Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 21:44:19
Märklin 2025 door basjuh1981
Vandaag om 21:35:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 21:34:36
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
Vandaag om 21:32:03
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:31:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:27:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door marco
Vandaag om 21:25:24
Roco wagon openen door grossraumwagen
Vandaag om 21:02:45
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
  

Auteur Topic: Plan K in de dieseldienst  (gelezen 4190 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3866
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Plan K in de dieseldienst
« Gepost op: 23 November 2012, 23:34:36 »
Plan K in de dieseldienst

Kan dat dan? Jazeker, het kwam voor!

De jongste loot aan de stam van Nederlandse modelspoorfabrikanten, Elotrain, heeft onlangs de fraaie NS-rijtuigen Plan K in H0 uitgebracht.
Op de modelbaan zijn ze niet alleen in een elektrisch getrokken trein op hun plek, maar ze kunnen zelfs werkelijkheidsgetrouw op een diesellijn worden gebruikt. Bij de NS duurde die inzet, eigenlijk een noodgreep, maar kort zoals we onderstaand schetsen.


Het ambitieuze plan Spoorslag’70 van de NS voorzag in een verbeterde dienstuitvoering met veel meer treinen als voordien. Het gestegen vervoer zorgde op de diesellijnen voor een gebrek aan treinstellen.  Dus werd besloten treinen te formeren met rijtuigen Plan E en 2200’en als tractie. De 2200 was sterker dan een 2400 en kon een maximale snelheid van 100 km/u. halen. In 1969 werd besloten op de trajecten Zwolle-Enschede, Groningen-Nieuweschans en Leeuwarden-Groningen dergelijke treinen in te zetten. Als rijtuigen waren de Plan E’s aangewezen, welke speciaal voor de dieseldienst moesten werden aangepast.
Bij de start van Spoorslag’70 waren er nog geen AB-rijtuigen gereed en werden er spitstreinen van andere samenstelling gemaakt. En daar kwam Plan K in beeld!
Als AB-rijtuig deed in die treinen tijdelijk een Plan K-rijtuig dienst en dit werd gekoppeld met 3 Plan E B-rijtuigen. Soms reed zelfs een blauwe Blokkendoos mee als versterking! De beide 2200 stonden voor de trein en moesten aan de eindpunten omlopen omdat de Plan K geen stuurstroomkabel bezat. Deze uitzonderlijke combinatie is zichtbaar op de  foto, gemaakt in Leeuwarden in de zomer van 1970. Op spoor 6 rijden machinist Sierk Vellinga en voorman-rangeerder Jan de Haan de trein via de Schransoverweg naar perronspoor 5. Er gaat zelfs nog een derde 2200 mee in opzending; een behoorlijke overcapaciteit aan tractie voor het vijfrijtuigttreintje. De 3 Plan E’s zijn achteraan zichtbaar.
Zo werd dus gestart als prille voorloper van de ons allemaal zo bekende dieseldienst met trekduwtreinen!


Intussen werden in Frankrijk energiewagens besteld. Op basis van onderstellen van door de NS geleverde standaardgoederenwagens type Gs. Aanvankelijk dacht men aan vier wagens genoeg te hebben, uiteindelijk werden er zeven gebouwd bij het Alsthom-onderdeel Soulé. Deze wagens leverden 1500 Volt gelijkstroom voor de verwarming en 380 V draaistroom voor de bijvoeding van de batterijen van de Plan E-rijtuigen. Door het vele stoppen op de diesellijnen zouden de batterijen voor de verlichting van de Plan E’s nooit voldoende worden opgeladen tijdens de rit en dus was de inzet van een energiewagen noodzakelijk. In de winterdienst 1970/1971 waren de energiewagens nog nooit afgeleverd en bij het invallen van de kou moest de NS improviseren met inderhaast gehuurde verwarmingswagens van de SNCF (Jouef had een model van die blauwe tweeassers).  De Plan E’s werden daarbij even vervangen door Plan K en Plan N-rijtuigen!

Vanaf maart 1971 werd begonnen met de eerste DE-rijtuigen Plan E in de dienst tussen in stuurstroom bediende 2200’en. In feite werd daarmee een soort treinstel geformeerd; de machinist bediende de beide locs vanaf de voorste en liep op het eindpunt naar de achterste loc om de terugreis te aanvaarden. Toen alle aangepaste rijtuigen door de werkplaats Haarlem waren afgeleverd waren er voor de dienst 1972/’73 tien stammen (=een vaste rijtuigsamenstelling) beschikbaar in de combinatie B+AB+B.
De vertraging in de aanpassing van de Plan E-rijtuigen zorgde dus voor een bijzondere inzet van de blauwe Plan K (en zelfs dus even Plan N!) rijtuigen achter 2200’en. Zo heeft u een legaal excuus om deze rijtuigen op de modeldiesellijn te laten rondtoeren!

Op de foto’s ziet u de bijzondere combinatie onder anderen bij vertrek uit Leeuwarden, tijdens de kruising met een Rode Duivel in Veenwouden en bij een treinkruising in Hoogkerk-Vierverlaten.















Ik wilde jullie dit stukje documentatie over een zeldzame inzet, waarover nooit veel is gepubliceerd, niet onthouden.

grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 23 November 2012, 23:36:25 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Gert1

  • Gast
Re:Plan K in de dieseldienst
« Reactie #1 Gepost op: 23 November 2012, 23:40:35 »
Dank voor deze informatie Wim!   (y)

mvg,
Gert

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Plan K in de dieseldienst
« Reactie #2 Gepost op: 24 November 2012, 00:01:06 »
Geweldige reportage Wim.Helaas is die goede tijd voorbij.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3866
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Plan K in de dieseldienst
« Reactie #3 Gepost op: 24 November 2012, 00:07:19 »
Och Kees, op de Jankelijn zou je deze combi zo maar kunnen inzetten  (y)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3095
    • Mijn Flickr pagina
Re:Plan K in de dieseldienst
« Reactie #4 Gepost op: 24 November 2012, 02:00:27 »
Zeer interessant Wim (y)
Eigen foto's neem ik aan?

gr Ed.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Plan K in de dieseldienst
« Reactie #5 Gepost op: 24 November 2012, 02:24:58 »
Nooit geweten dat deze bijzondere combo hier zo vlakbij gereden heeft. Nuttige info, bedankt!

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re:Plan K in de dieseldienst
« Reactie #6 Gepost op: 24 November 2012, 07:37:55 »
dit is maakt me wel heel nieuwsgierig ! ik zal hem vanavond eens door lezen  (y)
mag zo eerst werken  :)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re:Plan K in de dieseldienst
« Reactie #7 Gepost op: 24 November 2012, 08:46:51 »
Dit is zeker een interessant stukje.
en nu ook leuk op de modelbaan na te maken  (y)

bedankt voor de info

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1054
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re:Plan K in de dieseldienst
« Reactie #8 Gepost op: 24 November 2012, 10:34:22 »
Bedankt voor de erg intersante info Wim!

Kan ik ze met een gerust hart inzetten op het diesellijntje in de Westereen  ;D

Joeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re:Plan K in de dieseldienst
« Reactie #9 Gepost op: 24 November 2012, 13:06:36 »
Prachtige foto's Wim. Misschien een idee voor Ariva om met deze combinatie te gaan rijden tussen Sneek en Stavoren.
Volgens de Leeuwardercourant zijn ze met een onderzoek bezig . Mocht de stoomtrein niet haalbaar zijn dan zouden ze
onderzoeken om eventueel met oude dieseltreinen te gaan rijden.

Joeke
Bouwend aan Klein Höllental
tijdperk III-VI DB H0 met Multimaus en Koploper.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3866
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Plan K in de dieseldienst
« Reactie #10 Gepost op: 24 November 2012, 13:12:27 »
@ wijbe, ja en in deze koude periode kun je dus ook een Plan N aanschaffen  ;D

@ joeke, sja het onderzoeksrapport rept zelfs over Plan U. Je vraagt je af of Arriva daar op zit te wachten. Scheelt wel in kosten kopmaken etc. maar er blijft dan van een stoomtreinidee niet veel meer over. We zullen zien waar het schip (trein) strandt...
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1054
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re:Plan K in de dieseldienst
« Reactie #11 Gepost op: 25 November 2012, 14:40:34 »
@ wijbe, ja en in deze koude periode kun je dus ook een Plan N aanschaffen  ;D
Heb ik al.  ;D Alleen de 2200 ontbreken nog.

Werden de plan K + N soms ook nog gecombineerd met een blauwe blokkedoos? Zou het feestje helemaal compleet maken ;D
« Laatst bewerkt op: 25 November 2012, 14:43:14 door wijbe »

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Plan K in de dieseldienst
« Reactie #12 Gepost op: 25 November 2012, 14:50:16 »
Ik kan het fout hebben, maar volgens mij staan er NS2400 lok's voor de trein.
Wat is de reden voor 2 loc's? 1 loc zou het toch wel alleen af kunnen?

Gerrit

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Plan K in de dieseldienst
« Reactie #13 Gepost op: 25 November 2012, 14:59:40 »
Gerrit, het zijn wel degelijk NS 2200 loc's die op de foto's staan afgebeeld. Niet twee maar zelfs drie stuks voor de stam rijtuigen. Heeft waarschijnlijk te maken met de snelheid van optrekken. Een andere rede kan ik niet bedenken.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:Plan K in de dieseldienst
« Reactie #14 Gepost op: 25 November 2012, 19:18:11 »
In het stukje staat dat de derde loc in opzending was.