Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 23:38:22
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 23:26:21
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
Vandaag om 23:23:34
Station Roodeschool door Sikko
Vandaag om 23:05:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
Vandaag om 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
Vandaag om 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 22:14:13
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door spock
Vandaag om 22:11:03
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 21:53:32
Rails roestig verven door Sven
Vandaag om 21:49:59
19 Toen door defender
Vandaag om 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
Vandaag om 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
Vandaag om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:27
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45

Auteur Topic: S88-bus met Infra Rood detectie  (gelezen 5685 keer)

Fransx

• Offline Offline
S88-bus met Infra Rood detectie
« Gepost op: 24 November 2012, 14:05:07 »
Eindelijk na jaren kan ik weer een baan bouwen met in het achterhoofd welke detectie systeem ik zou gaan gebruiken, vaste component was al koploper met MRdirect.
Uit eindelijk de knoop doorgehakt en wordt het dit systeem.

Voor detectie waar de trein zich bevindt ga ik gebruik maken van Infra Rood detectie die geplaatst is tussen de rails. Zodra de locomotief en/of een wagon over deze detectie punt rijdt wordt er een signaal afgegeven naar de S88 bus.
Voordeel hiervan is dat er geen magneet onder de locomotief moet worden geplaatst bij gebruik reedcontacten, maar ook geen onderbrekingen in de rails bij gebruik van stroom detectie.
Om dit alles te realiseren heb je een IR zender en een IR ontvanger nodig plus 3 kleine componenten, diode ter voorkoming aansluiten verkeerde polariteit, tantaal elco voor onderdrukking stoor spanningen en een weerstandje toegevoeg om de gevoeligheid minder te maken.
Ook bij normaal daglicht en met een halogeen lamp op de ontvanger geeft geen problemen.

Een nadeel is dat er een klein blokje op de biels ligt, de ontvanger, de IR zender kan nagenoeg in de bedding worden verstopt.
Voor het schaduw station komen deze langs de rails (vertikaal) te staan daar zicht werk niet belangrijk is.

Mijn configuratie die ik gebruik op de drie foto's, op de laptop aansturing met MRdirect, zelfbouw booster, S88 bus interface met gebruikmaking van een PIC controller (32bits ingang) en de IR reflectie circuit.
Het detectie signaal is aangesloten op de S88 module 5 met ingang 5, zie display.

Locomotief voor de detector

Locomotief wordt gedetecteerd module 5 ingang 5

Locomotief voorbij het detectie punt

Op You Tube ook een filmpje nu echter ipv S88 ingang een ledje geplaatst die uitgaat als de locomotief over de detectie punt rijdt.
http://youtu.be/JJXChE7lTiE

Frans
« Laatst bewerkt op: 24 November 2012, 15:51:20 door Fransx »

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re:S88-bus met Infra Rood detectie
« Reactie #1 Gepost op: 24 November 2012, 23:01:50 »
Hallo Frans,
Leg een s wat meer uit over je detectors? Zijn die ook bruikbaar met s88 systemen van bv viessmann? Wat voor schakelingetje heb je en welke detectors?
Ik ben erg geïnteresseerd....
Grtz
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 24 November 2012, 23:10:36 »
Zijn die ook bruikbaar met s88 systemen van bv viessmann?
Alle s88's zijn technisch hetzelfde.
Een ingang van een s88 activeer je door de ingang met een contact naar massa te schakelen. Kan ook met een opto of een transistor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #3 Gepost op: 24 November 2012, 23:53:43 »
Wat voegt IR eigenlijk toe tov de huidige systemen? Ik zie namelijk vooral nadelen t.o.v. bestaande systemen :

- Het is een pure puntdetectie, terwijl de normale stroomdetectie bij 2-rail bedrijf de hele sectie detecteert (denk bijvoorbeeld eens aan treinbreuk)
- Het lijkt mij veel duurder dan stroomdetectie, doordat je volgens mij meer en duurdere componenten nodig hebt

Als je daar tegenover als enige voordeel stelt het niet hoeven onderbreken van rails, vind ik het een hoop gedoe... of heb ik iets gemist?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Fransx

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 25 November 2012, 18:46:25 »
Wat voegt IR eigenlijk toe tov de huidige systemen? Ik zie namelijk vooral nadelen t.o.v. bestaande systemen :

- Het is een pure puntdetectie, terwijl de normale stroomdetectie bij 2-rail bedrijf de hele sectie detecteert (denk bijvoorbeeld eens aan treinbreuk)
- Het lijkt mij veel duurder dan stroomdetectie, doordat je volgens mij meer en duurdere componenten nodig hebt

Als je daar tegenover als enige voordeel stelt het niet hoeven onderbreken van rails, vind ik het een hoop gedoe... of heb ik iets gemist?

Heb zoal geen zin in om te bewijzen wat de meerwaarde is, deze topic is alleen ter informatie van andere mogelijkheden van detectie.
Zo heeft elke model bouwer zijn voorkeuren en de keuze is aan de persoon zelfe.
Wel wil ik vermelden bij trein breuk, zoal zou ik zeggen wat? bij niet gedetecteerde secties, ook zorg dat alles goed gekoppeld is.

Mijn uitgangs punt is dan ook een rijspanning voor het rollend materiaal, al het overige is galvanisch gescheiden, dus eigen voeding zonder kontakt met de rijspanning.
Zal geen gebruik maken van as detectie, kost altijd extra vermogen van de booster, behoeft ook geen weerstands lak aan te brengen op elke as.
Ook reed detectie of Hal detectie geeft het probleem dat elke locomotief moet worden voorzien van een magneet en deze pas wordt gedetecteerd waar de magneet zich bevindt. Wel een prima en eenvoudige oplossing maar ook voor mij niet het echie.
Daarom deze oplossing die voor mij geschikt is en misschien met anderen wil delen.

Het schema als antwoord op de vraag van Nico

Kosten componenten volgens Conrad ongeveer € 6,90, bij 10 stuks zal dit ongeveer € 6,- zijn.

Heb getest op de S88 interface met een PIC 16F887 welke is omschreven door Geert Giebens
http://users.telenet.be/RedDeBist/MBAAN/S88%20terugmelder.htm#Assembler program:

Mag zeggen dat het door Geert ontwikkelde programma zeer goed is en ook nog eens goedkoop, 32 ingangen met in en uit een S88 bus.

Verder getest op mijn zelf gebouwde S88 interface met de bekende discrete componenten CD4014 en CD4044.

De detectie unit kan zowel tussen de rails of als verticaal naast de rails worden opgesteld, denk aan schaduw station.

Dit alles ter informatie zoals ook ik veel informatie verkrijgt via dit forum en daarbij dank aan alle inzenders.
Trouwens Nico, je kan me rechtstreeks mailen als je nog vragen hebt.

Frans
« Laatst bewerkt op: 26 November 2012, 12:42:45 door Fransx »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 25 November 2012, 19:10:06 »
Ik kan nog een voordeel verzinnen van deze detectievorm: het werkt ook op geduwde treinen, waarbij het vooroplopende voertuig niet perse stroom hoeft af te nemen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerwin

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 25 November 2012, 19:46:04 »
Een interessante gedachte, maar kun je niet gewoon een reflectie lichtsluis gebruiken? Daarvoor moet je wel reflecterend materiaal onder je trein/wagons gebruiken. Maar is compacter en goedkoper. Ik zie dan wel voordelen ten opzichte van stroomdetectie.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/153808/

Gerwin, spoort NS tijdperk III in 1:160

Fransx

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 25 November 2012, 19:59:08 »
Hallo Gerwin
Prachtig, compact en goedkoop maar heb andere reflectie sensoren geprobeerd, probleem ligt altijd bij licht gevoeligheid, zoals daglicht en halogeen lichtbronnen.
Met de ontvanger van Sharp heb ik geen problemen, behoeft ook verder niets te doen aan het rollend materiaal. Intern heeft deze IR ontvanger een daglicht discriminator en besturing voor de IR zender, meer gegevens zie de datasheet.
Zoals Klaas omschreef, ook geen problemen met trek duw treinen, overigens, nog wat gedetaileerde foto's in mijn andere draadje onder het hoofdstuk elektronica en analoog.

Dominique

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 25 November 2012, 20:23:25 »
Hallo Frans,

Erg mooi systeem! vind ik zelf.

Is zo een printje met de IR detectie ook met een rood en groene LED uit te voeren?

En met gewoon wissel spanning te voeden ?

Kunnen de LED's dan ook op een langere afstand van het printje gemonteerd worden?

Mijn bedoeling:

Wil een sporen plan maken, met LED's   groen en rood naast elkaar in een spoor (blok)  en dan groene led aan bij vrij spoor   en rood bij een trein die erover rijd of cq stilstaat. (station spoor  of schaduw station)

Met vriendelijke groet,

Dominique

Fransx

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 26 November 2012, 19:48:45 »
Hallo Dominique

Je hebt me verder aan het denken gezet en inderdaad er zijn vele toepassings mogelijkheden omdat je deze manier van detecteren geheel onafhankelijk van andere systemen kan toepassen.
Alleen het is niet aan mij om allerlei toepassingen te omschrijven en of te maken, wel heb ik om je wat tegenmoet te komen een voorbeeld schakelling gemaakt met een rode en groene led, kan ook een dual led zijn. Echter het is digitale elektronica, betekend dat je echt een goede gestabiliseerde gelijkspanning nodig heeft van bijvoorbeeld 12V, voor deze schakellingen mag het ook 9 of 15V zijn om alles goed te laten werken.

Hier dan een schemaatje, je zal zelf alles verder moeten uitwerken.

Verder als idee hieruit voort vloeiend, detectie bij eind sporen net voor het stoot blok en ook bijvoorbeeld kopstation. Zo ook bij een overgang, detectie als de laatste wagen de overgang gepasseerd is.
Hier nog twee foto's van detectie voor een stoot blok.
Ruim voor het stoot blok

Bijna tegen het stoot blok, nu detectie.

Aktie kan zijn, stoppen locomotief of zelfs afschakelen van de rijspanning.

« Laatst bewerkt op: 27 November 2012, 23:04:34 door Fransx »

Dominique

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 27 November 2012, 20:29:24 »
Kijk dat is mooi! 

Daar kan ik denk wel wat mee:D   

Bedankt in ieder geval!

Met vriendelijke groet,

Dominique