Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 17:12:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door einte
Vandaag om 17:10:07
Bauarbeiten im gange door einte
Vandaag om 17:08:18
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door einte
Vandaag om 17:05:21
Beekdaelen in H0 door einte
Vandaag om 17:03:46
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Ronald69
Vandaag om 17:03:30
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:56:31
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 16:51:29
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Marijn
Vandaag om 16:45:00
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:39:26
Rondom Charlois door tothebeach
Vandaag om 16:30:27
Doornvliet door Eric B
Vandaag om 16:26:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:25:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 16:00:28
koppeling vervangen Minitrix wagon door grossraumwagen
Vandaag om 15:57:50
Yamorc 7001 dood door Niels64
Vandaag om 15:48:18
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Bert55
Vandaag om 15:18:27
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 15:17:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 14:39:19
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door wob
Vandaag om 14:22:30
MTB DP1 v2 - Wormwiel terug plaatsen. door BillWisselWizard
Vandaag om 13:14:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:42:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:43
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Eric B
Vandaag om 12:32:14
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:25:26
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:11:48
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:01:40
Probleem met Trix Lok 22137-01 en ESU DCC MTC32 Nem660 decoder door Bahn-AG
Vandaag om 11:45:25
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Ronald Halma
Vandaag om 10:52:21
Welke wielreiniger door Carl
Vandaag om 10:46:00
  

Auteur Topic: Treinbotsing in leeuwarden  (gelezen 2132 keer)

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Treinbotsing in leeuwarden
« Gepost op: 23 November 2012, 10:58:02 »
gisteravond in leeuwarden

LEEUWARDEN - Op station Leeuwarden is donderdagmiddag een werktrein gebotst tegen een passagierstrein. Persoonlijke ongelukken waren er niet, materiële schade was er amper.

De passagiers konden met een half uur vertraging alsnog per trein – van een ander spoor – vertrekken richting Heerenveen. De botsing ontstond nadat de machinist van de werktrein rond kwart over drie op het verkeerde spoor was beland.

De machinist merkte te laat dat hij recht op de passagierstrein afstevende. De spoorwegpolitie spreekt van een inschattingsfout. Er was geen drank in het spel.

BRON: www.lc.nl

foto's staan hier: http://www.112fryslan.nl/news/8597

gaat om koploper 4246 en de 1774 die met een sandite trein reed.
Marklin NS tijdperk V

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Treinbotsing in leeuwarden
« Reactie #1 Gepost op: 23 November 2012, 11:05:26 »
Volgens die laatste site:

Citaat
Volgens de Leeuwarder Courant nam de machinist een verkeerde wissel [...]

Beetje ongelukkige manier van formulieren, of misschien weet de schrijver echt niet dat je geen stuur in een trein hebt zitten.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3884
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Treinbotsing in leeuwarden
« Reactie #2 Gepost op: 23 November 2012, 11:14:44 »
Botsing, meer bufferkissing....
Je zou denken dat de sandite express wel geel knipper zou hebben gekregen om binnen te kunnen komen op bezet spoor 5a waar de stopper naar Wolvega stond. Misschien is 'ie doorgegleden omdat er nog geen Sandite was opgespoten  ;D Anyway rond 20.15 is het spul afgevoerd naar het opstelterrein. De 4226 zal in elk geval wel een nieuwe Schaku kunnen gebruiken.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Treinbotsing in leeuwarden
« Reactie #3 Gepost op: 23 November 2012, 11:26:19 »
Nouja, dan hebben we bij ons in Haren/Onnen bij Nedtrain weer wat te doen.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Jordy

  • Offline Offline
  • Berichten: 902
    • Mijn Flickr pagina
Re:Treinbotsing in leeuwarden
« Reactie #4 Gepost op: 23 November 2012, 12:19:29 »
Vanmorgen is de sandite trein alweer in de dienst gemeld, dus zoveel schade zal er wel niet aan de 1700 geweest zijn.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4877
    • Filmpjes op YouTube
Re:Treinbotsing in leeuwarden
« Reactie #5 Gepost op: 23 November 2012, 15:25:36 »
[quote link=topic=48218.msg774715#msg774715 date=1353664682]
Er was geen drank in het spel.
[/quote]

Alsof rijdend personeel de naam heeft alcoholische dranken te nuttigen onder werktijd. Zo´n debiele vemelding als je het mij vraagt.
Wat kun je nog meer vermelden? Hij zat niet bellen (logischer dan drank) Er waren geen drugs in het spel? Hij sprak wel Nederlands? De machinist had wel kleren aan? De machinist had contactlenzen, geen bril? Hij at geen bruine boterham met pindakaas?
« Laatst bewerkt op: 23 November 2012, 15:38:21 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Treinbotsing in leeuwarden
« Reactie #6 Gepost op: 23 November 2012, 15:31:16 »
Arjan,

Niet direct zo **  ::)  Het is geciteerd (staat er ook; bron....) en dit staat er dan ook letterlijk;


Plaatje van LC.nl

Ergens las ik op dit forum, effe tot 10 tellen en dan pas reageren....
Natuurlijk heb je (deels) gelijk maar dit staat er toch echt zo.
Typische politieuitspraak, niet "handig"

Allie
« Laatst bewerkt op: 23 November 2012, 15:36:31 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4877
    • Filmpjes op YouTube
Re:Treinbotsing in leeuwarden
« Reactie #7 Gepost op: 23 November 2012, 15:37:52 »
Hoi,

Ik weet dat het geen citaat van CDH was maar uit de krant. Doordat ik alle overbodige tekst heb weggehaald, de bronvermelding incluis, lijkt het alsof ik reageer op wat hij heeft geschreven. Dat was niet de bedoeling maar ik zie het nu pas nu ik mijn eigen bericht terugzie. Was druk bezig met tot 10 te tellen namelijk  ;)

Zal kijken of ik het aan kan passen.

Bezijdens dat blijf ik de vermelding van de media over drank volstrekt onnodig en mogelijk stigmatiserend vinden.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Treinbotsing in leeuwarden
« Reactie #8 Gepost op: 23 November 2012, 15:39:16 »
Laatste regel : Geheel mee eens  (y)

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

guest7823

  • Gast
Re:Treinbotsing in leeuwarden
« Reactie #9 Gepost op: 23 November 2012, 16:15:32 »
Volgens mij is tegenwoordig bij dit soort incidenten een drankcontrole standaard (en verplicht, ook om aan mee te werken). De test moet worden gedaan en daarmee is het (denk ik) ook zinnig om het, positieve, reslutaat direct te vermelden. In geval van een negatief resultaat hoop ik dat er genuanceerder mee wordt om gegeaan en eerst de controle meeting wordt afgewacht (en de mogelijke oorzaak wordt achterhaald). Bij spoorvervoerders geldt de 0,00 promille regel en die is in principe NOOIT 100% haalbaar omdat zelfs het eten van een appel dat promillage al onmogelijk schijnt te maken. Kortom bij een positief resultaat kan nuancering noodzakelijk zijn