Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Keska
Vandaag om 21:17:23
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door GD
Vandaag om 21:11:12
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 21:08:16
Nahmertaler Kleinbahn door GD
Vandaag om 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 20:57:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 20:45:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:53:30
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
Vandaag om 19:44:08
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 19:34:43
Piko NS1100, materieelbespreking door spoorijzer
Vandaag om 19:30:06
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 18:44:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 18:34:55
Lichtprintjes NS2400 door Casmir
Vandaag om 18:24:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
  

Auteur Topic: aansluiten bovenleiding aan centrale  (gelezen 2635 keer)

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
aansluiten bovenleiding aan centrale
« Gepost op: 23 November 2012, 14:25:08 »
hallo, ik heb een vraag kan iemand mij zeggen hoe je de bovenleiding aan een centrale aansluit?

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:aansluiten bovenleiding aan centrale
« Reactie #1 Gepost op: 23 November 2012, 14:29:27 »
Dat is nogal recht toe recht aan  ;D

Bovenleiding is de ene pool, één rail is de andere pool. Bij M* is de bovenleiding te vergelijken met de middelgeleider en vormen de (beide) rails de andere pool.

Maar, je vraag is nogal erg summier.. Het antwoord als gevolg hiervan dus ook.

Allie
« Laatst bewerkt op: 23 November 2012, 14:58:40 door Railroadtycoon. Reden: schrijffout »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:aansluiten bovenleiding aan centrale
« Reactie #2 Gepost op: 23 November 2012, 14:34:42 »
Vraag is inderdaad nogal summier. Bedoel je welke draad er naar toe moet, of bedoel je hoe je het praktisch aan elkaar vast moet maken?

Ik vraag me trouwens vooral af waarom je de bovenleiding eigenlijk zou willen aansluiten. Dat heeft bij digitaal m.i. geen toegevoegde waarde.
Reinier

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re:aansluiten bovenleiding aan centrale
« Reactie #3 Gepost op: 23 November 2012, 14:37:38 »
het gaat zich erom ik wil mijn baan hybride maken. en ik heb 2 rail loks alle soorten en 3 rail eloks alleen. nu wou ik de 3 rail loks laten rijden met de panto boven om zo geen puco's nodig te hebben en ook de lok niet te veel om te bouwen te hoeven.
zou dit dan werken?

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:aansluiten bovenleiding aan centrale
« Reactie #4 Gepost op: 23 November 2012, 14:43:59 »
Volgens mij werkt het niet, omdat die drierailloks hoogstwaarschijnlijk geen geïsoleerde wielen hebben!
Als je een M*-lok op een tweerailbaan neerpoot heb je kortsluiting...

Andersom kan wél: M* via puko's en 2-railspul via de waslijn... (maar dat was je vraag niet  :-[ )
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:aansluiten bovenleiding aan centrale
« Reactie #5 Gepost op: 23 November 2012, 14:44:56 »
2- en 3-rail locs kunnen in ieder geval niet tegelijkertijd rijden, want 3-rail locs maken kortsluiting op een 2-rail baan.

edit: wat Frans zegt dus.

Reinier

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re:aansluiten bovenleiding aan centrale
« Reactie #6 Gepost op: 23 November 2012, 14:51:27 »
en als je 1 kant van 3 rail lok isoleerd? heb je toch geen kortsluiting meer dacht ik

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:aansluiten bovenleiding aan centrale
« Reactie #7 Gepost op: 23 November 2012, 14:59:01 »
Dat zou kunnen, maar dat lijkt mij nogal een lastige klus, en je wilde je locs niet teveel verbouwen... Tenzij je voor elke loc makkelijk aan geïsoleerde wielstellen kan komen en je ze makkelijk kunt verwisselen.

Reinier

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re:aansluiten bovenleiding aan centrale
« Reactie #8 Gepost op: 23 November 2012, 15:04:17 »
dat was ik ook van plan en anders kunnen antislipbandjes ook goed helpen denk ik

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:aansluiten bovenleiding aan centrale
« Reactie #9 Gepost op: 23 November 2012, 15:26:32 »
Sorry to rain on your parade  8) Je zult echt ordentelijk geïsoleerde wielen moeten gebruiken, want met die anti-slipbandjes "isoleer" je wel het loopvlak, maar niet de flens, dus je krijgt regelmatig kortsluiting...

En dan heb ik het gemakshalve nog maar niet eens over de toch wel behoorlijk afwijkende wielgeometrie van 3-rail tegenover 2-rail... :o

Sorry vriend...
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re:aansluiten bovenleiding aan centrale
« Reactie #10 Gepost op: 23 November 2012, 15:30:19 »
dan kijken we toch voor 2 rail wielstellen

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:aansluiten bovenleiding aan centrale
« Reactie #11 Gepost op: 23 November 2012, 16:15:46 »
Ik weet niet wat voor locs je allemaal hebt, maar kun je ze, als toch de wielstellen gaat vervangen, misschien helemaal ombouwen naar hetzelfde systeem als je tweeraillocs? Dan hoef je niet moeilijk te doen met bovenleiding. Ik heb zelf geen ervaring met stroomvoerende bovenleiding, maar ik vraag me af hoe betrouwbaar de stroomafname vanaf de bovenleiding eigenlijk is, en of contactverlies en/of vonken geen negatieve invloed hebben in het digitale systeem. Meen wel eens gelezen te hebben dat de combi digitaal en bovenleiding wordt afgeraden, maar kan me vergissen.
Reinier

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re:aansluiten bovenleiding aan centrale
« Reactie #12 Gepost op: 23 November 2012, 16:31:28 »
Dat klopt wel, bovenleiding en digitaal gaan slecht samen door het gebrekkige contact van de panto en de rijdraad met allerlei stoorpulsen tot gevolg.

Vraag me sterk af of dit plan kans van slagen heeft...  :-\

Ik zou er zelf niet aan beginnen.

Grt.

Ferry

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re:aansluiten bovenleiding aan centrale
« Reactie #13 Gepost op: 23 November 2012, 16:56:50 »
het is nl zo dat de lok al digitaal waren en ik niet zo van puco's hou

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:aansluiten bovenleiding aan centrale
« Reactie #14 Gepost op: 23 November 2012, 17:05:51 »
Moeten de 'bovenleidinglocs' en de andere locs allemaal op dezelfde centrale gaan werken?
Reinier