Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13

Auteur Topic: gras  (gelezen 16732 keer)

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: gras
« Reactie #30 Gepost op: 10 July 2006, 10:51:58 »
Ha Hans,

Voor dat landschap heb je mijns inziens geen silflor nodig.
Mijn idee: landschapsplaat helemaal schilderen met zwartbruine verf, helemaal insmeren met bootlak en laten drogen. Je hebt dan een groot wateroppervlak. Met stukjes zachtboard (zachtboard uitpluizen in kleine stukjes zonder platte bovenkant) kun je nu het landschap vormen op die 'waterplaat' en naar tevredenheid vastplakken. dit weer schilderen in de juiste kleuren.
Da's de basis.
Er is weinig groen gras. Dit gras komt dus als laatste. Wel veel mos zo te zien en geel gras. Het mos kun je nabootsen met fijnste (turf)strooisel van Woodlands, het gele gras kun je strooien uit zakjes van Heki, Busch ed, gewoon grassfaser, gestrooid in (verdunde) houtlijm. Zo ook het groene gras. Spaarzaam aanbrengen natuurlijk, anders gaat het effect verloren. Maar goed, dat zeg ik ook alleen maar omdat ik mezelf daarmee nog wel s vergaloppeer.....
De gele staketsels kun je vrijwel kant en klaar kopen van naar ik meen Busch. Een heel zakkie voor een paar piek, en gezien de verspreide beplanting heb je aan een paar zakkies wel genoeg. Het beplanten ermee zal wel veel tijd vragen!
Eerlijk gezegd zie ik nergens Silflor-achtigen, al helemaal niet als je de berken maakt volgens de door jou gebruikte methode (die overigens erg fraai resultaat levert). Kijk ook eens hier, bomen met Silflor. Geen noodzaak, wel (ook) mooi. Aan jou de keuze :)

Succes!

Huibert
« Laatst bewerkt op: 10 July 2006, 10:57:23 door DE_II »

Edwin

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 10 July 2006, 17:32:07 »
Tja Huib, dat is allemaal aan de bouwer zelf. Persoonlijk heb ik er heel andere meningen over, maar wie ben ik? ;D
Ik kan Hans natuurlijk niets opdringen, maar over het algemeen geldt dat je veruit het fraaiste resultaat boekt met Silflor, mits goed verwerkt.
Met name dat laatste is erg belangrijk indien Silflor wordt toegepast.
Juist de combinatie Silflor met hier en daar wat anders, bv. Woodland leidt tot fraaie resultaten. Alleen turf strooisel gaat erzo ''stoffig'' uitzien, en is net of je lanschapje in de fik heeft gestaan en flink geblust is.
De jonge berkenboopjes laten zich zeer zeker wel goed nabootsen met ''filigranbusche'' en Silflor Laub. Wederom, alleen turf erover heen strooien volstaat niet, en je krijgt niet het gewenste blad-structuur in de berk, jong of oud.

Ik ben benieuwd wat Hans allemaal gaat bakken...Theorie is leuk, maar ik zie graag de praktijk eens voorbij komen hier ;D
Het water kun je prima nabootsen met jachtlak over een deel giethars, en hier en daar wat golfjes strijken in de gips ondergrond. let er wel op dat de ondergrond uit bijvoorbeeld gips bestaat indien er roofmate gebruikt wordt. Giethars en styrofoam zijn aardsvijanden van elkaar Hans!!!! (oplossen van het styrofoam)
Het meegieten van kleine polletjes gras heeft de voorkeur daar dit ook in het voorbeeld te zien is op de ingestuurde foto's. Idem voor de hoge grashalmen.
Ik ga ervan uit dat Hans op zijn minst wat ervaring heeft in deze tak van sport (scenery), anders kon het nog wel eens flink gaan tegenvallen .

grt
Edwin ;)
« Laatst bewerkt op: 10 July 2006, 19:30:29 door Lokwerkstatt_DRG »

Huup

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 10 July 2006, 23:03:03 »
Edwin,

Je leest nergens dat ik het turf in de boom wil strooien. Het turf is de mosimmitatie. Over het mos groeit (heeft gegroeid) het gele gras. Kijk maar op de fotoos.
Je mag mij aan de hand van de fotoos wijzen waar je welk silflor kwijt wilt.
Zoals je weet ben ik een fan van Silflor, maar hier zie ik werkelijk het nut ervan niet in, behalve mogelijk in die berken.

Derhalve: show me the goodies!!

Groet,

Huibert ;)

Edwin

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 10 July 2006, 23:09:52 »
Edwin,

Je leest nergens dat ik het turf in de boom wil strooien.

Ha Huibert,

Nee, klopt ook wel, maar het was meer algemeen bedoeld. Hoe makkelijk is het niet om even een boompje te maken a la turf ;D
Grassen van Silflor kun je hier echt heel goed toepassen Huibert, in klein polletjes en deze dan bijvoorbeeld met de luchtkwast nabehandelen in de gewenste kleurtoon.
Als je wilt dat ik dat nu even ga bouwen om als voorbeeld te laten dienen? Nee, dat ook weer niet.
Als basis voor het gras zou ik Wiesen Lang nemen in Spätherbst, en deze dan verder behandelen met diverse Tamiya kleuren op waterbasis.
En, zoals ik al eerder aangaf, een combinatie van Woodland erdoorheen gaat heel fraaie resultaten opleveren.
Beperk je niet enkel door te denken dat gras als graslandschap kan dienen, ook grassen vanSilflor met Heki en Woodland produkten laten zich prima mixen waarvan je de resultaten in eerste instantie niet zou verwachten. Gewoon een paar avonden creatief zijn.
Waldboden is hier ook heel goed op zijn plaats, maar of je dat ook kent weet ik niet Huibert.
Verder zal er ook een hamer, een mesje en haarlak aan te pas komen, maar dat is onderdeel van mijn manier van werken, ook bij Silflor ;D
(bij dit soort vegatatie)

Maargoed, ik ben nu zo benieuwd wat Hans ervan gaat maken.. ;D

grt
Edwin ;)

Ps, ik wil wel eens proberen hiervan een proefstukje te maken op kleine schaal, dat verduidelijkt een hoop denk ik. Dat heeft alleen wel de tijd nodig, dit stamp je niet in één weekje uit de grond :o
Op welke termijn moet ik nog zien, ik ben nu behoorlijk bezet met andere zaken.
« Laatst bewerkt op: 10 July 2006, 23:23:49 door Lokwerkstatt_DRG »

Huup

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 10 July 2006, 23:42:29 »
Doe maar die 15x15 wedstrijd, doe ik mee op mijn manier, jij op de jouwe. Laten we onafhankelijken oordelen. Die berk zijn we het wel over eens, dus die laten we achterwege: puur het landschap :)
Idee?
« Laatst bewerkt op: 10 July 2006, 23:44:39 door DE_II »

Rob

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 11 July 2006, 00:00:20 »
Doe maar die 15x15 wedstrijd

Voordat daar nou vragen over komen: Dat betreft een wedstrijdje dat de Mitropaleden onderling opgezet hebben om elkaar wat te prikkelen. Opdracht: Een diorama van 15x15 cm, niet meer en niet minder, dat ook nog eens "ergens" iets met spoor te maken moet hebben. Hebben we in de zomer wat te doen......... ;)

Groeten, Rob
« Laatst bewerkt op: 11 July 2006, 00:21:49 door Rob »
Groeten, Rob

Huup

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 11 July 2006, 00:01:56 »
Hmz, spoor.... das waar ook............ :(

OOOOOOOWWWWWWWw, wacht, gevonden!!!!!!!!!!!!!!!

Kom maar op, jij LOKwerkstadt!!

*grinn*

;)

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #37 Gepost op: 11 July 2006, 00:31:16 »
Goed, dan gaan we nu weer terug naar het draadje, ipv de wedstrijd.

Edwin

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 11 July 2006, 09:14:37 »
Ik moet je zeggen dat ik echt niet zit te wachten op een wedstrijd element Huibert 8) Een klein proefstukje wil ik wel maken om e.e.a te verduidelijken.....beelden zeggen vaak meer dan 1000 woorden ;D
Hier en daar wat text en uitleg geven aan iemand die vraagt hoe e.e.a. te maken vind ik best, maar om er nu een soort competitie van te maken, daar zie ik het nut niet van in.
Als ik nou niets te doen had verder....ok, maar ook mijn vrije tijd is schaars en heb echt nog zat te doen.
Het feit dat ik tijd vrij maak voor dit draadje is al een ''unicum'' voor mezelf eigenlijk

grt
Edwin ;)

ps  Woodlands sucks ;D ;D  steek>prik> ;D
« Laatst bewerkt op: 11 July 2006, 09:28:37 door Lokwerkstatt_DRG »

Geoffrey Korstanje

• prutser
  • Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 11 July 2006, 10:31:50 »
Ik moet je zeggen dat ik echt niet zit te wachten op een wedstrijd element Huibert 8)

Dat is jammer, wij namelijk wel ;D

Edwin

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 11 July 2006, 11:04:25 »
Zit ik hier kennelijk toch niet goed ???

grt
Edwin ;)

Huup

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 11 July 2006, 11:08:28 »
Goed zit je alleen bij de VARA.

Maar 't gaat me ook niet zozeer om de wedstrijd, als wel om te laten zien dat Silflor hier niet nodig is om een goed resultaat te bereiken. Met andere woorden: ik maak ook wel een proefstukje. Geen wedstrijd, gewoon ter vergelijk.
En druk.... och. Daar ben je voorwaar niet de enige in hoor, Edwin. En als je toch al een proefstukkie maakt....... Of ga je xtra je best doen als t een wedstrijd is?

8) ;D ;)

Edwin

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 11 July 2006, 11:11:58 »
Pas maar op Huib, onder druk presteer ik goed ;D ;D ;D
Nee, de mini-dio doe ik niet aan mee, en ik ben ook niet gevoelig voor dit soort wedstrijden ;D ;D

Maak jij nu maar een stoffig landschapje  8) met gekleurde meel,  ga ik wel verder met P87 :P  Dat slokt veel tijd op...

Nee, serieus. Ben rete-druk Huibert.

grt
Edwin ;)

Ps, wat ik al zei: ik wil wel eens proberen een klein proefstukje te maken voor Hans, maar op welke termijn?? Kan ook zo maar zijn dat ie ineens on-line staat hier, dat weet zelfs ik nog niet ;D
Maar als ik het op de heupen krijg, remt niemand me meer af :o
« Laatst bewerkt op: 11 July 2006, 11:18:05 door Lokwerkstatt_DRG »

Huup

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 11 July 2006, 11:13:49 »
Dus geen proefstukje van jouw kant?

Edwin

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 11 July 2006, 11:19:32 »
Nu maar weer on the topic?

Gras, gras, gras... ;D