Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:26:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 23:21:24
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
Vandaag om 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
Vandaag om 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
Vandaag om 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
  

Auteur Topic: N-spoor digitaal maken  (gelezen 2433 keer)

bart uit ter aar

  • Gast
N-spoor digitaal maken
« Gepost op: 04 June 2007, 19:29:26 »
Wie oh wie kan mij helpen om drie stoomloks uit de vorige eeuw digitaal te maken.  En meteen ook nog wat meer vertellen over digitaal rijden en combinatie met binnenverlichting in enkele rijtuigen. Zolang iemand mij niet op andere gedachte kan brengen kies ik op dit moment voor het Twin Center van Fleischmann. Maar een ieder mag proberen mij ervan te overtuigen dat dit toch niet de beste keus is. Ik moet het systeem toch nog aanschaffen

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: N-spoor digitaal maken
« Reactie #1 Gepost op: 04 June 2007, 20:06:24 »
Nou dan ga ik je bij deze proberen te overtuigen waarom je beter geen TC kan kopen.  ;)

Een IntelliBox (IB) kan namelijk net zo veel en meer. De IB heeft namelijk ook infra rood mogelijkheden (voor b.v. afstandsbediening) En kan DCC, Motorola en Selectrix aan. De TC kan wel DCC aan maar ipv selectrix kan de TC Fmz aansturen. Maar dat laatste word dus bijna niet gebruikt.
Dan als laatste, bij de TC betaal je ook voor het merk terweil ze echt letterlijk uit de zelfde fabriek komen. Zelfs voor reparatie stuurt Fl* ze door naar Uhlenbrock (Maker van de IB) Dus waarom meer betalen voor een TC als je een IB kan kopen die eigenlijk het zelfde is, maar met een andere naam en zelfs nog meer kan.
Aan u natuurlijk de keuze.  ;)

Over het digitaalmaken van de locjes zou het misschien fijn zijn als u aan kan geven om welke loc's het gaat (product nummer en/of loc nummer + Merk)
En misschien kunt u alvast kijken of ze voorbereid zijn.
Dit kan u zien als u de kap er af haalt, en eens kijkt of er een zwarte 6 polige stekker verbinding te vinden is. Als dit het geval is maakt dat het werk voor u al een stuk makkelijker. Vanwege de leeftijd van de loc's het niet gegarandeerd dat er een dergelijke stekker in zit en dan word het solderen, wat ook best te doen is maar iets meer huiswerk met zich mee brengt.

Of je brengt de loc's naar de winkelier. Enkele hebben namelijk een hele goede decoder inbouw service.

Voor de binnen verlichting is het zo dat ook die het beste op een zogenaamde functie decoder kan aansluiten. Het kan in sommige gevallen ook wel op de decoder van de loc maar dan kan die loc vanwege draadjes niet meer van de verlichtte rijtuigen af. Om het ingewikkeld te maken zijn daar ook wel weer speciale stekkertjes voor en zelfs stroom doogevende koppelingen... maar even terug naar de basis.
Wanneer je rijtuig verlichting inbouwt die de voeding rechtstreeks van de rails krijgt zonder tussenkomst van een decoder of functie decoder blijft het licht dus altijd volop branden omdat er bij een digitaal systeem altijd ongeveer 16 tot 18 volt op de baan staat.
Als laatste de verlichting gebruikt natuurlijk ook stroom dus als je 6 (N spoor) treinen of meer met verlichting wilt gaan laten rijden zal je waarscheinlijk tegen die tijd ook aan een booster moeten gaan denken. Maar daarover tegen die tijd meer wanneer nodig.

m.v.g.

Mark

« Laatst bewerkt op: 04 June 2007, 20:09:40 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: N-spoor digitaal maken
« Reactie #2 Gepost op: 04 June 2007, 21:18:43 »
Hoi Bart,

Allereerst het algemene verhaal klopt wel maar er is niet volledig. Er bestaat nog een mogelijkheid, Rautenhaus-Selectrix.

Selectrix zoals aangeboden door fabrikant TRIX-minitrix is eigenlijk enigszins verouderd en kan bijvoorbeeld lastig omgaan met geluidsdecoders en het DCC-protocol dus dat zou ik ook inderdaad niet kopen.

Echter Rautenhaus produceert ook artikelen voor het selectrixsysteem, en deze zijn up to date qua techniek. Hiedoor is DCC geen probleem meer, net als geluidsdecoders, kortom doet niet onder voor het TC of de IB en zal ook ongeveer even duur zijn.

Ik heb tot op heden goede ervaringen met dit systeem dus ik zou dit aanraden. Rijeigenschappen en schakeleigenschappen zijn perfect (en sneller dan DCC).

IB is trouwens, in tegenstelling tot wat Mark zegt, niet in staat om het gehele selectrix-systeem aan te sturen. Selectrix maakt gebruik van een ander stekkersysteem tussen de verschillende onderdelen (centrales, wisseldecoders, seindecoders) en dat zit niet op de intellibox (en ook niet op het TC natuurlijk).
 
Voor de decoderinbouw kan je eventueel kijken op http://www.1zu160.net/digital/einbau.php
Hierop staan een groot aantal inbouwvoorbeelden, misschien ook wel van een van die drie loks (je weet maar nooit).

Wat betreft de verlichting, helemaal met Mark eens + een kleine toevoeging:
Er bestaan tegenwoordig ook LED-licht binnenverlichtingsunits met een ingebouwde functiedecoder (Rautenhaus, nr IS 800) voor personenwagens.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)