Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 23:27:35
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Paulus1201
Vandaag om 23:25:43
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 23:24:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 23:06:03
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
Vandaag om 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
Vandaag om 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
Vandaag om 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42

Auteur Topic: herintreder met vraag over tafelhoogtes  (gelezen 5627 keer)

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
herintreder met vraag over tafelhoogtes
« Gepost op: 04 June 2007, 11:20:47 »
Hallo allemaal.

Om te beginnen wil ik me even voorstellen.
Mijn naam is Wim Vink, 57 jaar en van beroep fotograaf.
Heb in m'n jeugd Trix- Express gehad. Twee locs, twee trafo's enkele wagons en twee ovale baantjes. Voor een verhuizing moest alles verkocht worden 
Heb op m'n 22e nog even een N-baan gehad. Moest helaas ook verkocht worden ivm ruimtegebrek.
In alle jaren nadien bleef het toch jeuken......
Heb nu de tijd en de ruimte om dit jaar een H0 baan starten. Baan in L-vorm. Afmeting ca. 390 x 290 cm. Diepte ca. 120 cm. Een redelijk formaat dacht ik. Maar het kan altijd groter natuurlijk.
Nu heb ik een vraag over de tafelhoogte.
Ik wil deze vooral niet te laag maken. Liefst wat hoger. Bij een wat hogere tafel kan ik, als ik wat meer naar de diepte moet, natuurlijk een soort opstapje maken. Bv een trapje of een verhoging.
Wat voor tafelhoogte is raadzaam en wat gebruiken jullie?
Zelf denk ik (maar heb natuurlijk GEEN ervaring) aan een hoogte van ca. 110 cm.
Hoor graag jullie adviezen.
Alvast bedankt.
m.vr.gr.
Wim
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: herintreder met vraag over tafelhoogtes
« Reactie #1 Gepost op: 04 June 2007, 11:32:19 »
Hallo Wim,

Zelf vind ik de door jou genoemde 110cm werkhoogte aan de hoge kant.
Maar het blijft uiteraard je eigen keuze.

Met mijn 196cm lengte heb ik er voor gekozen om mijn baan op circa 90 cm te zetten. Een goede hoogte voor mij. Zeg maar voor mij mijn ideale werkhoogte.

Tevens heb ik zo voldoende hoofdruimte onder mijn baan. Kan ik er makkelijk onder zonder mij in allerlei bochten te moeten wringen.

Dion
groetjes Dion

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 04 June 2007, 11:42:22 »
Hier een tegengesteld geluid: als je de mogelijkheid hebt zou ik de baan lekker hoog maken. Minstens 1,20m, misschien wel 1,50m. Het voordeel van een grotere hoogte is dat je staande recht in het landschap kijkt in plaats van er bovenop. Als je de baan op 1,50 zet kun je er met een bureaustoel onderdoor rijden om er aan te werken. En je hebt onder de baan lekker veel bergruimte.

Mijn eigen baan is 1 meter hoog, maar dat is noodgedwongen omdat ik onder een schuin dak zit. Als de ruimte rechte wanden had gehad, dan had ik de baan een stuk hoger gezet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Alex_is_lang

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 04 June 2007, 11:45:15 »
Hallo Wim,

Zelf ben ik ook aan het proberen wat een goede hoogte is van de baan.
Met een lengte van 2.10+ maar vooral een zwakke rug , is het niet verstandig om een brede baan te maken in mijn geval.
Het is vooral het over je tafel heen buigen om er aan te werken wat beperkingen geeft, voor een ieder lijkt me wel.
Wat hoogte betreft is het vooral belangrijk hoe je naar je treinen wilt kijken (  uit welke hoek) hoe hoger je tafel , hoe rechter je je op de baan kijkt.

Voor mij zijn 2 criteria het zittend kunnen werken , het zo makkelijk mogelijk maken om langer te kunnen werken.
Vandaar de keuze is gemaakt om modulebakken te maken.
Gr Alexander

stig

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 04 June 2007, 12:33:12 »
Het is vooral een heel persoonlijke kwestie. Wil je de baan vooral zittend bekijken, staand, hoe lang ben je, heb je kids die mee willen kijken, hoe is de woonomstandigheid. Er is geen formule waarin je deze variabelen kunt invoeren en er rolt een ideale hoogte uit.

Wat je wel kunt doen is tafels op verschillende hoogte zetten en een beetje spelen zittend en staand, om eens te kijken hoe dat bevalt. Kun je er ook onder als er wat aan de electriek is, en past het dan nog wel onder je dak, of boven je kastjes als je die al hebt bijvoorbeeld.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 04 June 2007, 13:25:20 »
110cm lijkt mij perfect als hoogte, ik heb het zelf ook en als ik veel last van m'n rug heb(wat ik dus ook vaak heb) kan ik toch nog wat aan de modelbaan werken terwijl div. andere dingen dan moeilijk zijn.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Durksz

• Offline Offline
  • H0e - smalspoor
« Reactie #6 Gepost op: 04 June 2007, 16:03:23 »
op dit moment heb ik de baan op 90 cm, maar bij de volgende(die komt binnenkort)  ga ik de hoogte op ca. 100-110 cm zetten. Vooral om dat ik niet te veel wil bukken(ben 1.95m). Dus de door jou aangegeven hoogte lijkt mij een zeer goede inschatting.

Mvg.

Hedzer

cor_b

• at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
« Reactie #7 Gepost op: 04 June 2007, 21:27:25 »
De rug is een kostbaar bezit,daarom gebruik ik de hoogte 105 cm dat is voor mij de prettigste werkhoogte.

Cor

Biem

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 04 June 2007, 22:44:48 »
Ik heb mijn schaduwstation op 70 cm, kan er met een bureaustoel nog gemakkelijk onderkomen, de hoofdbaan moet ergens op 100 cm komen.
Groeten uit Hoogeveen

henk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 04 June 2007, 22:54:06 »
130 cm aan deze kant. Als ik op mijn bureaustoel zit kijk ik tegen de rijdende treintjes aan. Als ik sta heb ik de goede werkhoogte. Onder de baan kan ik comfortabel op de grond zitten en op het gemak aan de bedrading werken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #10 Gepost op: 05 June 2007, 11:23:04 »
Hoi allemaal.
Bedankt voor jullie hulp en advies !!
Zelf ben ik 177 lang, met een slechte rug :-(
Ik denk dat ik de volgende tafelhoogtes aan ga houden.
Niveau "0" komt op ca. 85 cm. Hierop komt relatief weinig rails enz.
Op ca. 105/110 komt niveau "1". Hierop komt het grootste gedeelte van de rails, draaischijf etc. Vanaf dit niveau gaat het de hoogte in (bergen).
De max. hoogte van de rails (bergtreinen) komt op ca. 155.
Nu hoef ik niet zo ver te bukken, kan met de stoel naast de baan zitten en als ik ga staan heb ik een mooi overzicht. Persoonlijk vind ik het niet mooi dat je bij een "lage" baan voorover moet buigen om een mooi beeld te krijgen. Liever zoveel mogelijk rechtop staan/zitten.
Slotvraag:
Zijn er in de Betuwe (of omgeving) mooie banen te zien? Zo ja, dan wil ik (als dat kan/mag) graag een keer komen kijken. Hoor graag van jullie.
mvg
Wim Vink
Mijn baan op YouTube:

Met vriendelijke groet,
Wim

DHG500

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 05 June 2007, 14:38:10 »
Wim,

je bovenstaande hoogtesuggesties zouden best goed voor je kunnen zijn. Misschien is het ter bevestiging toch handig om even Stig's suggesties van uitproberen op te volgen.
Waar ik je verder niet meer over hoor is de diepte. Je geeft aan 1,2 m diepte te kunnen gebruiken. Da's best veel als je achteraan een trein moet hersporen. Als het in je baan niet mogelijk is toegangsluiken te maken om bij de calamiteiten te komen (luiken die niet gehinderd worden door schaduwstations of andere 'ondergrondse' componenten adviseer ik je de maximale reikwijdte te beperken tot 60 à 80 cm.

Je vraag over banen in de Betuwe neem ik graag mee naar het Op Bezoek Bij-team (zie ook het item Op Bezoek Bij in het hoofdmenu links in je beeldscherm). Wie meldt zich aan voor een reportage zodat niet alleen Wim, maar ook de rest van de forumlezers kunnen meegenieten?

(dank je wel Wim voor dit onverwachte publiciteitsmoment  ;D)

PS. Wim, je wilt 'iets' met bergen. Misschien is het voor jou aantrekkelijk/handig om eens in contact te komen met de regio midden van de Vereniging Spoorgroep Zwitserland die bij mijn weten vanuit Hemmen (juist ten westen van Zetten) werken.
« Laatst bewerkt op: 05 June 2007, 14:48:49 door DHG500 »
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #12 Gepost op: 05 June 2007, 16:09:10 »
Hallo DHG50 en anderen.
Wederom bedankt voor jullie replies !! Geweldig forum !!

De diepte van mijn komende baan gaat inderdaad 120 cm worden.
Met de "opstapjes" is de max. reikwijdte ca. 80 cm. Maar.....
In de baan maak ik in de "dode hoeken", enz een stuk of drie luiken.
Hierdoor kan ik zo ongeveer overal bijkomen.

Hopelijk komt er een OP BEZOEK BIJ happening ergens in de Betuwe. Ik zal er kom ik op  de fiets :-)

Ik zal ook contact opnemen met de Vereniging Spoorgroep Zwitserland.

Ben net terug van m'n eerste H0 aankoop:

# Trix loc BR96 heeeel mooi maar duur.
# Trix Kolentrechterwagon. Heb er nog 4 in bestelling staan.
# Faller 120560 Brug.

Kan ik eens wat bekijken en uitproberen.
Modelbouwen is voor mij niet moeilijk. Ik bouw al sinds vele jaren Amerikaanse militaire voertuigen in 1:32. En niet uit de doos maar scratchbuilt. Meestal enkele duizenden onderdelen per voertuig.
Voor belangstelling:
www.mil-mod.nl

mvg
Wim Vink, Tiel

Mijn baan op YouTube:

Met vriendelijke groet,
Wim

DHG500

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 18 June 2007, 17:14:45 »
Hoi Wim en anderen,

het OBB-team maakt eigenlijk nooit een 'happening' van haar interviews  ;D, saai hè?!
Even zonder gekheid, het Op Bezoek Bij-team is ingesteld naar aanleiding van de vele wensen van de BNLS-forumdeelnemers om bij elkaar op bezoek te gaan en de "kunst af te kijken".

Nou zijn alle BNLS'ers in principe wel bereid om anderen te laten meedelen in de opgedane ervaringen en willen wij ook wel wat laten zien, maar om nou wildvreemden in je huis te halen gaat voor de meesten net een stap te ver. Niet helemaal zonder reden omdat het helaas voorkomt dat in dat soort situaties onbedoeld toch stukken verdwijnen (of dat mooie plasmascherm in de huiskamer dat en-passant ook verlekkerd bekeken wordt).

Het idee is toen geboren een klein redactieteam samen te stellen dat bij naam en toenaam bekend is bij de stichting BeneluxSpoor.net en daardoor altijd getraceerd en aangesproken kan worden op onregelmatigheden. Dit redactieteam kan dan op vrijwillige uitnodiging van modelspoorders langskomen voor een interview met foto's.
Met de oorspronkelijke probleemstelling in gedachten kan het dus niet de bedoeling zijn om derden te laten meekijken/aanschuiven bij een OBB-interview (hoe gezellig en goedbedoeld ook).

Voor vragen, opmerkingen procedures en vacatures rond het op Bezoek Bij-team ben je van harte uitgenodigd op ons speciale forumonderdeel.

Tot slot Wim, ben je bekend met scale line  in Zetten? Niet te ver weg vanuit Tiel lijkt me zo (ook voor mij lekker dichtbij). Overigens is de militaria mij net iets te bloeddorstig (al wil ik mijn ogen niet voor de werkelijkheid sluiten).
Onderstaand diorama komt van hun website:

Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #14 Gepost op: 19 June 2007, 08:38:26 »
Hallo Bob en anderen.

Ja, ik ken Scale Line ERG goed. De eigenaar is Ton en komt oorspronkelijk uit mijn woonplaats Tiel :-)
Ben zelf ERG gek van militaire modelbouw. Bouw Amerikaans Militair Materieel uit de 50's in schaal 1:32. Maak de meeste, zo niet alle, onderdelen zelf. Soms zo'n 4.000 onderdelen per voertuig :-)
Bij belangstelling kun je op m'n site kijken:
www.mil-mod.nl
Een aantal van mijn modellen staan onder Construction Articles.
Have Fun !!

mvg
Wim Vink
Mijn baan op YouTube:

Met vriendelijke groet,
Wim