat je de cabinewand in zijn geheel naar beneden kunt trekken. Dit gaat niet altijd even gemakkelijk, het kostte mij in ieder geval wat moeite omdat het geheel aardig klemt. Daarnaast wil je ook de kap niet naar de gallemiezne hebben, dus opletten. Desalniettemin geldt hier ook weer, gewoon voorzichtig aan doen, dan kan er niks gebeuren. Desnoods stapje voor stapje. Het resultaat is dit



Op deze foto zie je dan ook goed de nokjes aan de zijkanten van de cabinewand.

Nou, het schiet al op, de rest is makkelijk. Trek eerst rechtstandig de lichtgeleiders naar achteren.



Daarna ff 2 schroefjes losmaken waarmee de printplaat bevestigt zit



En daarna trek je het ding er zo uit



Goed! Je bent nu goed op weg and you're still in the running towards becoming Americas next top model, of zoiets :P

Waarom is al dit gedoe nou handig? Het is bij mij begonnen om 3 dingen, namelijk;

- die ellendige blauwe ledverlichting aan de binnenkant
- de rijeigenschappen waren ook niet je van het
- die freaking decoder moest geplaatst worden

Waarom is het dan nog meer handig? Tsja, als je dan toch bezig bent kan je meteen;

- ff een machinist plaatsen
- een paar of juist heel veel reizigers plaatsen, let wel op, jaren 60, dus beetje in stijl
- voor de puristen onder ons, de leunigen van de banken zilver maken (10 min werk, veel plezier)
- voor de mierenneukers onder ons, de armsteunen zwart maken (2 min werk, ook grappig)
- schilderijtjes of welke andere kunst toen in was op de coupewanden plakken/schilderen
- de bankjes vastplakken, aangezien er bij mij al 2 los waren en door het treinstel slingerden
- eventueel de Artitec sound decoder plaatsen
- eventueel de Artitec sound decoder ook weer uitbouwen ivm. de pokkeherrie
- eventueel de Artitec sound decoder toch weer inbouwen aangezien het toch een bak geld extra heeft gekost
- op last van je vrouw de Artitec sound decoder definief uitbouwen aangezien zij thuis de broek aan heeft en niet jij
- als je je vrouw zat bent, de Artitec sound decoder heel demonstratief toch inbouwen
- etc.

Goed, zoals je ziet genoeg redenen om het ding eens open te schroeven. Mocht er nou een palletje afbreken dan is er geen man overboord. Het ding is beter beveiligd dan Fort Knox en er blijven nog genoeg pinnetjes over om het ding goed te borgen.

Morgen meer oover deesche vrolijcke kout ende jolijt. Trouwens, SMD ledjes solderen is voor meisjes, easy piecy japanese! Tot morgen!

Tom.
« Laatst bewerkt op: 28 november 2012, 23:49:31 door Tomasso »
Spoor 0 adept

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 324
Re:Artitec DE-I nr. 22 eerste oplage, de complete verbouwing
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2012, 15:38:06 »

Als je zo uitgebreid doorgaat,
kan ik het ook.....                    hoewel ???

moet ik er eerst eentje kopen,

en dan dat verhaal, geweldig ;D
gewoon doorgaan hé,
Andreus

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re:Artitec DE-I nr. 22 eerste oplage, de complete verbouwing
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2012, 17:14:48 »
Je kunt natuurlijk ook gewoon je broek terugpakken. Scheelt een hoop gepruts. 8)
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:Artitec DE-I nr. 22 eerste oplage, de complete verbouwing
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2012, 17:16:53 »
Joehoe?! Het is morgen... duuurt lang... ;D

Of ben je nu al een paar uur die herrie decoder in en uit aan het bouwen? ;D

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Artitec DE-I nr. 22 eerste oplage, de complete verbouwing
« Reactie #4 Gepost op: 29 november 2012, 19:30:24 »
Heb ook zo'n machien.
Maar ik ga hem toch niet ombouwen, ik wil hem ruilen met een rooie.
Blijf je draadje wel volgen enne...heb je nu een sound over???
mot ie kosten  ;)
Harm
« Laatst bewerkt op: 29 november 2012, 21:12:42 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re:Artitec DE-I nr. 22 eerste oplage, de complete verbouwing
« Reactie #5 Gepost op: 29 november 2012, 20:22:49 »
 :D Prachtig geschreven! Tijd voor een wekelijkse column? ;)
Met vriendelijk groet, Hugo

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re:Artitec DE-I nr. 22 eerste oplage, de complete verbouwing
« Reactie #6 Gepost op: 29 november 2012, 23:27:59 »
Gaat je geld kosten ;D

Anyway, inmiddels weer aan de slag gegaan met het ding. Waar ging het ook alweer om? Oh ja, de smd ledjes. Het probleem is dat de ledjes een enorm blauwe gloed geven wat niet fatsoenlijk op te lossen is. De ellende van die ellendige dingen is, is dat ze zo ellendig klein zijn en niet van die ellendige pootjes hebben waaraan je kan solderen. Zo'n ding ziet er zo uit:


Bron: http://www.auto-power-led.com/led-smd-RL-S150.htm

Om je een idee te geven van de grootte van zo'n reusachtige led:


Bron: http://www.modelbouwled.nl/contents/nl/d30_SMD_Led_0805_model_bouw_modelbouw.html

Waar moeten deze nu komen op de printplaat? Nou, hier:



Waar de sateprikkers liggen, daar zitten de 6 leds bevestigd. Die zal je eerst moeten verwijderen. Het is een ilussie dat je die dingen nog een keer kan gebruiken dus de methode om ze te verwijderen is zeer eenvoudig. Ik heb mijn bout op 450 graden Celsius gezet en deze aan 1 kant van de smd led gehouden. Na 1 seconde is de ene kant los en na een paar seconden laat ook de andere kant los. Viola, c'est fini. Doe dit zes keer en alle leds zijn verwijderd. Als je dan toch bezig bent, verwijder dan meteen de leds die een omgekeerd L sein weergeven, voor deze periode klopt dat namelijk niet. Deze leds vind je hier.

Eerst de complete printplaat:



Ik had ze eerder al zwart gemaakt met verf, maar dat voldeed niet genoeg, dus loshalen die hap. Nu eerst rechterkant:



En de linkerkant, niet goed te zien, maar de uitleg doet wonderen, er zitten namelijk 2 leds boven elkaar. Je moet de onderste van die 2 hebben:



Nou ja, kijk naar de opbouw van de printplaat en vergelijk die met deze foto's en dan moet het helemaal duidelijk zijn. Overigens, deze 2 ledjes (links 1 en rechts 1) verwijder je definitief en daar plaats je niets voor terug.

Als het dan zover is moeten er natuurlijk nieuwe leds op in het reizigersgedeelte. Als eerste zorg je dat de plekjes waar gesoldeerd moet worden schoon zijn en dat overtollig soldeer zoveel mogelijk weg is. Waarom moet dat? Die smd leds leg je namelijk op die soldeereilandjes neer en als die nog bobbelig zijn van het soldeer krijg je het ledje er niet mooi recht op. Het ding glijdt dan alle kanten op behalve de goeie. Als dat gebeurd is moet er gekeken worden naar wat de plus en min is. Een led is 1 richtings verkeer, het is namelijk een light emitting DIODE. Dus, soldeer je het ding verkeerd dan gebeurd er gewoon niks.

Hoe weet je nou aan welke kant de plus en de min zit bij zo'n ledje? Very simple, op de onderkant is namelijk met verf het volgende aangegeven:


Bron: http://i50.photobucket.com/albums/f320/RDCXBG/SMTLEDBottom.jpg

De anode is: +
Kathode is: -

Goed, nu we dat weten weten we nog steeds niet hoe die dingen nu op de printplaat moeten (ik wist het niet en ik spreek graag in meervoud, majestatis pluralis), want waar zit namelijk de plus en waar de min? Ook hiervoor een bewerkte foto:



Simpel hè? Alle leds komen in dezelfde richting te zitten, dus solderen maar. Dat lijkt overigens moeilijker dan dat het is. Ik was echt verbaasd hoeveel die ledjes kunnen hebben. Ik heb 2 verschillende types besteld, namelijk type 0804 en 0603. Allebei heb ik ze gesoldeerd en eerlijk gezegd, piece of cake! Je legt de led op de juiste plek, je legt het soldeertin aan 1 kant er bij (heb gewoon de draad er tegen aan gelegd), daarna heb ik de smd led even met een sateprikker op zijn plek geduwd, bout er tegen aan (niet tegen de sateprikker natuurlijk, maar tegen de led. Overigens, deze stond nog steeds op 450 graden, de bout dan en niet de sateprikker) en de led zit vast aan 1 kant. Andere kant idem dito en de led is klaar. Ik heb de led daarna nog even nabewerkt door nogmaals het soldeer even goed te laten vloeien waardoor ik zeker weet dat het goed contact maakt. Ik heb 6 leds gebruikt en nog nooit smd leds gesoldeerd, alle 6 werkten ze meteen. Je hoeft ook echt niet bang te zijn dat ze meteen smelten, dan moet je echt lang stoken. Zoals ik al zei, easy piecy, japanese! Het resultaat is dan dit:



Zoals je ziet is het licht nu veel geler (is dit nu warmwit, had het nog iets lichter voorgesteld... Nou ja, alles beter dan blauw licht). Ik had beide maten (dus de 0804 en de 0603) in warmwit besteld, bleek de 0603 achteraf helemaal wit te zijn. Die is inmiddels ook vervangen, moet alleen nog even met de leverancier mailen dat ik weer eens de verkeerde producten heb ontvangen (had namelijk hiervoor ergens anders messing buisjes besteld en kreeg toen ook heel wat anders dan dat ik besteld had. Begon er dus nu een beetje genoeg van te krijgen, maar goed, da's een ander verhaal). Hoe dan ook, het werkt en was dan ook best een beetje trots op mezelf. Nee, was eigenlijk reteblij met mezelf en nog steeds overigens. Top of the world baby!

Goed, dat klusje is klaar en nu is er tijd voor leuke dingen. Wat kon er nog meer gebeuren? O.a. de opstaptreden. Die zijn namelijk net zo'n kleur grijs als de draaistellen, schortplaten, sideskirts, spoilers, vering etc. In het echt zijn ze zwart met een tamelijk brede aluminium beschermrand. Zo gezegd, zo gedaan, potje zwarte verf open getrokken en aan de slag. Dun kwastje en even je adem inhouden en dan schilderen maar. Nou, wordt best leuk, want het zag er namelijk zo uit:



Na een beetje verf zag het er zo uit:



Je ziet meteen verschil, maar het is duidelijk nog niet af. Wat ontbreekt is de aluminiumkleurige rand, die net dat beetje extra geeft. Vandaag dus een potje zilveren verf gehaald en de randjes bijgewerk. Weer een kwestie van adem inhouden en even heel secuur werken. Gebruik daarbij ook een nieuw kwastje zonder allerlei uitstekende haren (wel uitstekend, maar niet UITstekend zeg maar). Zo gepiept, maar het resultaat is echt heel erg leuk:



Als je dan toch aan het schilderen bent, werk dan ook ff de armsteunen bij, zijkant zilver en het bovenste stukje zwart:



Daarna weer op de bodemplaat lijmen:



Nou, da's toch leuk, ò nie dan? Helemaal goud mien jong! Dat ziet er echt leuk uit, maar persoonlijk vind ik die opstaptreden echt een aanwinst op deze manier. Veel plezier met iemand met het verstand van vier zeg ik altijd maar.

Zo, nu moeten er nog poppetjes in. De machinist had in die tijd een pet op en had een zwart colbert, een witte blouse en die pet was ook zwart. Heb ik zo'n poppetje? Nee, die moet dus nog komen, net zoals de andere reizigers. Die update volgt dan ook asap.

Goed kanslozen, het verhaal is nog niet af, maar het belangrijkste is nu wel gebeurd. Volgende keer zal ik nog even de stroomafname bekijken aan de hand van foto's van Karst Drenth die hier in een ander topic op het forum staan. Het is wel fijn om die hier gelinkt te hebben, dan is alles over dit model hier terug te vinden in het kader van de vindbaarheid. Hopelijk kan ik dan ook de poppetjes plaatsen en weet ik dan ook zeker of ik echt warmwitte leds heb gekregen in plaats van gele. Hoe dan ook, voor de procedure maakt dat niks uit. Weet dat je weinig kapot kan maken, die printplaat kan een boel hebben net zoals de ledjes zelf. Voor de rest is het gewoon maar doen, want uiteindelijk kost het je eigenlijk alleen maar tijd, de rest is zeker te doen en kost hooguit wat geld voor de verf, ledjes en poppetjes.

Voor nu, adios amigos en hasta la pasta.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2012, 23:42:14 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:Artitec DE-I nr. 22 eerste oplage, de complete verbouwing
« Reactie #7 Gepost op: 30 november 2012, 02:17:01 »

Nu kunnen ze mij veel wijsmaken, maar dit is toch echt geen 0805...
Zal een 0402 zijn.   :P

Mare, goe gedaan jochie.  ;D
Zie je nou wel dat 't geen ruk voorstelt?  :P

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec DE-I nr. 22 eerste oplage, de complete verbouwing
« Reactie #8 Gepost op: 30 november 2012, 02:39:09 »
Ik blijf het toch ontzettend knap vinden.
Bankjes zien er top uit zo.

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re:Artitec DE-I nr. 22 eerste oplage, de complete verbouwing
« Reactie #9 Gepost op: 30 november 2012, 09:08:43 »
Dat Att zo veel detail levert voor die prijs. Knap hoor ;D ;D ;D ;D

Dat schilderwerk is inderdaad de kers op de pudding (y)

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:Artitec DE-I nr. 22 eerste oplage, de complete verbouwing
« Reactie #10 Gepost op: 30 november 2012, 11:30:21 »
Mooi! Ik blijf dit ff volgen, meteen getriggerd door je subtitel ombouw Artitec DE-I 22 voor randdebielen... ;D

Grtz,

Niels

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re:Artitec DE-I nr. 22 eerste oplage, de complete verbouwing
« Reactie #11 Gepost op: 30 november 2012, 22:10:44 »
@ Romar

Die foto is van internet geplukt, die van mij waren wat groter ;D

Tsja Ted, het is natuurlijk een leuk ding, maar daar weet jij vast meer van dan ik ;D Dit is idd. the finishing touch, het geeft nog meer schwung aan het model. Wat betreft die bankjes, zo knap is dat met die bankjes niet hoor, veel herhaling ;D :P

Dat van die randdebielen sprak mij ook het meest aan ;D
Spoor 0 adept

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:Artitec DE-I nr. 22 eerste oplage, de complete verbouwing
« Reactie #12 Gepost op: 30 november 2012, 22:26:20 »
Ah, je speelt gewoon vals dus, ons een beetje bang maken met die kleinen dingen.... en dan zelf gewoon SMD LEDs voor meisjes gebruiken... ;D ;D ;D

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re:Artitec DE-I nr. 22 eerste oplage, de complete verbouwing
« Reactie #13 Gepost op: 31 januari 2013, 23:11:18 »
Zo, ding is af. Kansloos natuurlijk, vergeten nog een foto te maken van het plaatsen van de machinist en de reizigers en ook van de stroomafname, zal dat in een volgende post dus nog even oplossen/toevoegen.

Wat heb ik als laatste gedaan? Eerst een poppetje gezocht met het juiste model hoofddeksel, die dienst moest gaan doen als machinist. Dat was aardig zoeken, maar heb een setje Duits treinpersoneel gevonden waar een schoonmaker in zat met de juiste pet. Het slachtoffer was gevonden!

Wat moest er gebeuren? Het poppetje had een lichtblauw jasje aan en de pet was ook lichtblauw. Een nederlandse machinist uit die tijd had echter een zwart uniform met geelkoperen knopen en ook een zwarte pet met gouden banden. Zo gezegd, zo gedaan, poppetje met een sateprikker zwart geschilderd om daarna de gouden knopen aan te zetten met een speld waar ik het puntje van af had geknipt. Dat levert precies de juiste maat knopen op. Met diezelfde speld een gouden band om de zwarte pet getrokken en daarna nog even met diezelfde speld en een drupje wit zijn blouse geverfd. Et voilà, een Nederlandse machinist was geboren! Jammer is dat in de cabine tijdens het rijden altijd de verlichting uit is (net zoals in het echt overigens) waardoor je die kansloze machinist nu niet ziet grmbl... Maar goed, als je er echt naar gaat kijken, dan ziet het er supergoed uit!

Dan de reizigers, het is een boemeltreintje waar niet te veel reizigers in zitten, dus ik heb er 9 in gezet. Vanwege de periode die deze trein uitbeeld heb ik reizigers gezocht die geen fel gekleurde kleding dragen, maar juist wat meer bruin en blauwig, ook een dame in lila en één met een wat groenige jurk. Al met al heel stijlvol en helemaal niet te modern. Ook jammer, kap er nu op, zie je de die reizigers bijna niet! Die blenden een beetje met de omgeving (banken, muren, vloeren) ;D Ach, dat was de tijd, niet te opvallend en arbeid adelt :D Dus eigenlijk al met al zeer geslaagd!

Als laatste zal ik ooit nog een keer de uitlaten wat zwarten en dan is het ding af. De ombouw is echt leuk en zeker aan te raden. De verlichting ombouwen is gewoon het beste wat je kan doen, want dat is zo'n wereld van verschil! De rest is heel leuk, beetje verven, beetje plakken, helemaal goed (y) En nogmaals, smd ledjes solderen is voor meisjes, easy piecy Japanese! Dus, gewoon doen!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept