Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 20:16:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
Vandaag om 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
Vandaag om 19:58:21
Uhlenbrock Iris door Ronald Halma
Vandaag om 19:43:54
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:59
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43

Auteur Topic: Beginnen met deze wonderschone hobby  (gelezen 7329 keer)

RBModelbouw

• Offline Offline
Re:Beginnen met deze wonderschone hobby
« Reactie #15 Gepost op: 28 November 2012, 12:26:14 »
Nou vanmorgen om 7 uur schrok ik wakker. Dan wil je beginnen aan deze hobby je hebt wat plannetjes en hebt al flink wat gelezen over modelbaanbouw. Dan schrik je wakker en droom je van je baan haha. Zo snel als ik kon douchen wassen en aankleden. Door de garage van mijn vader gezocht naar hout en platen. Helaas niks. Hmmm Gamma is maar 5 minuten rijden. Een jus d' orange ontbijtje en sigaretje later sta je voor de Gamma. Dicht verdorie. Ohw half negen gaat hij open. Nog 5 minuten wachten.... Tiedeldie de deuren gaan open en ik ren zo ongeveer naar de hout afdeling en neem me vanalles wat mee. Mdf plaat en balken. Want ja we hadden gedroomd over een baan en nu wil ik toch beginnen met een baantje dus dan worden het modules. (nog bedankt voor de tip iedereen) Alles in de auto en karren naar huis. Paste niet allemaal in de auto dus rij naar huis met de balken uit het raampje stekend.

Een maal thuis aangekomen eerst eventjes gekeken op internet naar wat modules.... Ja dat moet lukken. Kwart voor 9...Sigaretje en alles bij elkaar zoeken. Decoupeerzaag, handzaag, schroeven, boormachine, meter, potlood en goede zin CHECK....

Meten, zagen PATS eerste splinter... G##V#RD#M#E... Pleistertje en niks aan de hand en weer aan de slag. Hmmm dat gaat lekker alles gezaagd op maat en alles uitgetekend. 10 uur hmmm we gaan lekker.....OHHH wacht voor dat ik het vergeet... Inhammen in de balken maken voor de electra.. Meten zagen en PATS... 2de Splinter J#Z#S C##I#T#S....pleistertje 2 en gaan met die banaan.... Sigaretje en even kijken naar wat we aan het doen zijn.... Foto's maken ben ik dus helemaal vergeten.... Zo even alle inhammen op de bandschuurmachine gladstrijken.... PATS splinter 3 .... H##L#G# M#RIA waarom... nouja eruit trekken en door met die modules... 11 uur en de eerste module is af gelukkig...

Dan zie je al meteen waar je het voor doet.

Nieuwe energie door te zien wat we aan het maken zijn... De andere 3 gingen vrij makkelijk in elkaar... Meten is weten dus toen we ze allemaal af hadden alles tegen elkaar gelegd en ja hoor het klopt. Nu alleen nog gaten maken in de balken waar de moeren komen om het geheel aan elkaar vast te koppelen. Maaaaaar we hebben een begin en al zeg ik het zelf een tamelijk goed begin.

Het is vrij zwaar het geheel maar het is wel stevig en zal ook niet gaan verbuigen. Door vocht kou of warmte. Althans dat maak ik mezelf misschien op dit moment maar wijs :P... Half 12 hmmm nog even naar een boekenzaak gereden en nog 2 boeken gekocht over modelbouw. Maar eerst even deze post afmaken en even aan jullie laten zien hoe ver we gekomen zijn in 12 uur :P haha

Nou dat was het dan wel voor vandaag althans voor het klussen :P. Misschien iemand een idee voor wat er nog moet gebeuren aan de modules of klopt het zo wel een beetje.

Groetjes Remco.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #16 Gepost op: 28 November 2012, 12:33:13 »
Remco,

Ziet er strak uit. Maar wat dacht je van poten?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Bas23

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 28 November 2012, 12:44:41 »
Haha ik krijg hier een Jochem Meijer beeld bij ;D
Inderdaad poten met wieltjes. Ik blijf je volgen leuk! (y)

Gr Bas
Esu Ecos II, Fleischmann profirails, Tijdperk II/III,
Esu,Fleischmann,Roco,Faller,Vollmer.

RBModelbouw

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 28 November 2012, 12:51:17 »
Hmmm poten daar zeg je me iets. Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht... tja maar dan moeten het dus poten worden die er ook weer onderuit kunnen want moet de modules makkelijk kunnen opbergen... Daar ga ik me strakjes op het werk een beetje over lopen peinzen...

Iemand een idee? haha dat word me nog wat zeg.... Daar kom ik dan nog even op terug... Maarja het begin is er :P

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #19 Gepost op: 28 November 2012, 14:24:40 »
Dat wordt wat gedeelte kan best meevallen hoor,zeker als je in een kort tijdsbestek zoveel in mekaar hebt gemikt  ;D
Ook in poten keuzes genoeg,vast aan een bak,of verwijderbaar,met of zonder wieltjes van hout of enz enz enz  ;)
Kortom wat wil je ermee en dan zijn keuze's zo gemaakt.
Je kan ze dr gelukkig nog altijd aan vastmaken aan je modules zolang er geen scenery is gemaakt,staat tenslotte een beetje raar als er een paar schroeven dwars door een spoorlijn worden gemikt om een poot vast te maken ;D
Wat het je voortgang betreft  (y)
Ben benieuwd naar de verdere splinters euh vorderingen  :P
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

hannes62

• N-Spoor, Era III / IV, DR5000, DR4018, DR4088CS, ITrain
  • Offline Offline
  • Bouwt Hochenstadt
    • Modelspoorbaan Hochenstadt
« Reactie #20 Gepost op: 28 November 2012, 15:46:02 »
Remco,

Je bent voortvarend begonnen  (y) Nu ben ik reuze benieuwd naar het vervolg!

Succes
Hans
Spoorse groeten,

Hans

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 28 November 2012, 16:42:42 »
In het draadje van Henk en Rick worden mooie poten gebouwd.. Zie bij het draadje: modulebaan dachboden 2
groeten,
Auke

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #22 Gepost op: 28 November 2012, 17:54:09 »
Paar klapschragen werkt voor het eerst ook wel. Ben wel blij dat ik er niet mee hoef te slepen, lijken me fijne ruggenbrekers.. ::)

Henk ho

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 28 November 2012, 18:19:38 »
Hallo Remco,

Misschien een beetje te laat, maar waarom heb je (dikke) balken onder de platen gebruikt ???
Dit maakt de constructie onnodig zwaar.
Wij hebben voor onze module's stroken (populieren) multiplex gebruikt.

Hierdoor konden we (relatief) eenvoudig een constructie maken voor de poten.

Ik ben benieuwd hoe je de "poot-contructie" gaat maken.

gr. Henk

Eres

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 28 November 2012, 18:38:14 »
Pastelkrijt over fijn schuurpapier schuren en je hebt hele fijne poeder ook kan je kant en klare potjes kopen in allerlei kleuren en toepassingen.

Wim

RBModelbouw

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 28 November 2012, 22:09:57 »
@Henk: de grote waarom de dikke balken... nou omdat ik bang was/ben dat het anders snel gaat vervormen. Ze worden namelijk opgeborgen in het oh zo gezellige en altijd knusse en veel te drukke maar oh zo fijne tuinhuisje...:P  Moet wel zeggen dat die modules er echt heel erg gaaf uitzien zoals je ze hebt gemaakt... Dus ik ga me eventjes bedenken of ik niet deze afbreek dan toch voor die multiplex versie ga... Welke dikte had je trouwens gebruikt hiervoor?

@dimo1_dimo1: Ga ik nu eens even kijken. Dankje

@milocomarty: Goede oefeningen :P haha hoeven we dat niet meer uit te geven aan de sportschool... Dus die schragen (als het deze modules blijven) zijn een heerlijke verzwaring aan het geheel wat weer meer uitdaging geeft met tillen.... Zwaarder is degelijker hè??? Dat was mijn ex haar verkooppraatje ook :P hmmmm

@Hannes62: Een hele simpele en korte reactie... Dankjewel

@Tijgernootje: Dat er veel keuze is aan poten is ook het hele probleem... :P Want er zijn zoveel opties en zoveel mooie opties om uit te kiezen... Maar het is mijn eerste baantje waar ik echt nog geen gekke dingen op ga doen. Of toch..... we zien wel waar het op uit loopt. Het enige dat ik wel zeker weet is dat ik een berg erin wil hebben.

Nou alle reacties gehad nu even mijn eigen zegje... Dankje voor jullie reacties... Leuk als je thuis komt van het kokkerellen op het werk en dat er dan zo'n fijne, onderbouwende, feedback gevende reacties zijn gekomen. Dan gaat de motivatie nog meer omhoog... Ging het geld ook maar zo snel omhoog :P hahaha konden we er een versnelling hoger op gooien maaaaar zoals het leven is zal het leven ook blijven en zullen er ook andere dingen op ons pad komen waar we (soms helaas) ook aandacht aan moeten geven.

Wel al een zomervakantie geboekt naar Hamburg om daar naar Miniatur Wunderland te gaan. Ohhhh ik ben gewoon nu al verslaafd... Had niemand een waarschuwing kunnen plakken op die modelbouw doosjes

Groetjes Remco,
RBModelbouw

Henk ho

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 29 November 2012, 06:15:26 »
Hoi Remco,

@Henk: de grote waarom de dikke balken... nou omdat ik bang was/ben dat het anders snel gaat vervormen. Ze worden namelijk opgeborgen in het oh zo gezellige en altijd knusse en veel te drukke maar oh zo fijne tuinhuisje...:P  Moet wel zeggen dat die modules er echt heel erg gaaf uitzien zoals je ze hebt gemaakt... Dus ik ga me eventjes bedenken of ik niet deze afbreek dan toch voor die multiplex versie ga... Welke dikte had je trouwens gebruikt hiervoor?

Een tuinhuisje lijkt mij nu niet echt de geschikte ruimte om met deze hobby bezig te gaan, 's zomers te warm en 's winters te koud/nat ;)
Onze module's zijn opgebouwd met (populieren) multiplex, 9 mm. voor de plaat en 12 mm. voor de wanden.
Ik weet niet hoe dit materiaal zich houdt in een tuinhuis ;)

gr. Henk

RBModelbouw

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 29 November 2012, 10:37:20 »
@Henk: Helaas is dat de enige plek waar deze modules kunnen worden opgeborgen.  :( Hmmm misschien toch maar eerst wat kleine diorama's maken en maar wachten tot er plek is als ik een eigen huisje heb.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #28 Gepost op: 29 November 2012, 19:16:03 »
Even niet om te zeiken,maar serieus,hout en vocht gaat na (een x )tijd niet samen
Al zou je heipalen gebruiken om een frame van te maken.
Wat miss nog erger is,is als je hout een langere tijd bloot stelt aan een schuurtjes omgeving en het dan voor even in een verwarmde ruimte plaatst.
Hout kan best wat hebben zelfs als t geen balken zijn,het meest funeste zit m in het feit dat men het voor even in een verwarmde ruimte mikt en daarna die (droge) koele ruimte in die schuur heet(temperatuur schommeling)
Dat is t ergste van het hele verhaal.
Tot zover deze korte inbreng in dit verhaal  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #29 Gepost op: 29 November 2012, 20:28:01 »
Tuinhuissie is toch droog, regent het er  ??? Vroeggah werd hout gewoon aan de lucht gedroogd onder een afdakkie, hebben hier jaren de planken eiken in een oude vleescontainer bewaard, nix aan 't handje.....